انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
عرض النتائج 1 الى 9 من 9

الموضوع: تعبت كتير ياريت حد يساعدني !!!!!

الردود
    21

تعبت كتير ياريت حد يساعدني !!!!!

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    بصراحه انا من متابعي مواضيعكم وانها فعلا قيمه لكن المشكله في التنفيذ ارادتي جدا ضعيقه اعترف اصبحت اخجل من صديقاتي لانني دائما اقول اليوم سوف ابدا و....خرب الريجيم وسوف ابدا من جديد .......وهكذا اريد نصيحه من اجل اواظب على ريجيم اعتمدت تخفيف الاكل لكن يوم اكل خفيف وتاني يوم اكل كتير بصراحه تعبت تعبت تعبت بكل معنى الكلمة واكتشفت انني لا اصلح لشئ ابسطت شي لا اقدر عليه ارجو منكم النصح وجزاكم الله خيرا
    على فكره انني متزوجه وعندي بنت و ولد ووزني ....... 83 وصلت لوزن 93 في الحمل ارجو المساعده بسرعه

الردود
    1,312
    حبيبتى لازم يكون عندك اراده قويه و يكون عندك دافع حتى لو كان وهمى . بعنى مثلا حطى ف بالك ان جوزك ( بعد الشر ) ممكن يبص بره لو مخستيش . انا عملت كده كان خطيبى بيقولى انى كده حلوه و تمام وان كنت زيك باضعف كتير .بس حطيت الفكره دى ف بالى ( وهى وهميه ) و اتكلت على الله و ابتديت و على فكره انا لسه فى تالت اسبوع بس خسيت . وكل ما بالك يقولك كلى ردى عليه لأ و حطى ف بالك انك حتاكلى اللى انت عايزاه ف اليوم ال free و حاولى كل ما تحسى بالجوع اشغلى نفسك ف اى حاجه تانيه .

الردود
    10,286
    الحل الاراده القويه والصبر وطولت الباااال
    والبدأبحميه صحيه متكامله وانسي الوزن شوي لان النزول البطيئ افضل شي
    والله يوفقج يارب

الردود
    1,312
    ايه رايك لو نشجع بعض وانا مستعده امشى معاكى خطوه خطوه . اختى كانت كده برده ارادتها ضعيفه فوق ما تتخيلى بس فضلت وراها و شجعتها و هى ماشيه على النظام معايا ( و ما شاء الله عليها خست خالص ) وانتى اختى ايه رايك تمشى على نظام و اتابعه معاكى يوم بيوم و نشجع بعض لغايه ما نخس . ايه رايك ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ( و انا عن نفسى ماشيه على نظام حلو بتاكلى فيه مش لأ و نزلته ف المنتدى حتلاقى عنوانه نظام م الاخر )

الردود
    498
    يا حبيبتي والله انا كنت مثلك وانا كانو الاهل كلهم بدهم ياني اني اخسس نفسي لاكن الاغرائات كلها امامي فأمي طبخها واو روعه وابي الله يحفظه مافي مره بيجي من السوق الا محمل من اكياس الشيبس ال300غرام والشكلاطه والحلو والفواكه والبزورات والقلوبات واكلات ما بتخطر على بالك
    واخواني كلهم يامشاء الله اكل 24 ساعه ونقوشه وفرفشه
    لاكن تخيلي عمري16 وزني وصل ال109
    بس بعدين قلت حعمل رجيم والي بده يصير يصير
    وبشهر واحد نزلت والحمد لله 11كيلو
    تخيلي فرحتي ب بعد ب3ايام صرت احس بلملل
    بس اكملت مع شوية خربطه والمهم هلئ
    انا وصديقاتي بنات ال16 سنه حنعمل رجيم روعه نتائجه
    ورح اكمل لحد ال60 يارب وانزل على البلد واشوف بقه نصيبي من ولاد الحلال
    ههههههههه يعني اطمع بالخطبه

الردود
    21
    جزاك الله خيرا على الردود سعيده جدا بردودكم

اختي MARWA M كلامك صح وبيخطر ببالي هذا الشي وجوزي من النوع الي بحب الجسم الرشيق لكن هو حرام ما بقلي نزلي وزنك وانا اطنش بس بصراحه لازم لازم ينزل وزني لنفسي اولا وبعدين لزوجي لانو بصراحه ما عندي ثقه بنفسي كتير من ناحية جسمي وان شاء الله لازم احط هالشغله في راسي لعلي اواظب وينزل وزني شكرا لككثيرا اختي وان شاء الله بشرك بنزول وزني .

اختي ~lulu~ شكرا لك على الرد طبعا هو النزول البطئ افضل لكن مشكلتي يا اجوع نفسي استحمل واذا اكلت اكل كتير حترت بين الامرين ادعولي يزبط معاي الريجيم

اختي MARWA M شكرا لك على الرد واتمنى ان احد يشجعني ويكون ورايا وقولي ما تاكلي هههههه ان شاء الله بنضم لك لكني اعطني الرابط لو سمحتي انا بانتظارك ودليني على ريجيم اتبعه من بكره وجزاك الله خيرا

الردود
    1,312
    عارفه انك ممكن تضحكى عليا بس انا بجد لا عارفه انزل روابط ولا صور . هو انتى حتلاقيه ف اول صفحه اصلى لسه منزله الايبوع التالت . لو لقيتيه قوليلى و طمنينى ؟

الردود
    21
    اهلا بيك اختي اخر زمن
    ان شاء الله تحققي الي في بالك يارب ويجيك عريس في اول نزله عالبلد بس المهم شدي همتك وكملي ولاتملي ابدا لانو حققت انجاز كويس جدا ....... شفت صرت انا اشجعك هههههههههه يارب ينزل وزننا بدون مرض ويحقق الي في بالنا يارب

الردود
    36
    تعقيب كتبت بواسطة الفتاة النارية عرض الرد
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    بصراحه انا من متابعي مواضيعكم وانها فعلا قيمه لكن المشكله في التنفيذ ارادتي جدا ضعيقه اعترف اصبحت اخجل من صديقاتي لانني دائما اقول اليوم سوف ابدا و....خرب الريجيم وسوف ابدا من جديد .......وهكذا اريد نصيحه من اجل اواظب على ريجيم اعتمدت تخفيف الاكل لكن يوم اكل خفيف وتاني يوم اكل كتير بصراحه تعبت تعبت تعبت بكل معنى الكلمة واكتشفت انني لا اصلح لشئ ابسطت شي لا اقدر عليه ارجو منكم النصح وجزاكم الله خيرا
    على فكره انني متزوجه وعندي بنت و ولد ووزني ....... 83 وصلت لوزن 93 في الحمل ارجو المساعده بسرعه

ازيك ؟؟؟

انشاء الله تكونى بخير وصحة وسلامة..

انا نفس وزنك بس انا لسه مالتجوزتيش وبعمل رجيم من 7 سنين يعنى من وانا فى تالتة اعدادى المهم جربت كتيييييييييير وروحت عدد شعر راسى للدكاترة وكنت بخس بس المشكلة انى كنت برجع تانى واكتر كمان وكنت بتخنق جامد اووووى فوق ماتتصورى دة غير كمان الناس الى حواليكى الكلام وخسى شويه ولازم تخسى والكلام الكتير دة ..

انا من اسبوعين ابتديت اعمل رجيم وخسيت 3 كيلو فى اول اسبوع ومن ساعتها ما قسيت تانى

لانى فى اسبوع قولت حعمل رجيم كيميائى وتعبت جداااا جداااا فا قررت يا ستى اعمل لازم اخس لانى تعبت ونفسى اخلص من الموال دة الى كل حياتى عليه قررت انى انظم اكلى وازود حركتى وانى ماعملش رجيم خاااااااااااااااالص

انا حقولك ع الى بعملة وشوفى اذا كان يعجبك؟؟؟

بصى يا ستى..

لازم تعرفى ان الشيبسى الجاهز او المعمول فى البيت مش حيفيدك بحاجة ابدااا بالعكس حيضرك والشوكولاتة مفيدة بس لو حته صغيرة منها بس مش تاكلى زى ماانت عايزة لالالالالالالالا
    ولازم لازم لازم تفكرى ملــــــــــــــيون مرة قبل ماتحطى الاكل فى فمك دة حيضرك ولا حينفعك

بصى انا عملت ايه

1-روحت اشتريت عيش اسمر كتيييييييير مش عيش سن لالالالا عيش اسمر يارب يكون متوفر عندك.. مسكته وبالمقص تقطعيه اربع تربع يعنى كل نص رغيف تقسميه ربع وحطيته فى كياس ووزعته عندى بالفريزر .

2- قررت انى اكل الفراخ او اللحمة او السمك يا مشوى يا مسلوق والسمك المقلى ممكن اكله لو نفسى هفتنى عليه واشيل الجلد بتاعه وروحت السوبر ماركت وجبت حبه توابل كدة من الى قلبك يحبها وجبت خل تفاح وصوص صويا علشان اخلى الاكل بتاعى طعمه حلو اهم حاجة تخلى الاكل بتاعك طعمه حلو علشان ماتزهقيش

3- لو عندى فى البيت عاملين مكرونة او رز ايه المانع انك تاكلى معاهم ممكن تاخدى 3 معالق رز بس 3 معالق من بتوع الشوربه مش الغرف

4-السلطة اكيييييييييييييد زهقتى منها لازم تزهقى وتكرهى ريحتها وسيرتها كمان ممكن تعملى ايه تمسكى الخيار وتقطعيه صوابع 2 خيارة مثلا وتقطعى الطماطم مدورة او اى شكل تحبيه وتحطى ع الطماطم فلفل وكمون وتوم واى توابل عندك وتقلبيها كويس وتحطيها جمب الخيار منك اكلتى سلطة ونفس الوقت متغير طعمها واخدى الفايدة بتاعتها لجسمك

5- طبق الطبيخ اعمليه نى فى نى صحى ونفس الوقت مفيد جدااا اكتر من الى بالزيت وطعمه جميل زيه زى التانى بالظبط وخدى طبق الطبيخ بتاعك ومعاه السلطة ومعاه ربع الفرخة بتاعتك مشويه او مسلوقة طبعاا زى ماقلت لك وماعهم ربع رغيف اسمر واراهنك انك حتشبعى ونفس الوقت ماحرمتيش جسمك من اى حاجة بس ع فكرة اليوم الى تاخدى ربع رغيف اسمر فى الغدا ماتخديش معاها 3 معالق رز او مكرونة حاجة من الاتنين..

دة كان الغدا مثلا

نيجى للعشا فاكهة فاكهة فاكهة فاكهة فاكهة جميلة وخفيفه ومفيدة جداااا وجسمك محتاج للفيتامينات الى فيها
    يعنى ممكن تاخدى ثمرة فاكهة ومعاها كوب لبن كامل الدســـــم وتشيلى القشدة يعنى تغليه مرتين وتشيلى القشدة او ممكن تاخدى ثمرة فاكهة ومعاها كوب زبادى من غير وش
    او تاخدى معلقة جبنه قريش مليانة كالسيوم جسمك محتاجه ومخرطة عليها طماطم ومعاها كوب شاى باللبن من غير سكر جربيه من غير سكر وانتى بنفسك حتتعودى عليه ..

الفطار زيه زى العشا وممكن فى الفطار تاخدى معلقة جبنه قريش +كوب شاى باللبن +ربع رغيف اسمر + خيارة او 3 معالق فول من غير زيت باليمون بس

وتشربى ميه كتيييييييير اوووى اوووى والعصاير بلاش منها ممكن تاخدى بدل كوباية عصير 2 ثمرة فاكهة حيشبعوكى ومش حيبقوا قد العصير فى السعرات الحرارية

واعملى حركة كتيير امشى نطى الحبل فى البيت اطلعى السلالم ارقصى بجد والله اعملى اى حاجة انشاالله تمشى كل يوم ربع ساعة نص ساعة الى تقدرى عليه اعمليه المهم يكون فى حركة..

يارب اكون فيدك بحاجة وصدقينى حتخسى بس بالبطىء ومش حترجعى تانىىىىى وعن تجربة لبنت خالتى هى كانت تخينه وانا كنت بخس بس هى مشيت ع الى قولته دة وهى دلؤتى الى بقيت احسن منى

واوزنى كل 10 ايام او اسبوعين وع نفس الميزان ومش كل شويه تروحى تقسى ..

ربنا معاكى ومعانا كلنا

سلام يا جميل وابقى طمنينا عليكى عملتى ايه...

بـــــــــــــــــدور

مواضيع مشابهه

1. ياريت ما تردوني ...تعبت من المسن ...
    بواسطة أنامل كاتبة في ركن الكمبيوتر والإنترنت والتجارب
    الردود: 8
    اخر موضوع: 04-04-2011, 12:11 PM
  2. انا تعبت ومافيه حد يساعدني
    بواسطة سميحة بوزيان في نافذة إجتماعية
    الردود: 38
    اخر موضوع: 04-06-2010, 02:22 PM
  3. تعبت حد يساعدنى
    بواسطة شمندوره في ركن الكمبيوتر والإنترنت والتجارب
    الردود: 5
    اخر موضوع: 19-08-2009, 09:47 AM
  4. والله تعبت....من يساعدني
    بواسطة لك احن في ركن التغذية والصحة والرجيم
    الردود: 7
    اخر موضوع: 14-06-2008, 11:24 AM
  5. ياريت ياريت حد يساعدنى ارجوكم
    بواسطة pretty_barbie في ركن الكروشيه والتريكو
    الردود: 3
    اخر موضوع: 03-09-2007, 03:17 AM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ