انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 1 من 5 12345 الأخيرالأخير
عرض النتائج 1 الى 10 من 44

الموضوع: اللي مرت بالاجهاض تتفضل نساعد بعض

الردود
    40
    flower1 اللي مرت بالاجهاض تتفضل نساعد بعض

اللي حصلها اجهاض ربنا ان شاء الله هيعوض عليها اكيد.. أنا كمان عملت اجهاض و كان نفسي اناقش معاكوا الاسباب اللي تعتقدوا انها ادت الى الاجهاض...عرفتوا ازاي؟ ايه الكلام اللي سمعتوه و نحاول نعرف سوا الصح من الخطأ عشان ميتكررش تاني و نفرح لبعض عند حدوث حمل لاحدنا ان شاء الله ونتابع بعض حتى نضع كلنا بيبيهات يا رب
    مين يحب يبدأ؟

الردود
    1,325

اشعر بيكى اختى اصعب شئ ان تفقدى ضناكى حتى لو لم تراه عينك لكن ارادة الله فوق كل شئ والحمد لله انا مريت بتجربة الاجهاض من خمس شهور تقريبا وكل شهر انتظر الحمل وللأسف حتى الان لم يحدث انا حملت بعد جوازى ب3 شهور وكنت حامل فى خمس اسابيع وعملت عملية تنظيف للرحم وكان راى الدكتورة انو طبيعى يحصل اجهاض فى اول حمل ربما تكون بويضة غير صالحة او خلل فى الهرمونات ودكتورة تانية كان رايها انى اجهت نفسى لانها طلبت منى الراحة وانا ظروف عملى لم تسمح ولكن العلم عند الله يهب ويأخذ ونعم بالله
    تمنياتى اختى العزيزة ان يخفف عنك وان يرزقك ويرزقنا بالخلف الصالح عاجلاَ وليس أجلاَ انشاء رب العالمين................

الردود
    40
    اشكرك لردك ..و ان شاء الله ربنا يرزقك و يرزق كل المحرومين أنا حملت بعد جوازي برضة ب 3 شهور و اثناء المتابعة الشهرية الدكتور قال لي لازم اجهاض لان كيس الحمل موجود و البيبي لا!!!
    دكاترة كتيير وافقوه ...لكن الدكتور قال لي ده عادي و انتي مفكيش اي حاجة ..و عملت العملية من شهر و نصف لكن سمعت اراء كتيير في ناس قالوا أن العلاقة الحميمية هي السبب و ناس قالوا الكومبيوتر و الموبايل السبب و ناس قالوا الحالة النفسية و ناس قالوا ارتفاع درجة حرارة الجسم هي السبب لاني اول حملي اصيبت بدور انفلونزا لكن اخدت برامول و ناس قالوا اي ادوية حتى المامونة تؤدي لذلك ...و أنا محتارة اسمع كلام مين عشان مكررش الغلطة دي تاني اذا حدث حمل؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    مع ان كل حاجة قالوا عليها غلط صعب انك تبعدي عنها!!!!!!!!

الردود
    1,325
    علشان يكون عندك بيبى ممكن تمتنعى عن اى حاجة
    بس انا احب اقولك ان القلق بيكون لما الاجهاض يتكرر اكثر من مرتين ولو حصل نبحث عن الاسباب اما فى حالتنا ما علينا غير المتابعة من اول الحمل انشاء الله وعلى العموم انتى ممكن تستغنى عن الادوية والمسكنات مؤقتاَ علشان لو فى بيبى لا يتأثر
    اما عن حالتى فانا ذهبت الى دكتورتى بعد الاجهاض واعطيتنى فيتامينات والفوليك اسيد وقالت الفيتامينات لا تكرريها ام الفوليك اسيد استمرى عليه كل يوم حباية فى نفس الميعاد صباحا او مساءَ
    وكمان امس ذهبت لها وكان اول يوم للدورة وكتبت لى على كلوميد لانها شافت ان متعجلة الحمل وطلبت منى اتوكل على الله ولا افكر فى الحمل واشغل نفسى باى شئ واترك امرى بيد الله
    عوضك الله بخيرا منه آمييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييين

مع بنتى اخيرااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
    الردود
    5,248
    انا عاوزة اقولكم ان الاجهاض يظل ارحم من ان ميبقاش فى خالص يعنى انا مثلا نفسى احمل انشالله البيبى ينزل بعد كدة بس احس انى زى الستات واحس باعراض الحمل يعنى الاعور احسن من الاعمى زى ما بيقولو بس ده مش معناه انى مش مقدرة حالتكم بالعكس انا حاسسه جدا بيكو وخصوصا انى شفت حالة اجهاض فى واحدة جارتى حملت بعد سنة انتظار وفى الشهر الخامس قالولها المية قليلة حوالين البيبى وبعدين عملت سونار ثلاثى لابعاد وقالولها البيبى مشوه وعنده كيس فى رقبته بيكبر مع الحمل وهيخنقه فى الاخر وكدة كدة هيموت ولازم تعمل اجهاض شوفو انتو بقى كان احساسها ايه وفعلا عملت العملية بعد ما كل الدكاترة اتفقو على كدة واخدت طلق صناعى لانها كانت فى اخر الخامس وكانها ولادة بالظبط انا قصدى من الحكايتين سواء حكايتى او حكاية جارتى ان ربنا بيلطف وقضا اخف من قضا واللى يشوف مشكلة غيره تهون عليه مشاكله ربنا يرزقنا جميعا ويتمم لنا على خير

الردود
    2,639
    شوفي اختي
    اناكمان سبق واجهضت في حملي الثاني
    والحمد لله حملت بعديها وربنا اكرمني بابني اسامة

في ناس عندنا بيقولوا انه غالبية الستات بتفقد حمل (وبيسموه زكاة عن اولادها ههههههههه وكمان بيقولوا انه هو اللي راح يشد على ايد والديه ليدخلهما الى الجنة)

وانا لما اجهضت كان اجهاض تلقائي يعني الجنين سقط لوحده بدون اي سبب لكن لما عملنا تحليل تبين انه السبب خلل بلهرمونات

وكان ممكن انه الجنين يكون من المنغوليين

يعني الحمد لله (عسى ان تكرهوا شيئا وهو خير لكم)

المهم بعد ما دورت بعد الاجهاض عن السبب في مواقع طبية على النت

وجدت انه غالبية الستات اللي بيفقدوا الجنين وخاصة بالشهور الاولى للحمل يكون بسبب خلل في الهرمونات
    وذه اكيد بيسبب في تشوه بالجنين ايا كان (يعني باختصار ربنا بيرحمنا )

والاجهاض اللي بيكون بعد 5 شهور بيكون اسبابه متعددة منها ارتفاع درجة الحرارة وغيره وغيره

وكمان في مرة سمعت حالة على التلفاز فقدت لجنين مرتين عند الشهر 2 وبعدها المراة اكتشفت بعد الكشف عليه انه جوف الرحم مقسوم من النص بجدار شحمي واخبروها بانها لازم تعمل عملية عشان تشيل الجدر الحجز ده لانه بيمنع الجنين من النمو

وكمان احب اضيف حالة اخرى
    امي بتقول انها كانت في مرات فقدت حملها بسبب انها شمت ريحة اكلة عجبتها عند ناس ثانية وما اكلتهش وحدث ليها اجهاض
    لكن احنا مش متاكدين انه هو ذه السبب ولا تصادف الامر مع سبب اخر من الاسبب لمعروفة طبيا
    والله اعلم

وعلى كل ربنا يعوض كل حامل فقدت جنينها بحمل ثاني افضل واسلم وكامل يا رب

وهذا بيدل على انه في اسباب عديدة لسقوط لجنين

الردود
    3,500
    انا مريت بهذه التجربه في أول زواجي أما السبب إن الدوره ماهي منتظمه بس عادة تتأخر أسبوع وكان هذا الكلام بعد شهر من زواجي وفي يوم ظنيت إنها جات بس ما نزلت تمام وسألت الوالده قالت لي إنه ممكن يكون حمل سويت تحليل بالبيت وطلع بالفعل حمل وكنت قد سويت البدع في شهر العسل ما خليت حصان أو ألعاب أو جلوس في السياره وقت طويل ولبس الكعب و..... وطبعا لما رجعت البيت كان عندي غسيييييييييييييييييييييييييييييييييل يعني إرهاق ميه في الميه ولما دريت عن الحمل ورحت للدكتوره قالت لي ارتاحي ما وضحت معنى ارتاح يعني لا تتحركي نهائيا من على السرير وكانت النتيجه إنه نزل وعمره 5 أسابيع والحمد لله على كل حال لأنه كان عندي جامعه وأظن بذيك الحاله ما كنت حأكمل لا الحمل ولا الدراسه ونصحني برفوسور في أمراض النساء والولاده باإمتناع عن الحمل مده أقلها 3 أشهر حتى يرتاح الرحم وياخذوضعه الطبيعي ولا أتعرض للإجهاض مرة أخرى وبالفعل استعملت الحبوب 5 أشهر وبعد كذا العزل وبعد ما كملت سنه وشهرين من الزواج فرح الله قلبي بالحمل واستقر وهاهي بنت لمى جايبه لي الصداع في راسي الله يصلحها وعمرها سنتين إلا شهر
    إن شاء الله كلامي يطمنكم وأي سؤال أنا حاضره

الردود
    390
    انا كمان حدث لى اجهاض فى الشهر الثالث والدكتور قاللى ان الجنين كان كويس جدا جدا بس انا اتضايقت قوى فى اليوم دة واتنرفست وسقطت بسبب كدة وانا يا جماعة نفسيتى وحشة جدا ادعولى انا محتجالكم عارفين لما تكونوا منتظرين الطفل دة بفارغ الصبر عشان انا جوزى مش معايا هو على طول مسافر فانا محتاجة الطفل دة جدا وبعدين حد يضايقك عشان كدة مخصوص اكيد هتبقوا متضايقيين قوى ادعولى
    آخر مرة عدل بواسطة هدى احمد : 12-03-2007 في 06:25 PM

الردود
    40
    ربنا زي ما أداكي اكيد هيديكي تاني و زي ما أنت عايزة بس انتي ادعي و اولي يارب و بس متخليش الموضوع ده يشغل كل تفكيرك سيبي الموضوع ده على ربنا و عيشي حياتك لان الزعل مش هيفيدك و بعدين ياسيتي احنا في نعمة عشان البيبي ده هو اللي هيدخلك الجنة انشاء الله و حاولي في غياب جوزك تشغلي وقتك بحاجة بتحبيها و اهتمي بنفسك عشان لما يرجع يلاقي عروسة جميلة لذيذة مستانياه لانه اكيد برضه من جواه مضايق و ربنا يعوضكوا ان شاء الله و متغبيش علينا
    عزيزتي اسبراي
    اشكرك لردك انتي فعلا طمنتينا بس كنت عايزة اسالك سوؤال.......الدورة الشهرية بعد العملية جت منتظمة ولا اتلخبطت الشهور اللي بعدها؟ ياريت اللي يعرف يفيدني
    أختي أم منال
    شكرا على ردك و المعلومات اللي اكيد فادتنا و جاوبت شوية على الاسئلة و ربنا يهبنا كلنا بالذرية الصالحة ان شاء الله
    حبيتي ملك المالكي
    ربنا يزقك بالذرية الصالحة يارب

الردود
    544
    وانا مريت بعد بهذي الحاله لاني اجهضت وكان عمر الجنين ثلاث شهور وسبب الاجهاض انو سافرت وتعبت مره والمشكله اني ماكنت ادري اني حامل الا فجاه حسيت بتعب ورحت للدكتوره وقالتلي انو كان في حمل واجهضتي من التعب والحمد الله على كل شئ بعدين اخذت سنه بعد الاجهاض والحين الحمدالله حملت وجبت ثامر الله يخليه لي هو واخته ورنا يتمم ويرزق كل وحده من اوسع ابوابه

مواضيع مشابهه

1. الردود: 14
    اخر موضوع: 11-12-2013, 12:02 PM
  2. اللى تعرف الحاجة سعاد اللى فى العباسية تتفضل
    بواسطة almuslema في العناية بالشعر وتصفيفة - تسريحات, عروس, قصات, صبغة
    الردود: 33
    اخر موضوع: 17-08-2008, 09:36 PM
  3. اداة الحلاقة braun silk اللي جربتها و اللي حابة تجربها تتفضل
    بواسطة cleopatradz في العناية بالجسم والبشرة والمكياج والعطورات
    الردود: 11
    اخر موضوع: 12-06-2008, 07:27 PM
  4. هيا نساعد بعض حتى نساعد اولادنا
    بواسطة مزدلفه في الأمومة والطفولة
    الردود: 4
    اخر موضوع: 09-04-2007, 08:21 PM
  5. الردود: 90
    اخر موضوع: 14-01-2007, 01:21 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ