انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 5 من 5 الأولىالأولى 12345
عرض النتائج 41 الى 42 من 42

الموضوع: برجاء دخول الطبيبات للاهمية ... ولدت طفل مشوه

الردود
    474
    د/منى
    اولا اشكرك على ردك و اهتمامك

بالنسبة للاسباب التى ذكرتيها حضرتك كلها غير موجودة بس انا مش فامة يعنى اية عدم الاهتمام بالجنين

انا من اول الحمل و انا مش باخد اى ادوية الا للضرورة القصوى و بعد استشارة طبيب النساء
    و بالنسبة للرحم انا قبل الحمل بشهر كنت كشفت و عملت سونار و قالو ان كلة تمام و كمان لا انا و لا زوجى بنشرب سجاير و لا كنت بقعد فى اماكن فيها مدخنين الا قليل جدا جدا يمكن طول فترة الحمل ماشمتش ريحة دخان الا 3 او 4 مرات فى المواصلات لانى ماكنتش بخرج الا للطبيب

بالنسبة للسونار على فكرة الماء كان ناقص و بعد ماعرفت انة ممكن يكون بسبب مشكلة فى كلى الجنين رحت للدكتور سعيد التهامى (بيقولو ان استاذ الاساتذة) عملت سونار رباعى بس طبعا انتظرت على قائمة الانتظار اسبوعين علشان اقابل سيادتة و قالى ان البيبى سليم 1000000% بس لازم اكل 6 وجبات بروتين و اخد مكمل غذائى علشان الماء يزيد و بعدها عملت دوبلر عند د.فريد نجم و قال ان مافيش اى تشوهات

لكن اعرف منين ان كان البيبى كان عندة تخلف اذا كان شكل دماغة كان طبيعى بس بيقولو ان عظام الراس كانت طرية و العينات وديناها عند د.عزت السبكى استشارى امراض وراثية و قال ان كروموزومات البيبى سليمة

انا حاسة انى هتجنن خلاص كل الاشعات كانت بتقول سليم و حتى العينات بتاعتة بتقول سليم و هو مش سليم و لا حتى عارفين سبب اللى حصل

اعمل اية علشان ماتتكررش حرقة القلب دى تانى
    آخر مرة عدل بواسطة ريناملاك : 05-08-2007 في 02:14 PM

الردود
    657
    بسم الله الرحمن الرحيم
    اولا \ اختي حمدا لله على سلامتك
    ثانيا\ اللهم أجرها في مصيبتها واخلف لها خيرا منها والحمد لله يكون لك شفيعا آمين فحمدي الله
    ثالثا \هذا يا اختي مكتوب لك عند الله من قبل
    رابعا \ ان الاطباء ليس لهم دخل ونتائج السونار ربما يكون التشوة واضح بالسونار لكن الاطباء من وظيفتهم ايضا طمئنان الام
    فماذا انتي فاعلة يعني اذا قالوا لك عن التشوهات من الشهر السابع او الثامن يعني هذا بيقدم شي
    الاطباء عملو كل اللي يقدرو علية من العلاج قبل خروجة لكن قدر الله وما شاء فعل

قد تكون هناك اسباب طبعا لهذا التشوة منها نقص حمض الفوليك و غيرة كذلك عوامل وراثية وغيرة

نصيحتي لك
    تقوية ايمانك بلله فلله ما اخذة ولله ما اعطى
    وان الله اذا احب قوم ابتلاهم
    ايضا تجهيز نفسك للحمل القادم ان شاء الله بالمتابعة قبل الحمل الطبية فهذا لازم لكي لا تتكرر الحالة
    و اخيرا مع الدعاء والرضا والتوكل على الله سبحانة وتعالى

والدعاء ايضا لي ولطفلي

واتمنى ان تتقبلي كلامي بروح طيبة فلحمد لله على كل حال
    اختك
    رغد يوسف

مواضيع مشابهه

1. برجاء المساعده ابني 3سنين و3شهور يرفض دخول الحمت
    بواسطة هناء11 في الأمومة والطفولة
    الردود: 4
    اخر موضوع: 09-04-2011, 11:36 AM
  2. برجاء الدخول للاهمية
    بواسطة نوفو سمسم في الأمومة والطفولة
    الردود: 4
    اخر موضوع: 05-12-2010, 09:57 PM
  3. خبر هام دخول جميع العضوات للاهمية !
    بواسطة الحديقة الوارفه في ملتقى الإخــاء والترحيب
    الردود: 13
    اخر موضوع: 20-08-2006, 02:58 AM
  4. تحذير مهم جدا جدا جدا رجاء دخول جميع العضوات للاهمية القسوى
    بواسطة الفراشة الطائرة في جمالكِ سيدتي وأناقتك حواء
    الردود: 52
    اخر موضوع: 29-12-2005, 10:41 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ