انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 1 من 5 12345 الأخيرالأخير
عرض النتائج 1 الى 10 من 47

الموضوع: ماذا تعرفين عن تثقيب المبايض ؟ افيدوني.

الردود
    3,214
    التكريم
    (أوسمة)

ماذا تعرفين عن تثقيب المبايض ؟ افيدوني.

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انا خايفة ومالقتش غيركم ألجأ ليه
    ارجوكم ساعدونى فى اتخاذ قرار انا بقالى سنتين ونص متزوجة ومحصلش حمل وعملت حقن مجهرى وكنت متابعة مع الاخوات فى ملف الحقن المجهرى والتلقيح الصناعى ربنا يبارك فيهم بس الحمد لله محصلش حمل برضه ودلوقتى انا بقالى فترة بعانى من تكيس المبايض وحاولت انزل وزنى حسب نصيحة الدكتور وللاسف فشلت
    ومن حوالى 6 شهور زوجى سافر للعمل بالخارج وانا ان شاء الله هاسافر له كمان شهر تقريبا فقلت اروح للدكتور يمكن ينصحنى بعلاج ولكن الصدمة انه قالى التكيس عندك مش هايأثر فيه علاج ولكن الحل الوحيد هو عملية تثقيب المبايض بالمنظار وانا من ساعتها وانا اعصابى بايظة وعندى رعشة فى جسمى كله وصلت للتشنج لانى سمعت انها عملية خطيرة وممكن تسبب التصاقات او لاقدر الله تخرب المبيض وانها مالهاش فايدة ولكن مضرة
    وانا مش عارفة اخد قرار والمفروض ان الدكتور منتظرنى بكرة الصبح فى المستشفى علشان اعمل العملية
    ارجووووووووووووووووووووووووووووكم ساعدونى وبسرعة اخد القرار اعملها ولا لاء

مع بنتى اخيرااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
    الردود
    5,248
    مروة حبيبتى فينك من زمان
    وحشتينا جدا
    ربنا يارب يرزقك الذرية الصالحة عاجلا غير اجلا
    ويصلح احوالك ويجمعك مع زوجك فىاقرب وقت
    انا رايى بصراحة تسيبك من الدكتور ده
    لسبب بسيط جدا
    ان التكيس لا يمنع الحمل نهائيا
    ممكن ياخره اه
    بس ممكن يحصل حمل مع التكيس
    وفعلا العملية دى بطلت من زمان
    وحتى لو رايه صح
    عملية زى دى متاخديش قرار فيها من راى دكتور واحد لازم تراجعى كذا دكور وفعلا كلهم يتفقو ان ده الحل الوحيد خصوصا انك شكلك مش مرتاحة لقراره
    بس انا زعلانه منك مرتين
    اولا عشان اختفيتى وبطلتى طمنينا عليك
    ثانيا عشان فشلتى تنزلى وزنك
    حبيبتى الامومة شئ يتساهل تعملى عشانه المستحيل
    وبيتهيالى خسارة الوزن شئ مش مستحيل
    حاولى تانى وعاشر ومليون لحد ما تخسى ولما تخسى هيروح التكيس انشاءالله

الردود
    3,214
    التكريم
    (أوسمة)
    ملك انتى والله اللى وحشتينى قوى وكل البنات الف مبروك على البنوتة ولو انها جت متأخرة معلش اعذرينى
    غصب عنى انى مش كنت بدخل بس والله من ساعت العملية وقرار جوزى بالسفر وانا نفسيتى زفت
    بصى ياملك مش ده الدكتور الوحيد اللى قالى على المنظار فيه دكتور تانى قالى بس الكلام ده قبل ماجوزى يسافر وانا ساعتها مسألتش فى كلامه والدكتور الاخير ده اللى انا رحتله انا رحت على سمعته وسمعت انه دكتور مشهور جدا وموثوق فيه واخترع علاج بسم النحل لعلاج العقم والاجهاض واخباره مالية الجرايد بس انا برضه خايفة من اضرار العملية دى ومش عارفة اعمل ايه انا مسافره لجوزى كمان شهر زيارة وهاقعد معاه 3 شهور بس وارجع مصر

مع بنتى اخيرااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
    الردود
    5,248
    الله يبارك فيكى وعقبالك يااااااااااااااااااااااااااااااااااارب
    بصى انا مش هعرف اكتر من الدكتور
    بس انا كان نفسى بصراحة تخسى وتحملى طبيعى
    زى رانون كدة
    بس طالما ده كلام دكاترة موثوق فيهم وانتى ظروفك مش بتبقى مع جوزك كتير
    اكيد لو الدكتورين كويسين وقالو كدة يبقى مش هيضروكى وكمان تستغلى انك تعملى اى حاجة قبل ما تروحى لجوزك يمكن يبقى فى فرصه حمل

ام راغب H's صورة
    ام راغب H غير متواجد محررة في مجلتي الأمل و أنا ورحلة الأمومة
    الردود
    3,469
    التكريم
    (أوسمة)
    مروة جبيبت البي
    اشتاتلك كتير حبيبتي الحمد لله انك بخير واطمنا عليكي
    حبييبتي الف سلامة الك شوفي هو القرار صعب في حكاية العملية وبدو تفكير مش تسرع
    وكمان حاولي تشوفي اكتر من دكتور ما توخدي من واحد بس
    انا والله ما بعرف كتير عن التكيوس بس الدكتورة كانت شاكة انو عندي بس هي التلي انو التكيس ما بيمنع الحمل خالص وممكن يصير حمل
    واختي عندها تكيسات وما شاء الله ربنا يخليلها صار عندها 3 اطفال
    حبيبتي انت تروي شوي وشوفي اكتر من دكتور
    وانشاء الله ربنا بيرزاك الحمل السليم عاجلا غير اجل
    وما اطولي علينا وتسيبينا مرة تانية خليكي معانا حبيبتي ارجعي للملف وانشاء الله الكل بيوقف جمبك والي الها تجربة بالموضوع تساعدك يارب
    طمنينا حبيبتي

الردود
    3,214
    التكريم
    (أوسمة)
    بجد انا مش عارفة اشكرك ازاى ياملك على ردك واهتمامك ربنا يباركلك
    انا استخرت ربنا بس برضه خايفة اخد القرار بس اكيد اللى ربنا كاتبهولى هاشوفه
    انا نفسى اعمل اى حاجة تقربنى من فرصه الحمل بس عشان الموضوع المرة دى فيه خطر نفسى حد يشجعنى عليه وللاسف جوزى اللى كان جابنى فى كل حاجة مش معايا فحاسة انى لوحدى ومش عارفة افكر

الردود
    8,842
    حبيبتي مروة اشتقتلك كتير وين هالغيبة
    شوفي هي العملية بنت حماي عملتها بس هالحكي من 5 سنين او اكتر
    وحاليا ما عم اسمع حدا عم يعملها
    انا من رأيي تستشيري دكتور تاني وتالت وتتأكدي لانو العملية بالمبيض وكمان لازم تنزلي وزنك لانو في احتمال انو يصير حمل طبيعي
    والتكيسات مش بتمنع الحمل بعرف كتير بنات حملو وهم بيعانو من التكيس
    وعلى كل حال استخيري ربنا
    والله يختارلك الخير يارب

حبيبي احمد الله يرحمك يا روح ماما

الردود
    1,865
    حبيبتى والله ماعرف بالموضوع بس حبيت ادعيلك ربي يسهلك ياااااارب وتحملين عاجلا غير اجل يااارب

ام راغب H's صورة
    ام راغب H غير متواجد محررة في مجلتي الأمل و أنا ورحلة الأمومة
    الردود
    3,469
    التكريم
    (أوسمة)
    تكيس المبايض

هو مرض يصيب المبايض حيث يحدث فيه اضطراب لعملية الإباضة الطبيعية بسبب خلل هرموني في الجسم و هو يكون أحيانا متلازما مع عدة أعراض تظهر معا على المريضة و حينها يسمى بمتلازمة تكيس المبايض مثل اضطرابات الدورة الشهرية و ازدياد وزن الجسم و ظهور الشعر الخشن في مناطق مختلفة من جسم المرأة , و أحيانا لا يكون للمرض أي أعراض و يمكن اكتشاف وجوده مصادفة أثناء الفحص الروتيني للمريضة.

**مدى انتشار المرض و نسبة ظهوره:-

من الأمراض النسائية الشائعة جدا و تتفاوت نسبة الإصابة به من بلد إلى آخر و المعدل العام لنسبة الإصابة يتراوح من 5-10% و هناك تزايد لهذه النسبة بدون معرفة الأسباب.

**أسباب ظهور المرض :-

الأسباب الحقيقية لظهور المرض غير معروفة و يعتقد أن هناك طبيعة وراثية للمرض و يعتقد بان جينه من النوع السائد و يتصاحب ظهوره عند النساء مع الصلع الرجالي الطبع عند النساء و الموروثة الجينية للمرض غير مكتشفة لحد الآن, و أكثر الأعمار إصابة بهذا المرض هو في سن المراهقة حيث تحدث زيادة سريعة للوزن في هذا العمر و كذلك تحدث تغيرات هرمونية سريعة أيضا
    .

بعض الدراسات تبين أن فعالية مستقبلات هرمون الأنسولين لها علاقة بالموضوع كما أن بعض الأدوية مثل علاج الصرع تؤدي إلى ظهور هذه الأعراض لدى مستخدميها.

**أعراض المرض:-

سبق و ذكرنا أن أعراض المرض متفاوتة جدا و يمكن أن يتم اكتشاف المرض بالصدفة أثناء الفحص الدوري للمريضة و يتم تشخيصه بالاعتماد على صورة المبيض بالا لتراساوند و هي وجود 10-12 بويضة بحجم 8-10 ملم منتشرة في محيط المبيض.
    أما الأعراض الباقية فهي:-

1- اضطراب في الدورة الشهرية و هذا الاضطراب يأتي على شكل انقطاع أو تباعد في الدورة و الانقطاع قد يكون أولي أو ثانوي معتمدا على درجة الإصابة بالمرض.

2- ضعف و اضطراب في عملية التبويض و هذا يؤدي إلى تأخر الحمل و حالات عقم أولية أو ثانوية.

3- زيادة في الوزن حيث يكون معدل وزن المريضة BMI>30KG و عادة تكون الزيادة في الوزن متمركزة في الجذع و الأطراف و هذا يحدث بسبب اضطراب في مستوى الدهنيات في الجسم و منها مادة Leptin .

4- ظهور شعر خشن في مناطق مختلفة من جسم المرأة و منها الذقن و منطقة الشارب و كذلك أسفل البطن و الصدر و هذا يحدث نتيجة اضطراب في الهرمون الذكري.

5- زيادة نسبة الإصابة بحب الشباب و تصبح البشرة دهنية.

6- الإسقاط المتكرر بسبب ارتفاع هرمون LH في الجسم.

7- قد يصاحب المرض ارتفاع في ضغط الدم و كذلك مرض السكري.

**أسباب ظهور هذه الأعراض :-

ليس واضحا تماما التغيرات الهرمونية التي تحدث في تكيس المبايض و لكن أهمها هي ارتفاع مستوى هرمون الأنسولين في أكثر من 50% من الحالات, و هذا الهرمون يفرز من غدة البنكرياس و وظيفته الأساسية هي التصاقه بغشاء الخلية و من ثم يحمل جزئيات الكلوكوز و يمررها من الدم إلى داخل الخلايا التي تقوم باستخدامها لإنتاج الطاقة و القيام بالعمليات الايضية.
    أما في تكيس المبايض فهذه الجزيئات غير قادرة على القيام بهذا العمل رغم التصاقها الطبيعي بجدار الخلية مما يعطي هذا الوضع إيعازا لغدة البنكرياس بالاستمرار بفرز الهرمون لتعويض نقص الفعالية و بالتالي ارتفاع مستوى الهرمون.
    و ينعكس هذا التأثير على المبايض و يمكن تلخيصها في نقطتين أساسيتين:-
    1- اضطراب في استجابة المبايض للإشارات الهرمونية الصادرة من الدماغ و المسئولة عن تكون البويضات مما يؤدي إلى توقف نمو البويضات مبكرا و بقاؤها في المبايض على شكل أكياس صغيرة متجاورة.
    2- ازدياد إفراز الهرمون الذكري من المبايض و كذلك زيادة تحسس خلايا الجسم لهذا الهرمون.

**التشخيص:-

تشخيص المرض ليس بالأمر الصعب في الوقت الحالي و يعتمد على ثلاثة عوامل :-

أولا :- الفحص السر يري للمريضة و مشاهدة الأعراض المذكورة سابقا.

ثانيا :-بعض الفحوصات المخبرية مثل :-
    1-ارتفاع هرمون LH
    2- ارتفاع في مستوى هرمون الأنسولين رغم أن مستوى السكري في الدم طبيعي و هنا يرجع إلى عدم فعالية مستقبلات الهرمون مما يترتب عليه زيادة في إفرازه.
    3- ارتفاع مستوى الهرمون الذكري Testosterone.
    4- ارتفاع مستوى هرمون الحليب.
    5- ارتفاع هرمون الاسترادايول و الاسترون.
    6- انخفاض مستوى مستقبلات الهرمونات الجنسية.
    7- و أحيانا يكون المرض مصاحبا لاضطرابات في هرمونات الغدة الدرقية و هرمون الحليب.

ثالثا:- الطريقة الأمثل لتشخيص الحالة هي بإجراء فحص الألتراساوند البطني أو المهبلي و يفضل الفحص المهبلي لدقته حين تصل دقة التشخيص فيه إلى 100% بينما تكون هناك احتمالات الخطأ في الفحص البطني بنسبة 30% و المنظر المعروف لتكيس المبايض هو ظهور أكياس صغيرة يتراوح عددها من 10-12 أو أكثر بقياس 8-10 ملم منتشرة على شكل حلقة مثل حبات اللؤلؤ (string of pearls) و كذلك يحدث تضخم في حجم المبيض حيث يزداد حجمه مرة و نصف إلى ثلاث مرات عن الحجم الطبيعي كما يلاحظ زيادة تركيز نسيج المبيض في الوسط.

**العلاج:-

ينصب علاج مرض تكيس المبايض على الأعراض المصاحبة له حيث لا يوجد علاج شافي من هذا المرض.

أولا :- اضطرابات الدورة الشهرية :يمكن معالجة هذا الأمر باستخدام حبوب منع الحمل أو حبوب البروجيسترون بانتظام مع استخدام حبوب Metformine بعيار يتناسب مع وزن المصابة و الاستمرار في أخذها لحين انتظام هرمونات الجسم.

ثانيا :- ظهور الشعر الخشن :و هذا يتم بأخذ حبوب مضادة للهرمون الذكري و لكن هذه العلاجات تتطلب فترة من 6-8 شهور لحين حدوث متغيرات في خشونة الشعر و لهذا ينصح باستخدام الطرق الأخرى لإزالته لحين بدء عمل هذه العلاجات مثل الكي بالليزر و استخدام مزيلات الشعر المختلفة.

ثالثا:- زيادة الوزن: هناك رابط قوي جدا بين زيادة الوزن و المرض و كلا الأمرين يؤديان إلى بعضهما إذ أن زيادة الوزن ممكن أن تترافق مع اضطراب في الهرمونات و هذه بدورها تؤدي إلى حالة التكيس و العكس صحيح إذ يمكن أن تكون الاضطرابات الهرمونية هي السبب في ازدياد الوزن و ينصح جدا باستخدام البرامج الغذائية و إجراء التمارين الرياضية لتخفيف الوزن لكي يتوازن هذا الاضطراب الهرموني.

رابعا:- العقم:و يقسم علاج العقم إلى نوعين

1- العلاج الدوائي 2- العلاج الجراحي

1- العلاج الدوائي:- هنا تقسم العلاجات الدوائية أيضا إلى قسمين:-

النوع الأول هو حبوب أل Metformine التي تساعد على انتظام هرمونات الجسم و تقلل من شدة المرض و تزيد من استجابة المبايض للعلاجات المنشطة و يجب الاستمرار على هذه العلاجات لمدة تتراوح بين 3-12 شهرا و هذه الفترة تعتمد على مستوى هرمون الأنسولين في هذه الحالة و كذلك يساعد هذا العلاج على عدم حدوث استجابة مفرطة عند استخدام ابر أو حبوب تنشيط المبايض وأيضا ينصح باستخدام هذه الحبوب خلال فترة الأشهر الأولى من الحمل لتقليل نسبة الإسقاط في هذه الفترة.

أما العلاج الثاني فهو إعطاء المريضة هرمونات تحريض الإباضة أما على شكل حبوب Clomid أو ابر الهرمونات FSH,LH مع المراقبة الدقيقة للمبايض و تحديد أيام الإباضة و عند حدوث الإباضة تكون نسبة حدوث الحمل حوالي 40%.
    العلاج الجراحي:-

الطريقة القديمة للتداخل الجراحي للمبيض هي باستئصال جراحي لجزء من المبايض و هذه تحتاج إلى فتح بطن المريضة مما قد ينتج عنه التصاقات و التي تؤدي بدورها إلى العقم و لم يعد لهذه العملية أي استخدام في الوقت الراهن.

أما العمليات الحديثة فهي بإجراء تثقيب للمبايض عن طريق المنظار ألبطني و نسبة نجاحها تصل من 50-70% إذا تم عملها بدقة على يد أخصائي مقتدر.

الردود
    3,214
    التكريم
    (أوسمة)
    تعقيب كتبت بواسطة ام راغب H عرض الرد
    مروة جبيبت البي
    اشتاتلك كتير حبيبتي الحمد لله انك بخير واطمنا عليكي
    حبييبتي الف سلامة الك شوفي هو القرار صعب في حكاية العملية وبدو تفكير مش تسرع
    وكمان حاولي تشوفي اكتر من دكتور ما توخدي من واحد بس
    انا والله ما بعرف كتير عن التكيوس بس الدكتورة كانت شاكة انو عندي بس هي التلي انو التكيس ما بيمنع الحمل خالص وممكن يصير حمل
    واختي عندها تكيسات وما شاء الله ربنا يخليلها صار عندها 3 اطفال
    حبيبتي انت تروي شوي وشوفي اكتر من دكتور
    وانشاء الله ربنا بيرزاك الحمل السليم عاجلا غير اجل
    وما اطولي علينا وتسيبينا مرة تانية خليكي معانا حبيبتي ارجعي للملف وانشاء الله الكل بيوقف جمبك والي الها تجربة بالموضوع تساعدك يارب
    طمنينا حبيبتي
    حبيبتى او راغب والله انتى اللى وحشتينى اكتر
    انا مش عارفة حالة التكيس بتاعتى تمنع الحمل ولا لاء بس الدكتور قالى انى مش عندى تبويض اصلا وان البيويضات محبوسة ومش بتخرج من المبيض وعلشان كده مش بيحصل حمل علشان كده هو عاوز يعمل العملية دى علشان تساعد البويضات على الخروج وبالتالى يحصل تلقيح وحمل بأذن الله وانا بقالى فترة باخد السيدوفاج والتكيس مارحش
    والدكتور قالى علشان ماضحكش عليكى مافيش اى علاج هايجيب نتيجة معايا خالص وانه غلط المنشطات اللى انا اخدتها على مدار سنتين ومش عاوزنى اخدها تانى

مواضيع مشابهه

1. افيدوني بخصوص المنشطات وضعف المبايض
    بواسطة انثى بلاحدود في الحمل والولادة و الرضاعة
    الردود: 8
    اخر موضوع: 26-07-2011, 04:48 PM
  2. ماذا تعرفين عن تكيس المبايض؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    بواسطة بنت ابى في الحمل والولادة و الرضاعة
    الردود: 8
    اخر موضوع: 27-02-2010, 05:27 PM
  3. هل عندى ضعف في المبايض ام ماذا
    بواسطة ryahin في الحمل والولادة و الرضاعة
    الردود: 5
    اخر موضوع: 17-01-2010, 01:44 PM
  4. سؤال عن تكيس المبايض افيدوني يا خواتي
    بواسطة خيالات حالمه في الحمل والولادة و الرضاعة
    الردود: 14
    اخر موضوع: 08-09-2009, 03:52 AM
  5. ماذا تعرفين عن تكيس المبايض..............؟؟؟
    بواسطة مرافئ الوداد في الحمل والولادة و الرضاعة
    الردود: 5
    اخر موضوع: 27-05-2007, 05:52 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ