انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 11 من 16 الأولىالأولى ... 789101112131415 ... الأخيرالأخير
عرض النتائج 101 الى 110 من 153

الموضوع: يهب لمن يشاء الاناث ويهب لمن يشاء الذكور ...حياكم الله ادخلو لقراءة تجربتي

الردود
    53
    أختي الغاليه
    صحيح سيقولون الكثير ..دعيهم يقولون ولا تبالين .وأنت هكذا لأنك تحسين بالذنب اتجاههم وكأنك مخطئة ، أنت لم تسرقي حق أحد ولست مجبوره على إنجاب الولد ، لا تعيشي لغيرك بل عيشي لنفسك ودعي عنك هذه التفاهات فالولد لا يخلد بعمر والديه والبنت لا تدخل أهلها النار
    اهتمي بغذائك وجمالك وعائلتك ولا تعيشي هذه الأشهر في هم غم ولا تضعي في بالك أن الطبيبه مخطئة فقد تنتكس حالتك أكثر عند تأكيدها لك لاحقا أنها بنت
    أختي في الله سأدعوا لك بإنجاب طفلا مشافا معافا بغض النظر عن جنسه وأنت سواء تزوجت طفله أم في الخمسينات لست مجبوره بالضغط على نفسك لتري أهله أنهم مخطؤون وأنت قادره ..كما أسلفت اهتمي براحة نفسك ولا تهتمي لهم (ولا تنصتي لمن يحمل لكي كلامهم عنك) وادعي الله دائما أن يحفظ زوجك ويهدي أهله

الردود
    87
    تعقيب كتبت بواسطة فاطمه علي عرض الرد
    السلام عليكم اختي

ان شاء الله تولدين ولد معافه سليم يارب يارب
    وان شاء الله ادعيلك في كل صلاه
    ياحبيبتي تسلمين على الدعوة الصادقة ان شاء الله
    والله يبارك بيك يارب ويرزقك بالذي تتمنين
    والل فرحتيني عندما قلتي سوف تدعيلي في كل صلاة
    بوركت اختي فكل مااحتاج اليه الان هو الدعاء
    الله يوفقك يارب

الردود
    87
    تعقيب كتبت بواسطة زهقت ومش عارفة عرض الرد
    انا بقى ياحبيبتى عكسك شوية بس نفس المأساة .. انا انجبت مرتين وفى المرتين انجبت ولدين .. عمر وزياد ... ربى يحفظهم ويخليهم يارب

المهم حماتى جايبة 5 صبيان وبنت ... وكل شوية تقولى لازم تجيبى بنت لازم تجيبى بنت ومخلية نفسيتى تعبانة انا نفسى فى بنت والله لكن ما باليد حيلة ... المهم اخر مرة اخدتنى على جمب وفضلت تقنع فيا ... وانا بصراحة لما هى بتكلمنى فى الموضوع ده بحس بالنقص وان فيا شئ معيوب وانى مش قادرة اجيب لابنها البنت اللى تسعده ويحلم بيها وتبقى حنينة عليه زى ماهى بتقول عشان يفرح بيها ويجوزها ...... قلت لزوجى رفض حملى وخصوصا ان ابنى الصغير عمره سنة و3 شهور وانا حملى متعب شوية فهو خايف عليا .. لكنى قدرت اقنعة انى افطم ابنى واشيل مانع الحمل واحاول احمل تانى وهو وافق الحمد لله ... لكنى خايفة والله ومرعوبة ونفسيتى تعبانة خايفة اخوض تجربة الحمل للمرة التالتة واطلع حامل بولد مش عارفة شكلى قدام حماتى حيبقى عامل ازاى ؟ ومش عارفة نفسيتى حتبقى ازاى بعد ما اجيب ولد للمرة التالتة ....... ربنا يستر ادعولى

نسيت اقولكم ان بنتها الوحيد لما اتجوزت خلفت بنت ولما رحت زرتها فى المستشفى كانت حماتى بتخبى البنت المولودة منى ولما كنت فرحانة بالبنوتة الصغننة وبصورها بالموبايل وربى يشهد ان قبل اى حركة كنت بقول ماشاء الله لاقوة الا بالله بصوت عالى ... قالتلى انتى حتاخديلها البوم صور ولا ايه ؟ ... و والله هى كانت صورة واحدة ... واتحرجت وكنت فى نص هدومى ... وكل ماقلها هاتى اشيلها شوية عشان ماتعيطت تروح حطاها جمبها وتقولى لا سبيها هى حتسكت لوحدها او سبيها انا حشيلها ... والله روحت اليوم ده نفسيتى كانت تعبانة اوى وفضلت اعيط ........ ربنا يدى كل محروم ... يرزقنا بالبنات والولاد والاهم انهم يكونوا زرية صالحة ومعافين

اسفة على ا لاطالة يابنات ... بس حبيت اقولكم تجربتى وكمان عشان تدعولى الدعوة اللى كتبتها فى توقيعى ... منتظرة منكم الدعاء
    سبحان الله يااختي
    الدنيا عجيبة والبشر اعجب
    يعني لا اللي عندها بنات عاجبة ولا اللي عندها ذكور عاجبه؟؟؟؟؟؟
    ياربي غفرانك ورحمتك فيه ناس يتبطروا على النعمة وهم اللي مخلين نفسيتنا تعبانة
    يعني الوحدة تتعب كثيرا الا ان تحمل وتنجب ....ثم ياتي من يقول بنت او ولد
    الحمد لله على نعمة الانجاب اولا واخيرا والاهم من ذلك كله العافية والسلامة للام وللطفل
    يااختي مشكلتك نفس مشكلتي لان انا اذكر زوجة حماي ولدت وكان الولد الثالث لها ...تصدقين اصلا لا احد اخبرنا بحملها مع انه الكل في العائلة تعلم رجالا ونساءا
    الا ان ولدت وكانو فرحين يقولون متى تنجبون انتم الذكر؟؟؟؟اعتقد كانو يخافون من الحسد والله اعلم
    الله يغفرلهم ويهديهم
    وربي يرزقك ويرزقني الي نتمناه ولكن في خير وصحة وسلامة وعافية ورضى

الردود
    87
    تعقيب كتبت بواسطة نجوى العراقية عرض الرد
    عزيزتي لاتقنطي من رحمة الله فهي واسعة جدا والله يرزقك بالولد ولكن انا اقول احيانا السونار يخطا وحتى لو لم يخطا فااحمدي الله على نعمة الانجاب والامومة سواء بنت او ولد وانا يااختي تزوجن عمري 20 سنة ولكن تعذبت كثيرا حتى صار عندي اولاد لانني كنت اما اسقطهم او انجبهم قبل الاوان علما اني اجري بهم عملية ربط عنق الرحم ثم افتحا ويسقط الطفل او يجهض المهم اخيرا انجبت بني الكبيرة وبعملية قيصيرية وكنت فرحة جدا بها انا وزجي واهلينا وبعدها انجبت بنتي الثانية وايضا عملية المهم اهل زوجي بداوا يعيرونا ويقولون هم عمليات وهم بنات ولكن انا وزوجي كنا نحمد الله انه رزقنا الاطفال وبعدها استعملت مانع 3 سنوات ثم رزقني الله بطفل وكان ولد وهكذا يااختي لم ايياس علما اني عانيت كثرا بالحمل والولادة وكلهم ربط وعملياتواخيرا
    اتمنى انه تكثري الدعاء ولاتياسي والله معك.
    الله يبارك بيك ويااختي
    يااهلا بيك يابنت بلادي
    حقيقة العيال مشكلة
    والحمد لله الذي رزقك وعافاك
    والله يحفظلك بناتك واولادك يارب
    حبيبتي ليس لنا الا الدعاء ولا تنسينا انت يايضا من دعائك
    اسعدني مرورك

الردود
    87
    تعقيب كتبت بواسطة SOSO 2008 عرض الرد
    الله يكون في عونك ويساعدك ..
    ويرزق الإبن الصالح البار عاجلاً غير آجل ..
    ويسعدكِ في حياتك ويوفقك لما يحبه ويرضاه ..

كوني مؤمنة وراضية بقضاء الله وقدره .. فهو بإذن الله خيرٌ لكِ إن شاء الله ..

تقبلي مروري ..
    وأسعدك الله في الدنيا والآخرة ..
    بوركت اختي واسعدك انت ايضا في الدنيا والاخرة
    والحمد لله على رزقه وقضائه وقدره
    والله يبارك بك على الدعاء الصالح يارب ولك مثله ان شاء الله
    وفقك الله واسعدني مرورك

الردود
    87
    تعقيب كتبت بواسطة دنفوسة عرض الرد
    والله يا اختي ماذا اقول اناعندي 3بنات؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟الله كريم في وحدة جارتي الحمل كله يقولون لهابنت ولكن جابت ولد يجنن ان شاء الله يكذب السونارويفرحك قادر على كل شيى قدير
    يااختي الحمد لله الذي رزقك ورزقني اولا
    فغيرنا يتمنى الانجاب
    والحمد لله رب العالمين
    اختي ان شاء الله يرزقك بالولد الصالح
    لان اكيد تعانين من الضغط النفسي الذي اعاني منه
    اعانك الله وحفظ لك بناتك وزوجك
    وسبحان الله قادر ربي على كل شيء قدير
    اسعدني مرور والله يبارك بك ان شاء الله

الردود
    87
    تعقيب كتبت بواسطة نمرا عرض الرد
    أختي الغاليه
    صحيح سيقولون الكثير ..دعيهم يقولون ولا تبالين .وأنت هكذا لأنك تحسين بالذنب اتجاههم وكأنك مخطئة ، أنت لم تسرقي حق أحد ولست مجبوره على إنجاب الولد ، لا تعيشي لغيرك بل عيشي لنفسك ودعي عنك هذه التفاهات فالولد لا يخلد بعمر والديه والبنت لا تدخل أهلها النار
    اهتمي بغذائك وجمالك وعائلتك ولا تعيشي هذه الأشهر في هم غم ولا تضعي في بالك أن الطبيبه مخطئة فقد تنتكس حالتك أكثر عند تأكيدها لك لاحقا أنها بنت
    أختي في الله سأدعوا لك بإنجاب طفلا مشافا معافا بغض النظر عن جنسه وأنت سواء تزوجت طفله أم في الخمسينات لست مجبوره بالضغط على نفسك لتري أهله أنهم مخطؤون وأنت قادره ..كما أسلفت اهتمي براحة نفسك ولا تهتمي لهم (ولا تنصتي لمن يحمل لكي كلامهم عنك) وادعي الله دائما أن يحفظ زوجك ويهدي أهله
    اختي اسعدني مرورك حقا
    وبارك الله فيك على النصيحة العاقلة المتزنة
    وكوني على ثقة انني صحيح كنت متاملة جدا بالولد واحساسي يقول ولد ولكن بعد زيارة الطبيبة كنت اتمنى ان تكون مخطئة
    ثم بعد ذلك حمدت الله ويوم بعد اخر تزداد قناعتي ان لن ياتي الا مارزقني ربي
    ولم اعد اتامل ان تكون الطبيبة مخطئة
    الحمد لله رب العالمين
    وان شاء الله اعمل بنصيحتك
    فقد اهملت نفسي فعلا وزاد وزني في هذا الشهر كثيرا وللاسف
    وفقك الله لما يحب ويرضى ودمت اختا

الردود
    87
    بارك الله في كل من دخلت وشاركت بموضوعي
    وبارك الله بكل من حاولت ان ترفع من معنوياتي
    وبارك الله في كل من اسهمت في النصيحة والتوجيه
    وبارك الله في كل من ذكرتني بدعائها
    بوركتن اخواتي في الله على هذا التفاعل الجميل

الردود
    981
    اختي حبيبه قلبي بحب اولا اهنيكي بالحمل الف الف مبروك وربنا يتمملك حملك علي خير ويارب يرزقك الذريه الصالحه اللي تدخلك انت وجوزك الجنه
    معلش حبيبتي عندي كام تعليق كدا ياريت تستحمليني وتوسعي صدرك معايا وانا اختك وموضوعك شدني من ساعه ما قريته وانا عايزه ارد لكن مفيش نصيب
    اولا الحمدلله الحمدلله الحمدلله انك حملتي بعد موضوع شيل الانابيب لانه في ناس بتعمل العمليه ديه وبيكون صعب جدا جدا جدا الحمل فاحمدي ربنا انه اعطالك طفله اخري وربنا يحفظهالك هي وبنتك
    ثانيا والله يا اختي انا ولا بقتنع تماما بتحديد نوع الجنين والكلام دا واهيكي جربتي وشوفتي والله عليكي بالدعاء انا كان نفسي في ولد علشان برضو اهل زوجي بيحبو الاولاد ومعندهمش اولاد احفاد من اولادهم الرجاله فكانت طبعا في الحمل الاول ليا اسمع كلام ودي شكلها بنت وكلام زي كدا وادعي يارب اخلف الظنون يارب انصرني يارب ارزقني الولد الصالح يا رب يارب وادعي وادعي الي ان في يو م الولاده بعد ما ولدت سالتهم قالولي ولد قلت الحمدلله ربنا بيقول انا عندي ظن عبد بي وانتي ظني بربنا الخير وانتي واضح عليكي انك مؤمنه فليه الزعل من كونها بنت انا خالي عندي بنتين ولما جات التالته ولا زعل ولا حتي اتاثر بل بالعكس كانه راضي هوا وامراته انا شخصيا كنا تلات بنات ومفيش اي مشاكل مع ماما وبابا وعمرنا ما سمعنا انهم كانو عاوزين ولد الا ان ربك اراد وانا عمري 14 سنه امي حملت بقدر ربنا وجابت اخويا الصغير ودلؤتي مش عاوزه اقولك تقول مفيش احسن من البنات لانه تاعبها جدا فالحمدلله علي كدا
    علي فكره موضوع انك اكبر من جوزك يسنه دا اصلا المفروض ميهمكيش لانه السنه متعتبرش فرق فارجوكي انسي القصه دي نهائي وارجوكي كوني واثقه في نفسك اكتر من كدا انا اعرف ناس اكبر من ازواجهم بتلات سنين وشوفي الدلع والحب ولا كانها اكبر منه فارجوكي انسي الموضوع دا
    ناس جوزك لو انتيمنهتيش الموضوع دا مش حينتهي لو حد قال بنات وولاد انتي اظهري ان بتحبي البنات وان علتكم بتحب البنات جدا وبتدلعوهم والكلام دا انا كنت بعمل كدا ودلعي بنتك قصادهم وحسسيهم انها ملكه وحاجات زي كدا حتي لو بالغتي مش مشكله بس علشن يحسو ان موضوع الولاد والبنات مش فارق معاكي حتي ان شاء الله حتلاقيهم شويه شويه بطلو يتكلمو عن الموضوع دا وربنا معاكي ويقدرلك كل خير

الردود
    87
    تعقيب كتبت بواسطة ام 3 حلوين عرض الرد
    اختي حبيبه قلبي بحب اولا اهنيكي بالحمل الف الف مبروك وربنا يتمملك حملك علي خير ويارب يرزقك الذريه الصالحه اللي تدخلك انت وجوزك الجنه
    معلش حبيبتي عندي كام تعليق كدا ياريت تستحمليني وتوسعي صدرك معايا وانا اختك وموضوعك شدني من ساعه ما قريته وانا عايزه ارد لكن مفيش نصيب
    اولا الحمدلله الحمدلله الحمدلله انك حملتي بعد موضوع شيل الانابيب لانه في ناس بتعمل العمليه ديه وبيكون صعب جدا جدا جدا الحمل فاحمدي ربنا انه اعطالك طفله اخري وربنا يحفظهالك هي وبنتك
    ثانيا والله يا اختي انا ولا بقتنع تماما بتحديد نوع الجنين والكلام دا واهيكي جربتي وشوفتي والله عليكي بالدعاء انا كان نفسي في ولد علشان برضو اهل زوجي بيحبو الاولاد ومعندهمش اولاد احفاد من اولادهم الرجاله فكانت طبعا في الحمل الاول ليا اسمع كلام ودي شكلها بنت وكلام زي كدا وادعي يارب اخلف الظنون يارب انصرني يارب ارزقني الولد الصالح يا رب يارب وادعي وادعي الي ان في يو م الولاده بعد ما ولدت سالتهم قالولي ولد قلت الحمدلله ربنا بيقول انا عندي ظن عبد بي وانتي ظني بربنا الخير وانتي واضح عليكي انك مؤمنه فليه الزعل من كونها بنت انا خالي عندي بنتين ولما جات التالته ولا زعل ولا حتي اتاثر بل بالعكس كانه راضي هوا وامراته انا شخصيا كنا تلات بنات ومفيش اي مشاكل مع ماما وبابا وعمرنا ما سمعنا انهم كانو عاوزين ولد الا ان ربك اراد وانا عمري 14 سنه امي حملت بقدر ربنا وجابت اخويا الصغير ودلؤتي مش عاوزه اقولك تقول مفيش احسن من البنات لانه تاعبها جدا فالحمدلله علي كدا
    علي فكره موضوع انك اكبر من جوزك يسنه دا اصلا المفروض ميهمكيش لانه السنه متعتبرش فرق فارجوكي انسي القصه دي نهائي وارجوكي كوني واثقه في نفسك اكتر من كدا انا اعرف ناس اكبر من ازواجهم بتلات سنين وشوفي الدلع والحب ولا كانها اكبر منه فارجوكي انسي الموضوع دا
    ناس جوزك لو انتيمنهتيش الموضوع دا مش حينتهي لو حد قال بنات وولاد انتي اظهري ان بتحبي البنات وان علتكم بتحب البنات جدا وبتدلعوهم والكلام دا انا كنت بعمل كدا ودلعي بنتك قصادهم وحسسيهم انها ملكه وحاجات زي كدا حتي لو بالغتي مش مشكله بس علشن يحسو ان موضوع الولاد والبنات مش فارق معاكي حتي ان شاء الله حتلاقيهم شويه شويه بطلو يتكلمو عن الموضوع دا وربنا معاكي ويقدرلك كل خير
    اولا اشكرك اختي على مرورك فهذا وحده كافي لاسعادي
    ثانيا يعلم الله انني احمده لانني كنت خائفة جدا من تاخر الحمل فكلامك صحيح ليس سهلا الحمل بعد عملية الحمل خارج الرحم
    والحمد لله الذي رزقني بنت والاخرى بحول الله ومشيئته سوف تاتي الى هذه الدنيا بعد شهور ....حفظها ربي من كل سوء واقر بها عيون ابيها وعيوني في الدنيا والاخرة
    وكلامك صحيح مئة بالمئة
    يجب ان يحسن العبد الظن بالله ....استغفر الله ان اكون من الجاحدين او من غير الراضين
    اللهم رضني من العيش بما قسمت لي يا ارحم الراحمين
    والحمد لله اولا واخيرا على كل نعمة
    بارك الله فيك ورزقك ماتتمنين

مواضيع مشابهه

1. صيفنا إبداع: ₪ ₪ ₪ اصنعي بنفسك أجمل حزام .... حزام الضفيره بالجلد ₪ ₪ ₪
    بواسطة فرح الإسلام في ركن الأشغال اليدوية والخياطة
    الردود: 43
    اخر موضوع: 14-09-2011, 12:47 PM
  2. تجربتى مع مركز جنين للدكتور حسام زكى- شعار تجربة متميزة-
    بواسطة ربى كريم في الحمل والولادة و الرضاعة
    الردود: 61
    اخر موضوع: 11-04-2010, 07:54 AM
  3. ماااذا تفضلين الاكثار من انجاب الذكور ام الاناث
    بواسطة دمعة حنية في نافذة إجتماعية
    الردود: 30
    اخر موضوع: 21-06-2009, 05:08 PM
  4. و الله يهدي من يشاء
    بواسطة صاحبة القلادة في الملتقى الحواري
    الردود: 1
    اخر موضوع: 02-08-2005, 01:52 PM
  5. الى الذي يسال اين الله
    بواسطة أم عذاري في الملتقى الحواري
    الردود: 2
    اخر موضوع: 01-10-2004, 04:15 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ