انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 1 من 2 12 الأخيرالأخير
عرض النتائج 1 الى 10 من 13

الموضوع: ملف الأعشاب ..2...و الشعر ....موسوعة حكيم زمانه

الردود
    273

ملف الأعشاب ..2...و الشعر ....موسوعة حكيم زمانه

بصراحة استغربت لما لقيت رد فعل الناس على ملف بذور الكتان اقوى و تساؤلاتهم اغزر منها فى ملف الشعر اللى متهيالى يهم كل امراه او حتى رجل ...يمكن لان بذور الكتان الخلفيه العلمية عنها قليلة او مشوشة ...ربما ...المهم ...كنا اتكلمنا فى المقال الفائت عن الجانب الاول من جوانب مقاومة سقوط الشعر القويه بالاعشاب ...وهنا نتكلم عن الجانب التانى ..وهو الاعشاب المقاومة لسقوط الشعر و التى تعمل على تقويه البصيلة و تحفيز نموها و انبات الشعر الضعيف ...عن طريق مقاومة الكود الجينى ...و الجانب ده خلو بالكم مهم جدا ...لانه بيتعامل مع سقوط الشعر الوراثى فى الانثى و الصلع فى الرجل ...طبعا جين سقوط الشعر جين مرتبط بالجنس يعنى فى رجل اصلع بس مفيش امراه صلعاء ..بيسموها متساقطة الشعر ...وده من حكمة ربنا ان جين الصلع محمول على الكرموسوم الذكرى (Y)ولما كانت الانثى لا تحمل هذا الكرموسوم ده فلا يمكن ان تكون صلعاء ..بس متساقطة الشعر ...الكود الجينى ده كود يحمله الجين يعمل على سقوط الشعر برفع مواد معينه فى الجسم او بتحفيز هرمون معين او بتقليل هرمون آخر ...فصدك يعنى ممكن الصلع الوراثى يتعالج ...مقدرشى اقول اه ..بس اقول انه يمكن الحد منه و مقاومته ..بالذات فى النساء ..
    ## العشبة الاولى هى الحلبه ...طبعا هتستغربو ..ويمكن بعضكم قرا عن كدة بس مكانش متخيل انها حقيقة علمية او ليها اساس علمى ..هوة بصراحة طريقع عملها مش واضحة حتى الان ..بس لقو انها فعلا بتقاوم هجوم الجين الشرس على البصيله ..و فى كل طب الدنيا بيستخدموها لهذاالغرض (بالاضافة الى اغراض اخرى فى منتهى الاهمية لربما تناولناها فيما بعد) ..الطب الفرعونى و الطب الهندى و الطب الصينى حتى الطب العربى ....و الطب الغربى برضو بدا و الم تكن معتمدة بعد ..ككثير من العلاجات العشبية الفعالة ...احد النظريات بتقول انها بتقلل تكوين الكولستيرول اللى ارتفاعه بسبب اى خلل جينى يقود الى موت البصيله وده طبعا لمحتواها من ماده فعاله جدا و رائعه اسمها (الديوسجينين)ودى بيسموها فى اوروبا كلها ((البروجستسرون الطبيعى))وعلى فكرة العالم الامريكى بيفخر انه عنده نبته اسمها ((اليام)) YAM وفخورين قوى بمحتواها من الديوسجينين و احنا نستورد مركبات اليام ((بيسموها البطاطا الحلوة )) و فى كتابه الرئع ((جرين فارماسى)) للدكتور جيمس ديوك صرح انه بالتحليل تبين ان محتوى الحلبه الشرق اوسطية اعلى من محتوى اليام بتاعهم فى هذه المادة ..سبحانك يا رب ..وهنا ملاحظة غريبه فعلا ...كل الاعشاب اللى بتخفض الكولسترول ..بتمنع تساقط الشعر ....بس الحلبه لها تاثير رائع فى المجال ده ...الجميل انها بتعمل توازن هرمونى فى الجسم و اللى يسبب خلله ايضا سقوط الشعر برضو بسبب الديوسجينين دى ..ويمكن ده سبب استخدامها الشائع فى تظبيط الدورة و نزولها لما تتاخر ...محتواها العالى من الاحماض الامينية المفيده للشعر زى الليسين و التيروسين وغيرهما المهمة فى تكوين الشعرة مساعد اخر فى مقاومة الجين ..فيها كم نوع من الفيتامين كلها مفيدة للشعر و الفروة .( ريبوفلافين و بانتوثينيك اسيد بيروديكسن والفوليك) كل ده مزايا جبارة فيها ...الجميل انها بتحتوى على تركيز عالى من السيلينيوم ودى زى منتو عارفين مادة مضادة للاكسدة و كل مضادات التاكسد بتقى من سقوط الشعر ..عاوز اختصر و اقول ان احدث ابتكارات شركات الاعشاب الاوروبيه كبسولات الاساس فيها خلاصة الحلبه المجففه...مع بعض الفيتامينات الاخرى و اللى اثبت التجارب انها بتجيب تاثير كويس جدا على المدى الطويل ...عارف انكم زهقتو بس عاوز اقول حاجة اخيرة ..ان من الاعشاب اللى بتقوى تاثيرها فى المجال ده الجسنج السيبيرى و ده فى عده ابحاث
    ##طيب اتناولها ازاى ...طبعا خلاصة مجففة فى كبسولات اساسى ....خلاصة سائله دهان للشعر يوميا...شامبو بخلاصة الحلبه لو ممكن ..وكنت مرة طلب منى صديق شامبو يمنع سقوط الشعر ..فعملتله شامبو بخلاصة الحلبه و عرق السوس ..لمدة شهر ...و الله يا جماعة بعد اسبوع كان بيالف شعر فى الشامبو ...مش بس لانه منع السقوك بشكل ملحوظ ..كمان لانه منعم للشعر و دى حقيقة فعلا ...وزمان كانو بيغسلو رؤسهم بماء الحلبه علشان التنعيم ...بس ده مش وقته ...
    ##اساسى قبل متاخدى اى عشب تعرفى ممارس الاعشاب اللى بيتابعك ايه بتاخدى من ادويه لان الحلبه من الاعشاب القويه اللى بتتفاعل مع ادويه معينه ..وكفايه عليكم كده ..ونكمل بقيه اعشاب الجانب ده المرة الجاية ..و دمتم سالمين

لا احلل نقل الموضوع دون ذكر كاتب الموضوع والمصدر

الردود
    44,703
    التدوينات
    18
    التكريم
    • (القاب)
      • مكتسحات القمة
      • نجمة إبداع في ركن الجوال
      • خبيرة برامج
      • وهج عطاء الكمبيوتر
      • درة صيف31/ 1432هـ
      • لؤلؤة شتوية نادرة
      • تربوية مثقفة
      • لمسة عطاء
      • مبدعة صيف1430هـ
      • مدربـة متميزة
      • ريحانة الحوار
      • عطاء ركن التغذية والصحة
      • ضياء العلم
      • شعلة العطاء
      • فرحة عدسة
      • لمسة إبداع
      • مستشارة ركن الحاسوب
      • احساس راقي
      • الأم الحنون
      • متميزة ركن الأمومة والطفولة
      • بصمة مبدعة
    (أوسمة)
    بارك الله فيك
    وجزاك الله خيرا
    طيب هل شرب كأس من الحلبة ...أو الكبسولات لها سعرات حرارية؟؟؟
    بارك الله فيك

الردود
    44,703
    التدوينات
    18
    التكريم
    • (القاب)
      • مكتسحات القمة
      • نجمة إبداع في ركن الجوال
      • خبيرة برامج
      • وهج عطاء الكمبيوتر
      • درة صيف31/ 1432هـ
      • لؤلؤة شتوية نادرة
      • تربوية مثقفة
      • لمسة عطاء
      • مبدعة صيف1430هـ
      • مدربـة متميزة
      • ريحانة الحوار
      • عطاء ركن التغذية والصحة
      • ضياء العلم
      • شعلة العطاء
      • فرحة عدسة
      • لمسة إبداع
      • مستشارة ركن الحاسوب
      • احساس راقي
      • الأم الحنون
      • متميزة ركن الأمومة والطفولة
      • بصمة مبدعة
    (أوسمة)
    بارك الله فيك
    وجزاك الله خيرا
    طيب هل شرب كأس من الحلبة ...أو الكبسولات لها سعرات حرارية؟؟؟
    بارك الله فيك

الردود
    273
    انتى بتاخدى فى اليوم 8 جم من الخلاصة ...بتدى حوالى 25 كالورى ...يعنى حاجة متاثرشى على اى ريجيم ده بالاضافه انها بتخفض الكوليستسرول ...وحاجات كتير تانى فى موضعها ...اللى عاوز الاخوات يحتاطه منه .الحالات اللى بتاخد مخفضات سكر و مهدئلت اعصاب و مضادات للتجلط ...لان فى تفاعلات دوائيه بينهم ..

الردود
    702

flower2

بارك الله فيك وجزاك الله الف خير

الردود
    273
    شكرا للجميع

الردود
    1,701
    اولا جزاك الله خير
    ثانيآ مواضيعك كويسه جدآ وقيمه بس انا عندي مشكله وحدة بقراء نص الموضوع وبعدين بخرج لان عيني بتكون
    تعبتني اسفه اني بقول كدة بس ياليت طلب مش امر انك تكبر الخط شويه لان اعتقد ان مواضيعك مهمه بالذات
    الشعر دة مهم جدآ لكل امراء ورجل واسفه مررة اخرى
    عدناااا بآآآآآآآآآذن الله

الردود
    273
    يا ستى اذا كانت المشكلة مشكله خط نكبره شويه بس المهم تتابعى حضرتك و تستفيدى و تعلقى لو مش مقتنعه بحاجة و احنا بنتعلم من بعضينا و شكرا

الردود
    273
    شكرا للجميع

الردود
    199
    مرحبا يادكتور ...انا عندي مشكلة تساقط في مقدمة الشعر و راجعت الاطباء وقالو لي ان هذا تساقط شعر هرموني اندروجيني ...نصحوني استخدم بخاخات المونوديوكسيل بس للأسف سببت لي صداع شديد و وظهور شعر في الذقن ولم تعطي نتائج ملموسة للشعر في مقدمة الرأس ..
    ياليت تقول لي بدائل غذائية ..تخفض تأثير الهرمون الذكوري وتزيد تأثير الهرمونات الأنثوية لاطاله و انبات الشعر ..ما ابي أدويه ..اشياء طبيعية..بس لوكانت من ذوات الروائح النفاذة ياليت تقول لي كيف اقضي على ريحتها كمان ..على فكرة انا مستوى الهرمونات في جسمي كويس ...يعني ما عندي لخبطه بس بصيلات الشعر عندي حساسة لمستوى الاندروجينز كما قيل لي ..عطني خطة 1,2,3 أمشي عليها عشان الحق شعري...انا عاملة ريجيم لذلك ما اقدر استخدم شي عالي الكالوريات...والله لا يحرمك الأجر ...و أعذرني على الإطالة...

مواضيع مشابهه

1. الأعشاب__7__و الشعر ملف د.حكيم زمانه بالعلم و التجربه
    بواسطة hakeemo في ركن التغذية والصحة والرجيم
    الردود: 26
    اخر موضوع: 16-12-2010, 11:38 AM
  2. الأعشاب _8_و الشعر موسوعة د.حكيم زمانه بالعلم والتجربة
    الردود: 52
    اخر موضوع: 09-06-2010, 06:18 PM
  3. الأعشاب____6____ و الشعر ملف د.حكيم زمانه الموثق
    الردود: 17
    اخر موضوع: 17-04-2008, 12:32 PM
  4. الأعشاب ..3....و الشعر ملف غير مسبوق د.حكيم زمانه
    الردود: 3
    اخر موضوع: 02-04-2008, 11:48 AM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ