انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 3 من 3 الأولىالأولى 123
عرض النتائج 21 الى 27 من 27

الموضوع: (موضوع متميز) انا والمكملات الغذائية .رحلة كفاح .شاركونا تجاربكم (2) منتجات عسل النحل

الردود
    1,363
    التكريم
    • (القاب)
      • شمعة مضيئة
      • متألقة النافذة الاجتماعية
      • باحثة متألقة
    (أوسمة)
    مساء الخير .
    حبيت اقول لكم كيف ممكن نعرف العسل الاصلي من المغشوش انا بعرف افرق بين الاصلي والمغشوش من الطعم لان عندي خبره من كثر مااخذته وجربت انواع كثيره منه لذلك اول ناادوقه اعرف على طول اذا كان اصلي او لا.
    الان اصبح الغش في العسل انهم يقومو بخلط قليل من العسل الاصلي والباقي عسل اقل جوده منه ويباع على انه عسل اصلي وباغلى الاسعار وفي هذه الحاله خدي شويه في علبه زحاجيه ووديه لصاحب عسل او محل يبيع عسل على شان يشوف اذا كان اصلي ولامغشوش .
    في طريقه ثانيه وهذه الطريقه لمايكون عندك شك انه سكر خذي شويه بالملعقه وحطيه على النار لمايغلي اذا انحرق اوتغيرلونه وطلع له ريحه يعني انه سكر واذا ماطلعت ريحه ولاانحرق حطيه بالفريز اذا جمد يعني سكر واذا ماجمد وتقل قوامه يعني انه عسل اصلي .
    بس زي ماقلت لكم اصبح الغش باحتراف بغشو العسل الاصلي بعسل اقل جوده مثلاً سُمر على انه عسل سدر او علب وأنا حصل معي هذا رحت اشتري عسل علب او سدر نفس الشي وجاب لي صاحب المحل عسل سُمر على انه عسل علب ولما ذقته قلت له هذا مش علب هذا سُمر طبعاً الرجال اتفاجأ وماانكر قال ايوه هدا سُمر وبعدين جاب لي العلب او مايسمى السدر.
    الله يبعد عنا الغش والغشاشين .

آخر مرة عدل بواسطة { أم أنـــس } : 20-02-2014 في 10:30 PM
    http://www.lakii.com/vb/a-111/a-821178/

anapella's صورة
    anapella غير متواجد مساعدة مشرفة ركني الطفل والتغذية - محررة في موقع لكِ
    الردود
    3,644
    التكريم
    • (القاب)
      • الناصحة المتالقة
      • اجمل مقال اجتماعي 2014
      • شمعة مضيئة
      • ياقوتة ركن الصحة والتغذية والرجيم
      • متميزة ركن الامومة والطفولة
      • مثقفة ركن الاحتياجات الخاصة
      • باحثة متألقة
    (أوسمة)
    شايفة اغلبكو لم يذكر الا العسل فقط !!

طيب اقولكو بقى على تجاربى مع منتجات العسل

طبعا احنا فى مصر مانعرفش غير العسل الابيض ! والناس بتجيبه كحاجة حلوة للفطار او العشا يعنى زى المربى كده والحلاوة الطحينية .. موجود بس مش دايما ..
    والمنتشر بمصر هو عسل زهرة البرسيم .. وده فعلا احلى طعم للعسل .. لكن للاسف سهل التقليد والغش جداااااااااا وفعلا اغلبه بيتغش !!
    لحد كده لا فى تجارب ولا حتى معرفة بفوائد العسل العلاجية ..

لحد ما مرة وانا كبيرة كده وسنى فوق ال 23 قررت اعمل حجامة .. اللى عملتهالى مامت واحدة صاحبتى وهى طبيبة بالمناسبة -جزاها الله كل خير- فا لقيتها استأذنت دقيقة ورجعت معاها كوب ماء مذوب فيه عسل .. عشان اشربه بين سحب الكاسات حتى لا يغمى عليا وكده (اللى عمل حجامة هيفهم انا بقول ايه) المهم اما سالتها اشمعنى العسل ؟؟ جاوبتنى باحاديث ومواقف عن الرسول صلى الله عليه وسلم (مش فاكرة نصوصها حاليا للاسف) بس معانيها تدور على انه من افضل سبل الشفاء هو الحجامة والعسل .. وان نبينا صلى الله عليه وسلم كان يتناوله مذابا فى الماء "الله اعلم بصحة هذا" والعلم الحديث يؤيد صواب هذه الطريقة لان الجسم يمتصه بشكل افضل عندما يكون مذابا فى الماء !

التجربة الثانية : كنت باشتغل فى شركة من ضمن منتجاتها مركب عبارة عن " حبوب لقاح + زيت الصويا + زيت جنين القمح" وكان كل الناس بما فيهم الاطباء بيشكرو فيه جدا من حيث انه يعطى طاقة وحيوية هائلة .. وفى بعض الايام كنت بالاضافة الى مجهود الشغل والمذاكرة .. باسافر كمان فا قلت اخد حبة منه الصبح واشوف ايه اللى هيحصل ..
    الحقيقة كان فعلا فى طاقة مهولة وكان ممكن اقعد اليوم كله "تقريبا 16 ساعة " مصحصحة ومركزة وزى الفل مش زى الاول !
    قلت خلاص انا اكمل العلبة بس بدل ما ابلع الكبسولة فتحتها واخدت اللى فيها مع الفطار الصبح "طعمه يشبه الطحينة" .. بس للامانة .. اللى معندوش مشكلة و فى يوم مثلا كيوم الاجازة مفيش مجهود بابذله كان بيسهرنى طول الليل .. حتى لو تعبانة وارهقت من السهر لكن مكنتش بانام !

تجربتى الثالثة : اما اتجوزت وجوزى مغرم بالعسل والليمون لالتهاب الزور ونزلات البرد .. عسل مذاب فى ماء وعليه عصير ليمون .. ويؤخذ 3-4 مرات باليوم .. هو مطهر قوى جدا للزور عن تجربة لكن مفعوله بطئ مقارنة بالادوية , عشان كده افضل انه يؤخذ للوقاية وليس كعلاج .. صعب اقعد زورى تعبان اسبوعين تلاتة لحد ما العسل واليمون يعملو نتيجة طبعا !

التجربة الرابعة : دى بقى كانت بعد ولادتى مباشرة , انا ولدت عند اهلى لانه كان صعب اكون لوحدى فى الوقت دا , المهم انا قبل الولادة بيوم روحت لبائع عسل شهير فى مدينتى وطلبت رويال جيلى اخدت عبوة 30 جم ب 50 جنيه ..
    وهو غعلا لونه ابيض زى الصورة تمام .. خلطته مع ربع كيلو عسل موالح عشان طعم الرويال جيلى مش حلو "مالح ويلزق فى سقف الحلق" .. عايزة اقولكو انه رهييييييييييييييييييييييييييييب
    انا طبعا فاجأتنى ولادة طبيعية ولكن مانفعش وولدت قيصرى والحمد لله .. وكنت مجهدة جدا .. لكن العسل بغذاء الملكات ده نفعنى جدا .. حتى تالت يوم كان المفروض اعرض ابنى على دكتور وانا اللى روحت بيه مع اخويا لان والدتى مش بتقدر تتحرك وماحبيتش اتعبها واخويا طبعا مكنش عارف اصلا ازاى يشيل الولد ههههههههه والحمد لله كنت تعبانة صحيح زى اى واحدة مكانى لكن قادرة اتحرك واخدم نفسى واخدم ابنى بشكل مناسب .. والفضل لله اولا واخيرا .

دلوقتى بقى وده اخر حاجة .. اشتريت كبسولات رويال جيلى وسايباها فى البيت .. مش بنستخدمها كل يوم لكن مثلا يوم عندى تنظيف وترتيب كتير فى الشقة اخد واحدة .. يوم زوجى عنده شغل لمتأخر او سفر ياخد واحدة .. يزم تعبانة بس ورايا حاجات كتير ... وكده .. مش بانتظام لكن وقت الضرورة وهو فعلا له تأثير قوى وواضح ولحظى بيبان بعد ما ناخده بساعة الا ربع تقريبا .
    واتمنى اكون افدتكم بقليل..

آخر مرة عدل بواسطة { أم أنـــس } : 20-02-2014 في 10:22 PM

الردود
    1,508
    التكريم
    (أوسمة)

مشكورة أنونة على تجاربك وخاااصة الثانية لازملي خليط زيو ههههههههه عشان الطاقة

anapella's صورة
    anapella غير متواجد مساعدة مشرفة ركني الطفل والتغذية - محررة في موقع لكِ
    الردود
    3,644
    التكريم
    • (القاب)
      • الناصحة المتالقة
      • اجمل مقال اجتماعي 2014
      • شمعة مضيئة
      • ياقوتة ركن الصحة والتغذية والرجيم
      • متميزة ركن الامومة والطفولة
      • مثقفة ركن الاحتياجات الخاصة
      • باحثة متألقة
    (أوسمة)
    تعقيب كتبت بواسطة ام القادة عرض الرد

مشكورة أنونة على تجاربك وخاااصة الثانية لازملي خليط زيو ههههههههه عشان الطاقة
    صباح / مساء الخير يا جميل .. والله كانت تجربة رااااائدة لكل زمايلى ههههههههههههه
    الحقيقة حبوب اللقاح طعمها وحش .. كمان الشركان بتعمل الحاجة دى مركزة فى كبسولة .. يعنى عشان تاخدى كمية المستخلص اللى موجودة فى كبسولة واحدة يلزمك تاكلى برطمانين تلاتة ههههههههه
    ربنا يرزقنا ويرزقك بالحة والعافية يارب

الردود
    1,508
    التكريم
    (أوسمة)
    تعقيب كتبت بواسطة anapella عرض الرد
    صباح / مساء الخير يا جميل .. والله كانت تجربة رااااائدة لكل زمايلى ههههههههههههه
    الحقيقة حبوب اللقاح طعمها وحش .. كمان الشركان بتعمل الحاجة دى مركزة فى كبسولة .. يعنى عشان تاخدى كمية المستخلص اللى موجودة فى كبسولة واحدة يلزمك تاكلى برطمانين تلاتة ههههههههه
    ربنا يرزقنا ويرزقك بالحة والعافية يارب
    الظاهر أني نويت عليها خلاص وبدي اشتريها أجرب الطبيعي أولا وبعدين أشوف يعني على حسب النتائج وبصراحة حبوب اللقاح أول مرة أسمع عنها وعن فوائدها سبحان الله بوركتي يا حلوة

الردود
    18,627
    التكريم
    • (القاب)
      • معطاءة ركن الصحة والتغذية
      • سيدة مبدعة
      • متميزة شتاؤنا ألوان
      • وهج العطاء
      • قائدة شتوية بارعة
      • بصمة مبدعة
    (أوسمة)
    ماشاء الله تجارب قيمة وبمنتهى الروعة

الردود
    22,684
    التدوينات
    36
    التكريم
    • (القاب)
      • بحر العطاء في ركن الكروشية
      • لمسات فنية
      • متألقة صيف 1432هـ
      • ريحانة العطاء
      • مدربة اشغال يدوية
      • الوصيفة الثانية
      • متميزة ركن التصوير
      • متميزة ركن السياحة لعام 2013
    (أوسمة)
    ما شاء الله موضوع رائع
    جزاك الله خيرا كثيرا ..
    ودي و احترامي ..

مواضيع مشابهه

1. انا والمكملات الغذائية ... رحلة كفاح .. شاركونا تجاربكم
    بواسطة anapella في ركن التغذية والصحة والرجيم
    الردود: 8
    اخر موضوع: 24-03-2014, 05:51 PM
  2. الردود: 62
    اخر موضوع: 19-02-2014, 01:52 AM
  3. انا والمكملات الغذائية ..رحلة كفاح [ فيتامين د ] شاركونا تجاربكم
    بواسطة anapella في ركن التغذية والصحة والرجيم
    الردود: 6
    اخر موضوع: 04-02-2014, 02:42 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ