انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:

عرض نتائج الاستفتاء: هل فكرتى من قبل فى مدى سلامه نظامك من الناحيه الصحيه ؟

المصوتون
138. لا تستطيع التصويت في هذا الاستفتاء
  • نعم

95 68.84%
  • لا

22 15.94%
  • لا اشغل بالى بذلك الامر كثيرا

21 15.22%
الصفحة 1 من 10 12345 ... الأخيرالأخير
عرض النتائج 1 الى 10 من 94

الموضوع: هل نظامك نظام صحى للتنحيف حقا ؟ هل انتى متأكده ؟

ღ مسلمه ღ مصريه ღ عربيه ღ و حقى افتخر بالتلاته
    الردود
    12,428

موضوع حوار هل نظامك نظام صحى للتنحيف حقا ؟ هل انتى متأكده ؟

هل نظامك نظام صحى تنحيف حقا ؟ هل انتى متأكده ؟

هل فكرتى فى يوم ما هل ما اتبعه لانحف نظام صحيح للتنحيف ام لا؟
    هناك اسس لاى نظام ليكون نظام صحى وعلاجى
    اولا اى تصحيح للوزن يجب ان يحتوى على ثلاثه محاور معا وفى نفس الوقت واغفال احدها يعنى بالضروره فشل النظام اين كان ومهما كانت النتائج الوقتيه ولكن على المدى الطويل لن ينجح ابدا
    ولتفسير ذلك
    اى نظام حميه (سواء كان للتنحيف او زياده الوزن ) يجب ان يحتوى على
    تغيير نمط الاكل
    وكذلك اتباع نمط حركى معين ويتمثل غالبا فى الرياضه
    ووجود الحافز او التهيئه النفسيه للقيام بالتغيير

ولذلك من اسباب فشل العديد من الانظمه الغذائيه اغفالها للرياضه بحجه انه لا حاجه لها وبقليل من التفكير اذا كان ما نريده اعطاء شكل صحى للجسم فكيف نحققه دون ممارسه نوع رياضه يزيد العضلات بشكل بسيط لاعطاء الشكل الصحى للجسم

وسنحدد عده نقط عن طريقها نتعرف على النظام هل هو يؤدى دوره للتنحيف فعلا ام لا

1- اول شىء يجب ان نخلص النيه لله فى ما نفعل وان يكون الهدف من الحميه لامر جيد حتى يبارك الله لنا فى ما نفعل وان نقوم بها دون ارتكاب اى امر محرم بمعنى ان لا يكون الهدف هو المباهاه بارتداء ملابس تكشف العورات او تحدد معالم الجسد فى وجود غير المحارم
    وكذلك اتباع انظمه حميه غير محرمه او مشكوك فى امرها كأتباع نظام نباتى وتحريم اكل اطعمه حيوانيه او ان يكون اساس النظام بوذى او يرتكزعلى اى ديانه مما يدينها الغير مؤمنين بالله عز وجل وكذلك التى تنص على سماع موسيقى او اغانى او اى محرمات قكرى معى كيف يبارك الله فى انظمه قائمه على المحرمات اصلا

2- اذا احتوى النظام على عباره لا اهميه للرياضه كما ذكرت سابقا يكون نظام غير صحى ولن ينحفك ابدا وعن خبره

3- اذا اختفت الكربوهيدرات من النظام لان وجودها هام جدا للجسم وبدونها يبدأ الجسم فى حرق البروتين والدهون للحصول على الطاقه وللاسف منتجات حرقهما غير طبيعيه ولهذا يشكلوا خطر على الجسم

4- نعمل مقارنه بين النظام والمجموعات الغذائيه اذا كان النظام لا يحتوى عليها يكون غير صحى وهذا المثل ينطبق وبشده على انظمه الصنف والصنفين لان الجسم يقوم بأخذ الاحتياجات يوميا ولذلك وضعات الاحتياجات اليوميه للجسم من العناصر الغذائيه وكل من يعطيكى نظام يقوم على اساس يوم بصل ويوم عدس (تشبيه لن يحدث )يكون نظام من الناحيه الغذائيه والطبيه خطأ مائه بالمائه وفكره البعض ان القليل من نقص المواد لن يضر فكره خطأ تماما لانه لكى تزيد الاوزان يجب ان يكون تعامل الشخص مع الاطعمه غير مفيده لمدد طويله وهو اصلا ليصل للسمنه مصاب بسوء تغذيه حتى وان كان يشعر انه سليم تماما (فى حال عدم وجود امراض تؤثر على زياده الوزن كالغده الدرقيه او ما شابهها )

5- اذا نصحك النظام باطعمه الحميه و المحليات الصناعيه لانه لايوجد فى الدنيا طعام يعبأ الا وكان به منتج او اكثر ضار من مواد حافظه وملونه او مواد اخرى وفكره انه الافيد غير صحيحه الافيد هو ما خلقه الله لنا ونص عليه فى كتابه الحكيم ولم يكن منها لا غذاء دايت ولا حليب منزوع الدسم

6- اذا نص النظام ان المتوقع هو انقاص اكثر من 3 كيلو بالاسبوع لان الحد الاقصى هو نزول من 1 الى 2 كيلو فى الاسبوع وما عدا ذلك يكون خطر لانه الحميات السريعه ممكن ان يسبب العديد من الامراض واظن الهدف من نزول الوزن ومحاربه السمنه ليس ابدال مرض السمنه بمرض اخر

7- اذا اعطاكى النظام سعرات اقل من 1000 سعر وهذا ما اراه فى العديد من الانظمه ويكون الحجه اننى بخير بعد استمرارى فيه من قال ان الشخص يكون بخير انا متأكده ان زياره بسيطه لاى طبيب وعمل فحص شامل سيظهر بلاوى وليس مرض واحد

8- ليس كل ما تناولته صديقتك جارتك او حتى اختك ينفعك الا فى حاله التخفيف لانك تخففى اكلك انتى وليس اكل شخص اخر

9- اعرفى ان هناك امراض اضطراب غذائى قد تصيبك بالسمنه وهى عديده ولكن الملحوظ ان الكثيرات عندهم ما نسميه الآكل الليلي ترجمتى لاسم المرض لانى لا اعرفه بالعربى وهو مرض يتمثل فى قله الاكل او شبه الصيام فى اثناء النهار وعندما يحل المساء يبدأ المرء فى تناول كميات غير طبيعه من الاطعمه والنتيجه سمنه مفرطه جدا وحله ببساطه انك تحددى مواعيد وجباتك وما عاداها تأكلى خضار هكذا لن تجوعى وفى نفس الوقت لن تسمنى

10- انظمه الحميه المعتمده على الاختراعات او التى يطلق عليها البعض ريجيمات الموضه او حميات الممثلين او ريجيم المطربين او تناول اكياس وحبوب وخلافه لان هذه الانظمه عدا كونها غير طبيعيه وان حرصوا على اعطاءك ايحاء انها طبيعيه فكما ذكرت سابقا ان اى عمليات لتعليب الاطعمه لا بد تحتوى على مواد مضره فهذه الحميات الشىء الوحيد الذى تنقصه وبشده هو اموالكم وليس اوزانكم والله من وراء القصد

11- اتباع الانظمه السريعه وكذلك المخترعه تؤدى فى النهايه الى ما يعرف بظاهر اليويو وهى بكل بساطه انك تبدأى الريجيم نفترض 80 كيلو ستنحفى وتزيدى وتنحفى وتزيدى وهكذا ولكن بعد نهايه ما تفعليه سيكون وزنك ممكن 90 كيلو اذن المحصله النهائيه انها انظمه لزياده الوزن وليس لانقاصه مفاجأه

12- اى نظام يكون الاساس فيه حبوب التنحيف لخطورتها ولان اثرها ايضا مؤقت ولا تستمر بخلاف انها ادويه يجب استخدامها بعد استشاره الطبيب ومتابعته

13- فكرى جيدا ليست المشكله فى اطعمتنا نحن فمنذ قرون واجدادنا يتناولونها المشكله فى انماط حركتنا الان الريموت والسياره وخلافه خربت علينا حياتنا

14- لكى تقيمى النظام لا تحتاجى ان تكونى خبيره تثقفى غذائيا فقط هذا هو المطلوب

مجهود شخصى ومسموح بالنقل او النشر ولا تنسونا من صالح دعائكم اساتذتى وانا
    الحمد لله الحمد لله الحمد لله زالت الغمه
    صباح نسائم الحريه و الديمقراطيه
    احبكم فى الله

على اسم مصر التاريخ يقدر يقول ما شاء ** انا مصر عندى احب واجمل الاشياء

الردود
    137
    ربنا يخليكي علي كلامك الحلو يا راجية عندك حق فعلا في كل كلمة قلتيها

انا الحمد لله النظام اللى ماشية عليه طبيعي و معتدل لكن ينقصني هدف معين اخس عشانه لانى بعد شوية بزهق

انا محتاجة حماسة و تفاؤل اكتر.انتى عارفة طبعا ان الريحيم بيجيب اكتئاب و دة اللى نفسي اتغلب عليه ولو حد يعرف ازاى اقدر اتغلب علي الاحساس دة يقولي

خصوصا انى بكتئب اكتر لما بحس ان المشوار للرشاقة طويييييييل و دة بيخليني ازهق و اسيب الريجيم

يا ريت لو حد يقولي النصيحة مع العلم انى و الحمد لله براعي ربنا والحمد لله في كل فروضي و عندي رضا عن نفسي برضه برغم ضغط الريجيم
    آخر مرة عدل بواسطة لوزة حلوة : 21-06-2007 في 09:06 PM

الردود
    12,428
    تعقيب كتبت بواسطة sweet almond عرض الرد
    ربنا يخليكي علي كلامك الحلو يا راجية عندك حق فعلا في كل كلمة قلتيها

انا الحمد لله النظام اللى ماشية عليه طبيعي و معتدل لكن ينقصني هدف معين اخس عشانه لانى بعد شوية بزهق

انا محتاجة حماسة و تفاؤل اكتر.انتى عارفة طبعا ان الريحيم بيجيب اكتئاب و دة اللى نفسي اتغلب عليه ولو حد يعرف ازاى اقدر اتغلب علي الاحساس دة يقولي

خصوصا انى بكتئب اكتر لما بحس ان المشوار للرشاقة طويييييييل و دة بيخليني ازهق و اسيب الريجيم

يا ريت لو حد يقولي النصيحة مع العلم انى و الحمد لله براعي ربنا والحمد لله في كل فروضي و عندي رضا عن نفسي برضه برغم ضغط الريجيم
    حبيبتى
    مشكوره لردك السريع
    الهدف الاهم فى حياتك هو ببساطه صحتك
    فكرى الان تنقصى وزنك براحتك ومزاجك ولكن لو لا قدر الله حدث اى مرض يضطر الشخص ان ينقص وزنه بالغصب وصدقينى مما رأيت هذا الموضوع صعب جدا
    واذا فكرتى فهذا الافضل من ناحيه الحمل والولاده فزياده الوزن تزيد مخاطر الحمل والولاده
    واذا ربنا رزقك بالذريه الصالحه الستى معى انهم يحتاجون لامهم سليمه ومعافاه وتكون قدوه لهم بدل ان تعطيهم قدوه سيئه بالسمنه واهمال الصحه
    اولادنا يتبعون خطانا ولا يسمعوا كلامنا افعالنا توجههم اكثر
    على فكره سوء التغذيه فى الريجيمات الغير صحيه المسئول الاول عن حاله الاكتئاب اما الانظمه الصحيه فلا
    وفقك الله لما يحب ويرضى
    احبكم فى الله

الردود
    482
    انا النظام بتاعي غير صحي بالمرة و لاكن الرجيمات العدية مش بتجيب نتيجة خالص يضل الوزن ثابت
    اعمل ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

الردود
    137
    انا النظام بتاعي غير صحي بالمرة و لاكن الرجيمات العدية مش بتجيب نتيجة خالص يضل الوزن ثابت
    اعمل ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    انتى ماشية علي انهي نظام يا جمييل؟؟

و ليه هو مش صحي؟

الردود
    12,428
    تعقيب كتبت بواسطة diette عرض الرد
    اعمل ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    حبيبتى
    اقولك ليه انتى بنفسك اعترفتى انك لا تلعبى رياضه صح
    اذن جربى تلعبى رياضه واكتشفى بنفسك النتائج
    واذا كنتى تريدى تشجعى نفسك بجد قيسى قياسات جسمك كم لو كنتى ستخيطى فستان
    محيط الوسط
    محيط الارداف
    محيط الاوراك
    محيط الصدر
    وان شاء الله حتى لو لم ينزل الميزان تكون الاختلافات فى المقاييس لانك لو لعبتى وزن العضلات اكبر من الدهون فأختلاف الميزان ليس الفيصل فى هذه الحاله
    احبكم فى الله

الردود
    482
    انتى ماشية علي انهي نظام يا جمييل؟؟

و ليه هو مش صحي؟
    بصي يا جميلة مرة 12*12 ومرة رجيم الاربع ايام بس حسيت بتعب و عصبية و النتيجة غير المعلن عنها
    اي حاجة تجيب نتيجة بس قلقت من موضوع العقم ده الله يحفظنا
    امين يا رب
    آخر مرة عدل بواسطة diette : 21-06-2007 في 10:01 PM

الردود
    482
    تعقيب كتبت بواسطة الراجيه عفو ربها عرض الرد
    حبيبتى
    اقولك ليه انتى بنفسك اعترفتى انك لا تلعبى رياضه صح
    اذن جربى تلعبى رياضه واكتشفى بنفسك النتائج
    واذا كنتى تريدى تشجعى نفسك بجد قيسى قياسات جسمك كم لو كنتى ستخيطى فستان
    محيط الوسط
    محيط الارداف
    محيط الاوراك
    محيط الصدر
    وان شاء الله حتى لو لم ينزل الميزان تكون الاختلافات فى المقاييس لانك لو لعبتى وزن العضلات اكبر من الدهون فأختلاف الميزان ليس الفيصل فى هذه الحاله
    مشكورة اخت راجية علي اهتمامك
    ربنا يكرمك يا رب بس الجو حر اوي و الرطوبة عالية اوي بدوخ حتي حركتي بخليها خفيفة اوي بس مش ده العادي السبب الجو متعب انا في درجة حرارة 47
    آخر مرة عدل بواسطة diette : 21-06-2007 في 09:59 PM

الردود
    12,428
    تعقيب كتبت بواسطة diette عرض الرد
    مشكورة اخت راجية علي اهتمامك
    ربنا يكرمك يا رب بس الجو حر اوي و الرطوبة عالية اوي بدوخ حتي حركتي بخليها خفيفة اوي بس مش ده العادي السبب الجو متعب انا في درجة حرارة 47
    عارفه انا عشت فى الرياض وزرت جده عارفه معنى الحر والرطوبه فى دول الخليج
    العبى بالليل بعد انكسار الحر
    وح تحسى بالفرق

الدوخه اكيد انتى ضعفتى نفسك بالريجيمات الغير صحيه
    احبكم فى الله

الردود
    482

مواضيع مشابهه

1. هل انتي متأكده حذفتي المحفوضات بعد تجولك بالنت؟
    بواسطة سريا المجد في المجلس العام
    الردود: 3
    اخر موضوع: 22-05-2010, 07:01 PM
  2. هل نظامك نظام صحى تنحيف حقا ؟ هل انتى متأكده ؟
    بواسطة أمل الحنين في ركن التغذية والصحة والرجيم
    الردود: 1
    اخر موضوع: 10-09-2008, 11:27 AM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ