انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
عرض النتائج 1 الى 9 من 9

الموضوع: فكرى كويس وردى عليا

الردود
    485

فكرى كويس وردى عليا

انتى جاهزه اصلا
    يعنى كلنا المتاخرات فالحمل او الى مروا باسقاط هنموت ونجيب بيبى... بس هل كل واحده فينا سالت نفسها هل انا مستعده فعلا لاستقبال بيبى ولا عايزه اجيب عشان ميتقالش عليا اتاخرت او عشان ابقى زى الناس الى حواليا فكرى كده انتى عايزه ومستعده نفسيا وماديا ودينيا
    عارفه كلكوا هاتقولوا بس هوه ييجى وانا هاعمل الى اقدر عليه وزياده بس انا قلت فكره جديده ممكن نتكلم فيها مختلفه عن المواضيع الى كلها بتزود اشتياقنا للبيبى اهو ده موضوع لو كل واحده فكرت فيه بجد ممكن نظرتها تختلف وتهدى شويه من ناحيه موضوع الحمل
    بصى لنفسك ولجوزك هل انتوا متفاهمين لدرجه تخليكوا تقدروا تتناقشوا فى اى حاجه وفى اى وقت بهدوء ومن غير انفعال عشان متتخانقوش او متفقدوش اعصابكوا قدام الاولاد ان شاء الله يعنى تقدروا تربوا صح الصح ؟... هل انتى نشيطه قوى وتقدرى تقعدى 3 او 4 شهور من غيرنوم فتره على بعضها ؟...هل انتوا ماديا قادرين توفرولوا كل حاجه ممكن يكون محتاجها او نفسه فيها؟... هل انتوا دينيا قادرين تنشيؤا اطفال يشرفوا امه الاسلام ولا عايزين تخلفوا زياده عدد وخلاص؟... هل انتى احسنتى اختيار قدوة ابنك المقصود ابوه وهل انتى نعم القدوه لبنتك بيقولوا الواحد اما يحب يعمل حاجه ياأما يعملها على اكمل وجه او ميعملهاش . بعد الشر عنكوا طبعا ربنا يديكوا ويدينى معاكوا الذريه بس المقصود من موضوعى اننا عايزين نجيب ان شاء الله عيال فراوده يعنى عيال زى الفل خلق ودين وتربيه وتعليم وبر بينا وشكل كله كله ونوهبهم للاسلام لازم عيالنا يعملوا تاثير ميبقوش مسلمين بالاسم بس يمك تستغربوا كلامى بس هوه مجرد فكره حبيت اقولهالكوا بس المهم اذا حد قرى الموضوع يفكر ويقولى مستعدين ياشباب ok>let"s go

الردود
    1,027
    فعلا اختى العيال يبالهم تريبه وتعب حتى الاسلام جعل الرضاعه لمده سنتين حتى ياخذ الطفل الحنان
    فى ناس بس يبون عيال وتلاقين عيالهم من غير تربيه ولا علم ولا ماخذين القدر الكافى من الحنان والاهتمام يعنى بس عدد من غير نفعه لان مافى وقت للاهتمام بسبب الولادات المتقاربه
    الله يصلح الحال يارب

الردود
    3,941
    التكريم
    • (القاب)
      • بصمة مبدعة
      • لؤلؤة عيد الطفولة
    (أوسمة)
    هو فعلا الاولاد لازمهم تربية صحيحة و الاهتمام و العناية بيهم بقدر المستطاع و توفير لهم كل حاجياتهم ...بس مو لازم يتاخر الانجاب عشان انو الزوجين مو متحضرين انهم يجيبوا اولاد او لظروف مادية او كدا ...الزوجين من المفروض انهم قبل ما يتزوجوا يكونوا مستعدين لانجاب الاولاد خصوصا من الناحية النفسية اما الناحية المادية فربنا يكتب الرزق لكل مولود قبل ما يولد فالايمان بانه الله هو الرزاق كفيل انه يبعد الخوف من قلة الرزق ..و كمان فيه وسائل تنظيم الحمل الي تساعد على تباعد الولادات للاهتمام اكثر بالاولاد و اعطائهم حقهم من التربية و العناية...
    يعني المشكلة هي مشكلة وعي ديني و اخلاقي لللزوجين اكثر بقيمة الزواج والهدف الاساسي منه الي هو التناسل و الاهتمام بالاولاد لانهم نعمة و امانة بين ايدي الوالدين يجب مراعاتها و الحفاظ عليها...
    اللهم لك الحمد لجلال وجهك و عظيم سلطانك

الردود
    4,404
    امممممممم موضوع رائع انا بصراحه مافكرت في شي لان زوجي الحمد لله يخاف الله وانا فعلا نفسي اجيب اولاد ابغاهم يصيرون زيه واحنا اتفقنا لما ربي يرزقنا ندخلهم تحفيظ علشان لايهيتون في الشوارع واما ماديا الحمد لله تمام ظروفنا صح عندنا ارتباطات في امور هاليومين بس الحمد لله يعني ايش بيكلف واحد مغعوص(يارب يجي)اما اما النوم انا اقول لو ربي كتب لي وحملت وولدت باعطي المستشفى فلوس اقول خليه عندكم شهرين ازبط نومي وافوق له تمام بعد الاربعين<<ونعم الام
    انا من ناحيه مااااااااااا اتحمل الازعاج بالمره رغم اني كنت في بيت اهلي اتذكر اغنية الدعايه حقت فله في سبيس تون يقول ابويه من كثر مالصوت مرفووووع يسمعون الجيران الصوت(اختي رزون ماتندمج مع الشي الا اذا سمعت الحاره كلها)
    اما الحين علشان لي 3 سنوات متزوجه تعووووودت على الهدوء رغم اني اول ماتزوجت كنت احب اروح الاماكن اللي فيها ازعاج واصوات بس الحين حتى صوت التلفزيون ماااااا اطيقه ولما اروح لاهل زوجي وبناتهم عندهم اطفال اللي يجي يستخف دمه واللي يجي يستثقله واللي يجي يصيح<<حشى جمعية حروق اقصد حقوق الانسان
    انا الحمد لله مستعده بس يجي اعود نفسي على الازعاج
    يااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا اااااااااااااااااااااااااااااااارب يرزقنا الحمل هذا الشهر

الردود
    271
    حبيبتي بالمنطق كل الي حكتيه صح ولازم مانظلم اطفالنا لكن دي سنة الحياة وربنا اراحنا من النقطة دي في اية في القران الكريم مفادها ان الله سبحانه وتعالى قادر يرزق الجنين ومن بعده والديه
    حبيبتي انا كان عندي نفس طريقة التفكير انو لازم نهيء لبيبي حياة كريمة ولازم نتعلم اصول التعامل مع الاطفال وتربيتهم الصحيحة وكان زوجي يقول لي نتوكل على الله ونسيب كل حاجة بين اييد ربنا ونعمل بالاسباب وفعلا لما تاخرنا في الانجاب عرفت معنى كلام زوجي ونعم التوكل عل الله

الردود
    485
    ربنا يكرمنا كلنا يارب ان شاء الله انا حبيت بس الفت انتباهكوا لحاجه عكس مبتخشوا المنتدى عشانها لازم نتعود نفكر فى الاتجاهين open minded طلعا كلنا عايزين النهارده قبل بكره ودلوقتى قبل ساعه
    لكن لازم نخف الضغط عن نفسنا شويه مافهاش حاجه اما نتقمص الفكره دى لمده صغيره هانلاقى اعصابنا هيديت ومخنا انشغل بموضوع تانى والله وكلوا بأذن ربنا طبعا انااتبنيت الفكره دى لفتره صغيره حملت اه ربنا ماارادش تكمله بس حصل
    اتبنتها مع ايمانى الكامل بان رزقهم على الله انما اتكلمت فلى يخصنى هل هقدر ااقدم رعايه واهتمام بشكل كافى ولا بشكل مبالغ فيه ده برده مش مطلوب يعنى هوه موضوع مطروح للمناقشه ومستنيه ارائكوا

الردود
    485
    ربنا يكرمنا كلنا يارب ان شاء الله انا حبيت بس الفت انتباهكوا لحاجه عكس مبتخشوا المنتدى عشانها لازم نتعود نفكر فى الاتجاهين open minded طبعا كلنا عايزين النهارده قبل بكره ودلوقتى قبل ساعه
    لكن لازم نخف الضغط عن نفسنا شويه مافهاش حاجه اما نتقمص الفكره دى لمده صغيره هانلاقى اعصابنا هيديت ومخنا انشغل بموضوع تانى والله وكلوا بأذن ربنا طبعا انااتبنيت الفكره دى لفتره صغيره حملت اه ربنا ماارادش تكمله بس حصل
    اتبنتها مع ايمانى الكامل بان رزقهم على الله انما اتكلمت فلى يخصنى هل هقدر ااقدم رعايه واهتمام بشكل كافى ولا بشكل مبالغ فيه ده برده مش مطلوب يعنى هوه موضوع مطروح للمناقشه ومستنيه ارائكوا

الردود
    4,404
    انا بصراحه ما اتخيل شكلي ام لاني احب المزح والضحك(بالعربي بايعتها من الرجه)يمكن علشان زوجي يقول لي علشان ضرس العقل ماطلع لي
    الامومه ما ادري كيف شعورها بس احسها شي فووووق الوصف ونعمه من ربي واتمنى اعيشها اليوم قبل بكره بس فعلا انا صااايره كسوله يمكن مع العلاجات اقول لك شي
    امي تقول اخاف لو جاكم اطفال يا اما يموتون من الجوع لاني اغلب وقتي نايمه او منسدحه(بسبب علاج السكر صايره مخدره) وما راح اطالع فيهم
    او يموتون مرض لان زوجي بيتووووووووووووووتي مايحب يخرج
    هذا اللي عندي

عايشه فى البيت مع راجل كبير وراجل صغنن .♥.♥.♥روشونى (ومصر هى مامتى)
    الردود
    7,559
    كلامك حلو
    بس الاحلى ان كل شىء بايد الله احنا مجرد عقل بيفكر يجيب لاولاده احلى حاجه وقلب بيتمنى يطلعوا فروده زى مبتقولى وزى الفل وربنا عنده الغيب بيدبر كل اللى بتقولى عليه لو اخلصنا ورضينا بالمقسوم

اما لو على السهر والتعب سنين مش شهرين تلاته بس فدى غريزة ربنا خالقها
    حتى الصبر بيكبر مع الامومه يعنى لو صبرك قليل بيزيد وانتى مش حاسه وبتقدرى تعملى اللى عمرك متصورتيه

ربنا يديكى ويدى كل بنات المنتدى ولا يحرم حد ويقدركم على اللى تتمنوه

مواضيع مشابهه

1. وردى وردى وردى ادخلى واحكمى ولا تترددى
    بواسطة body w kokty في ركن الصور والتصوير الفوتوغرافي
    الردود: 15
    اخر موضوع: 09-01-2012, 04:21 PM
  2. وردي × وردي .. شي جنان
    بواسطة اسورة في الأزياء والأناقة
    الردود: 19
    اخر موضوع: 08-04-2008, 05:38 PM
  3. ازرق او وردي؟! ازرق او وردي؟! ماادري انتو قررو لي ؟
    بواسطة عنق المها في الأزياء والأناقة
    الردود: 2
    اخر موضوع: 08-07-2007, 09:01 AM
  4. انا عضوة جديدة ادخلو سلمو عليا وردو عليا
    بواسطة ناصرة لدين الله في ملتقى الإخــاء والترحيب
    الردود: 21
    اخر موضوع: 19-02-2006, 10:32 AM
  5. لتنعيم اليدين والارجل والجسم مجرب (وردى يا وردى)
    بواسطة الهاشميةة, في جمالكِ سيدتي وأناقتك حواء
    الردود: 7
    اخر موضوع: 03-01-2006, 08:24 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ