انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 1 من 3 123 الأخيرالأخير
عرض النتائج 1 الى 10 من 24

الموضوع: تحذير هاااااااام جدااااا لكل من تفتح بشرت

الردود
    1,959

تحذير هاااااااام جدااااا لكل من تفتح بشرت

السلام عليكم بنات المنتدى ونساؤه انا كل اما ادخل على موضوع فالمنتدى وتيجى سيره تفتيح البشره تقوم تفيدنا عضوه وتقول استخدموا فير اند لفلى صح استخدام فير اند لفلى يفتح البشره وبتعمها ويخليها ولا احلى بس دا ليه لان فير اند لفلى اصلا فى تركيبه ماده الكورتيزون ودى بتقوم بتنفيخ الوحه وتفتيح مسامه وشده لزلك يبيض وجهك ولكن الكورتيزون دى ماده تقوم باهلاك البشره التهابها مع الوقت وايضا تسبب سرطان الجلد عند الاستعمال الكثير وعندما تستخدمين فير انا لفلى دا كتير وتبطلى بعد كده ترجع بشرتك بالسمرار نتيجه ان البشره ترجع مسامها كما كانت وتترهل بعد الشد فيا بنات ونساء المسلمين بلاش فير دا هو اصلا منتج شىئ للغايه واضراره اكتر من نفعه
    اللهم بلغت اللهم فشهد
    اسالكم الدعاء
    آخر مرة عدل بواسطة المتر شيماء : 18-07-2006 في 05:51 PM

~✿~ Flying between the THREE HEARTS of mylife ~✿~
    الردود
    23,929
    وعليكم السلام.. مشكورة على الإفادة والنصيحة.. جربت كريم Fair & Lovely من فترة ليست بقريبة لاني كنت بسبح واسمريت كتير كتير وكان عندي مناسبة ولازم افتّح لون بشرتي.. ولم أواجه أية مشاكل الحمدلله.. بالعكس ابيضت بشرتي وصار لوهنها موحد.. وآخر مرة استخدمت المنتج من 4 أو 5 سنوات والحمدلله بشرتي تمام.. يمكن المنتج مابلائم كل أنواع البشرة والله أعلم.
    على كل حال بارك الله فيك على الإفادة وجعلها في ميزان حسناتك.

الردود
    310
    طيب ينفع نستخدمه لاماكن ثاانية غير الوجه ؟؟؟...

الردود
    1,959
    شكرا ليكم عالمشاركه انا بس كنت حابه اقول ان فالكريم تركيبه بتهلك البشره وتسبب امراض بس انا برضو قلت انه اه بيفتح البشره وينعمها بس له اضرار علشان كده بيبى لا للوجه ولا للجسم فهو برضو يسبب سرطان للجلد والله اعلم الله بلغت اللهم فشهد

الردود
    310
    اتمنى الكل يقرا ويستفييييد ... جزاكي الله خيييييييير على المعلووومة بالفعل مافي احسن من الطبيعي ...

نتائجه بطيييئة ... لكن مفعووله اكييييد ..

الردود
    863
    يا متر شيماء اصلا من سعره مبين انو مو منيح رخيص كتيير اكيد ما في شي مصنوع بمواد مكلفة و مفيدة بكون رخيص هيك و لا حتى عشان المبيعات تزيد طيب بدي اسالك عندك فكرة عن كريم تفتيح البشرة الطبيعي زي ما بقولو olay?

الردود
    199
    انا برده استخدمته ومفتحش وجهى بس بصراحه مكنتش دايمه عليه عشان بحس انوا بيعرق ليا وجهى وانا خارجه وميرسى جدا يا متر شيماء

الردود
    1,369
    صح يا جماعه كلام المتر شيماء صح كريم فير اند لافلى مع استخدامه المتكرربيجيب السرطان وانا قريت الحكايه دى قبل كده دا غير انه اساسا مبيفتحش الا وقت استخدامه وبس يعنى مش زى مامكتوب عليه مع استخدامه المتكرر بيفتح لا بالعكس بيغمق وبالنسبه لكريم اولاى للتفتيح هو كويس انا استخدمته حوالى سنه وبيعطى طله طبيعيه لكن للاسف بيسيح بسرعه اوى وكمان مش مناسب للبشره الدهنيه لكن هو كويس احسن من فير اند لافلى كتيرررررررررررررررررررررررررررر اتمنى اكون افادتكم

الردود
    980
    صححححححححححححححححححح جداً
    فير أند لافلي مليان كورتيزون و بيجيب سرطان

الردود
    202
    كلامك صح ياشيمو الكريم ده مضر جدا بالبشره وفى بحوث اثبتت كده
    وبعدين ممكن انتى اختى تبيضى بشرتك من غير اى كريمات بس لو اتتبعتى الى هاقولك عليه................

1-تشربى ماء كتير على اد ماتقدرى ومش اقل من 8 كوبيات فى اليوم

2_ ماتغسليش وشك بالماء والصابون خالص لانه بينشف البشره وخصوصا ان كتير منا بيغسل الفم بعد الاكل بالماء والصابون فالمنطقه بتاعه حول الفم بتجف فاتسمر اوك فتستخدمى للمنطقه دى كريمات ترطيب باستمرار

3_ طبعا المفروض يكون عندنا مجموعه حمايه للبشره كريم العين والنهار والليل والتونك طبعا وممكن ناخد ماء الورد كبديل للتونك بكده هاتحفظى على بشرتك من التجاعيد والمكياج والاسمرار

4_طبعا وانتى خارجه تحطى sunblock الواقى من الشمس وطبعا تحطيه كل ساعه ده طبعا حسب تعرضك للشمس

5_طبعا اهم حاجه هى ازاله المكياج جيدا بمزيل الميكب وياريت يكون مزيل مكياج العين سائل ويزال بقطنه برفق جدا وازاله المسكره من منبت الرموشبرفق وده طبعا هايكون اسهل لو المزيل سائل بدل مناديل ازاله الميكب ممكن لباقى الوجه تستخدمى المناديل او كريم وهاقولك على نصايحى.................

عند ازاله المكياج من الجبين يكون من فوق لتحت طبعا بالطبطبه على الجبين وبالنسبه للخدود منالداخل للخارج كل ده طبعا برفق وخدى بالك اوعى المسكره تنزل على عينك لانها هاتسمر لانها ماده صبغيه عشان كده كتير من البنات بيعانوا من الهالات السوده وسببها يكون من النوم بالكحل او المسكره وطبعا الطريقه الخطاء فى ازالتها بتلتصق بالمنطقه تحت العين عشان كده بتسمر

6_وده الى انا بكلم فيه انه بعد ازاله الميكب اوعى تغسلى وشك بالماء والصابون ولكن تغسليه بالغسول اوالتونر عشان لو فى بواقى من المكياج وبعدين قبل ماتنامى تضعى كريم العين ويكون بطبطبه من جوه لبره وبعدين كريم الليل وتنامى زى المليكه

انا جيبالكوا برضه وصفه خطيره مجربه وتاكيد فاعليتها عرفناه من اليابانين لانهم طول ماهم قاعدين ياكلوا فى رز ويغسلوا فى الرز وده سر بياضهم وبياض ايديهم ونعومتها

المكونات:

كوب ارز +بيضه +ماء ورد+ليمون
    تعالى بقى نعملها:
    هاتجيبى كوب ارز عادى وهانضعه فى اناء ماء وتغسليه عادى كانك هاتعملى رز على الغدا وتصفيه بعدها نضع الارز فى ماء ساخن لمده 6 ساعات ثم نصفى تانى حتى يصبح جاف وبعدين تطحنيه

تعالى بقى نضعه على وجهنا :

ناخذ مقدار مناسب لتغطيه الوجه والرقبه ونضيف عليها باقى المكونات حتى يصبح كالعجين وكبعا ماتنسوش اليمون لانه بيوحد لون البشره وسبيه ساعه انا عارفه انوا كتير بس والله هاتدعولى هايبيضكوا ويخليكوا زى القمر .............

وممكن تحطيه على ايدك برضه هايخليها ناعمه وبيضه قشطه انا جربتاها وانا اصلا بيضه بس بلاقى وشى صااااااااااافى وبعدين سمعت عشان تخلى وشك بياض بحمار حطى عصير البنجر مع عصير الجزر هايل جدا وهاتدعولى وكلها مكونات متوفره فى البيت وعلى فكره المسكات دى وخداها من فم عادل عبد العال والراجل ده بصراحه هايل جدا وموثوق فيه

يارب اكون افتكوا حبايبى وماتنسوش تدعولى واوعوا تستخدموا اى كريم تفتيح مهما كان سمعته دى نصحتى وانا تحت امر اى سؤال
    وسلامى ليكى شيمو وبشكرك انك فتحتى الموضوع ده واحنا بنكمل بعض معليش اذا كنت طولت

دونا
    آخر مرة عدل بواسطة دينا المصريه : 20-07-2006 في 03:45 AM

مواضيع مشابهه

1. بنااااااااااااااااات الله يوفقكم
    بواسطة #روعة الكون# في العناية بالشعر وتصفيفة - تسريحات, عروس, قصات, صبغة
    الردود: 5
    اخر موضوع: 26-12-2007, 10:51 PM
  2. يا عضوات يامشرفات ساااااااااااااااااعد&#
    بواسطة اميرة صغيرونه في العناية بالشعر وتصفيفة - تسريحات, عروس, قصات, صبغة
    الردود: 5
    اخر موضوع: 17-09-2007, 09:06 PM
  3. ادعولى يا بنااااااااااااااااااات بحلفك&#
    بواسطة ganna elrhman في الحمل والولادة و الرضاعة
    الردود: 27
    اخر موضوع: 26-02-2007, 06:01 AM
  4. الردود: 13
    اخر موضوع: 05-08-2006, 02:31 PM
  5. بناااااااااااااااااااات............ اجوكم ادخلو
    بواسطة sorena في العناية بالجسم والبشرة والمكياج والعطورات
    الردود: 6
    اخر موضوع: 20-11-2004, 08:42 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ