انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 1 من 7 12345 ... الأخيرالأخير
عرض النتائج 1 الى 10 من 62

الموضوع: كم واحدة لسه فى انتظار الحمل الاول:

مع بنتى اخيرااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
    الردود
    5,248

كم واحدة لسه فى انتظار الحمل الاول:

بنات لك الحلوين الحنينين:
    كام واحدة معايا لسه فى انتظار الحمل الاول ... الاول خالص يعنى لاحصل لها حمل او ولادة ولا حتى اجهاض قبل كدة
    عاوزة اسالكم شوية اسئلة اعرف انا لوحدى فيها ولا كلنا فى الهم سواء
    اولا: انا ساعات كدة بحس انى مش ست" بشك فى انوثتى" لان حاجات كتير من بتاعت الستات المتجوزين معرفهاش "لانها مرتبطه بالحمل والولادة طبعا"
    ثانيا: بخاف قوى اتعامل مع اطفال صغيرة لانى من ناحية مش عاوزة اثير فيا احساس ناحيتهم وبتعمد الجفاء مع كل الاطفال ومن ناحية تانية بخاف يحصل للطفل حاجة وهو معايا شكلى يبقى وحش قدام اهله ويفتكرونى حسدته
    ثالثا: بحسب عمرى باليوم و بالساعة وبخاف اوصل للسن اللى مش ينفع اخلف فيه ولسه معنديش اطفال... فاكرين اعلان اكفل طفل يتيم فى بيتك بتاع الست الحزينة اللى بتقول (لما اكبر مين هيراعينى مين هياخد باله مين؟... وبعدين المذيع الرخم يقول سؤال على لسان كل اللى معندهاش اطفال بسمعه دايما بيتردد فى ودنى
    رابعا: بسال ربنا كتير مين هيستغفرلى بعد ما اموت و خصوصا انى والدى ووالدتى متوفيين وفى حديث بيقول ما معناه ان لما ام انسان تموت ربنا بيقوله يا بن ادم ماتت من كنت اكرمك من اجلها فاعمل شيئا اكرمك من اجله "... بسال نفسى كتير يعنى انا لا ليا ام فى الدنيا تدعيلى ولا طفل يستغفرلى وانا فى الاخرة طب يارب هدخل الجنة ازاى
    خامسا: بقيت بتنح من كتر الاسئلة و التعليقات اللى بسمعها من ناس مع انى بعيدة بس والله فى ناس بتتصل بيا دولى مخصوص عشان تقولى فى حاجة ولا لسة وانا بقيت كانى حاطه قلبى فى تلاجة لا اتاثر ولا انفعل ولا احس بشئ اطلاقا وبقيت ابدا مع الناس برد الفعل العدوانى عشان احرمهم يسالونى
    سادسا: دموعى مفيش اسهل منها على كل تافه وكبير
    سابعا:حاسسه حياتى الاسرية مهدده يعنى ساعات بحس الطلاق واقف على باب بيتى... البيت بدون اطفال بيت هش... لما بيبقى فى اطفال لو الزوجين قطعو بعض كل الناس بتدخل وتقولهم معلش استحملو علشان خاطر ولادكم ... ساعات بقول لو لا قدر الله حصل مشكلة بينى وبين جوزى لاى سبب محدش هيكلف خاطره ويتدخل اصلا
    ثامنا: مدمنة عرايس "لعبة" وخصوصا الحجم الكبير اللى يقارب حجم الطفل الطبيعى ... ساعات بفتح النت على صفحة فيها طفل مولود والمس الشاشة وببقى اسسه انى لامسة الطفل نفسه
    معلش افكار كئيبة بس انتو اكيد استحملتونى وقريتوها وانا كمان عاوزة اسمع افكاركم وايه المشترك بيننا

الردود
    260
    السلام عليكم..
    ملك..
    انا مقدرة احساسج وتفكيرج وشعورج ان حياتج مو كاملة بدون طفل...بس صدقيني في ناس عندهم عيال مسودين وجه أهاليهم لدرجة انهم يقولون يا ليتنا ماخلفناكم ولا شفناكم بحياتنا..
    والله سبحانه وتعالى اذا احب العبد ابتلاه واحتسبي الأجر عند الله وصدقيني مافي شي يضيع عند رب العالمين...
    قولي الحمدلله على كل حال واشكري الله على نعمه الكثيرة..نعمة الصحة نعمة العقل نعمة الاسلام نعمة الزوااااج...والله في بنات واااااجد يتمنون بس الزواج ومايبون عيال... انتي انسانه مؤمنة...
    لاتخلين اليأس يتسلل الى قلبك..ولاتستمعين الى تعلقيات الناس والله الناس مايعطون خير ياحبيبتي..
    ماتدرين لعل في الأمر خيرة من رب العالمين وحكمة مايعلمها الا الواحد الاحد..
    ((أسأل الله العلي القدير الرحمن الرحيم الرازق ان يرزقك بالذرية الصالحة وان يدخل الفرح والسرور الى قلبك))
    اللهم آميييييييييييييين

الردود
    5,248
    اختى دف ليل ونعم بالله
    الحمدلله طبعا على كل شئ انا بس حبيت اشارك اخواتى الاحاسيس اللى كل اللى معندهش طفل بتحس بيها عشان محدش فينا يشعر انه لوحده لان نفس الافكار بتجيلنا كلنا وساعات لما الواحد يحكى اللى جواه بيروح الهم
    بس ده ميعنيش ياس استغفر الله من رحمة ربنا
    الحمد لله على كل نعمه اولا واخيرا

الردود
    116
    ونظرات الناس وكلامهم ,, وعلى قولتك احسب عمري ,, وحساسه ,,كان كل شي ملخبط علي لدرجه اني توقعت اني ماأحمل أبد ..
    وجلست فره طويله ,, ومشاكل كثيره ,,
    وبعدين شفت واحده من البنات الله يجزاها خير قالت لي: أقوم الثلث الاخير من الليل و اكثر من الاستغفار ,,
    واقول ( ربي لاتذرني فرداً وانت خير الوارثين )و ( ربي هب لي من لدنك ذرية صالحه)
    لاتنسين قول الله سبحانه وتعالى( وقل استغفروا ربكم انه كان غفاراً يرسل السماء عليكم مدرارا ويرزقكم باموال وبنين ويجعل لكم جنات ويجعل لكم انهارا )
    وهذا العلاج مضمون مليون بالميه لانه من عند رب العالمين ..
    ومهما طولت عليه لاتيأسين أبد وخلي قلبك مع الله واكثري الدعاء في كل حين ..
    وصدقيني انها خيره لانك ان شا الله لما تحملي بتحسي بقيمه النعمه وتحافظي عليها ..
    والله يرزقك بالذريه الصالحه عاجلاً غير آجل ويتمم و يهون علي حملي ويقر عيني وعينك باطفالنا ,,
    ان شا الله نفرح فيك قريب ,, ولاتنسى تدعين لي بكل خير ....
    آخر مرة عدل بواسطة المقاتله : 19-10-2007 في 02:45 AM

الردود
    4,783
    ملك ملاكي حبيبتي والله حاسه باحساسك انا مثلك ماحصلي حمل ولاشي قاعده استنى ربي يكرمني

الردود
    5,248
    المقاتلة شكرا على النصيحة بس والله يا بنات انا مش يائسة انا حبيت اطلع اللى جوايا بس عشان متخنقش
    وكما قال الرسول الكريم عليه الصلاة و السلام لما مات ابنه العين تدمع والقلب يحزن ولا نقول الا ما يرضى الله
    مقاتله هو ده اول حمل ليكى ممكن اسال استنيتى اد ايه وكان ايه السبب

الردود
    5,248
    تعقيب كتبت بواسطة fushia عرض الرد
    ملك ملاكي حبيبتي والله حاسه باحساسك انا مثلك ماحصلي حمل ولاشي قاعده استنى ربي يكرمني
    ياااااااااارب يا فوشيا يرزقك ويرزقنى قريب جدا جدا جدا " يعنى لو الشهر الجاى ماشى" ههههههه

الردود
    131
    سلام يا ملك المالكي,, والله اني حسيت بكل كلمة قولتيها,, بس الحمد لله على لك شي انا لساتني انتضر رحمة ربي,, صارلي 6 اشهر مزوجة وما صار حمل,, انتي كم صارلك؟؟؟ وياااااا رب يعطيني ويعطيكي الذرية الصالحة وكل اخواتنا.. قولو اميين

الردود
    5,248
    روبى انتى لسه بدرى عليكى قوى انا بقالى سنتين واربع شهور واسبوعين
    بس حبيبتى لو قلقانه ابدئى الفحوصات من دلوقتى ونصيحة ابدئى بتحليل زوجك ثم تحاليلك ولو انه لسة بدرى فعلا

سعوديه من ارض الحرمين الشريفين واقيم حاليا في امريكا
    الردود
    1,586
    انا صار لي سنه واربع شهور
    وان شاء الله ربي يكرمنا ويرزقنا وكل شيء بيده
    والله فعلا حاسه بكل كلمه قلتيها خصوصا لقافة الناس مع اني بااااخر العالم امريكا
    ومثلك صايره حساسه اي وحده تسال ارجع ابكي وخصوصا اني عندي مشاكل بس الحين اتعالج
    والله يرزقنا جميعا يارب

مواضيع مشابهه

1. الردود: 42
    اخر موضوع: 21-08-2011, 03:21 PM
  2. اللى فى انتظار الحمل تحاول وتجرب هذا الدعاء
    بواسطة beauty adiction في الحمل والولادة و الرضاعة
    الردود: 12
    اخر موضوع: 03-11-2009, 12:17 PM
  3. اللى فى انتظار الحمل تحاول وتجرب هاذا الدعاء
    بواسطة نونــي في الحمل والولادة و الرضاعة
    الردود: 28
    اخر موضوع: 22-01-2009, 12:47 PM
  4. تصميمي الاول ****تجربة ناجحة
    بواسطة ***وجودي*** في ركن التصاميم
    الردود: 5
    اخر موضوع: 25-12-2008, 07:01 AM
  5. طريقه جديده تكتشفوا فيها الحمل ( بسيطه ) بدون انتظار ..
    بواسطة أم حاتم جداويه في الحمل والولادة و الرضاعة
    الردود: 31
    اخر موضوع: 02-02-2007, 03:22 AM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ