انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 1 من 4 1234 الأخيرالأخير
عرض النتائج 1 الى 10 من 34

الموضوع: كنت حامل وابنى ........................

الردود
    8

cryhard كنت حامل وابنى ........................

لازم حد يرد عليا ضرورى ولو دكتورة اطفال يبقى احسن انا بقال 3اشهر فى عذاب عايزة اجابة
    القصة ان انا كنت حامل فى ولد والحمد لله الولادة كانت من اسهل ما يكون وطول الحمل الدكتور مطمنى ان حملى كويس وحجم البيبي طبيعى مع ان بطنى كانت صغيرة جدا الحمد لله تانى ولدت طبيعى والبيبي نزل وزنه 1850 هو حجمه صغير بس دكتور الاطفال قال انه كويس ومش محتاج حضانة لانه وظايفه كويسة ورضع من لبن صناعى فى المستشفى روحت معاه ورضع باليل كمان وتانى يوم فضل نايم يفتح بس لما نغيرله على سرته ونحطله قطرة ومارضعش منى خالص ولا من اللبن التانى وفى نفس اليوم بليل الساعة 9لاقيته صحى وبعديها بشوية لونه غير يقى اصفر واغمق جرينا به على المستشفى وللدكتور بتاعه و الى سمعته منهم بعد كدة انهم حطة على جهاز تنفس وان قلبه كان وقف حطوه فى حضانة والساعة 2 جوزى قالى احتسبى ابنك عند الى خلقه

ابنى مات من قبل ما احضنه من اقبل حتى ما سميه عرفت ان ابوه سماه فى المستشفى محمد ابنى الى ماحستش من ساعة ماولدته انه بتاعى
    الحمد لله على كل شئ انا صابرة صبر الشاكرين مش صبر المضطرين ابدا الحمد لله يارب

دلوقت حد يقولى ايه السبب انا عارفة ان قضاء الله ونفذ لكن هو حجمه القليل ولا عدم اكله وايه اسبابهم ودة تقصير منى فى الحمل ولا الدكاترة هما الى غلطانين

وااعمل ايه عشان اتجنب ان حجم البيبي يبقى صغير
    انا اسفة انى نكدت عليكم يارب كل واحدة يخليلها ولادها وبثبت لها حمله وتمهولها على خير وسؤال ياترى احل دلوقتى ولا استنى شويه انا فعلا مش عارفة افكارى مذبذبة فى الموضوع دة ولو احمل يبقى وقت اباضتى امتى لان البيريود جاتلى يوم23/5 وجزاكم عنى كل خير انا طولت عليكو بس انا فعلا تعبانة اوى

الردود
    3,292
    التكريم
    (أوسمة)
    الله يصبرك اختي وينولك الجنة هذا قضاء الله وقدرة والله في ناس كثير اعرفهم البيبي يكون صغير وعادي مايصير لة شي كلة مكتوب وباذن الله الخوات يفيدوك حبيت اشاركك واقولك اللةيصبرك ويعطيك ولد صالح وبار باذن الله
    ربي اغفرلي وللمؤمنين والمؤمنات والمسلمين والمسلمات الاحياء منهم والاموات انك سميعا قريب مجيب تجيب الدعوات

الردود
    8
    شكرا عفراء ليكى بكلام الرقيق دة كل الى انا طالباه اعرف انا قصرت والدكتور قالى انه حاجمه كويس على اساس ايه

نسيت اقولكم ان اللبن فضل فى صدرى اكترمن شهرين وكل ما شوف نقط اللبن خارجة من نفسيتى كانت بتبقى فى الارض لانه كان رزق ابنى

الحمد للهالف مرة

الردود
    1,610
    بصى يا حببتى أولا ربنا يصبرك يارب ويربط على قلبك .. انا تقريبا حصللى زيك بس انا بنتى ماتت فى بطنى وانا حاسة بيكى انا كمان ملحقتش اخدها فى حضنى .. بس تأكدى كله خير .. اولا وأخيرا .. الحمد لله رب العالمين .. صدقينى الحمد عند المصائب سبحان الله له مفعول السحر .. ربنا بيعوض وانا يا حبيبتى كنت فى نفسية زى الزفت وحالة صعبة جدا لكن والله ربنا بيعوض خير .. وانا حامل دلوقتى بعد شهرين بالظبط من الولادة اللهم لك الحمد

بصى بالنسبة ليا الحبل السرى كان ملفوف حوالين رقبة البنت وكان ضغطى عالى فكان الغذا والدم بيوصل بصعوبة للبنت وكان دا سبب ان حجم البنت كان صغير وكانت بطنى كمان صغيرة اوى بس يمكن صغر البطن دا عادى وخاصة فى اول حمل .. لكن طبعا ممكن يكون سبب ضعف ابنك مثلا ان الحبل السرى مثلا مكنش بيوصل الغذا كويس ليه وممكن يكون الرئة مكتملتش .. وممكن يكون نسبة السيولة فى دمك قليلة فالدم بيوصل ببطىء للبيبى ودا علاجة بإذن الله هوا انك تاخدى اسبوسيد اثناء الحمل وانا حاليا باخده .. لكن بصى اولا واخيرا دى مجرد أسباب وحتى لو مفيش سبب فتأكدى ان دا قدره ونصيبه وأجله... افتكرى دايما ان دا هيكون شفيع ليكى يوم القيامة ومش هيرضى يدخل الجنة غير وانتى وأبوه معاه .. انا والله حاسة بيكى لأنى كنت زيك بس صدقينى اللى خلانى افوق بسرعة هو ذكر الله والحمد لله ويقينى ان دا الخير وان ربنا هيعوضنى .. وبكرة تيجى تقوليلنا انا حامل .. وعلى فكرة طالما ولدتى طبيعى استنى بس شهرين كدا زى ما انا عملت وحاولى تانى فى الحمل وربنا يرزقك يارب بالذرية الصالحة .. وادعى دايما يارب اربط على قلبى

الردود
    1,610
    بالنسبة لللبن فى دوا بيتاخد عبارة عن حبايتين بس بيتاخد نص قرص كل 12 ساعة ودا بينشف اللبن بإذن الله فى خلال أيام .. ياريت تاخديه علشان لما تفكرى فى الحمل قريب بإذن الله انا مش فاكرة اسمه دلوقت .. هسألك عليه واكتبهولك ان شاء الله

الردود
    8
    شكرا اميرة ليكى انا الحمد لله اللبن نشفو البريود جت لتانى مرة وانا الحمد لله نفسيتى احسن لكن بيبقى صعب عليا لما افتكر الى حصل او اشوف بيبى لسه مولود لان كلهم بيبقوا شكل واحد

الردود
    2,075
    حبيبتى الحمد الله
    وربنا يعوضك خير
    وربنا افتكروا
    انا ولدت من ثلاث شهور ولدت فى السابع
    توئم بنات
    الاولى وزنها 1500
    والثانيه 1450
    يعنى اقل من ابنك
    بس جلسو فى الحضانه لسبب الوزن
    كان تنفسهم طبيعى وكل شىء طبيعى بس الوزن
    والحمد لله الان هما اكثر من اربعه كيلوا
    ربنا اراد ليهم يعيشوا
    اتمنى تكونى فهمت قصدى
    عمروا كدا ربنا اراد كدا
    والحمد الله

الردود
    102
    ربنا يصبرك يا اختي ويعوضك خير .... احتسبيه عند ربنا وحاولي تنسي يا اختي ومارسي حياتك بشكل طبيعي حتى عشان جوزك كمان اكيد بيزعل لما يفتكر الموضوع ده
    وربنا يجبر بخاطرك ويرزقك الذرية لصالحة يارب ........

وإن شاء الله تيجي قريب تبشرينا بالحمل الجديد ويتمملك على خير ........

الردود
    7,063
    عظم الله اجرك واحسن الله عزاؤك والله يجعله شفيع لكم يوم القيامة باذن الله
    انا من رأيي تحاولي الحين تشيلي فكرة الحمل مؤقتا لبعد ست شهور من حملك هذا
    والسبب جسمك يكون استعاد صحته وعافيته ويقدر يتحمل وجود جنين ثاني ومنها انت
    تكونين بديتي تهتمي بأكلك وصحتك والله يرزقك بما تتمنين عاجلا غير آجل انت وكل المنتظرات يارب

الردود
    8
    شكرا لكل الى ردوا عليا بسنت و ام عبد العزيز و hodo

مواضيع مشابهه

1. حامل وابني معه جدري ارجوكم ساعدوني ماذا افعل؟
    بواسطة اسير الحريه في الحمل والولادة و الرضاعة
    الردود: 8
    اخر موضوع: 18-05-2010, 07:53 PM
  2. حامل وابني صغير وحاملة هم التعب.
    بواسطة ام يوسف البدرى في الحمل والولادة و الرضاعة
    الردود: 21
    اخر موضوع: 21-02-2009, 11:36 AM
  3. بنات انا حامل وابني لسى عمره اربع شهوور ..ايش اسوي؟؟؟
    بواسطة *شمووع* في الحمل والولادة و الرضاعة
    الردود: 44
    اخر موضوع: 21-07-2007, 07:42 PM
  4. الردود: 6
    اخر موضوع: 08-05-2006, 04:54 AM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ