انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 2 من 2 الأولىالأولى 12
عرض النتائج 11 الى 19 من 19

الموضوع: اخواتى اريد مساعدتكم لدى تكيس على المبيض

الردود
    1,029
    تعقيب كتبت بواسطة lollypopy79 عرض الرد
    حبيبتي أنا عندي تكيسات ووزني زايد وتم الحمل بحمد الله مرتين بس ربنا ما أردش أنه يكمل
    حبيبتي مش تتوتري و تحسي و توهمي نفسك إن مش ممكن تحملي لإن التكيسات دي حاجة منتشرة جدا عند ستات كتير وربنا أنعم عليهم بالحمل و منهم ام حبيبية ربنا يقومها بالسلامة إن شاء الله
    متقسيش على نفسك و تبطلي أكل و تقولي علشان أخس بسرعة مع العلم أنا كان وزني 83 و خسيت ل64 و كنت باخد تنشيط و محصلش حمل و بعدين رجع وزني زاد تاني بس بعد سنتين ل 76 و حصل الحمل الأولاني و بعدين زدت ل 82 و حصل الحمل التاني
    أنا طبعا مقصدش انك كتخسيش لأ طبعا لازم تخسي علشان ده إن شاء الله بيسرع بالعلاج و كمان علشان لما يحصل الحمل إن شاء الله ميكونش عندك زيادة كبيرة في الوزن
    أنا بس أقصد إعملي رجيم معتدل يعني بطلي الحلويات و المقليات و قللي في الدهون و كتري في الخضار و الفواكه و المشويات و أوعي تبطلي النشويات بس بإعتدال و يفضل لو من القمح الكامل لأنها مهمة جدا لتوزازن سكر الدم و حاولي تمشي كل يوم من نص ساعة لساعة وإن شاء الله تجيبي نتيجة قريب
    تاني حاجة لازم تاخدي جلوكوفاج أو سيدوفاج لأنه مهم جدا جدا جدا و أهم بكتير من منشطات التبويض لحالات التكيس لأنه بيوقف نشاط التكيس و بيساعد على خروج بويضة سليمة و كمن بيساعد على تخفيف الوزن وأنا دكتورتي أدتني معاه دوا إسمه أكتوس مع الجلوكوفاج وبس مخدتش معاهم أي تنشيط و حصل حمل الحمد لله من أول شهر أخده في أول مرة و في تاني مرة من تاني شهر و دكتورتي قالتلي أنه جاب نتيجة كويسة جدا مع مريضات التكيس

تالت حاجة مش كل خلطة تسمعي عنها تجربيها لأن اللي ينفع معاكي مينفعش مع غيرك و مش علشان طبيعية يبقى ملهاش أضرار لأ طبعا معظم الأعشاب الطبيعية بيكون إستخدامها لمدة معينة و لو زادت بتسبب أضرار للكلى و الكبد ده طبعا غير إنها ممكن تزيد حالة التكيسات سوء و ده عن تجربة شخصية

رابعا تابعي مع دكتور ممتاز و يكون مريح و متفائل و بلاش الدكتور اللي بيزعق و يبهدل ده و تقدري تقوليلنا إنتي فين و إحنا ندلك على دكاترة كويسين

خامسا وده أهم ما في الموضوع كله خلي يقينك بالله كبير أوي و إعرفي إن ده إبتلاء منه سبحانه وتعالى ليه و قته و بعدها فرجه قريب إن شاء الله و الأدوية و الدكاترة و الأعشاب و كل اللي بنعمله ده ما هي إلا أسباب ربنا بيسببها لينا فوأنتي بتاخدي أي حاجة إرمي تكالك على ربنا و إدعي و إنتي عندك يقين من الإجابة (تفائلو بالخير تجدوه ) و إعرفي إن ربنا اللي خلق أدم بلا أب و أم و حواء بدون أم و عيسى بدون أب مش هيعجز عليه سبحانه أنه يرزقك إنتي و جوزك بس في الوقت اللي هو سبحانه محدده

و طبعا عليكي بالإستغفار ة الإلحاح في الدعاء و الصدقة بنية الحمل و إن شاء الله ربنا هيرزقك و يفرح قلبك بالذرية الصالحة قريب أوي

ا
    مش عارفه اقولك ايه اواشكرك ازاى فعلا كلامك عين العقل وريحنى كتيرررررررررر
    انا فعلا الدكتور ادانى سيتوفاج 3 اقراص باليوم لمده 3 شهور بس هو ده علاج التكيس اللى بخده طبعاا مع كورس للتخسيس انا فعلا كنت محتاجه اخس مش
    عشان الحمل عشان جوزى بيقولى لازم تخسى
    الدكتور مش هقدر اغيره للاسف مافيش زيه دكتور ممتاز بصراحه بس هو شد عليه فى الكلام عشان يحفزنى اكتر وفعلا كلامه عمل نتيجه انى هابطل ااكل بليل
    وهالعب رياضه ان شاء المولى هاخس وهاحمل باذن الله
    طبعاا انتى ربنا يجازيكى كل خير

الردود
    2,525
    تعقيب كتبت بواسطة الليبية الطموحة عرض الرد
    حبيتي مروة أنا رأي من راي الأخوات وسبحان الله انا وزني بالضبط مثل وزنك تجي نعمل نظام انا وانت نخفف فيه الوزن ونشجع بعض انا كمان الدكتور قالي حاولي تنقصي وزن عشان الحمل ومتضايقة كثير من حالي لأني ما حملتش وزني كثييير شو رأيك ...؟؟؟؟؟
    تعقيب كتبت بواسطة marwa81 عرض الرد

مش عارفه اقولك ايه اواشكرك ازاى فعلا كلامك عين العقل وريحنى كتيرررررررررر
    انا فعلا الدكتور ادانى سيتوفاج 3 اقراص باليوم لمده 3 شهور بس هو ده علاج التكيس اللى بخده طبعاا مع كورس للتخسيس انا فعلا كنت محتاجه اخس مش
    عشان الحمل عشان جوزى بيقولى لازم تخسى
    الدكتور مش هقدر اغيره للاسف مافيش زيه دكتور ممتاز بصراحه بس هو شد عليه فى الكلام عشان يحفزنى اكتر وفعلا كلامه عمل نتيجه انى هابطل ااكل بليل
    وهالعب رياضه ان شاء المولى هاخس وهاحمل باذن الله
    طبعاا انتى ربنا يجازيكى كل خير
    ربنا معاكم يا حبيباتي و يعطيكم لحتى يرضيكم يا رب
    يالله أنا كمان معاكم إبتديت رجيم أنا و جوزي من 4 أيام
    يالله إنتو كمان علشان نشجع بعض
    و إن شاء الله الشهر الجاي نبارك لبعض إحنا التلاتة

الردود
    1,029
    انا ابتتديت انهردا العب رياضه يله همتك معايه يا لولى بوب ان شاء الله يرزقنا قريبااا بالحمل

الردود
    1,584
    خلاص اتفقنا يا مروة وانا ليا 4 أيام كمان ابتديت في تنقيص الأكل ورياضة وانشالله خير

الردود
    210
    بصى يا مروة زى ما قالتلك الخت lolly popy انك لازم ماتعمليش رجيم قاسى لان قلة السكر فى الجسم بتعمل توتر جامد واحنا اصلا تحت ضغط الانتظار (انشاء الله فرجه قريب) فلازم تقللى بس من اكلك يعنى مثلا افطرى بيضة ب1/2 رغيف وخلى الفاكهة كل اما تجوعى بس مش الفاكهة الممنوعة(عنب -مانجو-موز-بلح-تين)تجنبى دول كلى باقى الفاكهة لان الفاكهةبتمد الجسم بالسكر والغداء بدل طبق رز كبير خليه4ملاعق وبلاش عيش او العكس والمكرونه جنبى ليكى طبق ابيض رشى علية ملعقة صلصه مش لازم تكون كلها صلصة والاهم السلاطة لانها بتشبع اما العشاء خلية دايما مفيهوش نشويات يعنى كله فاكهة اوكوب زبادى وثمرة فاكهة وطبعا مياه كتير عشان الامساك وكل ما تجوعى اعملى كوب (ينسون او نعناع او كاموميل او تيليو) ب1/4 م سكر اذا بتحبى السكر استعملى دايت سويت
    اصل انا عملت رجيم عشان الحمل ونزلت18كيلو بشهرين ومنشطات وحقن وشوفى كل شهر الاحباط وفى الاخر من كتر الحرمان بقيت اكل حاجات مكنتش بكلها حلاوة -بلح لانى قطعت عن جسمى السكر فجاة ورجعت دلوقتى 15 كيلو بسرعة الصاروخ لانى اكتئبت وبقيت اكل عادىبس خفضت4كيلو من الطريقة دى ومش مضايقانى باكل حلويات مر واحدة فى الاسبوع اد علبة الكبريت وربنا يرزقنا جميعا بالذرية الصالحة وانا كمان شكل بطنى وحش اوى من ساعة العملية وفيها دهون بس ايه الدكتور الرخم ده ده يجيب المرض لوحده ودكاترة قالتلى معندكيش اى حاجة غير شوية ضعف تبويض ودكتور قالي عندك تكيس مش عارفه اصدق مين والمنشطات شغالة وجايبة نتيجة كويسة بس كله بامر الله نتكل علية مفيش احسن منه وحسة هيكرمنا ان شاء الله اسيبك دلوقتى احتمال مدخلش بكره وبعده ببقى عند ماما على فكرة مقصدتش ابعدك عن الرجيم بس فعلا اللى بييجى بسرعة بيروح بسرعة اقصد خفضى وزنك ببطء اذا زدتى تزيدى ببطء ووالله ان شاء الله خير اه ونسيت اقولك البرقوش بينزل المياه اللى فى الجسم يعنى بيخسس ان شاء الله
    آخر مرة عدل بواسطة نهر القمر : 04-03-2009 في 10:55 AM

الردود
    1,029
    حبيبتى الليبيه الطموحه انا ماشيه على رجيم دكتور بهاء ناجى هتلاقيه هناا فى ركن الريجيم
    حبيبتى نهر القمر فعلا عندك حق فى كل كلامك وانا فعلا ضد الحرمان من كل شىء ده بيجيب احباط وبيخليكى ماتقريش تكملى انا دلوقتى بروح جيم ياريت حد منكم جمبى كنا روحنا مع بعض
    وشجعنا بعض وبالنسبه للبردقوش انا مش بينقطع من بيتلى ابداا لانه مفيد لكل شىء فعلى طول عندى هو وحبه البركه وحب الرشاد دخلته جديد مع اعشابى يله ياحلوين همتكم معايا

الردود
    1,284
    حبيبتي ممكن يالتكيس يخف كتير بمجرد ما تنحفي ومع الدوا ان شاء الله بتحملي ما تخافي التكيس فعلا بسيط وما بسبب العقم وحتى كتير بحملوا وبيكون عندهم تكيس ... بس انا بدي تخلي بالك من موضوع الالتهابات هاد وتأكدي شو حدودها هل هي خارجية او داخليه وتعالجيها ما بدي اخوفك بس بدي تنتبهيلها منيح مش غلط تعملي صورة ملونة للرحم عشان تطمني شو حدودها وتعالجيها وبعدها ان شاء الله بتحملي ما تهكلي هم ..وكمان ممكن تكون التهابات بسيطة وما تأثر على الحمل بس اهم شي تتأكدي وتعالجيها

الردود
    210
    اسفة يا مروة مش عارفة اوصلك ازاى كنت عايزة اعرف طريقة استخدام الشابة لانى جبتها وطلعت بودرة واسفة تانى عشان معرفتش اسالك فين؟

الردود
    601
    ربنا يشفيكي ويرزقك بالذرية الصالحة
    التكيس لا يمنع الحمل انا حملت وانا عندي تكيس

مواضيع مشابهه

1. قصتي مع تكيس المبيض
    بواسطة نانا_فلسطين في الحمل والولادة و الرضاعة
    الردود: 46
    اخر موضوع: 12-02-2011, 01:17 AM
  2. اريد خلطه طبيعيه لأزالة تكيس المبيض
    بواسطة rymlina في الحمل والولادة و الرضاعة
    الردود: 6
    اخر موضوع: 25-04-2010, 10:41 PM
  3. اخواتي اريد مساعدتكم
    بواسطة salam canada في الحمل والولادة و الرضاعة
    الردود: 8
    اخر موضوع: 20-07-2009, 09:14 PM
  4. تكيس المبيض
    بواسطة كاندي في الحمل والولادة و الرضاعة
    الردود: 5
    اخر موضوع: 01-10-2006, 10:58 PM
  5. يا اخواتي اريد مساعدتكم ضروري ......
    بواسطة Uqabi في روضة السعداء
    الردود: 2
    اخر موضوع: 25-09-2002, 04:06 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ