انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
عرض النتائج 1 الى 8 من 8

الموضوع: أريد معلومان عن تقليل اللبن لأفطم ابنتي

الردود
    843

أريد معلومان عن تقليل اللبن لأفطم ابنتي

سلام عليكم

ياريت لو اى حد عنده اى معلومه عن اى مشروبات او اعشاب تقلل من ادرار اللبن لانى بفطم بنتى وبصراحه اللبن تعبنى قوى قوى ومش قادره اتحمله جزاكم الله خير
    آخر مرة عدل بواسطة sweetmocha : 23-04-2009 في 08:13 PM

الردود
    91
    وعليكم السلام ... عزيزتي ما شاء الله تبارك الله عليكي بس ما في شي يقلل من ادرار الحليب بل العكس يزود.. بس ممكن الحليب بيكثر في صدرك لانك يمكن ترضعي بنتك بنتظام لو تحاولي تخففي الرضاعه شوي شوي الين تفطميها حتلاحظي ان الحليب بدء ينشف من صدرك
    او ممكن كمان تستخدمي حبوب منع الحمل زي يسمين تنشف الحليب

الردود
    139
    مالك الا حبوب تنشيف الحليب من الصدلية انا جربتها لمدة 5 ايام ونشف عندي الحليب

الردود
    843
    انا مش بستعمل حبوب منع الحمل وبصراحه اخاف استعملها لو اى بديل اكون شاكره

الردود
    692
    اختي العزيزة
    احسن شي انه تقللي عدد مرات الارضاع يعني دخلي وجبة اكل لطفلك واسقطي وجبة الرضاعة وهكذا بالتدريج حتى تفطميه نهائيا
    راح يقل كمية الحليب بالتدريج ويكون الالم اخف

الردود
    843
    تعقيب كتبت بواسطة مشتاقة لامي عرض الرد
    اختي العزيزة
    احسن شي انه تقللي عدد مرات الارضاع يعني دخلي وجبة اكل لطفلك واسقطي وجبة الرضاعة وهكذا بالتدريج حتى تفطميه نهائيا
    راح يقل كمية الحليب بالتدريج ويكون الالم اخف
    ana 3amlt keda we delwa2t hia betnam men 3'er ma terda3 we el labn metgam3 fe sedry we ta3ebny

الردود
    198

flower3

انا مريت بتجربتك و عارفة قديش انت بتعانى فانتى لو لو عاوزة تفطميها نهائى اى انه متدهاش صدرك خالص فلازم تشفطى الحليب بالشفاط شوى مو كثير اليوم الاول نشفط 3مرات بس شوى مو كثير لحتى مايوجعك الحليب كثير مرة الصبح لانه حيكون صدرك متحجر والتانية شوى بعد الغدا و التالتة قبل النوم يعنى احنا راح نتحكم فى كمية الحليب بس انتبهى شوية بس عشان ترتاحى ومايلتهبش صدرك ولما تنتهى من كل شفطة خدى كرنب نورقه ونضع الوريقات فى الفريزر مش التلاجة وتحطين على كل ثدى ورقة كرنب متلجة اوى لانه يساعد جدا فى هبوط النفخ ومحاربة الحرارة فى الثدى كدا كل مرة تغيرى الورقة يعنى 3مرات يومين وبعدين مرتين يومين او تلات وفى الاخير مرة باليوم بس تكون قبل النوم افضل شىء ومتنيش كل مرة تحطى ورقات الكرنب المجمدة وكل مرة تقللى كمية الحليب مدة كدة يومين او تلات وبعدين توقفى الشفاطة ويصير كل يومين او تلات تحسى بنغزة كدا فى الحلمة فبقى انغزيها انتى كمان بايدك ز المعلومات دى كلها انا جربتها واى سؤال متتكسفيش

الردود
    843
    تعقيب كتبت بواسطة بسمة دائمة عرض الرد
    انا مريت بتجربتك و عارفة قديش انت بتعانى فانتى لو لو عاوزة تفطميها نهائى اى انه متدهاش صدرك خالص فلازم تشفطى الحليب بالشفاط شوى مو كثير اليوم الاول نشفط 3مرات بس شوى مو كثير لحتى مايوجعك الحليب كثير مرة الصبح لانه حيكون صدرك متحجر والتانية شوى بعد الغدا و التالتة قبل النوم يعنى احنا راح نتحكم فى كمية الحليب بس انتبهى شوية بس عشان ترتاحى ومايلتهبش صدرك ولما تنتهى من كل شفطة خدى كرنب نورقه ونضع الوريقات فى الفريزر مش التلاجة وتحطين على كل ثدى ورقة كرنب متلجة اوى لانه يساعد جدا فى هبوط النفخ ومحاربة الحرارة فى الثدى كدا كل مرة تغيرى الورقة يعنى 3مرات يومين وبعدين مرتين يومين او تلات وفى الاخير مرة باليوم بس تكون قبل النوم افضل شىء ومتنيش كل مرة تحطى ورقات الكرنب المجمدة وكل مرة تقللى كمية الحليب مدة كدة يومين او تلات وبعدين توقفى الشفاطة ويصير كل يومين او تلات تحسى بنغزة كدا فى الحلمة فبقى انغزيها انتى كمان بايدك ز المعلومات دى كلها انا جربتها واى سؤال متتكسفيش
    جزاكى الله كل خير ان شاء الله هاجرب اللى قولتيه

مواضيع مشابهه

1. أريد تعويد ابني على شرب اللبن بالكوب
    بواسطة om basel في الأمومة والطفولة
    الردود: 13
    اخر موضوع: 07-05-2010, 05:15 PM
  2. لا أريد أن أخسر ابنتي
    بواسطة سلفية بكل فخر في الأمومة والطفولة
    الردود: 15
    اخر موضوع: 25-01-2009, 05:45 PM
  3. من فضلكن أريد حلا مع ابنتي
    بواسطة مهاجرة إلى ربي في الأمومة والطفولة
    الردود: 9
    اخر موضوع: 02-10-2007, 10:12 AM
  4. أريد بعض الإقتراحات لحفلة ابنتي ؟
    بواسطة بسكوته في الحفلات والهدايا
    الردود: 5
    اخر موضوع: 26-08-2003, 11:03 PM
  5. أريد الحل ابنتي تع........
    بواسطة بسبوسة في الأمومة والطفولة
    الردود: 1
    اخر موضوع: 04-11-2002, 02:49 AM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ