انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:

عرض نتائج الاستفتاء: القيصرى افضل ام الطبيعى مع شق العجان

المصوتون
59. لا تستطيع التصويت في هذا الاستفتاء
  • القيصرى

22 37.29%
  • الطبيعى مع شق العجان

37 62.71%
استفتاء متعدد الإختيارات.
الصفحة 1 من 3 123 الأخيرالأخير
عرض النتائج 1 الى 10 من 28

الموضوع: القيصرى افضل ولا الطبيعى بالتوسيع

الردود
    181

القيصرى افضل ولا الطبيعى بالتوسيع

انا محتاره ونفسى اخد راى اللى سبقونى فى المنتدى

الولاده القيصرى افضل من حيث التعب قبل وبعد العمليه ومن حيث المحافظه على صحه البيبى
    ولا الطبيعى مع العلم انه لازم يكون فيه شق عجان (فتحه لتوسيع المهبل)

لانى سمعت ان عمليه شق العجان دى صعبه جدا بعد الولاده يعنى الواحده لا تعرف تقعد ولا تقوم ولا تدخل الحمام (الله يكرمكم)

كمان هذه المنطقه محتاجه نظافه شديده واهتمام شديد و عدم التعرض للرطوبه وهذه كلها اشياء صعبه بعد الولاده

كمان سمعت ان مش كل الدكاتره مهما كانت خبرتهم بيعملوا عمليه شق العجان دى بشكل كويس فسمعت عن اخوات كثيرات سببتلهم العمليه دى تمزق فى عضلات العجان واحيانا تمزق فى عضلات التحكم فى البول او البراز (الله يكرمكم)

واسوء شئ انى سمعت عن اخت بعد عمليه شق الجان دى مكنش عندها قدره نهائيا انهاا تتحكم فى البول او البراز(الله يكرمكم) وتقول ان الدكتوره قطعت الضلات الموجوده فتسببت بفتح هذه المنطقه

ربنا يعفى عنا

وطبعا انا خايفه جدا ومش عارفه اطلب من الدكتور يولدنى قيصرى ولا استنى الطبيعى

طبعا انا هصلى استخاره
    بس كمان الاستشاره مع الاستخاره

ياريت اسمع ردودكم جميعا وخصوصا المجربين

الردود
    198
    ربنا يقومك بالسلامه يااااارب
    عن نفسى انا ولدت قيصرى بس دى كان بسبب ضيق فى الحوض والدكتوره قالت لى مينقعش لى الا القيصرى .. هو صحيح سهل لانك مش هتسى بالالم الطلق بس المشكلة بعد العمليه
    اول يوم دى تقريبا مش بتقدرى تتحركى خالص بمعنى الكلمة يعنى ولغايه يومين وبعدها بتقدرى تتحركى على خفيف لغايه اسبوع او عشر ايام وممكن اكتر على حسب حالة الجرح
    بس مشكلة القيصرى انه اولا بيترك علامه مكان الفتح مهما كان فى عمليات تجميل بس بيسيب اثر وكمان بيعمل بطن عاليه مش بتقدرى تتخلصى منها بسهوله ، انا عارفه ان فى كلا الاحوال بيبقى فى بطن بس القيصرى بيبقى اكتر ، انا بقى لى سنة ونص والده ولسه عندى بطن مش عارفه اتخلص منها مع انى بعمل تمارين للبطن كتير هى نزلت بس مش زى لاول طبعا

ثانيا الجرح هيفضل يتعبك مدة طويله اوى عند كل حر شديد او برد شديد هتحسى بالم مكان الجرح

ثالثا بالنسبة للحاجات اللى سمعتيها عن الشق فانا مش عارفه بصراحه بس مرات اخوى ما شاء الله ولدت 3 مرات طبيعى وبشق وكانت يوم ولا اتنين وبتقوم زى الفل او بالكتير اوى اسبوع وبيبقى ولا كان حاجه حصلت بمجرد ما السلك بينزل ، انتى بس دورى على دكتور او دكتوره يكونوا كويسين

الاهم من دى كله انك تسبيها لله يعنى روحى للدكتور واتاكدى الاول انك معندكيش حاجه تمنع الولاده الطبيعى متعمليش زيى فضلت قاعده لغايه ما جالى الطلق 12 ساعه وفى الاخر اكتشوا ان الحوض ضيق يعنى من البدايه اكشفى واتاكدى ولو مفيش موانع استنى الطبيعى واللى فيه الخير ربنا هيكتبه لك سواء طبيعى او قيصرى بس اوعى تروحى للدكتور من اللى بقوا بيستسهلوا القيصرى بسبب او بدون سبب والموضوع دى انتشر كتيييييييييير جدا اليومين دول

وخلى بالك ان فى حديث عن الرسول فيما معناه ان طلقه واحده من الالم الولاده بتغفر لك ذنوب كتيييييييييييير اوى

وربنا يقومك بالسلامه يارب ويرزقك بالذريه الصالحه

الردود
    515
    بالنسبة لي ...أنا كان نفسي أولد طبيعي وكنت قلقة جدا من القيصرية والحمد ولدت طبيعي بالشق طبعا لأني بكرية

وبالنسبة للشق زي ما قالتلك وفاء أهم حاجة يكون دكتور أو دكتورة كويسة والأفضل دكتور (عن تجربة)

وعلى فكرة أنا كنت بتحرك عادي ومن أول يوم كمان بس كنت أجد صعوبة لما آجي أقعد أو أقوم لكن طول ما انتي قاعدة أو ماشية مافيش مشكلة الصعوبة فقط عند تغيير الوضع من الوقوف إلى الجلوس أو العكس
    بس هما كام يوم وارتاحت بعدها

وبالنسبة لدخول الحمام (أعزكم الله) أنا ماكنتش بقدر أقعد ع التواليت ...فكنت بشطف نفسي في البانيو وبمية دافية مع الغسول الخاص اللي الدكتور كان كاتبهولي لحد مالخيط نزل وبعد كده استخدمت التواليت عادي

وبالنسبة للألم بعد الولادة الدكتور كان كاتبلي على جل مسكن يدهن على الجرح بس أنا ما استعملتوش
    يعني كل حاجة هتلاقي لها حل إن شاء الله

حبيت بس أكتبلك عن تجربتي وآسفة ع الإطالة

ربنا يرزقك ولادة سهلة وميسرة وسيبيها على ربنا أكيد هيختارلك اللي فيه الخير

الردود
    8,252
    التكريم
    • (القاب)
      • محررة بمجلة انا ورحلة الامومة
      • درة صيفنا إبداع 1432هـ
      • شعلة العطاء
      • فِياح النزهة
      • تربوية مثقفة
      • انسام الروضة
      • مبدعة صيفنا إبداع1431هـ
    (أوسمة)
    بصراحة انا ولدت ابني الاول طبيعي مع الشق لكن تعبت جدا لمدة 15 يوم وكان الجرح صعب
    في الجلوس والقيام لكن لم اعاني في دخول الحمام بالعكس كنت استريح في الماء
    لكن الحمد لله لم تحدث لي اي مضاعفات والطبيبة كانت ممتازة والحمد لله
    طفلي الثاني ولدته قيصري والحمد لله كانت ولاده سهلة مع نفس اطبيبة والام اول يوم فقط
    وارتحت
    نصيحتي لك
    ان تتركي كل شئ لله سبحانه وتعالى ولا تختاري اي نوع ولادة وانتظري ما يقوله الطبيب
    ربنا يقومك بالسلامة يارب

الرجاء الرد من الاخوات فقط

مع زوجـــــــي وابنـــــي وبنتي الله يحميهم يــارب
    الردود
    627
    الله يقومك بالسلامه يارب
    انا كان نفسي اولد طبيعي..بس قدر الله وماشاء فعل,قبل موعد ولادتي بيومين الدكتور كشف عليه وقالي انو الرحم مش فاتح وقالي انو مش حيعطيني طلق صناعي لانو جسمي مش حيستجيب للطلق..طبعا تعبت بعد العمليه ومكنتش بعرف اقوم والحركه صعبه,يمكن لمده اسبوع
    بس بصراحه انا شايفه انو القيصيري احسن,بدل تعب الطلق
    بس برضو انتي سيبي نفسك للاخر ,طبيعي او قيصري كلو بأمر الله.

الردود
    1,164
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    جربت الاثنين,,بس الطبيعي مع دكتورة ممتازة بيكون افضل طبعا
    لانه القيصريه حتى بعد فترة بيكون الها اثر وتعب
    وتركيها على ربك
    والله يقومك بالسلامه

الردود
    181
    تعقيب كتبت بواسطة WaFa2 عرض الرد
    ربنا يقومك بالسلامه يااااارب
    عن نفسى انا ولدت قيصرى بس دى كان بسبب ضيق فى الحوض والدكتوره قالت لى مينقعش لى الا القيصرى .. هو صحيح سهل لانك مش هتسى بالالم الطلق بس المشكلة بعد العمليه
    اول يوم دى تقريبا مش بتقدرى تتحركى خالص بمعنى الكلمة يعنى ولغايه يومين وبعدها بتقدرى تتحركى على خفيف لغايه اسبوع او عشر ايام وممكن اكتر على حسب حالة الجرح

طب مهو برده الجرح من تحت هيكون كده واكيد اسوأ عشان المنطقه اللى فيها
    بس مشكلة القيصرى انه اولا بيترك علامه مكان الفتح مهما كان فى عمليات تجميل بس بيسيب اثر وكمان بيعمل بطن عاليه مش بتقدرى تتخلصى منها بسهوله ، انا عارفه ان فى كلا الاحوال بيبقى فى بطن بس القيصرى بيبقى اكتر ، انا بقى لى سنة ونص والده ولسه عندى بطن مش عارفه اتخلص منها مع انى بعمل تمارين للبطن كتير هى نزلت بس مش زى لاول طبعا

وبرده الفتح من تحت بيسيب علامه بس طبعا اصغر عشان عدد الغرز اقل وبالنسبالى كده كده الحمل شوه بطنى تقريبا الله يكون فى عون جوزى وبالنسبه للبطن العاليه اعتقد ان دى طبيعه جسم لانى شفت كتييييييييييييييييير عاملين قيصرى وبعد فتره بطنهم كانهم متجوزوس ولا خلفوش وشفت من اللى ولدو طبيعى وبطنهم عليت

ثانيا الجرح هيفضل يتعبك مدة طويله اوى عند كل حر شديد او برد شديد هتحسى بالم مكان الجرح

ثالثا بالنسبة للحاجات اللى سمعتيها عن الشق فانا مش عارفه بصراحه بس مرات اخوى ما شاء الله ولدت 3 مرات طبيعى وبشق وكانت يوم ولا اتنين وبتقوم زى الفل او بالكتير اوى اسبوع وبيبقى ولا كان حاجه حصلت بمجرد ما السلك بينزل ، انتى بس دورى على دكتور او دكتوره يكونوا كويسين

مرات اخوكى كل مره بشق؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ده انا سمعت ان الشق ده بيكون فى اول مره بس الله يكون فى عونها

الاهم من دى كله انك تسبيها لله يعنى روحى للدكتور واتاكدى الاول انك معندكيش حاجه تمنع الولاده الطبيعى متعمليش زيى فضلت قاعده لغايه ما جالى الطلق 12 ساعه وفى الاخر اكتشوا ان الحوض ضيق يعنى من البدايه اكشفى واتاكدى ولو مفيش موانع استنى الطبيعى واللى فيه الخير ربنا هيكتبه لك سواء طبيعى او قيصرى بس اوعى تروحى للدكتور من اللى بقوا بيستسهلوا القيصرى بسبب او بدون سبب والموضوع دى انتشر كتيييييييييير جدا اليومين دول

وخلى بالك ان فى حديث عن الرسول فيما معناه ان طلقه واحده من الالم الولاده بتغفر لك ذنوب كتيييييييييييير اوى

وربنا يقومك بالسلامه يارب ويرزقك بالذريه الصالحه

الف شكر ع الدعوه الحلوه بس انا من اللى شفته حواليا فيه ناس ولدت قيصرى وفضلت تعانى اكتر من شهر وفيه اللى قامو بعد يومين او تلاته

كمان من اللى عملو شق منهم اللى تعب قوى وفضل اكتر من 15 يوم مش عارفه تتحرك خالص ومنهم اللى قام بعد يومين تلاته ولا كان حاجه حصلت

عموما الف شكر ع الرد والمعلومات بجد كان نفسى احس انه فيه حد يتكلم معايا ويهدينى

الردود
    181

flower3

تعقيب كتبت بواسطة سمسمة22 عرض الرد
    بالنسبة لي ...أنا كان نفسي أولد طبيعي وكنت قلقة جدا من القيصرية والحمد ولدت طبيعي بالشق طبعا لأني بكرية

انا كمان فى الاول كان نفسى اولد طبيعى بس بعد ما فكرت فيها خفت وانا كمان بكريه فاكيد هيكون فيه شق

وبالنسبة للشق زي ما قالتلك وفاء أهم حاجة يكون دكتور أو دكتورة كويسة والأفضل دكتور (عن تجربة)
    المشكله انى مش قادره اثق 100% لا فى الكتور ولا الدكتوره
    وانا فعلا بتابع مع دكتور لانى شفت من الستات الجهل كله الله يسامحهم ع اللى بيعملوه فى الناس

وعلى فكرة أنا كنت بتحرك عادي ومن أول يوم كمان بس كنت أجد صعوبة لما آجي أقعد أو أقوم لكن طول ما انتي قاعدة أو ماشية مافيش مشكلة الصعوبة فقط عند تغيير الوضع من الوقوف إلى الجلوس أو العكس
    بس هما كام يوم وارتاحت بعدها

وبالنسبة لدخول الحمام (أعزكم الله) أنا ماكنتش بقدر أقعد ع التواليت ...فكنت بشطف نفسي في البانيو وبمية دافية مع الغسول الخاص اللي الدكتور كان كاتبهولي لحد مالخيط نزل وبعد كده استخدمت التواليت عادي

دخول الحمام برده من الحاجات اللى شايله همها
    وبالنسبة للألم بعد الولادة الدكتور كان كاتبلي على جل مسكن يدهن على الجرح بس أنا ما استعملتوش
    يعني كل حاجة هتلاقي لها حل إن شاء الله

حبيت بس أكتبلك عن تجربتي وآسفة ع الإطالة

ربنا يرزقك ولادة سهلة وميسرة وسيبيها على ربنا أكيد هيختارلك اللي فيه الخير

الف شكر ع الدعوه وشكرا جدا على مشاركتك لتجربتك
    وبعدين انتى مطولتيش خالص الواحد كان مرعوب وربنا اللى عالم بعد مشاركاتكم دى انا هديت قد ايه

الردود
    181
    تعقيب كتبت بواسطة ام سيف2007 عرض الرد
    بصراحة انا ولدت ابني الاول طبيعي مع الشق لكن تعبت جدا لمدة 15 يوم وكان الجرح صعب
    في الجلوس والقيام لكن لم اعاني في دخول الحمام بالعكس كنت استريح في الماء
    لكن الحمد لله لم تحدث لي اي مضاعفات والطبيبة كانت ممتازة والحمد لله
    طفلي الثاني ولدته قيصري والحمد لله كانت ولاده سهلة مع نفس اطبيبة والام اول يوم فقط
    وارتحت
    نصيحتي لك
    ان تتركي كل شئ لله سبحانه وتعالى ولا تختاري اي نوع ولادة وانتظري ما يقوله الطبيب
    ربنا يقومك بالسلامة يارب

ونعم بالله انا طبعا سيباها على الله بس كمان لازم افكر
    وانا كمان شايفه ان فيه ناس كتير تعبت من الطبيعى اكتر من القيصرى ونفسى اعرف السبب

الردود
    181
    تعقيب كتبت بواسطة lolla80 عرض الرد
    الله يقومك بالسلامه يارب
    انا كان نفسي اولد طبيعي..بس قدر الله وماشاء فعل,قبل موعد ولادتي بيومين الدكتور كشف عليه وقالي انو الرحم مش فاتح وقالي انو مش حيعطيني طلق صناعي لانو جسمي مش حيستجيب للطلق..طبعا تعبت بعد العمليه ومكنتش بعرف اقوم والحركه صعبه,يمكن لمده اسبوع
    بس بصراحه انا شايفه انو القيصيري احسن,بدل تعب الطلق
    بس برضو انتي سيبي نفسك للاخر ,طبيعي او قيصري كلو بأمر الله.
    الف شكر ع الدعوه المشكله كمان انى لما سالت عرفت انى مش انا المعرضه للخطر من الطبيعى لاء كمان البيبى من مشاكل نقص الاكسجين ومشاكل شد البيبى بشكل غلط سواء من الايد او الرجل او حتى الراس اللى بيخلى البيبى مش طبيعى الله يسامحهم وده مش موجود فى القيصرى

يعنى القيصرى لو فيه منه ضرر يبقى على الام بس

الله يسامح الدكاتره اللى بيعملو كده فى الناس

مواضيع مشابهه

1. القيصري افضل ولا الطبيعي
    بواسطة mashmash في الحمل والولادة و الرضاعة
    الردود: 20
    اخر موضوع: 05-02-2010, 12:44 AM
  2. الطبيعي وغير الطبيعي.. في إخراج فضلات الطعام
    بواسطة رمضاء في ركن التغذية والصحة والرجيم
    الردود: 3
    اخر موضوع: 18-05-2009, 01:10 PM
  3. الولاده الطبيعى بعد القيصرى بالله عليكم
    بواسطة سجدة لرب الكون في ركن المواضيع المكررة
    الردود: 19
    اخر موضوع: 29-04-2009, 04:33 PM
  4. ولدت بحمد الله قيصري ... ورأيي انه افضل من الطبيعي مليون مره
    بواسطة زوجة محمد في الحمل والولادة و الرضاعة
    الردود: 47
    اخر موضوع: 24-01-2009, 01:21 PM
  5. شاركوني الطبيعي أم القيصري
    بواسطة كفى دموع في الحمل والولادة و الرضاعة
    الردود: 11
    اخر موضوع: 10-11-2008, 03:11 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ