انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 1 من 4 1234 الأخيرالأخير
عرض النتائج 1 الى 10 من 38

الموضوع: متى يبان البيبى؟؟؟

الردود
    587

heart2 متى يبان البيبى؟؟؟

بسم الله الرحمن الرحيم

أخواتى وحبيبات قلبىىىى

كلكم وحشتونــــــــــــى ويااارب يسعدكم جميعاً ويبارك لكم فى أزواجكم وذرياتكم واللى بتتمنى الحمل ربى يرزقها من حيث لا تحتسب اللهم آمين.

عاوزة أسألكم كام سؤال أولاً انا معرفش دوقتى أنا حامل فى قد أيه وطبعاً انا كنت عامله تحليل حمل يوم ما عملت الأشعة بالصبغة ومكنش فيه حمل كان يوم 11 أبريل يعنى الحمل حصل بعد كده؟؟؟ هو ينفع أحسب حملى مع العلم أنه فى التحليل المنزلى بان الخط أحمر غامق وبوضوح ؟؟

ثانياً أنا كلمت الدكتور بتاعى فقالى تعالى بعد 10 أيام عشان يكون البيبى باين؟؟؟ هو البيبى بيبان فى السونار ونسمع نبضة أمتى؟؟؟ بعد كام أسبوع ؟؟؟ولما بشوفه بشوف أيه بيكون أتكون ولا لسه؟؟؟
    ثالثاً فى أى شهر ممكن أعرف نوعه؟؟ فى أى شهر بطنى بتبدأ تكبر وكمان أنا حاسه ان طعم الأكل متغير ونفسى مسدودة هو ده الوحم اللى بيقولوا عليه؟؟؟ وهل الجماع فى الأيام دى خطر على البيبى؟؟؟

أنا طولت عليكم سامحونى بس والله محتارة ولحد مروح للدكتور حفضل قلقانههههههه ربى لا يحرمنى منكم يا حبيبات قلبى.
    الصور المرفقة الصور المرفقة   

الردود
    158
    ان شاء الله الاخوات اللي بعدي بيفيدوكي لانو لسه ما حملت

الردود
    614
    اهلا tm_2005 , انا باركت لك على الحمل باكثر من موضوع بس والله بدي ابارك لك من جديد واقولك ربي يثبت حملك وتولدي بالسلامه, حاسه بفرحتك كثير
    اول شي ان شاء الله بعد عشر ايام بيبان كيس الحمل بالالتراساوند ومن خلاله الطبيب حيقدر يحدد لك فتره حدوث الحمل
    وجنس البيبي بيبان ان شاء الله لما تكملي الشهر الرابع وهو ممكن يبان قبلها حسب شطارة الدكتور ومدى تطور الجهاز المستخدم
    واهم شي انك ترتاحي الان راحه تامه وتقللي الجماع الى اقل مايمكن حتى يثبت حملك باذن الله
    اما عن الوحام فاعراضك هي اعراض وحم وربي يسهل عليكي ومايكون وحامك شديد ولو كل شي لاجل البيبي العسل يهون

مبروك وروربنا يتمم لك ولنا بخير ونقوم بالسلامه

الردود
    6,259
    اول شي ألف مبروك عالحمل يارب والله يتم لك على خير

وبعدين لو رحتي للدكتور ماحيبان البيبي ابدا بس اللي حيبان هو الكيس الموجود فيه البيبي (الكيس الجنيني)

واحتمال كمان مايبان بالالترا ساوند الآن ويضطرو بالألترا ساوند المهبلي حتى يتطمنو لاتخافي انا عملته وماصارلي شيء ولا تألمت أبدا بس لاتخلي احد غير الدكتور يعملك هي لانه بتخافي من الجهلة التانيين لما بيحاولو يتشطرو

وبعدين أول مابتدخلي بالتاني ممكن يببان معاكي البيبي بالالترا ساوند العادي وفوقتها بتشوفي النبض وبيساعدك أكتر لو كان مافي طبقة دهون على البطن بيبان بسرعة أكتر

واما الجماع حاولي اول 3 شهور تبعدي لانه أكيد انتي بدك البيبي.....صح؟؟

فممكن يصير لاقدر الله اجهاض بالذات من الجماع العنيف

يعني لو صار حاولي انك ماتشدي ابدا خفيف خفيف

والأفضل بلاش منه

والأعراض اللي انتي بتحكي عنها اظن انها وحم بس انا الحمدلله مااجاني وم عشان كده ماأعرف ايش هو بس البنات اكيد حيعرفو لانه دايما بأسمع انه هو ده الوحم

والله يتم لك على خير يارب

والف مبروك الحمل

~✿~ Flying between the THREE HEARTS of mylife ~✿~
    الردود
    23,929
    هاهاهاهاها ماشاء الله على الحماس والاستفسارات
    الله يهنيك حبيبتي

أنا حامل فى قد أيه وطبعاً انا كنت عامله تحليل حمل يوم ما عملت الأشعة بالصبغة ومكنش فيه حمل كان يوم 11 أبريل يعنى الحمل حصل بعد كده؟؟؟ هو ينفع أحسب حملى مع العلم أنه فى التحليل المنزلى بان الخط أحمر غامق وبوضوح ؟؟

اعطيني اول يوم من آخر دورة لك واعطيك الحسابات الدقيقة ان شاء الله

ثانياً أنا كلمت الدكتور بتاعى فقالى تعالى بعد 10 أيام عشان يكون البيبى باين؟؟؟ هو البيبى بيبان فى السونار ونسمع نبضة أمتى؟؟؟ بعد كام أسبوع ؟؟؟ولما بشوفه بشوف أيه بيكون أتكون ولا لسه؟؟؟

البيبي ببين زي نقطة صغيرة ياادوووووب تقدري تشوفيها
    بالنسبة للنبض لسا بكييييييير عليه لتسمعيه

ثالثاً فى أى شهر ممكن أعرف نوعه؟؟

يعتمد على حسب وضعية الجنين.. انا عرفت انه بنوتة في الشهر السادس!
    وفي بنات تعرف الجنس من الشهر الرابع.. كله يعتمد كيف وضع البيبي واذا مسكر رجوله

فى أى شهر بطنى بتبدأ تكبر وكمان أنا حاسه ان طعم الأكل متغير ونفسى مسدودة هو ده الوحم اللى بيقولوا عليه؟؟؟

غالبا بعد الشهر الرابع يبدأ البطن بالبروز...
    الوحم يختلف من امرأة الى اخرى.. اذا حستِ انه نفسك مسدودة او اشتهيتي اكلات معينة فنعم هذا هو الوحم.. اهلا بك الى عالم الوحااااام

وهل الجماع فى الأيام دى خطر على البيبى؟؟؟

يفضل الاقلال من الجماع في الأشهر الاولى لتفادي حصول اي نزيف لاسمح الله..

الردود
    5,679
    يا حياتي يا tm ربنا يفرحك وتشوفيه عن قريب وتسمعي نبضاتو بس انتي ارتاحي وما تجهديش نفسك وكمان اتحملي الوحم مش خسارة فيه ربنا يبركلك حبيبت قلبي ويفوت عليكي الحمل من اجمل اللحظات يارب انتي وزوجك ربنا يبركلكو فيه يلا باي واعتني بنفسك كتير مليح

الردود
    4,848
    ما شاء الله تبارك الله جيت أرد عليكي لقيتهم سبقوني المهم الله يقومك بالسلامة ياااااااااارب ، والله حبايبك كثير يا عزيزتي هههههههههههههه

الردود
    587
    أختى الحبيبة siham
    الله يسلمك يا حبيبت قلبى والله لا يحرمنى مرورك وردودك ياااارب العالمين تسلمين يا غاليتى والله يرزقكك الحمل قريب وتفرحينا ياااااااااااااااارب العالمين.

أختى الحبيبة رانى
    الله يبارك فيكى يا حبيبت قلبى حياتى أنتى يا قمر تسلميلى يااااااااااااااااااارب والله يسمع منك ويتمملى بخير ياااااااااااااااااااارب وما يكون وحامى شديد وان شاء الله لما بروح للدكتور حقولكوا عملت أيه وتسلميلى على نصايحك يا حبيبتى والله يملك حملك ويسهل ولادتك ياااااااااااااااااارب العالمين.

أختى الحبيبة نونه اللى مش مجنونه
    والله أنتى زى العسل والله يبارك فيكى ياااااااااااااارب وجزاكى الله خير على نصايحك يا غالية وان شاء الله بمشى عليها والله يطمنك ويتم حملك ويسهل ولادتك ياااااااااااااارب العالمين ويرزق كل اللى تتمنى الحمل يااااااااااارب.

أختى الحبيبة كيرلى
    كيفك حبيبتى والله أنى ما بطلت تفكير فى البيبى من يوم ما عرفت وبكلمه وحتجنن خلاااااااص والمشكله فى الحساب انى كنت تعبانه وعندى عدم أنتظام فى التبويض وتكيسات وعملت يوم 11 أبريل أشعه بالصبغة وكنت محلله تحليل دم هرمونى يوم الأشعه ومفيش حمل سبحان الله حصل الحمل خلال الفترة دى وأنا حتجنن وأعرف عنده قد أيه بسلامته وتسلميلى يا حبيبت قلبى على المعلومات القيمة والله لا يحرمنى منك أبداااااااً يااااااارب العالمين والله يتملك حملك على خير ويسهل ولادتك يااااااااااارب ونباركلك عالنونو ووصوله بالسلامة ويجعلها من الصالحات اللهم آمين.

أختى الحبيبة hana
    تسلميلى ياااااااارب يا حبيبتى ويسلملى كلامك العسل والله يرزقكك يااااااااااارب ويباركلك أنتى كمان فى بيتك وأولادك ومشركتك دائماً بتور موضوعاتىىىىىى.

أختى الحبيبة أم عصام
    حبيبت قلبى الله لا يحرمنى منك أنا بس يكفينى تدخلى وأشوف قدامى أسمك حتى لو ما حتردى خالص
    وتسلميلى ياااااااارب ويتملك حملك بخير وسلام ويسهلك ساعة ولادتك اللهم آمين والله يرزق كل اللى بتتمنى الحمل ياااااااااااااااارب يااااااااااارب.

الردود
    10,286
    الف مبروك والله يثبته يارب ويتقر عينج فيييه ويرزقج كل الي تتمنينه =)

الردود
    1,996
    حبيبه قلبى تى ام
    ربنا يفرحك يارب ويتم حملك على خير ويسعدك يا حبيبتى
    انا باركتلك كتير بس نفسى تانى اقولك الف مبروك
    بصى يا قمر انا سمعت ان البيبى بيبان فى الاسبوع الخامس او السادس
    بس انا حسه انالبيبى بتاعك ما شاء الله صغير اوى لسه ههههههه
    ربنا يحفظه ويحميه من كل سوء امين يارب العالمين
    وكمان انتى موش هتقدرى تحسبى من اول يوم للدوره لان مفيش دوره اصلا
    هو الحمل حصل بعد الاشعه
    طيب انتى متعرفيش ايام التبويض ومحستيش بيها خالص ممكن من خلالها حسب فتره الحمل
    يعنى انتى لو كنتى خدتى منشط بعد الاشعه او ابره ممكن نعتبر الاشعه دوره ونحسب من خلالها
    بتهيألى صدعتلك دماغ هههههههههههه
    بالنسبه للجماع بتهيألى تنسيه خالص الايام دى لغايط ما تروحى للدكتور وهو يقولك ويديلك القيتامينات
    والمثبتات
    وبنسمع نبض البيبى ان شاء الله فى اخر اسبوع السادس
    طبعا اكيد متجهديش نفسك الفتره دى خالص واستريحى على الاخر ربنا يقوم بالسلامه امين
    طمنينا عليكى يا قمرررررررررررررررر وعلى النونو وبوسيلى النونو وقوليلى خالتو بتسلم عليك

مواضيع مشابهه

1. ختان ابنى
    بواسطة shoshovet38 في الأمومة والطفولة
    الردود: 15
    اخر موضوع: 14-06-2011, 06:56 AM
  2. ختان المواليد !!!
    بواسطة don don في الأمومة والطفولة
    الردود: 26
    اخر موضوع: 26-04-2009, 07:46 PM
  3. ختان البنات
    بواسطة ساره2510 في ركن المواضيع المكررة
    الردود: 1
    اخر موضوع: 13-04-2009, 12:19 AM
  4. متى يبان الحمل؟؟؟
    بواسطة شمس بارده في الحمل والولادة و الرضاعة
    الردود: 16
    اخر موضوع: 26-11-2006, 12:11 PM
  5. ختان ابني
    بواسطة (راما) في اللقاء مع الدكتور محمود حجازي (مغلق)
    الردود: 1
    اخر موضوع: 28-05-2005, 08:57 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ