انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 1 من 2 12 الأخيرالأخير
عرض النتائج 1 الى 10 من 13

الموضوع: يلا نشجع بعض لمعالجة ضعف التبويض من الطبيعة كل واحدة تقول بتعمل اية

الردود
    176

يلا نشجع بعض لمعالجة ضعف التبويض من الطبيعة كل واحدة تقول بتعمل اية

يلا نشجع بعض لمعالجة ضعف التبويض من الطبيعة كل واحدة تقول بتعمل اية
    السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
    كيف الحال ان شاء الله مبسوطين
    قبل ما أبدا في جدولي عايزة احكي حاجتين:
    اول حاجة هي حالتي انا متزوجة من سنتين و 3 شهور و حصل حمل مرتين و للأسف مكملش الاتنين في الاسبوع التامن اللي بنشوف فيه نبض البيبي مش بنلاقيه و الدكتور يقول كيس الحمل فاضي مش عارفة بيختفوا في ظرووف غامضة
    المهم باختصار انا عندي ضعف في التبويض شوية بس مش اوي لأني حاسة انو جالي بسبب الحالة النفسية المحبطه مع العلم اني اول مرة حملت بعد شهرين من الزواج و المرة التانية كان بعدها بسنة لما اخدت كلوميد بس انا دلوقتي كان بقالي 3 شهور باخد كلوميد و محصلش حمل و بصراحة قلت اريح جسمي و بالي شوية و اتوكل على الله و اهتم بأكلي و الرقية الشرعية و ربنا هو الرزاق قادر انه يرزقنا الاولاد من غير خربطة الدكاترة.....
    الحاجة التانية ان قبل ما نبدأ لازم لازم لازم تكوني في بالك كذا حاجة (و دي خلاصة تجاربي و تفكيري) :
    1- الرضا الرضا الرضا لأن لو احنا بقى عندنا تسخط على قدر الله قدرك هو قدرك و هتخدي سيئات و تلاقي الله يوم القيامة و انتي غير راضية عنه سبحانه و ذلك هو الخسران المبين يعني ولا خدتي اللي انتي عايزاه و اتبسطتى في الدنيا و لا خدتي ثواب و اتبسطتى في الاخرة
    2- الصبر قال تعالى : انما يوفى الصابرون اجرهم بغير حساب و قال ايضا و جزاهم بما صبروا جنة و حريرا و دا مش من عندنا بس بيجي بالدعاء
    3- الدعاء و التضرع لله بدون يأس و تحري اوقات الاجابة و قدمي بين يدي الدعاء عمل صالح و اعرفي اداب الدعاء و مفسداته و افاته عشان تدعي ربنا صح انصحك بأول فصل من كتاب الداء و الدواء لابن القيم رائع فعلا
    4- الاستغفار كتييييييييييييير على قد ما تقدري و الرقية الشرعية و الرقية هتلاقوهها بسهولة على النت
    5- اقرأي قصص اللي تبعث الامل في اللي اتأخروا زيك في الحمل و ربنا رزقهم من فضله عشان يزود عندك الثقة بالله و حسن الظن به و التوكل عليه علشان ممكن جدا بتسخطنا و سوء الظن بالله و عدم التوكل و كل امراض القلوب دي ربنا مايدكيش أولاد قال الله تعالى انا عند حسن ظن عبدي بي فليظن بي ما يشاء و كمان ما عند الله لا ينال الا بطاعته
    اهم حاجة في الموضوع بقة الاستمرااااااااااااااااااااااااااااار و عدم اليأس خلى أعصابك هادية و اطردي عنك الوساوس و ربنا كريم رحيم يستحي ان يرفع اليه العبد يده فيردهم صفرا خائبتين
    طولت عليكو كتيير بس الكلام اللي جاي مش هيجيب نتيجة من غير اللي قولتو فوق و الله المستعان
    المنشطات الطبيعية اللي بدأت استعملها:
    1-كل يوم كوب ينسون و كوب عصير عنب و كوب عصير أناناس و كوب لبن محلى بمعلقتيين عسل نحل وزعيهم على يومك
    2- قللت جدا الحاجات اللي مش مفيدة بيبسى شيبسى حلويات و الهبل دا ملاينة بلاوي بالش منها أحسن
    3-استغفار كل يوم الف مرة
    4-الرقية الشرعية اقرأها على مايه و اشرب منها و على زيت زيتون و ادهن بيه اسفل البطن و الظهر و قبل ما انام اضع يدي اليمين على بطنى و أقرأها
    5- قيام الليل ركعتين و أقرأ من سورة البقرة كل واحدة على قد ما تقدر
    دا اللي انا بدأت بيه و الله المستعان ربنا يتقبل و يرزقنا الاستمرار
    الحمد لله كما ينبغى لجلال وجهك و عظيم سلطانك اللهم صلي و سلم و بارك على سيدنا محمد و على اله و صحبه و سلم اللهم اني أسألك بأن لك الحمد لا اله الا انت الحنان المنان بديع السموات و الارض ياذا الجلال و الاكرام يا حي يا قيوم ان ترزقنا الذرية الصالحة المعافاه في دينها و في بدنها عاجلا غير اجلا و ان ترزقنا الرضا و التوكل و حسن الظن بك و ان تفرغ علينا صبرا و تثبت قلوبنا و تعينا على الاستمرار و عدم اليأس يا رحيم يا رحيم يا رحيم و صلى الله و سلم و بارك على سيدنا محمد و على اله و صحبه و سلم
    السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

الردود
    1,563
    موضوع حلو اختي وجزاك الله الف خير

والله لو تلفين الدنيا تبين طفل والله مو كاتب ماراح تلقين الا بالدعاء
    ورحمه الله سوف تسبق قدره
    انا اخذت مره كلوميد وكان التبويض مره ممتاز بس ما حصل حمل

وقلت ماراح اتعب بفسي والخبط هرموناتي باتكل عاى ربي

واخذ اشياء طبيعيه
    انا الشهر الي فات اخذت خلطه عسل مع طلع النخيل وغذاء الملكات

وحسيت بالتبويض كاني باخذ كلوميد بس ربي ماكتب وقلت الحمدلله

وحاليا اخذ بردقوش ويانسون ومتكله على ربي
    وذا رزق منه والله مايحرم احد الخلفه يااااااااااااااااااارب

اه نسيت اختي انا عندي ضعف بس موكثير من التكيس عندي تكيس بسيط وقلتلي الدكتوره ماياثر وانشاء الله تحملي طبيعي

والله كريم

الردود
    176
    ربنا برزقنا جميعا ان شاء الله يا ملكة الاحساس بس قوليلي ايه طلع النخل دا اجيبو من فيين

الردود
    47
    معليش اختي برد على السؤال

هو طلع النخيل تجيبيه من عند العطار تقليله على الاسم
    وسوي بحث على صورته انشاء الله بتلقيه

الردود
    176
    جزاكي الله خيرا يا أميرة دعواتك بقه ربنا يكرمنا الشهر دا

الردود
    2,479
    صباح الخير عليكم
    الله يرزوقكم ويرزوقنى يارب عن قريب
    بس انا مشكلتى ان المبايض ضعيفه عشان السمنه اللي على البطن وهو بحاول انزل منها
    وربنا كبير وقادر على كل حاجه
    وكمان حاليا بستخدم الدوش والله كريم يارب
    انا مش فهمه ايش الفرق بين ضعف التبويض والمبايض
    وادا شئ يخوف بلاش تقلولي خلاص
    وعلى الله
    الله يفرح قلبي وقلوبكم يارب

الردود
    176
    meme شكرا على ردك انا معنديش فكرة بصراحة بس نصيحة مني متسبيش نفسك للدكاترة لازم تسألي كتيير و تقرأي عشان احيانا بيهبلوا
    ربنا يرزقنا اميين

الردود
    176
    انا بقالي اسبوع ماشية على الينسون و عصير العنب و الاناناس و العسل و الرقية الشرعية و ربنا كريم انا متفائلة جدا ان شاء الله و بالي مرتاح و كمان بدأت ادرب نفسي على حاجة جمييلة موووت اللي هي :
    بدل ما أقول لو جاتلي الدورة الشهر الجاي هعمل ايه هيجيلي احباط و الوقت عمال يعدي
    قلت لأ انا هقول لو جتلي ايه المشكلة اللهم اجرني في مصيبتي و اخلفني خيرا منها بيقين ربنا هيعوضك و مش هزعل دا الخير ليا و انما يوفى الصابرون أجرهم بغير حساب ان شاء الله ربنا هيصبرنا و هناخد حسنات و ربنا هيرضى عنا برضانا

يلا فين البنات مش بيشتركوا معانا ليه
    بس لو عشان مفيش ناس كتير متأخرة في الحمل يبقى اللهم لك الحمد مش عايزة حد يشترك معايا ربنا يرزق المسلمين جميعا اللهم امين

الردود
    2,479
    الله يسمع منك يارب ويناولنا اللي فى بالنا يارب

الردود
    1,319
    ربنا يرزقك كل البنات بالذريه الصالحه اللهم امين

مواضيع مشابهه

1. مشاركتي (2) في أسبوع الطبيعة للغالية أم السنفور
    بواسطة hananlibya في ركن الصور والتصوير الفوتوغرافي
    الردود: 9
    اخر موضوع: 06-08-2009, 02:37 PM
  2. مشاركتي (1) في ملف الطبيعة للغالية ام السنفور
    بواسطة hananlibya في ركن الصور والتصوير الفوتوغرافي
    الردود: 16
    اخر موضوع: 02-08-2009, 02:11 AM
  3. كل واحدة تقول لنا نكتة عجبتها
    بواسطة ساكاكيت في ركن الألعاب والترفيه
    الردود: 0
    اخر موضوع: 11-02-2008, 05:14 AM
  4. لولولولولولي .. الحمدلله كل واحدة تقول وش سوت
    بواسطة الشهد في ركن الكمبيوتر والإنترنت والتجارب
    الردود: 16
    اخر موضوع: 12-01-2004, 10:56 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ