انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 1 من 2 12 الأخيرالأخير
عرض النتائج 1 الى 10 من 20

الموضوع: نعــم أرضع صناعى !!!

الردود
    1,610

shout نعــم أرضع صناعى !!!

السلام عليكم حبيباتى فى الله

أنا بنتى عندها سبع شهور ونصف ماشاء الله وبترضع صناعى

طبعا انا عارفة ومتأكدة ان الرضاعة الطبيعى مفيش أحسن منها وان لبن الأم رزق من عند ربنا وأكيد أكيد فيه كل الفائدة للرضيع

طيب واللى لبنها مكنش بينزل ولا بيزيد أو اللى حصلها ظروف واضطرت ترضع صناعى تبقى أجرمت ؟؟

بصراحة انا لما بقول لحد انى برضع صناعى بيبصو لبنتى بشفقة وكأنى أجرمت فى حقها ...

أكيد أكيد مفيش أم تكره انها ترضع بنتها او ابنها رضاعة طبيعية .. ومفيش أم ممرتش بأوقات عصيبة بعد الولادة فى محاولات عدة لترضع ابنها رضاعة طبيعية وانا أكيد من الأمهات دى ..

دخلت وقرأت مواضيع عن الرضاعة الطبيعى وشربت المشروبات اللى بتدر اللبن وكنت برضع بنتى بالساعات من غير شبع ..

الله أعلم الغلط كان فين .. بس لبنى مكنش بينزل غير ضغيف جدا .. وكنت بعصر وبعمل كل اللى أقدر عليه ومع ذلك بنتى كانت بتصرخ لما أحطها على صدرى ولما كانت بتاخد صدرى بالساعة كانت تقوم ولا كأنها رضعت حاجة عياط عياط وصريخ .. وكمان كانت مولودة وزنها قليل وخست أكتر وكان عندها الصفرا والصفرا كانت بتزيد وكنت خايفة على سرتها من كتر العياط .. المهم ربنا مقدرش انها ترضع طبيعى واضطريت اديلها صناعى

ومن ساعتها كل ما حد يعرف ان بنتى بترضع صناعى يوبخنى ويشفق على بنتى ويشتم فى الصناعى ويخوفنى على بنتى وانها مش هتبقى كويسة زى اللى بيرضع طبيعى

للعلم انا اولاد اخواتى منهم اللى رضع صناعى ومنهم اللى رضع طبيعى وساعات اللى رضع منهم طبيعى كانوا بيعيوا اكتر وكانت مناعتهم اقل

انا مش بشكر فى الصناعى ولا بشجعله لأن الطبيعى أكيد أكيد أفضل بس بردو بقول ان المرض والعيا بإيد ربنا ومينفعش نقول دا هيطلع صحته أحسن

غرضى من الموضوع دا ان الناس تسيب غيرها فى حالها .. مفيش مانع آه انى انصح بالرضاعة الطبيعى بس مش أأنب بقى واحسس الأم ان ابنها او بنتها حالها يرثى لها .. واقعد بقى اهرى الأم أسئلة ليه ومش ليه .. يعنى هو انا كنت أكره يعنى ارضعها طبيعى !!! انا عن نفسى اتأذيت نفسيا كتير من كلام الناس فى الموضوع دا ويمكن سبب انى رضعت صناعى هو قلقى بعد الولادة من ان لبنى قليل وممكن كان يزيد بس من كتر انى حاسة انى تحت المجهر ففشلت فى الرضاعة الطبيعى

معلش وجعت دماغكو معايا بس حبيت أفضفض شوية

نصيحة للأم اللى بترضع صناعى : خليكى واثقة فى ربنا وفى ان بنتك او ابنك بإذن الله ربنا حاميهم وانهم زيهم زى باقى الأطفال .. بس بردو نحاول فى الطبيعى وبجد وبجهد ولو لا قدر الله فشلنا خلاص منعلقش المشنقة لنفسنا
    آخر مرة عدل بواسطة أميرة صلاح : 19-05-2011 في 07:02 PM

الردود
    1,610
    تعرفوا انا عييت بعد الولاد كذا مرة بحاجات كان لازم أخدلها مضادات حيوية جامدة .. وساعتها قلت سبحان الله يمكن ربنا قدر لى الرضاعة الصناعى علشان لما اعيا اعرف آخد الدوا والمضاد الحيوى لأن لو كنت برضع طبيعى ساعتها كان هيبقى ممنوع آخد الأدوية دى طبعا .. عسى أن تكرهوا شيئا وهو خير لكم

بين نبضـــــــــــــــــــــ*من أحب*ـــــــــــــــــّّ
    الردود
    1,312
    ههههههههههه ليش معصبه حياتي وش دخللك من كلام الناس كيفها الوحده تبغى ترضع طبيعي والا صناعي ما لهم دخل
    اففففففففففففف ما مايملا عيون الناس الا تراب

الردود
    1,610
    والله يا جميل من كتر كلام الناس بجد اللى مش عاجبهم حاجة .. انا بس حبيت اتكلم علشان لو فى واحدة بتمر بالظروف دى زيى اخليها واثقة من نفسها ومتضايقش .. تسلمى على مرورك يا سكر

الردود
    210
    ربنا يفرحك ببنوتك يارب فعلا الرضاعة دي رزق من عند ربنا وكل واحدة بظروفها انا كمان مارضعتش طبيعي بس يمكن ماعملتش كل اللي عليا علشان كده ندمانة بس فعلا في امهات بيعملوا اللي عليهم وبرده لربنا مابيردش واكيد اللي ربنا كتبوا هو الخير

الردود
    196
    يااختي انا لما ولدت بنتي كان اللبن ماشاء الله كتيييييييييييييير في صدري بس حصلت ليه ظروف صحيه كان لازم اخد علاج ماينفعش اللي بترضع تاخده دخلت لبنتي لبن صناعي ووقفت الطبيعي بس كان عمرها تسع شهور
    انتي سيبك من اي كلام يزعلك الناس مابتجبش لبعضها الا المرض من الكلام الفراغ
    افرحي ببنتك وربنا يحميها ويحفظها

الردود
    1,929
    الظروف هى اللى بتحكم اكيد كل ام نفسها ترضع طبيعي
    اختى فى بنتها الاولى منزلش لبنها نهائي بسبب المضادات الحيوية وكملت صناعى
    ونتها التانية من اول لحظة رضعتها طبيعي كويس
    والبنتين زى بعض نفس المقاومة للامراض ونفس المناعه
    وربنا بيعين

انا يا ميرو لما فطمت علي دلوقتى فيه ناس بتلومنى وناس بحس انها شوية وهتشتمنى مع ان الحمل حصل من عند ربنا من غير تخطيط

هعمل ايه يعنى
    وناس ومنهم حماتى تحسبها بالتكلفه الاقتصادية وتقولى اديله لبن جاموسي مخفف !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ههههههههه هم يضحك وهم يبكى

المهم ايه بقى
    المهم ان انا وجوزى مقنعين الفطام و بالرضاعه الصناعي وبس
    وربنا يحفظ اولادنا جميعا ياارب من كل اذى

الردود
    2,172
    الله يهدى الناس اللى بتحشر حالها وتدخل فى حياة غيرها
    مش عارفة الواحد بيشوف كلام كتير وناس بتدخل ومالهاش الا وجع الراس
    فى قول بيقول
    من تدخل فيما لايعنية سمع مالايرضية
    طالما عملتى الاعليكى كبرى دماغك من كلام الناس
    كنت عايزة ابعتلك رسالة على الخاص اطمن على بنت خالتك

الردود
    3,817
    حبيبتي طنشي تعيشي

حتى لو رضعت صناعي

رح تكون بصحة جيدة

المهم اهتمي بالطعمة الغنية

وان شاء الله ما يصير عليها شي

وكل شي بيد رب العالمين

مو ذنبك اذا ما رضعت بنتك

طبيعي

الله يوفقك يا غالية لاتزعلي

وتقهري حالك والله كلام الناس

ما منو فايدة

الله يحفظلك بنوتتك

الردود
    1,610
    حبيباتى فى الله تسلمولى ومروركم غالى عليا .. يارب يكرمكم ويباركلكم فى اولادكم ويديكم الصحة والعافية .. بحبكم فى الله

فجر حبيبتى جزاكى الله خيرا .. بالنسبة لبنت خالى هتستنى لحد ما تتم سنة جواز وبعدها تقرر هتعمل ايه ويارب يرزقها قبل السنة ويفرح قلبها وانا لسة محتفظة برقم الدكتورة تبعك وبإذن الله لو احتجت حاجة هقولك يا قمر دعواااااااتك ليها .. مشكرة اوى اوى على اهتمامك يا سكرة .. ولو حملت هبشرك بالخبر الحلو ان شاء الله

مواضيع مشابهه

1. ~..سجل حظورك بنعمــه من نعــم اللهـ علينــــا..~
    بواسطة ~خادمة الشريعة~ في روضة السعداء
    الردود: 2
    اخر موضوع: 10-08-2010, 10:56 PM
  2. سؤال لكل أم مرضع ...
    بواسطة ربر في الأمومة والطفولة
    الردود: 2
    اخر موضوع: 29-04-2010, 05:40 PM
  3. عا لم ا لرضع Bébé
    بواسطة شاوي في ركن الكروشيه والتريكو
    الردود: 50
    اخر موضوع: 12-08-2009, 11:22 AM
  4. إلى كل مرضع
    بواسطة حبة البركه في ركن المواضيع المكررة
    الردود: 11
    اخر موضوع: 28-03-2003, 11:02 PM
  5. إلى كل أم مرضع
    بواسطة mo0ona_mo0or في ركن المواضيع المكررة
    الردود: 1
    اخر موضوع: 04-03-2003, 02:17 AM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ