انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 14 من 32 الأولىالأولى ... 410111213141516171824 ... الأخيرالأخير
عرض النتائج 131 الى 140 من 317

الموضوع: تجمع حوامل التوأم تفضلوا أفيدونا واستفيدوا

الردود
    1,458
    تعقيب كتبت بواسطة tama77 عرض الرد
    اهلا يا فيفو
    نحن هنا هههههههههه
    انا الحمدلله بخير يا قلبي
    بس والله ما عندي وقت حتى امشط شعري تخيلي
    ولازم لما بدي اتحمم اعمل طوارىء هههههههه
    الله يتمملك على خير يارب

هلا يا قمر
    بالفعل هي اول فترة كتير مزعجة انا مرات بحس انو اعصابي مو بايدي هاد ولسه حمودي بالمستشفى الله يشفيه
    مش عارفة لما يطلع شو بدي اعمل مع 2
    ازا انا بآية لحالها رح اشد شعري هههههههههههه
    بدي اسألك ليه هيك عملو لابنك الله يشفيه
    يعني ايمتا اكتشفو الفتاق اللي عندو وليه عملولو عملية بالامعاء
    لانو انا حمودي عملولو العملية الاسبوع اللي مضى

ياحياتي
    الف مبرووووووووووك
    والحمدلله على سلامتك انتي والبنوتات
    احنا بانتظار قصة ولادتك هاد ازا فضيتي تكتبيها هههههههه

لولو حبيبتي
    انا بخير الحمدلله
    وآية مش عارفة مالها لانها تغيرت بس الكل عم يحكولي انو البيبي كل ما يكبر بيقل نومه وانا هيك ملاحظة الله يهديها
    وحمودي الحمدلله بخير وان شاء الله قريبا رح ييجي وينور البيت واخيرااا
    انتي شو اخبارك وكيف البنوتات

ام خالد وحشتيني والله
    وشايفة شكلي حسدت نفسي ههههههههه
    والف مبروووك عالبنووتات الله يفرحك بشوفيتهم يا حبيتبي
    يلا شو مجهزة اسماء لهم ؟

انا لسه بستنا يا ام ابي هههههههههه

ام فيصل غلاتي
    والله ما عم افضى افوت كل المنتديات متل اول
    سلميلي على الشلة هناك كتير
    مع اني دايما بحكي مع سكرة وعبورة وبتطمن عالجميع
    وانتي شكلك اول وحدة رح تولدي
    الله يتمملك على خير وربنا يفرحك بالبنوتات يارب
    وبوسيلي فصولي

زنزون
    الف مبررروووووووووووووووك حياتي
    باركتلك هناك وكتير انبسطت اول ما عرفت
    الحمد والشكر لله
    اهم شي انك تضلك مرتاحة خاصة اول شهور
    وما تنسي انك تتغذي منيح
    ركزي على الحليب والبيض والفواكة
    وضلك ارقي نفسك والبيبيات كل يوم الله يخليكي
    الله يحميهم يارب

هلا يا قمر
    والله انا شفتها من كم يوم عالمسنجر وبعتلها وللاسف ما ردت
    ان شاء الله انها تكون بخير

فيفو انا كان يصير معي زي شد بجهتي الشمال
    بس انتي اسألي دكتورك مشان تكوني متطمنة ومرتاحة
    ان شاء الله مافيكي الا العافية
    ربنا يعينك ياحبيبتى وماتشيليش هم مع الوقت هتتعودى على المسئوليات الجديدة
    بالنسبة لعبد الرحمن كانت مشكلته ان لما جزء من الامعاء خرجت من مكانها ومارجعتش حصل اختناق سريع للامعاء وعدم وصول دم ادى الى تلف الجزء ده وكان لازم استئصال سريع لانه كمان كان حصل له شبه تسمم بالدم واحنا للاسف اكتشفنا ده متاخر لما حصل تورم واحمرار بالجلد لانه حصل وقت النوم بالليل والموضوع ماخدش ساعات واتطور وطبعا دخل عمليات طوارئ وبعديها فضل فى الحضانة20 يوم تحت العناية المركزة ... هو فى الحقيقة كمان كان فيه اهمال من الدكاترة تسبب فى انه عمل 3عمليات فى المجمل بدل عمليتين .... مسكين حبيبى اتعذب كتير لكن الحمد لله على كل حال
    تعرفى ان كل الممرضات والدكاترة اللى مروا على حالته فى المستشفى قالوا انه عدى منها باعجوبة لانه كمان كان ضعيف ووزنه قليل كتير....الحمد لله ربنا كريم ربنا يحفظ ولادنا من كل سوء يااارب
    يا مامات
    تعالو نتناقش بامور الرضاعه وكيف عم تنظمو موعد نوم بيبياتكم
    مشان نفيد بعض والكروشات كمان يستفيدو
    وازا ممكن كل وحدة تحكيلنا كم كان وزن ولادها لما ولدتهم وهلأ كم صار وهم كم عمرهم
    حبيبتى هارد عليكى فى رد تانى لاحقا
    تعقيب كتبت بواسطة الهي ادعوك عرض الرد
    تاما...
    الحمد لله خلص النفاس...
    وربي يطلع لك احمدي من المستشفى...
    اقتراحك موفق...
    ياريت كل وحده تكتب لنا باس اسبوع ولدت... وكم وزن بيبياتها...
    لاني احاتي الوزن وايد....
    ولادتي بعد 3 اسابيع...
    وابي اعرف هل احتاجوا البيبز حاضنات..؟؟؟؟
    وكم تموا فيهم..؟؟؟
    وهل اخذوا الحوامل ابرة الرئة ...؟؟ وبكم اسبوع...؟؟؟
    طولتها صح............................!!!!!
    بس خلنا نستفيد..

وعلى فكرة....احر مره بالالتراسوند قالو مو اكيد بنتين...
    والله تمللت وانا احاول اعرف...
    بس كل شي من الله زين.. المهم سلامتهم وسلامتي...
    انا ولدت فى الاسبوع 35قبل مايخلص الشهر التامن ب3 ايام وكان وزنهم ماشاء الله 2 و3 كيلو فرق كبير للاسف فضل موجود للآن واحد منهم دخل حضانة بعد ماعمل العملية نظرا لظروفه الصحية
    انا مااخدتش ابرة الرئة

تعقيب كتبت بواسطة أم خلدلد عرض الرد
    الهي أدعوك... ربي يسهل عليك يارب وتشوفي كتاكتيك بصحة وسلامة ... وانا من الحين احس اني صايرة بطه فكيف بعدين وزوجي دايم يحبطني واهو يضحك علي ويقول اني صايرة سلحفاة لاني صايرة امشي بطئ ...

زنزون ... ألف ألف ألف مبروك عزيزتي على التوائم ... الحمد لله رب العالمين ... ربك كبير ويرزق من يشاء ... عزيزتي عليك الحين بالراحة التااااامة ... ولا تخافي عزيزتي انا بعد نزل على دم باول الشهور الاولى وخذيت مثبتات والحمد لله بالرابع صرت احسن بس عليك بالراحة والنوم على ظهرك اكبر وقت ممكن وايضا الطبيب قال لي انام على ظهري وارفع رجلي ... وربي يتمم لك على خير وتشوفي كتاكيتك بحضنك اللهم أمين ... بس ما خبرتينا أنتي الحين باي اسبوع ؟

فيفو ... عزيزتي انا ببداية حملي كان يصيدني شد شديد بالسره ... ويوم خبرت الطبيب قال طبيعي لانك حامل بتوائم ولسه بتشوفي اشكال وألوان من اشياء غريبة وآلام غريبة ما حسيتي فيها بالحمل بواحد هذا كان كلام طبيبي ... الحين مازلت احس بنفس الالم بس خف يعني مش زي الاول ... وكان لما يجيني الالم ما اقدر اوقف كنت انحني من قوة الشد ... بس الافضل تراجعي طبيبك عشان تتطمني ...

أم حبيبة ... كلامك صح عزيزتي ... والافضل اسميهم باللي عاجبني ... بس لما اقنع زوجي قبل بالاسامي مثل ما قلت اسم جنات مش عاجبه كثير وانا بصراحة مستبدة برأيي يعني أنا أحمل واتعب واهو يسمي على الجاهز

تاما ... اهلين عزيزتي ... الف مبروك على انتهاء فترة النفاس ... ومبروك على قروب خروج حماده وربي يتمم لك وتشوفيه مع اخته يلعبو ويكبرو مع بعض اللهم أمين ... عزيزتي انا اخترت اسامي جنى وجنات .. ايش رايك بالاسامي

أنا هالفترة كثير تعبانه بصراحة ما اقدر انام بالليل يعني لما انام على ظهري احس اسفل ظهري يآلمني .. لما انام على الجنب اليمين اللي تكون تحت ترفس إلين أنا أمل واغير على جهة الشمال ونفس الحالة اللي تكون تحت ترفس إلين اغير الجهة ( احس ان وحده تطيح على الثانية وتضايقها ) يعني طول الليل على هالحالة ... كيف انام والله مش عارفة يعني اللي اسبقونا كيف كنتو تناموون ... زوجي يمزح معي ويقول نامي وانتي جالسه
    عزيزتى انت بتقولى كدة دلوقتى امال هتعملى ايه فى السابع والتامن هههههه ربنا يعينك... لازم تحطى وسادة كبيرة بين رجليكى وانت نايمة استنى قدام شوية هتنسى النوم انا ماكنتش بانام خالص فى الشهور الاخيرة

الردود
    1,533
    تعقيب كتبت بواسطة fefo عرض الرد
    يا زنزون يا قلبي الخمدلله...الف الف الف مبروك...ربنا كبير
    الحمدلله.. والله فرحتي فيكي ما تنوصف...الله يتمم على خير
    كيف كانت ردت فعل زوجك؟؟؟؟اكيد انبسط...
    الحمدلله ... الحمدلله..الحمدلله....
    ديري بالك على حالك حبيبتي وخدي الابر في موعدها وما تعبي حالك ابدا
    الله يبارك فيك يا غالية
    زوجي عنده تؤام من زواج سابق ،فدائما" كان يقول لي يا ريت انت تحملي بتؤام ايضا"، لكنه تفاجأ حقا"،و عندما عدت الى البيت ارسلت له نسخة من صورة السونار عبر الايميل ، تفاجأ بها حين فتح الرسالة و شعر بالسعادة ودمعت عيونه و كان يتمنى يكون معي في هكذا وقت
    اكيد الراحة و الاهتمام مضاعف الأن، و اليوم اخذت اول ابرة ، أشعر بقليل من الأم في مكانها ، هل هذا طبيعي؟

تعقيب كتبت بواسطة fefo عرض الرد
    امبارح صابني وجع رهيب بالليل في اسفل بطني الجهة الشمال
    متل كانو شي بيشد
    وما عرفت انام لوش الصبح
    واليوم كان الجمعة مابقدر اروح عند دكتوري
    بدي اشوف ازا بكرة بيكون موجود رح اروح
    بس ريحوني وطمنوني شو هاد الوجع؟؟؟؟؟
    مين حست فيه قبل
    والله حسيت بطني بيتقطع
    وكمان كل لما اعطس وا اقح بحس بنفس الوجع
    ااااااااااااااااااااااااااااااخ على ليلة امبارح ما اطولها كان
    طمنوني يا حلوين
    الف سلامة عليك
    والله لا يوجد عندي فكرة
    لكن ان شاء الله اليوم تشعرين بتحسن؟
    طمنينا عليك اذا رحت للطبيب

[quote=نووودى;8254941]
    ماشاء الله لا قوة الا بالله

الف الف مبروك يا زنزون فرحت عشانك كتير
    ويارب يكملك على خير يارب ويقر عينك بأولادك اصحاء معافين
    التجمع منور بيكى

الله يبارك فيك حبيبتي
    و تسلمي على دعائك و كلامك الجميل
    و انا يشرفني وجودي معكم هنا

زنزون مبروك التوائم...
    ورربي يثبتهم لك 9 شهور..
    والله لايحرمك ضمهم بحضنك...
    تحملي بروحك... وكثري اكل الخيار والخس لانهم مثبتين طبيعين..
    الله يبارك فيك اختي
    شكرا" لك و لنصيحتك ، سأعمل بها من الأن

[quote=ام حبيبة الله;8255690]
    لك الحمد ياربي كماينبغي لجلال وجهك وعظيم سلطانك........مااكرمك يارب........مااعظمك يااااااااااااارب.........مااحنك يارب......
    الف مبرووووووووووووووك يازنزون ماتعرفيش فرحتلك قد ايه.......والله العظيم كنت دايما بدعيلك انتي وندى والحمدلله ربنا كرمكم آخر كرم وعقبال ماتشوفيهم في حضنك يااااااااااااااااارب.....انتي عملتي زيي كنت دايما ادعي ربنا في كل وقت انه يرزقني بتوأم ولد وبنت والولد يكون شبه بباه لأني بحبه قوووووووي ههههه...مش عايزة اقولك ان الولد نسخة طبق الاصل من بباه في الشكل وحاجات كتيييييييير لدرجة ان حماتي بتقولي دي الدعوة استجابت بالملي هههههه.....والله العظيم ربنا كريييييييييييم جدااااااا بس احنا اهم حاجة الصبر والاخذ بالاسباب..وماشاء الله ميرو ماقصرتش ومعلش تعالي على نفسك وحاولي ماتجهديش نفسك ماتخرجيش الفترة دي لغاية ماتعدي على خير.........

يا حبيبتي
    الله يبارك فيك و دعائك دخل قلبي
    الله يجزيك الخير
    يا رب يكونو ولد و بنت ، انا اريد الولد شبه والده (لنفس سببك ههههه) ، وهو يريد البنت شبهي ، الله كريم جدا" ، و أكرمني أكثر مما أستحق ، الحمد و الشكر لله

بالنسبة للتعليمات، انا اساسا" من حين حملي لا اخرج الا نادرا"جدا" لأني خائفة من تكرار الاجهاض لا قدّر الله، فكيف الأن؟ لكن والله بدأت أشعر بالملل الشديد ، الله يعدّي هذه الفترة على خير .

تعقيب كتبت بواسطة قلوب خضراء عرض الرد

ماشاء الله تبارك الله
    مليووون مبرووك زنزون والله فرحت لك كتير ربنا يتمم لك على خير يارب
    طبعا اهم حاجة الراحة التامة خصوصا اول 3 شهور يعنى بلاش مجهود وخليكى على المثبتات لغاية الافرازات ماتتتوقف واحنا تحت امرك فى اى سؤال
    تسلميلي
    الله يبارك فيك حبيبتي و يسمع منك
    صحيح انا لا اقوم بأي مجهود ، لدرجة مملة والله
    و اكيد كل ما احتاج مساعدتكم سأسألكم

تعقيب كتبت بواسطة tama77;8257258

[COLOR=red
    زنزون[/color]
    الف مبررروووووووووووووووك حياتي
    باركتلك هناك وكتير انبسطت اول ما عرفت
    الحمد والشكر لله
    اهم شي انك تضلك مرتاحة خاصة اول شهور
    وما تنسي انك تتغذي منيح
    ركزي على الحليب والبيض والفواكة
    وضلك ارقي نفسك والبيبيات كل يوم الله يخليكي
    الله يحميهم يارب

يا قلبي يا تاما
    انا شفت ردك هناك
    كلك ذوق والله
    بصراحة انا لا احب الحليب ، يصيبني بالغثيان ،بالكاد اتقبل النوع الخالي من الدسم
    لكني اعوّض باللبن الزبادي و الألبان و الأجبان
    الحمد لله ، انا نويت ختمة قرآنية وكل يوم اقرأ القرآن على بطني

تاما ، في اي شهر عرفتي نوع البيبيهات ؟
    طبيبتي قالت لي انه ربما للشهر الرابع و النصف حتى يظهر

زنزون ... ألف ألف ألف مبروك عزيزتي على التوائم ... الحمد لله رب العالمين ... ربك كبير ويرزق من يشاء ... عزيزتي عليك الحين بالراحة التااااامة ... ولا تخافي عزيزتي انا بعد نزل على دم باول الشهور الاولى وخذيت مثبتات والحمد لله بالرابع صرت احسن بس عليك بالراحة والنوم على ظهرك اكبر وقت ممكن وايضا الطبيب قال لي انام على ظهري وارفع رجلي ... وربي يتمم لك على خير وتشوفي كتاكيتك بحضنك اللهم أمين ... بس ما خبرتينا أنتي الحين باي اسبوع ؟

الله يبارك فيك ويسعدك و يقوّمك بالسلامة
    يعني ضروري كل الوقت مستلقية على ظهري ؟

انا منذ بداية الحمل و اعاني كثيرا" من حرقة المعدة لدرجة مؤلمة ، و الي هلكني اني توحمت على كل شيء طعمه حامض! اعطتني طبيبتي دواء ، احيانا" يريحني و احيانا لا ، فاذا كنت نايمة على ظهري سأعاني من الحرقة اكثر ، والله لا اعرف ماذا افعل.

أنا هالفترة كثير تعبانه بصراحة ما اقدر انام بالليل يعني لما انام على ظهري احس اسفل ظهري يآلمني .. لما انام على الجنب اليمين اللي تكون تحت ترفس إلين أنا أمل واغير على جهة الشمال ونفس الحالة اللي تكون تحت ترفس إلين اغير الجهة ( احس ان وحده تطيح على الثانية وتضايقها ) يعني طول الليل على هالحالة ... كيف انام والله مش عارفة يعني اللي اسبقونا كيف كنتو تناموون ... زوجي يمزح معي ويقول نامي وانتي جالسه
    الله يقوّمك بالسلامة و تفرحي بالبنات يا رب
    ما تزعليش، وانا اقرأ تعبك في النوم قلت أقترح عليك تنامي و انت نصف جالسة، يعني الله يعينك و يعينا على الشهور القادمة ، لا يوجد عندك حل تاني حاليا".

الردود
    304
    عزيزتى انت بتقولى كدة دلوقتى امال هتعملى ايه فى السابع والتامن هههههه ربنا يعينك... لازم تحطى وسادة كبيرة بين رجليكى وانت نايمة استنى قدام شوية هتنسى النوم انا ماكنتش بانام خالص فى الشهور الاخيرة
    عزيزتي قلوب خضراء ... اعرف ان الوقت لسه بدري على قلة النوووم بس انا بطبعي نومي خفيف فاقل حركة او صوت اصحي وعشان كذا ترفس البنوتات يضايقني وقت النوووم والمشكلة الاكبر اني اعمل فلازم اصحي الصبح بدري للشغل ... وهذا اللي متعبني اكثر وعن الوسادة انا اخلي لي وسادة بين رجلي بس ترفس البنات يضايقني واحس بتانيب الضمير لاني اخلى وحدة على الثانية فعشان كذا انام اكثر شي على ظهري بس النووومة غير مريحة بالمرة
    الله كريم للشهور الاخيرة شكلي لازم اخذ اجازة من الشغل ... وإلا بنام عليهم

تعقيب كتبت بواسطة zanzoun81 عرض الرد
    بالنسبة للتعليمات، انا اساسا" من حين حملي لا اخرج الا نادرا"جدا" لأني خائفة من تكرار الاجهاض لا قدّر الله، فكيف الأن؟ لكن والله بدأت أشعر بالملل الشديد ، الله يعدّي هذه الفترة على خير .

الله يقوّمك بالسلامة و تفرحي بالبنات يا رب
    ما تزعليش، وانا اقرأ تعبك في النوم قلت أقترح عليك تنامي و انت نصف جالسة، يعني الله يعينك و يعينا على الشهور القادمة ، لا يوجد عندك حل تاني حاليا".
    عزيزتي زنزون ... أنا مثلك بالبداية مليت من كثر جلوس البيت والنوومة فبصراحة انا عمري ما تابعت مسلسلات بس الحين ما بقي شي بالتلفزيون ما تابعته صرت اعرف كل البرامج لان ما في تسليه ثانية غير التلفزيون ... ولين قلت بقراء ولاني اكون مستلقيت اناااام يعني بالكثير اقراء لي صفحتين بعدين خخخخخخخ نووووم

انام وانا نصف جالسه اكيد النومة بتكون غير مريحة ... اعرف وحده ما تعرف تنام إلا على بطنها وهي الحين حامل بتوائم وما شاء الله عليها اهي كثير متينه وتعرفي مازالت تنام على بطنها اقول ليها حرام عليك تنامين على الببيات تقول ما عرف انام بشكل ثاني والله يتمم عليها حمالها بس احس فيها مجرمة شوية وقت النوووم
    والله يعيني ويعينكم على الشهور القادمة ... وبصراحة ما في حل غير ان نتوكل على الله والصبر

الردود
    418
    تمتوم ...... الله يرجعله لك بألف صحة وسلامة ..... بس ان شاء الله حتكونى مرتاحة معاه علشان فى المستشفى بيعلموا البيبيز الادب ........هههههههههه.
    نودى ....... انا ان شاء الله نازلة عن قريب ..... وبالبنات احس انه الحمد لله الفترة الصعبة مرت بسلام يعنى عدم انتظام النوم والرضاعة والاشياء دى بس اللى جاى واحسه حيكون متعب هو تعليمهم البوتى ...... شايلة همه من دلوقتى وكل ما اقول حبدأ اخاف حسه انه حكون صعب انى اعلم الاتنين مع بعض دلوقتى ..... بس اهم شئ مع التؤم هو النظام فى كل شئ وان كل شئ يكون له مواعيد من الرضاعة للشاور ... كل شئ وطبعا ..... عدم الدلع يعنى ما تفرحى بيهم فى الاول وتشيلى وتهزى اعتقد انه دة اهم شئ علشان ما يتعودوا على كدة ولما يكبروا شوية حيكون صعب عليكى انك تعملى كدة .

الردود
    1,995
    زنزون و ام خالد شيفاكم بدأتو تحكوا عن الملل و جيتوا على الجرح

و الله النهارده بكيت لما بطنى وجعتنى من الزهق والملل و كمان لانى قاعده مع جدتى من وقت العمليه حتى الان وخايفين عليا مش راضيين اروح بيتى وانا نفسى جدا اروح بيتى واكون على راحتى....من يومين فضلت ابكى لهم لحد ما خرجونى تمشيت شويه و اشتريت كام حاجه مع ماما ورجعت
    صحيح انه بحس بالذنب لما بخرج و بخاف اكون بغلط بس مش ببذل مجهود مجرد تغيير للجو لانه الوحم تاعب نفسيتى جدا وعلطول تعبانه
    ربنا يهون علينا ياارب

زنزون بالنسبه للابره....لازم تعملى بعدها كمدات مياه دافيه او ساخنه قليلا عشان لا يتورم مكانها ولا تؤلمك..وحاولى اللى تديهالك تعطيها ليكى فى اعلى المنطقه بحيث تكون الدهون قليله فى هذه المنطقه فتكون خفيفه ولا تشعرين بألمها و معلش لازم نتحمل
    تعرفى انا باخد ابرة التثبيت دى يوميا من تاريخ 29/3 و فى اسبوعين بالوسط كنت باخدها مرتين يوميا لما كانت بينزل عليا الافرازات
    الله يهونها علينا و يجعل تعبنا فى ميزان حسناتنا يااارب و يقر عينا بأولادنا اصحاء معافين يارب ياارب

مع أحن زوج وأشغب ولد وبنت في درب التبانة حماهم لي الله
    الردود
    1,496
    التكريم
    (أوسمة)

coffee ربي لني لما انزلت الي من خير فقير

تسلمى حبيبتى واسامى ولادك حلوة ماشاء الله وجديدة خلاص احنا نقولك ام أبى وربنا يخليهم لك ويعينك على تربيتهم وبالنسبة للرضاعة جيتى على الجرح كنت الاول برضعهم طبيعى على صناعى لكن الصناعى اكتر ودلوقتى بيرفضوا يرضعوا منى نهائى والموضوع ده مضايقنى جدا
    نفس الموضوع حصل معايا ومعذبني الاتنين دلوقتي خالص في الرضاعة الطبيعية ومش عارفة اعمل ايه........قلت يمكن الاقي الحل عندك هههههه........

يا مامات
    أبي كان وزنه وقت الولاده 2800 ودلوقتي ماشاء الله 6500 جم ولجين كانت وقت الولادة 2620 ودلوقتي 5600 جم.........وانا كنت قلت قبل كده اني برضع كل 3 ساعات واحد طبيعي والتاني صناعي والمرة اللي بعدها العكس بس دلوقتي اعتمادهم الاكبر على الصناعي.........وبالنسبة للنوم بدأو ينظمو نومهم الى حد كبير في آخر الشهر الرابع الحمدلله.........

تاما...
    الحمد لله خلص النفاس...
    وربي يطلع لك احمدي من المستشفى...
    اقتراحك موفق...
    ياريت كل وحده تكتب لنا باس اسبوع ولدت... وكم وزن بيبياتها...
    لاني احاتي الوزن وايد....
    ولادتي بعد 3 اسابيع...
    وابي اعرف هل احتاجوا البيبز حاضنات..؟؟؟؟
    وكم تموا فيهم..؟؟؟
    وهل اخذوا الحوامل ابرة الرئة ...؟؟ وبكم اسبوع...؟؟؟
    طولتها صح............................!!!!!
    بس خلنا نستفيد..

وعلى فكرة....احر مره بالالتراسوند قالو مو اكيد بنتين...
    والله تمللت وانا احاول اعرف...
    بس كل شي من الله زين.. المهم سلامتهم وسلامتي...
    انا ولدت في اول الاسبوع ال37 بعد ماتطمنت على الاحنة الحمدلله......والحمدلله ماحتاجوش حضانات لأن صحتهم كانت كويسة وكنت اخدت ابرة الرئة تقريبا في الشهر السابع على مااذكر......وان شاء الله يطلعو بنوتين زي القمر

أم حبيبة ... كلامك صح عزيزتي ... والافضل اسميهم باللي عاجبني ... بس لما اقنع زوجي قبل بالاسامي مثل ما قلت اسم جنات مش عاجبه كثير وانا بصراحة مستبدة برأيي يعني أنا أحمل واتعب واهو يسمي على الجاهز

تاما ... اهلين عزيزتي ... الف مبروك على انتهاء فترة النفاس ... ومبروك على قروب خروج حماده وربي يتمم لك وتشوفيه مع اخته يلعبو ويكبرو مع بعض اللهم أمين ... عزيزتي انا اخترت اسامي جنى وجنات .. ايش رايك بالاسامي

للأسف يام خالد مفيش حل لمشكلة النوم دي ودي اصعب حاجة في الحمل وخصوصا حمل التوأم.....انا عن نفسي كنت بنام فعلا وانا نص جالسة وخصوصا في الشهور الاخيرة لأن اصلا التقليب حيبقى صعب جدااااااااا فحتكرهي النوم اصلا ههههههه........ربنا يكملك الشهور على خير حبيبتي........
    وطبعا انتي ليكي الاحقية في اختيار الاسم حد يقدر يقول غير كده
    تعقيب كتبت بواسطة zanzoun81 عرض الرد
    يا حبيبتي
    الله يبارك فيك و دعائك دخل قلبي
    الله يجزيك الخير
    يا رب يكونو ولد و بنت ، انا اريد الولد شبه والده (لنفس سببك ههههه) ، وهو يريد البنت شبهي ، الله كريم جدا" ، و أكرمني أكثر مما أستحق ، الحمد و الشكر لله

والله يازنزون انتي تستاهلي كل خير وان شاء الله ربنا حيعوضك صبر السنين اكتر واكتر........مش عارفة طريق كلامك بحبها جدا ودايما بتفكرني بمهندسة عراقية ماعندكيش اي اخبار عنها؟؟؟؟؟؟؟؟؟

تعقيب كتبت بواسطة نووودى عرض الرد

و الله النهارده بكيت لما بطنى وجعتنى من الزهق والملل و كمان لانى قاعده مع جدتى من وقت العمليه حتى الان وخايفين عليا مش راضيين اروح بيتى وانا نفسى جدا اروح بيتى واكون على راحتى....من يومين فضلت ابكى لهم لحد ما خرجونى تمشيت شويه و اشتريت كام حاجه مع ماما ورجعت
    صحيح انه بحس بالذنب لما بخرج و بخاف اكون بغلط بس مش ببذل مجهود مجرد تغيير للجو لانه الوحم تاعب نفسيتى جدا وعلطول تعبانه
    ربنا يهون علينا ياارب
    نودي حبيبتي معلش حاولي تستحملي لغاية ماتعدي اول 3 شهور وحاولي تشغلي وقتك بأي حاجة النت مثلا ههههههه........لو مش قادرة تقرأي قرآن شغليه كتير عشان حتى الاولاد يطلعو هاديين ان شاء الله.......هاتي كتب عن الحمل وتربية الاطفال حتلاقي نفسك عايزة تخلصيها وعايزة غيرها......وهانت خلاص الفترة الصعبة قربت تعدي ان شاء الله وبعدها حتستمتعي بالحمل ان شاء الله.........والخروج مش ممنوع بتاتا يعني عشان تحسي بالذنب هو بس الافضل الراحة على قد ماتقدري بس متفضليش تأنبي نفسك لو خرجتي مرة او اتنين او اكتر حتى لأن برضه الحالة النفسية مهمة........مش انتي اهم حاجة مش بتطلعي سلالم؟؟؟؟؟؟؟؟

ملكة بنقابي~'s صورة
    ملكة بنقابي~ غير متواجد زهرة لا تنسى-ريحانة الروضة
    متألقة صيفنا إبداع 1431 هـ - إشراقة الروضة
    اللهم أحينا سعداء وأمتنا شهداء....................... بين ثنايا الألم ( يارب لك الحمد)
    الردود
    12,276
    التدوينات
    8
    مرحبا صبايا وحشتووووووووووووووووووووووني نفسي ارد عليكم وحده وحده
    بس مشغوله مع التؤام والقمر الجديدة الحمدلله ولدت من اسبوع تقريبا
    وجتني قمر بسم الله ماشاءلله وسميتها لين الله يحيمها هيا واخواتها
    ان شاءلله لما القي وقت اطل عليكم وارد علي سؤلاتكم الحلوة
    ماقريت شي لانه ماعندي وقت وماما كمان اسبوعين وبترجع ونفسيتي بدت تتعب

تمتومه ....كيفيك وكيف ايوته وحمودي كان علي بالي اتصال عليك
    بس قلت اكيد معظم الوقت بالمستشفي يالله اكلمك قريب بادن الله

الردود
    304
    صبااااح الخير بنات كيفكم واخباررركم وكيف ببياتكم ...

أنا الحمد لله بخير بس البارحة كنت اشوف برنامج وايب اوت اللي يعرض بـ mbc وهو برامج مسابقات وكنت اضحك وكل ما ضحكت بطني عورني وبالاخص السرة كثير كنت احس فيها مشدودة وانا اضحك بس ايش اعمل البرنامج يضحك وما صارت حتى الضحك صار ممنوع

نووودي ... عزيزتي كلنا للملل بس ايش نعمل مثل ما قلت الصبر ثم الصبر ... وبعدين انا الدكتور نصحني بالراحة وما منعني من الخروج إلا وقت نزول الدم ... بس بحذر يعني قال لما تروحي المجمع حاولي ما تمشين كثير ولا توقفين كثير ... ونصيحة تعودي من الحين على جلسه البيت لان بعدين مع الببيات اكيد ثم اكيد ما في خروج باول الايام

أم حبيبة الله ... عزيزتي ادري ان ما في حل للمشكلة هذى والكل يشتكي من النوووم ... بس اختي في اوقات كثيرة تقول لي نامي وشبعي نوووم قبل ليجون الببيات مسكينة ما تعرف ان من الحين جافاني النوووم ... الله كريم

أم لمي ولمار ... ألف ألف مبروك قدوم البنوته الحلووووه وربي يحفظها ويخليها لك وتتربي بعزك وعز ابوها ...

بنات باركولي وصلت للشهر السادس الله يتمم لي على خير يارب واشوف بنوتاتي الحلوووين والله يتمم لكم وتشوفون ببياتكم بصحة وسلامة اللهم آمين

الردود
    1,458
    يا مامات
    بالنسبة للرضاعة لسة كنت باقول لام ابى انه بعانى من قلة الرضاعة الطبيعية بمعنى انهم خلاص اتعودو على الزجاجة مش عارفة فيه حل للموضوع ده ولاايه ؟
    بالنسبة لتنظيم موعد النوم فبعد سن 3شهور بيبدا الطفل ينتظم فى نومه ويقلل من الصحيان بالليل واحنا نقدر نساعدهم فى ده باننا نقلل من ساعات النوم بالنهار وقبل ميعاد النوم بالليل ياخد الرضعة الصناعى لانها بتشبع وتهيئة المكان للنوم يعنى الهدوء التام مع اضاءة خافتة مع الوقت يميزوا ان ده خلاص وقت النوم
    لما اتولدوا كان عبد الرحمن 2كيلو ومحمد3كيلو وحاليا محمد كان وزنه من شهر ماشاء الله 6كيلو و500جرام وبودى 5كيلو و500جرام

عزيزتي قلوب خضراء ... اعرف ان الوقت لسه بدري على قلة النوووم بس انا بطبعي نومي خفيف فاقل حركة او صوت اصحي وعشان كذا ترفس البنوتات يضايقني وقت النوووم والمشكلة الاكبر اني اعمل فلازم اصحي الصبح بدري للشغل ... وهذا اللي متعبني اكثر وعن الوسادة انا اخلي لي وسادة بين رجلي بس ترفس البنات يضايقني واحس بتانيب الضمير لاني اخلى وحدة على الثانية فعشان كذا انام اكثر شي على ظهري بس النووومة غير مريحة بالمرة
    الله كريم للشهور الاخيرة شكلي لازم اخذ اجازة من الشغل ... وإلا بنام عليهم

عزيزتي زنزون ... أنا مثلك بالبداية مليت من كثر جلوس البيت والنوومة فبصراحة انا عمري ما تابعت مسلسلات بس الحين ما بقي شي بالتلفزيون ما تابعته صرت اعرف كل البرامج لان ما في تسليه ثانية غير التلفزيون ... ولين قلت بقراء ولاني اكون مستلقيت اناااام يعني بالكثير اقراء لي صفحتين بعدين خخخخخخخ نووووم

انام وانا نصف جالسه اكيد النومة بتكون غير مريحة ... اعرف وحده ما تعرف تنام إلا على بطنها وهي الحين حامل بتوائم وما شاء الله عليها اهي كثير متينه وتعرفي مازالت تنام على بطنها اقول ليها حرام عليك تنامين على الببيات تقول ما عرف انام بشكل ثاني والله يتمم عليها حمالها بس احس فيها مجرمة شوية وقت النوووم
    والله يعيني ويعينكم على الشهور القادمة ... وبصراحة ما في حل غير ان نتوكل على الله والصبر
    ربنا يعينك طب لو حسيتى انك زهقتى من السرير حاولى قومى اعملى اى حاجة او اقرى قرآن او اقعدى سبحى واستغفرى وارجعى نامى وطبعا هتحتاجى تاخدى اجازة خصوصا فى الشهور الاخيرة لانه الحركة بتكون صعبة جدا

تعقيب كتبت بواسطة نووودى عرض الرد

ربنا يهون علينا ياارب

زنزون بالنسبه للابره....لازم تعملى بعدها كمدات مياه دافيه او ساخنه قليلا عشان لا يتورم مكانها ولا تؤلمك..وحاولى اللى تديهالك تعطيها ليكى فى اعلى المنطقه بحيث تكون الدهون قليله فى هذه المنطقه فتكون خفيفه ولا تشعرين بألمها و معلش لازم نتحمل

تعرفى انا باخد ابرة التثبيت دى يوميا من تاريخ 29/3 و فى اسبوعين بالوسط كنت باخدها مرتين يوميا لما كانت بينزل عليا الافرازات
    الله يهونها علينا و يجعل تعبنا فى ميزان حسناتنا يااارب و يقر عينا بأولادنا اصحاء معافين يارب ياارب
    ازايك يانوودى
    بلاش الحبسة اللى انت فيها اخرجى عادى لكن ماتمشيش كتير وماتطلعيش سلالم عالية بالعكس فرصتك فى الخروج احسن لما تدخلى فى الشهور الوسطى من الحمل بعد كدة غصب عنك هتلاقى نفسك محبوسة من الثقل الله يعينك ويكمل لك على خير يارب
    تعقيب كتبت بواسطة ام لمى ولمار عرض الرد
    مرحبا صبايا وحشتووووووووووووووووووووووني نفسي ارد عليكم وحده وحده
    بس مشغوله مع التؤام والقمر الجديدة الحمدلله ولدت من اسبوع تقريبا
    وجتني قمر بسم الله ماشاءلله وسميتها لين الله يحيمها هيا واخواتها
    ان شاءلله لما القي وقت اطل عليكم وارد علي سؤلاتكم الحلوة
    ماقريت شي لانه ماعندي وقت وماما كمان اسبوعين وبترجع ونفسيتي بدت تتعب

تمتومه ....كيفيك وكيف ايوته وحمودي كان علي بالي اتصال عليك
    بس قلت اكيد معظم الوقت بالمستشفي يالله اكلمك قريب بادن الله
    ماشاء الله ام لمى ولمار ربنا يخليهالك ويبارك لك فيها هى واخواتها ويعينك على تربيتهم حمد الله على سلامتك والف مبروك

الردود
    1,458
    صبااااح الخير بنات كيفكم واخباررركم وكيف ببياتكم ...

أنا الحمد لله بخير بس البارحة كنت اشوف برنامج وايب اوت اللي يعرض بـ mbc وهو برامج مسابقات وكنت اضحك وكل ما ضحكت بطني عورني وبالاخص السرة كثير كنت احس فيها مشدودة وانا اضحك بس ايش اعمل البرنامج يضحك وما صارت حتى الضحك صار ممنوع

نووودي ... عزيزتي كلنا للملل بس ايش نعمل مثل ما قلت الصبر ثم الصبر ... وبعدين انا الدكتور نصحني بالراحة وما منعني من الخروج إلا وقت نزول الدم ... بس بحذر يعني قال لما تروحي المجمع حاولي ما تمشين كثير ولا توقفين كثير ... ونصيحة تعودي من الحين على جلسه البيت لان بعدين مع الببيات اكيد ثم اكيد ما في خروج باول الايام

أم حبيبة الله ... عزيزتي ادري ان ما في حل للمشكلة هذى والكل يشتكي من النوووم ... بس اختي في اوقات كثيرة تقول لي نامي وشبعي نوووم قبل ليجون الببيات مسكينة ما تعرف ان من الحين جافاني النوووم ... الله كريم

أم لمي ولمار ... ألف ألف مبروك قدوم البنوته الحلووووه وربي يحفظها ويخليها لك وتتربي بعزك وعز ابوها ...

بنات باركولي وصلت للشهر السادس الله يتمم لي على خير يارب واشوف بنوتاتي الحلوووين والله يتمم لكم وتشوفون ببياتكم بصحة وسلامة اللهم آمين
    الف مبروك ام خلدلد وعقبال التاسع يارب ....نسيت اباركلك عالبنوتات ربنا يتمم لك على خير ويفرحك بيهم يارب

مواضيع مشابهه

1. تجمع حوامل التوأم تفضلوا أفيدونا واستفيدوا
    بواسطة ام سهيل في الحمل والولادة و الرضاعة
    الردود: 410
    اخر موضوع: 16-07-2010, 04:05 PM
  2. تجمع حوامل التوأم تفضلوا أفيدونا واستفيدوا
    الردود: 452
    اخر موضوع: 16-06-2010, 10:10 AM
  3. تجمع حوامل التوأم تفضلوا أفيدونا واستفيدوا
    الردود: 430
    اخر موضوع: 17-01-2010, 02:18 PM
  4. تجمع حوامل التوأم تفضلوا أفيدونا واستفيدوا
    الردود: 302
    اخر موضوع: 04-10-2009, 03:23 PM
  5. تجمع حوامل التوأم تفضلوا أفيدونا واستفيدوا
    الردود: 302
    اخر موضوع: 16-09-2008, 11:48 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ