انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 1 من 2 12 الأخيرالأخير
عرض النتائج 1 الى 10 من 14

الموضوع: مص الرضيع لإصبعه ..........للمرضعات

الردود
    61

Question مص الرضيع لإصبعه ..........للمرضعات

بنتي عندها 4شهور إلا 10 أيام ومن فترة قريبة كده حوالى 3 أسابيع أو أقل بدأت تمص في صباعها مش عارفة ليه (من غير جوع أو عطش) لأني برضعها دايما طبيعي الحمد لله وبدأت اشربها ميه من أسبوعين
    بس دايما تصحى وهي بتمص وتنام كمان وهي بتمص في صباعها
    وحاولت امنعها كتيييييييييييييييير تعيط وتصرخ وأحيانا كمان كانت تفضل صباعها على الرضاعة وبعد معاناة ترضى ترضع
    جبتلها سكاتة لأول مرة من حوالي اسبوع ومش راضية بيها ابدااااااااااااااااااااااااا
    قولولي يابنات اعمل ايه
    خاصة انا سمعت وكمان قرات انو مص الصباع بعمل تشوهات للأسنان بعد كده (انا خايفة عليها أوي)

بارك الله فيكم

الردود
    2,337

heart2

ههههههههههههه يا حبيبتي لا تقلقي انا بنتي بدأت تمص اصبعها من اللاسبوع الثالث بعمرها!!!!! والسبب انها كانت لما تجوع تخلي اصبعها في فمها وكل مرة تختار اصبع شكل ومرات تخلي اكثر من اصبع ولما تشوف انه ما فيش حليب تطلع ايدها من فمها وتصرخ هههههههه.. انتي لما تشوفيها تعمل العملية هذه اعطيها صدرك اذا رفضتها شيليها والعبي معاها ونسيها اللي كانت تعمله.. أما السكاتة فاتركيها لأنها تعود الطفلة عليها وتدخل هواء لمعدتها وتجلب الجراثيم وتعوج الأسنان ومضارها اكثر من فوائدها.. ياااا رب يخليلك البنوتة ويهديها وتكبريها وتفرحي فيها

الردود
    1,646
    متخافيش يا حبيبتى على بنتك كل الاطفال على هذا الحال بس احمدى ربك انها رفضت السكاتة او اللهاية لان هى دى اللى بتسبب اعوجاج الاسنان ومضارها اللى قالتلك عليها مهندسة عراقية جزاها الله خير بس هى بالنسبة للبيبى لو مش جعان بيكون بيسلى نفسة وبيكتشف الصوت اللى بيخرج من مص اصبعة حتى انك ساعات ممكن تلاقيها تضحك لما تمص اصبعها حاولى تشغليها وهى حتبطلها وربنا يحميها لك

الردود
    61
    تعقيب كتبت بواسطة مهندسة عراقية عرض الرد
    ههههههههههههه يا حبيبتي لا تقلقي انا بنتي بدأت تمص اصبعها من اللاسبوع الثالث بعمرها!!!!! والسبب انها كانت لما تجوع تخلي اصبعها في فمها وكل مرة تختار اصبع شكل ومرات تخلي اكثر من اصبع ولما تشوف انه ما فيش حليب تطلع ايدها من فمها وتصرخ هههههههه.. انتي لما تشوفيها تعمل العملية هذه اعطيها صدرك اذا رفضتها شيليها والعبي معاها ونسيها اللي كانت تعمله.. أما السكاتة فاتركيها لأنها تعود الطفلة عليها وتدخل هواء لمعدتها وتجلب الجراثيم وتعوج الأسنان ومضارها اكثر من فوائدها.. ياااا رب يخليلك البنوتة ويهديها وتكبريها وتفرحي فيها
    فعلا هي بتعمل كده بالزبط (بتغير في صوابعها واحيانا ايدها كلها من على جنب كده)
    وخلاص انا تركت السكاتة دي خالص
    المهمكنت عايزة اتأكد انو دا مش وحش عليها
    شكرا على مرورك الكريم أختي

الردود
    61
    تعقيب كتبت بواسطة sefo2 عرض الرد
    متخافيش يا حبيبتى على بنتك كل الاطفال على هذا الحال بس احمدى ربك انها رفضت السكاتة او اللهاية لان هى دى اللى بتسبب اعوجاج الاسنان ومضارها اللى قالتلك عليها مهندسة عراقية جزاها الله خير بس هى بالنسبة للبيبى لو مش جعان بيكون بيسلى نفسة وبيكتشف الصوت اللى بيخرج من مص اصبعة حتى انك ساعات ممكن تلاقيها تضحك لما تمص اصبعها حاولى تشغليها وهى حتبطلها وربنا يحميها لك
    اه فعلا الحمد لله حتى ماما قالتلي كده (انو السكاتة مش كويسة)
    ياريت تبطلها اديني بحاول معاها
    اصلها بدأت تمص بطريقة تنرفزني بصراحة (بشراهة كده)
    شكرا على مرورك اخت sefo2الكريم

الردود
    314
    اختى حالى من حالك انا كمان بنتى اربع شهور وبتمص اصابعها بشراهه حتى لما اكون برضعها بدخل اصابعها مع حلمة الصدر والله احترت معاها بس انا ك لما القيها كده اخرج يدها من فمها وفعلا فكرت انى اعطيها اللهايه بس اقتنعت وقلت لا
    الله يعينك اختى

ملكة بنقابي~'s صورة
    ملكة بنقابي~ غير متواجد زهرة لا تنسى-ريحانة الروضة
    متألقة صيفنا إبداع 1431 هـ - إشراقة الروضة
    اللهم أحينا سعداء وأمتنا شهداء....................... بين ثنايا الألم ( يارب لك الحمد)
    الردود
    12,276
    التدوينات
    8
    انا كمان وحدة من التؤام
    طول الوقت صبعها في فمها ماتنامش الا وهيا حاطه
    وانا خايفة عليها زيك ياريت نلاقي الحل بسرعة

الردود
    2,180
    يا جماعه دى حاجه عاديه انا بنتى عندها سنه و7 شهور وبتمص فى صباعها بس لما انبهها بتشيل صباعها على طول بس عند النوم استحاله تشيل اديها وعلى فكره وهى صغيره كانت بتمص حافه الكف او كفها من الجنب وبشراهه الحكايه جى بتديهم امان حاجه ربانى سبحان الله انا قريت فى الموضوع ده كتير وقالوا بيستمر حتى سن 3 سنوات بس اكتر من كده مش كويس .. لا تقلقى دعاء ربنا يحفظهالك ..

الردود
    506
    انا معاكوا يا امهات ابنى شهرين ونص وبيمص ايده كلها واى حاجة يمصها كتفى رجلى اى حاجة قى فمه

الردود
    61
    تعقيب كتبت بواسطة نوءة عرض الرد
    اختى حالى من حالك انا كمان بنتى اربع شهور وبتمص اصابعها بشراهه حتى لما اكون برضعها بدخل اصابعها مع حلمة الصدر والله احترت معاها بس انا ك لما القيها كده اخرج يدها من فمها وفعلا فكرت انى اعطيها اللهايه بس اقتنعت وقلت لا
    الله يعينك اختى
    الله يعينا جميعا حبيبتي
    وانا كمان زيك بطلع ايدها من فمها بس بتفضل تعيط
    اما اللهاية زي مقالو البنات فهي مضرة(عافانا الله)

شاكرة مرورك

مواضيع مشابهه

1. بليز للمرضعات مهم جدا
    بواسطة رضا الرحمان في الحمل والولادة و الرضاعة
    الردود: 8
    اخر موضوع: 10-06-2010, 11:38 AM
  2. حملة للمرضعات
    بواسطة ماى في ركن التغذية والصحة والرجيم
    الردود: 6
    اخر موضوع: 03-12-2009, 12:11 AM
  3. للمرضعات فقط...!!!
    بواسطة ميس الميس في الحمل والولادة و الرضاعة
    الردود: 7
    اخر موضوع: 15-12-2007, 11:03 PM
  4. هل من رجيم للمرضعات ؟؟؟؟
    بواسطة om_banat في ركن التغذية والصحة والرجيم
    الردود: 1
    اخر موضوع: 19-04-2007, 12:36 AM
  5. رجيم للمرضعات
    بواسطة عسل عسل في ركن التغذية والصحة والرجيم
    الردود: 3
    اخر موضوع: 20-04-2003, 01:12 AM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ