انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 2 من 26 الأولىالأولى 12345612 ... الأخيرالأخير
عرض النتائج 11 الى 20 من 252

الموضوع: @@@ وزنك فوق ال 80 تعالى البيت بيتك @@@ الطابق التانى من البيت

الردود
    276
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخواتى فى الله

اختى العزيزة الغالية ام مريم وزياد اللى فتحت بيت العائلة والحمد الله
    وباقى اخواتى الاعزاء اللى فعلا بقول عليهم اخواتى من كل قلبى بغم اننا كل منا فى بلد مختلفة ودولة مختلفة واختلاف فى بعض اللغات الا اننا الحمد الله اعتبرنا انفسنا عائلة واحدة
    اخواتى الاعزاء الذين سوف تنضمون الينا ان شاء الله تعالى فى بيت عائلتنا وفية اهم شىء الصراحة
    ثم الصراحة والصراحة ولا نخجل من اى شىء فنحن دائما مع بعضنا البعض نشد من أزر بعض فى كل المشاكل ولا نعتبر الموضوع مجرد تسلية او دخول على موضوع للرد فة ولا اية يا اخواتى

احب ارحب باختى ام عبد الرحمن نرجو منكى المتابعة دائما يارب معانا

احب ان اسال على اخواتى نهنونه عاملة اية يا ام البنات اية اخبارك واخبار البنات معاكى اية يارب تفرحوا بيهم وتدخلوا بيهم الجنة ان شاء الله يارب

ملوكة عاملة اية اخباركو اية كويسين واخبار يوسف باشا اية يارب تكونوا فى احسن صحة واتم حال يارب وطنينا عليكى دائما يا ملكة

نهاد عاملة اية يا قمر واخبار الامتحانات شدى حيللك عاوزيين نشرب الشربات ياستى ماشى معندناش بنات تتهاون فى المذاكرة ماشى مع اننا كل شى ء يحلا اثناء المذاكرة النونم والاكل والخروج الحجج الواهية ولا اية مش معايا بردة.....................

بسكوتة انتى فيين مستخبية فيين ياقمر واخبار حظر التجول اللى عندكو يارب يكون خلص ولا اية واخف شوية وطمنينا على ماما وعليكى ياقمرية يا احلى بنوتة ياست البنات.................

مبروك على الطابق التانى وعقابل المائة واحنا مع بعض

بمنتهى الصدق والامانة ام مريم وزياد/نهنونه/نهاد
    بسكوتة/ الملاك العطوف/دىحبيةامها

الردود
    1,615

لللووووووووووووووووووووولى

يا الف مليووووووووون مبروووووووك على الدور التانى وان شاء الله يكون عماره يا رب

ويتلم فيها الحبايب وحبايب الحبايب

وان شاء الله نوصل كلنا للى احنا عايزينه

عندى ليكوا خبر يمكن تضربونى عليه

انا حاسه انى تخنت شويه ودا للقلق والنفسيه من يوم الخميس باكل شيكولاته وبيتى فور
    مش كتير بس لقطت كام واحده كداااااااا

بس ان شاء الله برجع تانى للى انا كنت ماشيه عليه من تخفيف وتنطيط

ام مريم

نهنووهه

نهووده

ملووكه

حبيبه امها

وحشتونى كلكوا يا بنات مبرووووووووووك علينا اللى وصلنا له

ام عبد الرحمن اهلا بيكى معانا وان شاء الله توصلى للى انتى عايزاه

واهلا بيكى معانا يا قمر

اسيبكم فى رعايه الرحمن

بسكووته
    آخر مرة عدل بواسطة جانستا : 27-05-2007 في 05:52 PM

الردود
    8,148
    التدوينات
    2
    التكريم
    • (القاب)
      • نبض وعطاء
      • ريحانة الدعوة
      • أنامل ديكورية مبدعه
    اهلا باحلى بنات ازيكم اخباركم ايه
    منورين بيت العيله (بيت العز يا بتنا)
    ام مريم اخبارك ايه ياست الكل وازى القطقيط مريم وزياد
    واخبار رجيمك ايه
    نهوده ازيك واخبار امتحاناتك ايه ابتديتى ولا لسه وربنا معاكى وتقدرى تروحى الجيم انا كمان نفسى اروح جيم بس ماينفعش هنا عموما ربنا يسهل
    انا بصراحه من امبارح وانا مش مبسوطه من نفسى مع انى طول النهار صايمه لكن باجى بالليل وبلخبط
    يعنى امبارح مثلا فطرت طبق سلطه وحطيت عليه معلقتين تونه وليوم وخبز الرجيم واكلت
    بعدها بحوالى ساعه جوزى جاب بلح الشام فبصراحه اكلت منه شويه مش كتير بس اكلت وحوالى الساعه 3 باليل شربت عصير اناناس بدون سكر معاه شويه كورن فليكس
    ملخبطه معلش
    وانهارده صايمه بردوه وان شاء الله هافطر ربع فرخه مشويه مع 3 معالق رز
    وربنا يسهل ومالخبطش
    ووزنى شويه يبقى 70 وشويه يبقى 72 مش عارفه ليه
    بس انا شكلى بان عليه انى خسيت
    يعنى بصراحه الملابس وسعت
    وكنت جايبه 2 جيب قبل الرجيم وكانوا ضيقين شويه بس دلوقتى حسيتهم بقوا واسعين والحمد لله
    بسكوته مش عايزين لخبطه بقى انا وانت عايزينى نمشى تمام على الرجيم علشان مايروحش تعابنا على الارض
    وربنا يقوينا ان شاء الله
    حبيبه امها اخبارك ايه واخبار رقيه ايه ربنا يخليهالك ويجعلها من البارين ان شاء الله
    ملوكه ازيك وازى يوسف عامله ايه وازى الرجيم معاكى
    والله يا بنات انا بحبكم كلكم كلكم حاسه انى عارفاكم من زمان وهونتوا عليا موضوع الرجيم دا جدا
    ربنا يخليكوا ليا يارب
    اختى ام عبد الرحمن ربنا معاكى ان شاء الله وتابعينا واكتبى يومياتك زينا كده ونشجع بعض

سلام يا احلى صحبه

لا حول ولا قوة إلا بالله
    يا رب أنتَ الشافي.. لا شفاء إلا شفاؤك
    أسألك اللهم بكل أسمائك الحسنى وصفاتكَ العُلى
    أسألكَ اللهم بقدرتك التي لا تعلوها قدرة
    أسألكَ اللهم بقوتك التي نراها في كل ما حولنا
    أسألكَ اللهم برحمتكَ بعبادك التي فاقت رحمة الأم بوليده
    ان تشفى اختنا صوفى
    شفاءا لا يغادره سقما
    وتحميها وتعينها
    وتجعل ماتمر به فى ميزان حسناتها

"
    واقـفـون هـنا... قـاعـدون هـنا... دائـمـون هـنا ... خـالـدون هـنا ... ولـنا هـدف ... واحـد واحـد واحـد ... أن نـكون ... وسنـكون "

الـثـائــر الـحـق هــو الــذي يــثــور لـيـهـدم الـفـسـاد ثــم يــهـدأ لـيـبـنى الأمـجـاد

مِنْ هَوَانِ الدُّنْيَا عَلَى اللهِ أَنَّهُ لاَ يُعْصَى إِلاَّ فِيهَا، وَلاَ يُنَالُ مَا عِنْدَهُ إِلاَّ بِتَرْكِهَا

الحقيبة الدعوية{ سـماع الاغانـى }

الردود
    1,615

السلام عليكم ورحمه الله

نهنووهه ان شاء الله مش حلخبط تانى

وان شاء الله بصوم من بكره اتنين وخميس زى الاول

ادعولى يا بنات انى ارجع زى ما كنت مواظبه على الصوم والصلاه لانى مدايقه من نفسى جدااا

ادعولى ربنا يهدينى ويهدى بنات المسلمين اجمعين

اه ان شاء الله انا اتسحرت نص رغيف عليه هامبورجرايه وحشرب شاى اخضر قبل ما نام

يلا تصبحوا على خير وان شاء الله بشوفكوا بكره واقول لكوا انا فطرت ايه

دمتـــــــــم فى حفظ الرحمن

بسكووته

الردود
    358
    اخت راجية الف شكر ليكى ربنا ما يحرمنا من تشجيعك و نصايحك الغالية و لو ان ان احنا احيانا بنكون مستعجلين النتايج فبنضر نفسنا جزاكى الله كل خير

نهودة يا عسل وحشتينى عاملة اية ربنا معاكى فى امتحناتك يا رب و يتممهالك على خير قادر يا كريم
    اوعى تزعلى من اللخبطة يا نهودة انت اليومين دول سماح لغاية الامتحانات ما تخلص بس بعد الامتحانات فية شد ودان و عض كمان لو ما رجعتيش زى الاول شدى حيلك المهم دلوقتى تركزى فى الامتحانات و تاكلى كويس

اخت ام عبد الرحمن و اخت اصالة اهلا بيكوا معانا افراد فى الاسرة و مستنيين تحكولنا عنكوا

ملوكة ازيك يا اجمل ملاك شدى حيلك يا قمر و قوليلنا بكرة انت ماشية على اى نظام بالظبط

نهنوهة بسم الله ما شاء الله عليكى انا بجد فرحانة بيكى اوى ربنا يزيد و يبارك يا رب لا مش فى الوزن فى النزول طبعا
    و ما تزعليش من الخبة يا نهنوهة اصل احنا طبعا مش ممكن منطقيا نفضل على طول فى حرمان من كل الاكل لاء لازم ندوق من نفسنا برضة بس خلينا متفقين على مبداء ان احنا بضة لما نلخبط نلخبط بنظام مش بانتقام صح و لا اية ؟

حبيبة امها ازيك يا اغلى حبيبة عاملة اية و اخبار النزول اية و تعليقات جوزك المشجعة اخبارها اية
    و صلتى لغاية فين دلوقتى

اما بالنسبة ليكى يا بسكوتة انت و نهاد سعات بحس ان انتوا بناتى الصغيرين نهاد بروحها العالية و عدم ياسها ماشاء اله عليها و انت يا بسكوتة بخفة دمك و قدرتك على رسم البسمة بروحك المرحة
    ربنا معاكوا يا رب و انت يا بسكوتة حتى لو زدتى اوعى تزعلى لان الزعل هيخليكى نفسيا مش كويسة و تاكلى اكتر لسة الوقت ما رحش عشان تبدائ من جديد

اما انا مهما جرى هفضل اصون عهد الرجيم بس انا اليومين دول ماشية على التخفيف على اد ما اقدر و اليومين دول الظروف مش مساعدة على المشى داخل المنزل هحاول انزل امشى شوية برة البيت ربنا يسهل
    بحبكوا فى الله
    آخر مرة عدل بواسطة ام مريم و زياد : 28-05-2007 في 02:39 AM

الردود
    81
    كيفكم صديقاتي
    ام مريم انا ماشية على نظام ينزل 5 او 4 كيلو في الاسبوع

الردود
    90

تقبلوني كفرد جديد؟

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    حبيباتي انا معجبة جدا بكل التجمعات او المجاميع اللي بتآزر بعضها البعض وانا نفسي تتقبلوني كعضوة في عيلتكم وفقنا الله جميعا لما يحب ويرضى وييسر امر نزولنا بالاوزان.
    اخواتي انا عمري 47 سنة متزوجة وعندي صبي في الجامعة وبنت خريجة جامعة وزني كان 97 كغم قبل الثالث من شباط الماضي حيث بدات ريجيم منذ ذلك اليوم والان وزني 82 كغم طولي 154سم وقد اشتركت بجيم منذ اسبوعين بمعدل ثلاثة ايام في الاسبوع ولكن المشكلة ان نزولي منذ شهر بالضبط لم يتعدى الكيلوين لحد الان ولا اعرف ما السبب علما انني ما بخبص وماشية على نفس طريقة الغذاء وبالعكس زاد عندي اشتراكي بالجم والريجيم كان معتمد على الامتناع عن الدهون والرز والخبز الابيض والسكر وبالطبع الحلويات وكل غذائي عبارة عن توست اسمر خاص بمرضى السكري ودجاج مسلوخ من الجلد مشوي او مسلوق اوسمك مشوي او لحم عجل مشوي او مسلوق وخضر متنوعة اما بهيئة سلطة او طبق خضر طازجة وطبعا فاكهة من نوع واحد في اليوم الواحد مثلا تفاحتين او برتقالة او بطيخ وبكميات محددة بالاضافة الى الحليب الخالي الدسمواخذ خل التفاح ملعقتي طعام على الغدا وفي اول شهر كنت صايمة لشهر متتالي كان علي نذر
    ولمدة ال 23 يوم الاولى كنت اخذ عصير الملفوف كاس على الريق وما قدرت ازيد الفترة لان عمري 47 كما ذكرت لكم والملفوف الطازج (غير المطبوخ )يؤثر على الغدة الدرقية وافرازاتها طبعا . الفطور اما جبنة بلدية (بيضة) او بيضة مسلوقة مع التوست مع شاي محلى بالسكرين
    والعشا تقريبا ملغي الا خلال ايام الدورة لاني احس بجوع بطريقة غريبة ويكون حليب خالي الدسم بارد او ساخن محلى بالسكرين مع حبة توست النخالة ارجو منكم قبولي ومساعدتي وتوجيه النصيحة لان وزني ما ينزل ولكنني بفضل الله مصرة على الاستمرار لغاية ال60 كيلو هذا مبدئيا واذا الله شاء اكمل الى ال55 كيلو باذنه عز وجل لان وزني كان 55 كيلو لغاية عمر 33 سنة بس المشكلة انا كنت مهندسة عاملة في مصنع وبعدين انتقلت الى وظيفة اخرى مكتبية كمصممة وحدات انتاجية في احدى المنشات في العراق بالتسعينات وبلش الوزن يزيد والان انا مقيمة في الاردن منذ 1998 وربة بيت ممتازة والحمد لله الا في شغلة المحافظة على الوزن فانا خائبة .
    اشكركم واتمنى الموفقية للجميع لبناتي واخواتي من عيلتكم

الردود
    1,615

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

يا اهلا وسهلا بكل اللى انضموا معانا جديد

بس مش عايزين ان انتو تيجوا زياره بس احنا هنا اهل كرم وبنحب اللى يجى معانا ويفضل وبردوا بنحب اللى بيزورنا

اختى صبيحه

يا اهلا بيكى وباهل العراق وان شاء الله ترتاحى فى بيتك زى ما احنا مرتاحين مع بعض ومنقدرش نستغنى عن بعضينا

بصى يا ستى الوزن فى الاول بيبتدى فى النزول سريع وبعد كدا بيبقى النزول بطئ ودا شئ طبيعى يعنى ما تخافى واستمرى على النظام اللى ماشيه عليه ويا ريت تقوليه لنا عشان غيرك يستفيد
    ان شاء الله توصلى للى انتى عايزاه بفضل الله اولا ثم ارادتك طبعاثم تشجيعنا لبعضنا
    واهم شئ عدم الاستسلام والياس
    اه بيجى علينا ايام بنلخبط لكن بنرجع تانى نظبط الامور

اهلا بيكى مره تانيه

ام مريم يا عسل انتى بقى انا بنوتك
    بس بنوته اكبر منك شويه ههههههههههه
    ربنا يكرمك يا رب وتوصلى للى انتى عايزاه ويخليلك مريم وزياد

نهنووهه مش حلخبط يا قمر وحقوم دلوقتى انط شويه عشان نعوض اللايام اللى فاتت بنوتاتك عاملين ايه بوسيهوملى كتير ربنا يخليهوملك

حبيه امها يا بنت عمى اخبار رقيه ايه والباش مهندس

ملوكه يا قمر اخبارك ايه حبيبتى واخبار جو ايه ربنا يخلى هولك يا رب

نهووده ربنا معاكى فى الامتحانات وان شاء الله امتياز

دمتـــــــم فى حفظ الرحمن

بسكووته

الردود
    90
    شكرا لك اختي ولا بنتي بسكوتة سررت جدا برؤية ردك على فكرة انا بموت في الشعب المصري المهم بالنسبة للي ععملتو انا شرحتو ليكو في الرد اعلاه
    بس انا حاكتبو ليكو بكرة باذن الله بالتفصيل لاني الان ساصلي المغرب وبعدها اتابع مسلسل القرار الاخير على دبي فالى اللقاء غدا باذنه تعالى

الردود
    374
    اهلا بيكى معانا
    بجد والله منورانا
    واحكيلنا اكتر عن نفسك
    انا هحكيلك بس بكرة (",)

بسكوتى انتى هتعملى ريجيم ايه
    انا رابع يوم ليا النهارده ومش جعانة بالعكس انا شبعانة الحمد لله
    يالا تعالول كلكوا وانا هذاكر شوية واجيلكم يا حبايب قلبى من جوا

مواضيع مشابهه

1. البيت بيتك الثاني عشر
    بواسطة miama في ركن الألعاب والترفيه
    الردود: 0
    اخر موضوع: 02-07-2009, 04:30 PM
  2. $ وزنك فوق ال80 تعالى دا البيت بيتك$
    بواسطة nhnh في ركن التغذية والصحة والرجيم
    الردود: 141
    اخر موضوع: 17-06-2008, 08:30 PM
  3. @@@ وزنك فوق ال80 تعالى البيت بيتك @@@ تكملة الموضوع
    بواسطة noor_el_amal في ركن التغذية والصحة والرجيم
    الردود: 19
    اخر موضوع: 26-02-2008, 10:48 PM
  4. وزنك فوق 80 تعالى البيت بيتك
    بواسطة ام مريم و زياد في ركن التغذية والصحة والرجيم
    الردود: 706
    اخر موضوع: 26-05-2007, 06:12 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ