انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 1 من 6 12345 ... الأخيرالأخير
عرض النتائج 1 الى 10 من 53

الموضوع: الى من تسول لها نفسها التفكير فى تاجيل الحمل قبل الزواج

مع بنتى اخيرااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
    الردود
    5,248

الى من تسول لها نفسها التفكير فى تاجيل الحمل قبل الزواج

انا فكرت انهارده فى الموضوع لانى عيد جوازى التانى الشهر الجاى وانا فاكرة انى زى الوقت ده من سنيتن قبل جوزاى بشهر كنت بدور على النت على موضوع عن طرق تاجيل الحمل فى اول الجواز
    وساعتها ملقتش حد ينصحنى بالعكس قريت على مواقع كتيييييييير ان الحبوب لمدة سنة شهور لسنة ملهاش تاثير وان ده عااااااااااادى جدا وبناء عليه اخدتها وانا مطمنة على الاااااااااااااااااخر
    ورغم ان اكتشتفت مؤخرا ان سبب تاخير الحمل مش الحبوب وان المشكلة عند جوزى مش عندى بس برضه بندم على اللحظة اللى فكرت فيها ادخل فى ارادة ربنا واجل الحمل "قال ايه " عشان استمتع بشهر العسل واظبط حياتى واتعود على الجواز الاول وبستغفر ربنا قوى على انى قولت لا وانا لسة مش ضامنه اذا كان هو يدينى اصلا ولا مش عاوز
    وشوفتت كمان فى المنتدى حالات زييى زي ملاك لبنان عى كمان اجلت قبل الجواز ومنارة الحياة كمان بتقول انها وجوزها استعملو القذف الخارجى
    وسبحان الله احنا التلاتة لسة مكتبلناش ربنا لحد دلوت رغم اننا بطلنا الموانع " قال يعنى احنا اللى كنا مانعين" وقال لما نعوز منمنعش نقدر فعلا نجيب
    عشانن كدة قولت اكتب الموضوع ده يمكن فى حد فى الوقت ده بيفكر زييى وبيدور فىالنت على طريقة ياجل بيها الحمل اول الجواز او حد من بنات المنتدى يعرف حد بيفكر فى كدة
    يمكن ياخدو العظة وميقعوش فى نفس الغلطة
    انا مش هنسى لما روحت للدكتور عشا ن يكتبلى حبوب وقاللى وهو انتى ضامنه انك تجيبى؟
    فعلا انا عاوزة اوجهه نفس الجملة لكل من تسول لها نفسها تفكر فى تاجيل الحمل اول الجواز لاى اعتباراات حتى لو مادية لاننا مش اللى بنرزق واذا كانو شايفين ميقدروش يتحملو مسئولية بيبى يبقى ياجلو الجواز من اساسه

الردود
    5,679
    كلامك صحيح ملك لازم الانسان مايسبق الامور بس ربنا كريم وفي ناس كتير عملو هاد الشيء بس من كرم ربنا رزقهم وان شاء الله ربنا يرزقكم اختي الحبيبة يارب وقدرة الله وما شاء فعل

الردود
    4,218
    والله كلامك مصبوط يا مللك انا فى راى ان الزواج الهدف الاساسى منه هو تكوين اسره و تربيه اولاد صالحين باذن الله
    انا عمرى مافكرت انى اجل الحمل بالرغم من كثره انشغالى بعملى والدراسه ولكن زوجى اقترح ده فى بدايه زواجنا وانا عارضت بشده وسبحان الله لغايه دلوقتى مش عارفين ننجب استغفر الله العظيم قدر الله وما شاء فعل
    ربى لا تذرنا فردا وانت خير الوارثين امين امين امين

الردود
    5,248
    انا كمان كان جوزى صاحب الاقتراح بس للاسف انا قولتله هاروح لدكتور واساله وروحت للدكتور وقاللى ممكن تاخدى الحبوب ستة شهور من غير اى تاثير وفعلا اخدتها ستى شهور بس من ساعتها ودورتى اتلخبطت لمدة سنة فييييييييييين لما اتظبت من كام شهر بس عشان كدة انا بقول مفيش اى سبب يخلينا نفكر كدة ومفيش حاجة اسمها طريقة امنه

الردود
    8,687
    مشكورة يا ملك على الموضوع
    فعلا انا بنصح اللي بدها تاخد دواء لتأخير الحمل تشيل هالفكرة من بالها ابدا الا اذا كان هناك ظروف قاسية جدا
    وانا مع الدكتورة لولا الهدف من الزواج هو تكوين الاسرة الصالحة وتربية الاولاد بطريقة صحيحة
    انا قبل ما اتزوج كنت مقررة نأخر الحمل لمدة اربع سنوات ميشان ادرس بس بعد ما تزوجت تراجعت عن قراري ولكن استعملنا القذف الخارجي لظروف صعبة شوي لمدة شهرين
    والان صار لي متزوجة سنة ونص و عم استنى الفرج من الله ويرزقني ولد بأسرع وقت
    وانا بكرة موعد الدورة عندي ادعولي ما شوفها ابدا وكون حامل ياااااااااااااااااارب
    الله يرزق جميع المحرومين الذرية الصالحة يا ارحم الراحمين

الردود
    5,248
    ياااااااارب يا منارة ما تجيلليك
    انا كمان دورتى مجتش لحد دلوقت
    رغم انى عملت اختبارين حمل بس فى حاجة صغيرة جوايا بتقوللى فى امل لان ربنا كبيييييييييير ومبتوقفش قدامه اى موانع

الردود
    8,687
    ان شاء الله يا ملك بتكوني حامل هذا الشهر وخلي املك بالله كبير ولا تيأسي

الردود
    1,814
    جزاكى الله خيرا اخت ملك
    وربنا يرزقك انتى ومناره الحياه بالذريه الصالحه قريبا
    ويارب تكونى حامل ان شاء الله

الردود
    1,687
    ان شاء الله يرزقكم وتفرحوا..................
    انا كنت غير مخططه لتاخير الحمل لكن الله كتب لي سنتين ما احمل والحمد لله مع موعد زواجي الثالث تاخرة الدوره والحمد لله كنت حامل والحين انا ام لاحلا بنوته..................

الردود
    5,248
    ربنا يبشرك بالخير يا ام البنوته انا كمان موعد زواجى التانى الشهر الجاى وياررررررررب اطلع حامل

مواضيع مشابهه

1. التفكير في الحمل مانع للحمل
    بواسطة Loola2 في الحمل والولادة و الرضاعة
    الردود: 21
    اخر موضوع: 03-08-2011, 12:34 PM
  2. كيف تساعد المراه نفسها على الحمل
    بواسطة besan 88 في الحمل والولادة و الرضاعة
    الردود: 2
    اخر موضوع: 01-04-2011, 10:04 PM
  3. لكل من تسئل عن نسبه هرمون الحمل بالدم خلال الحمل
    بواسطة ام خاطر في الحمل والولادة و الرضاعة
    الردود: 50
    اخر موضوع: 17-10-2008, 05:31 PM
  4. الردود: 3
    اخر موضوع: 21-08-2007, 04:38 PM
  5. أريد الزواج بمن لا تصلي و لا تصوم !!!
    بواسطة هنـــد في الملتقى الحواري
    الردود: 16
    اخر موضوع: 13-09-2003, 02:05 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ