انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 1 من 2 12 الأخيرالأخير
عرض النتائج 1 الى 10 من 12

الموضوع: ماهو التمريخ ؟

الردود
    56

heart2 ماهو التمريخ ؟

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

عندي سؤال ما هو التمريخ ؟ انا سمعت انو بيهيء الرحم للحمل ممكن حد يفدني عشان اجربو وينفع يكون في فترة التبويض

الردود
    56

ولا وحده ردت

الردود
    485
    بصىيا ساسو ربنا يكرمك عن قريب ان شاء الله بالحملالسليم المعافى ويرزقك بالذريه الصالحه
    بس احنا هنا فمصر مش عندنا تمريخ بس فى حاجه حلوه الى هيه تجيبى واحده امينه من الى بيشتغلوا فى البيوت او كده بس المهم الامانه وتخليها تكسرلك على ظهرك وهو المعادل الشعبى لكاسات الهوا الى الناس بتعملها او اعملى كاسات هوا فى بيتك او عند حد اميين على ظهرك برضه هيه حلوه بتطلع البرد من الجسم وخاصه الظهر وبتجرى الدم ولو لاقدر الله منفعتش مش هتضر وربنا يفرح قلبك يارب العالمين

الردود
    56

heart2

تعقيب كتبت بواسطة تردد عرض الرد
    بصىيا ساسو ربنا يكرمك عن قريب ان شاء الله بالحملالسليم المعافى ويرزقك بالذريه الصالحه
    بس احنا هنا فمصر مش عندنا تمريخ بس فى حاجه حلوه الى هيه تجيبى واحده امينه من الى بيشتغلوا فى البيوت او كده بس المهم الامانه وتخليها تكسرلك على ظهرك وهو المعادل الشعبى لكاسات الهوا الى الناس بتعملها او اعملى كاسات هوا فى بيتك او عند حد اميين على ظهرك برضه هيه حلوه بتطلع البرد من الجسم وخاصه الظهر وبتجرى الدم ولو لاقدر الله منفعتش مش هتضر وربنا يفرح قلبك يارب العالمين
    شكرا ليكي على المرور انا فعلا جدتي عملتلي كسات الهوا على ظهري وربنا يسهل ويكرمني الشهر ده انا وكل اللي زيي يارب

الردود
    1,184
    اسفة بس ما عندي فكرة عن الموضوع

الردود
    389
    هلا اختي..
    اظنه المساج

الردود
    26
    اختي التمريخ
    يعني تدليك البطن والتركيز على الرحم والمبايض بهدف تنشيط المبايض وعدل الرحم اذا كان مائلا

والممرخة
    هو المهنة امرأة ذات خبرة بالطب الشرعي تقوم حركات معينة لتنزيل الدم العالق اوتعديل وضع الرحم والعلاج الشعبي وله فوائد عجيبة والله اعلم
    التمريخ عزيزتي شي بسيط وهو عبارة عن ان اللي تمرخ تضع على بطنك زيت زيتون وتقوم تفرك البطن يمين وشمال بعد عدة جلسات اي 3ايام متتاليه تعدل معك الرحم وان كان فية دم فاسد يخرج
    التمريخ في اول 3 ايام الدوره وتعمل كاسات هواء بعد التمريخ يعني تدهن الوحده وعلى طول تعمل كاسات هواء اول 3 ايام من الدوره يستخدم لعلاج ميلان الرحم نزوله ارتفاعه وللسدد اللي في الرحم يعني اللي الدوره ماتجيها كويس

الردود
    384
    ايه نعم نفس المساج

بس انه يريح الرحم

وهو سهل جدا تاخذي زيت والأفضل يكون مقري عليه آيات الرقيه لعله يكون انفع
    - ملاحظه اذا كان مقري عليه لابد تكوني على طهاااره-

وتدلكي الرحم من فوق لتحت وبشكل سلس وبسيط
    ومن يمين ليساااار
    ومن يساااار ليمين

لاتضغطي بقوه خليك لينه

بس هذا هو ...

الردود
    1,464
    التمريخ في رايي غير مفيد و الا كان استخدمه الاطباء و كان اعترف به العلم الحديث
    و لكنها محاولات من سيدات في الغالب غير متعلمات لكسب الرزق و استغلال رغبة الاخوات في الحمل
    بان توهم الزبونة انها بحاجة الى كذا جلسة و ان بها مشكلة ما و بعد ان تدلكها و تاخذ منها اجرها تقول لها انها اصبحت بخير و ان الوضع تحسن
    و سبحان الله الحمل هو رزق من الله لا يعتمد على طب و لا تمريخ
    كل ما عليكي يا اختي الغالية ان تكثري من الاستغفار و التصدق و تسالي الله من فضله و انا كلي ثقة في رحمة الله و ان الله سوف يقر عينك و اعين اخواتي بالذرية الصالحة عن قريب
    خالص دعائي

الردود
    2,479
    حبيبتى كل شئ بيد الله سبحانه وتعالى ونعم بلله لكن لكن لكل شئ سبب وانا اعرف واحده 4سنين ماحملت ومن مستشفاء لى مستشفئ والنهايه ربنا ارد انها تروح للممرخه برغم الاجهزه الحديثة التى فى المستشفيات لم يعرفوا ما السبب لانها مايبان لهم الرحم الزين على العموم طلع عندها الرحم مايل من يوم هى بنت والحمدلله الان الله يوفقها ام والله يرزق الجميع

مواضيع مشابهه

1. التمريخ للحمل
    بواسطة روعه عبير في الحمل والولادة و الرضاعة
    الردود: 8
    اخر موضوع: 12-06-2010, 11:19 PM
  2. سؤالي عن التمريخ؟!
    بواسطة توته زوجها في الحمل والولادة و الرضاعة
    الردود: 14
    اخر موضوع: 10-01-2010, 02:59 AM
  3. هل التمريخ له أضرار جانبية
    بواسطة la mere في الحمل والولادة و الرضاعة
    الردود: 0
    اخر موضوع: 03-12-2009, 04:43 PM
  4. التمريخ
    بواسطة mama sousou في الحمل والولادة و الرضاعة
    الردود: 10
    اخر موضوع: 04-02-2008, 05:06 AM
  5. التمريخ او دليك بالمغربي
    بواسطة فاطمة الزهراء10 في الحمل والولادة و الرضاعة
    الردود: 7
    اخر موضوع: 13-01-2008, 02:59 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ