انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 1 من 2 12 الأخيرالأخير
عرض النتائج 1 الى 10 من 13

الموضوع: هل سوال ؟

الردود
    12,856

هل سوال ؟

السلام عليكم كيفكم وحشتوني انا من زمان مادخلت بس اتمنى الفرج من رب العالمين ان يرزقني بالحمل فكل مانحفت ارجع اسمن وارجع لكم في التغذيه والصحه والريجيم انا الان لها اتنى عشر يوم متاخره هل تتعقدون تيجي ولا لا انا قلت اسوي ريجيم كل انواع السلطات والفواكه فقط اتمنى انها ماتضرني في هذا الوقت هل تتعقدون انها ماتسمن كل انواع السلطات لو كانت مقليه؟ زشكرا

الردود
    260
    السلطات ماتسمن لكن اذا فيها مقالي اكيد بتصير اكثر سعرات فحاولي تقللين الاشياء المقلية فيها00

الله يرزقك الحمل وكل محرومه وانصحك ابعدي عن المعاصي بانواعها واقري سورة البقرة يوميا

وادعي الله بعدها ان يرزقك الحمل000

ولا تنسين رطبي لسانك ب((ربي لاتذرني فردا وانت خير الوارثين))

الردود
    12,856
    مشكورررررره اختي فلوه

الردود
    482
    الله يكرمك بالزرية الصالحة يارب العلمين يا قادر علي كل شيء يا رب

الردود
    21,074

تفضلي حبيبتي اعتقد هالنظام بفيدك كتير

والله يتممم لك على خير

شوفي ازا وزنك مش كتير لاتقلقلي حالك بس ابعدي عن الحلويات والدهون خفيفيها يعني مش تقطعيها

على تولدي بالسلامه

الرد مقبتس من احدي الاخوات
    انا حامل فى السابع و ان شاء الله افيدكم
    حيث اننى زاد وزنى الي الان 23 كيلو وزوجي لا يريد الا الوزن لمثالى الله المستعان
    المهم جاء لى حاله اكتاب وقررت اذهب لخبير تغذيه وساتابع معه ان شاء لله واخبرك اول باول وكان اول اسبوع كلاتى

افطار يومي: 3معالق كبيره جبن خالى الدسم + معلقه عسل ابيض + نصف كوب لبن خالى الدسم+ 1 توست أسمر + بيضه مسلوقه

الغداء :طبق سلطه كبير بدون زيت او جزر + طبق خضار نى فى نى بدون زيت ( بدون بطاطس و بسله)+ 2 قطعه لحم مشوى او ربع دجاجه او سمكه مشويه او بيضه

بين الغداء و العشاء : ثمره فاكه( برتقال، خوخ،10 فراوله، كمثرى ، جوافه ، رمان، تفاح، نصف موزه)

العشاء : 2 زبادى منزوع دسم او بيضه او جبن خالى الدسم+ سلطه+ ثمره فاكه او توسته رجيم

مع مرعاه ان يكون الغداء ساعه الثالثه و العشاء ساعه 7 و لا اكل بعدها

هذا و يشرب ماء كثير

إن الساعة الأكثر ظلمة هي الساعة التي تسبق شروق الشمس

اذا ان اعجبكِ موضوع لي فلا تقل لي شكراً و لكن أدعي:
    اللهم اغفر له ولوالديه ما تقدم من ذنبهم و ما تأخر..
    وقِهم عذاب القبر وعذاب النار .. و ادخلهم الفردوس الاعلى مع
    الانبياء و الشهداء و الصالحين...واجعل دعائهم مستجاب بالدنيا والآخره اللهم اجمعين

الردود
    372
    يا حبيبتى بالنسبة للحمل ادعى ربنا ومتياْسيش من اى شىْ بعدها وخاصة ان شهر رمضان قرب اكبر هدية من ربنا صدقينى والله قربى بس من ربنا وادعى ومش هيرد طلبك ان شاء الله
    ثم انا سمعت ان المريمية بتخسس واكتر حاجة مفيدة للحمل بس لاحظى اوعى تاخديها اثناء الحمل وخصوصا اول ثلاث شهور لانها الله لا يقدر ممكن تعمل نزيف وتسقط لاحظى تاخديها بس لتحملى ولا تاخذيها اثناء الحمل وربنا يوفقك ان شاء الله ويرزقك الذرية الصالحة

الردود
    372

ربنا يكملك على خير

[
    عزيزتى طيف ربنا يقومك بالسلامة ان شاء الله يا بنتى الدراسات اكدت ان الرجيم اثناء الحمل ممكن بعيد عنك وعن كل الناس يارب بتاْثر على مخ الطفل وممكن يصاب بالتخلف العقلى وحتى ان قالولك غير ذلك فحتى مجرد الشك فى هذا الموضوع يجعلك تبعدى عن اى شيىْ ممكن ياْذى طفلك وزوجك اكيد يهموا سلامة وصحة طفله اهم من اى شىْ اخر ومتنسيش ان حالتك النفسية ممكن والعياذ بالله يضيع طفلك منك خديه يا بنتى للدكتورة وخليها تشرحله تاثير الحالة النفسيةعلى الحمل واخطارها ايه وممكن بعد الولادة ان شاء الله ابقى اعملى رجيم للمرضع ومتنسيش ان الولادة تعب ومش سهلة ومحتاجة صحة كويسة وغذا وقولى لزوجك يتقى ربنا فيك وفمولوده ويقدر تعبك ولازم يتحمل شويه ولا هو عايز كل حاجة على الجاهز المولود ورشاقتك وتتحملى انت التعب والحالة النفسية وشيل هم الولادة وراحته يا بنتى خليه يسال اهل الدين ورايهم وفكريه ان زيادة الوزن ديه الم ومشكلة ليك اكتر منه وغير ذلك ان الجسم والتغيرات التى تحدث فيه بتاثر على حالة الزوجة ويجعلها عصبية وده بياثر على صحة جنينها او طفلها فلابد من ان يخفف عنك ربنا يجزيه خير وانت حاولى تفتكرى جنينك وتريحى اعصابك لانه اظن انه اهم عندك وعند زوجك من رشاقتك حاليا وان الله لا يقدر لو جنينك حصله مكروه هيلومك انت ويشيلك الذنب ربنا يقومك بالسلامة ويهديلك زوجكك ان شاء الله

[/center][/quote]الله يوفقكم
    آخر مرة عدل بواسطة ماى : 13-06-2007 في 04:08 PM

الردود
    482
    [
    عزيزتى طيف ربنا يقومك بالسلامة ان شاء الله يا بنتى الدراسات اكدت ان الرجيم اثناء الحمل ممكن بعيد عنك وعن كل الناس يارب بتاْثر على مخ الطفل وممكن يصاب بالتخلف العقلى وحتى ان قالولك غير ذلك فحتى مجرد الشك فى هذا الموضوع يجعلك تبعدى عن اى شيىْ ممكن ياْذى طفلك وزوجك اكيد يهموا سلامة وصحة طفله اهم من اى شىْ اخر ومتنسيش ان حالتك النفسية ممكن والعياذ بالله يضيع طفلك منك خديه يا بنتى للدكتورة وخليها تشرحله تاثير الحالة النفسيةعلى الحمل واخطارها ايه وممكن بعد الولادة ان شاء الله ابقى اعملى رجيم للمرضع ومتنسيش ان الولادة تعب ومش سهلة ومحتاجة صحة كويسة وغذا وقولى لزوجك يتقى ربنا فيك وفمولوده ويقدر تعبك ولازم يتحمل شويه ولا هو عايز كل حاجة على الجاهز المولود ورشاقتك وتتحملى انت التعب والحالة النفسية وشيل هم الولادة وراحته يا بنتى خليه يسال اهل الدين ورايهم وفكريه ان زيادة الوزن ديه الم ومشكلة ليك اكتر منه وغير ذلك ان الجسم والتغيرات التى تحدث فيه بتاثر على حالة الزوجة ويجعلها عصبية وده بياثر على صحة جنينها او طفلها فلابد من ان يخفف عنك ربنا يجزيه خير وانت حاولى تفتكرى جنينك وتريحى اعصابك لانه اظن انه اهم عندك وعند زوجك من رشاقتك حاليا وان الله لا يقدر لو جنينك حصله مكروه هيلومك انت ويشيلك الذنب ربنا يقومك بالسلامة ويهديلك زوجكك ان شاء الله

[/center]
    الله يوفقكم[/QUOTE]
    لا طبعا انا 2صحبيتي كانوا عاملين رجيمات وهما حوامل و متبعين مع دكاترة و بأكل افل من اللي كانت بتاكلوا طيف لان كثر الاكل بيجيب سكر حمل الكلام ده خطأ بالعاكس لازم الحامل تظبط اكلها

الردود
    372
    ياحبيبتى ياكلو اكل معتدل حاجة ويخسسوا نفسهم اثناء الحمل حاجة تانية واللهم ابلغت اللهم فاشهد

الردود
    482
    كانوا بيخسوا عادي و صحتهم احسن من اللي كانوا بياكلوا كثير
    المهم الجبن (كيري) قريش .اي نوع جبن
    الفاكهة التفاح و الكمثري اكثر حاجة
    حليب و زبادي و خضار و نشويات رغيف في اليوم
    و لما يشتهوا حاجة ياكلوا منها بس كمية صغيرة

مواضيع مشابهه

1. سؤال بتخصص الكيمياء + سؤال عن الوظائف [تم]
    بواسطة جوهرة العطاء في ركن الجامعات والدراسات العليا
    الردود: 6
    اخر موضوع: 10-09-2011, 06:00 PM
  2. الردود: 34
    اخر موضوع: 11-07-2010, 12:55 PM
  3. سؤال ماهي الليبره؟سؤال يريد اجابه
    بواسطة يارا في ركن الأشغال اليدوية والخياطة
    الردود: 8
    اخر موضوع: 23-03-2003, 07:37 PM
  4. سؤال ماهي الليبره؟سؤال يريد اجابه
    بواسطة يارا في الأطباق الرئيسة
    الردود: 4
    اخر موضوع: 23-03-2003, 02:29 AM
  5. الردود: 3
    اخر موضوع: 03-01-2003, 11:23 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ