انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
عرض النتائج 1 الى 7 من 7

الموضوع: اخواتى الاحباء (عندى مشكلة فى الرضاعة).......الحقونى

اخواتى الاحباء (عندى مشكلة فى الرضاعة).......الحقونى

وحشتونى جدا واللة انا زهقت من الكمبيوتر بتاعى دايما فية مشاكل وبكون مش فاضية عشان اصلحة المهم...
    انا عايزة اقولكو على حاجة
    عندى مشكلة فى الرضاعة مش عارفة احلها ....
    اولا : المفروض الطفل بيرضع من كل صدر 10 دقائق او ربع ساعة انا فارس ابنى مش بيرضع الا من الصدر اليمين فقط ومش بيحب الشمال نهائى وبيرضع من اليمين 5 دقائق ويشبع هوا دلوقتى عندة 3 شهور ولكنة بيعشق شرب المياة فى كوبة الخاص انا عودتة يشرب المياة من شهر والان يبكى ولا يريد الرضاعة ويريد ان يشرب الماء وبكميات كبيرة كما لو كانت هيا طعامة فهل المياة هى سبب قلة الرضاعة بالنسبالة
    ثانيا : لما بيرضع من الصدر الشمال يبكى ويتشنج ولكن مع اليمين العكس (سبحان اللة)
    ثالثا : لما بيكون عندة مغص طبعا عايزة اعطيلة حاجة سخنة يشربها علشان يعمل حمام ولكنة يكرة جميع انواع المشروبات الساخنة من كراوية وينسون وبابوننج ولا يريد الببرونة
    ارجوكم عايزة حل وعاوزة اعرف امتى اقدر ااكلة وانواع الطعام الابتدى بيها معاة وخصوصا البسكويت واللبن وهل احسن امشى تبع جدول فى الطعام ام اسيبها على اللة ذى محنا متعودين
    وهل السيريلاك مفيد .................................................. ..
    طولت عليكم بس بجد وحشتونى قووووووووووى

ام سهيل's صورة
    ام سهيل غير متواجد مشرفة ركن الأمومة والطفولة- محرره في موقع طفلكِ
    الردود
    35,570
    التدوينات
    4
    التكريم
    • (القاب)
      • متألقة ركن الحلويات
      • متألقة الأطباق الرئيسية
      • محررة في مجلتي الأمل و أنا ورحلة الأمومة
      • درة صيفنا إبداع 1432هـ
      • متألقة صيفنا إبداع 1431 هـ
      • بصمة إبداع
      • نبض وعطاء
      • قاصة بارعة
      • احساس راقي
      • الأم الحنون
      • ذكريات طفولة رائعة
      • بصمة مبدعة
    (أوسمة)
    اهلين مروة كيفك وكيف فروسة الصغيور.

شوفي حبيبتي انت رضعت قدام حد , يعني المفروض انك ماترضعيش ابنك قدام حد حتى مايحسدك

اقرئي على نفسك المعوذات وحصني نفسك وابنك.
    وبعدين المية هي السبب طيب مادام ابنك اتعلم ماشاء الله عليه يشرب من الكوب اشفطي الحليب من صدرك واعطيه في الكوب جربي
    وابنك لساته صغير على الاكل انتظري شهر كمان

لما تعطيه الكراوية مش مشكلة تحطي معاها سكر نبات حتى يحلي طعم هذه الاشياء ويشربها ممكن تعطيه هي بالمعلقة .

وربنا يحفظ لك فارس.

تابعوا برنامج انتقاء وارتقاء للمدربة

جواهر القعيطي على ركن النافذة الاجتماعية
    وركن مدرستي بيتي الثاني
    وركن الأمومة والطفولة

تبحثي عن التميز ؟؟
    V
    V
    V
    كوني مميزة

الردود
    5,908
    يا مرحبا بك يا مروة

عزيزتي 3 شهور لسه بدري على السيريلاك ، و علشان المغص حاولي دلّكي له بطنه في مساج خاص و في الصيدلية في محلول يعطي على شكل نقاط في الفم يساعد على طرد الغازات كان ريّح و لدي و صار ينام أحسن ، بس حكاية الماء هذه أعتقد إنو إني كان من المفروض ما تعطيه لأن الحليب كافي ، أنا فرأت إنو حتى الماء مش لازم تعططيها للرضيع ، بس لازم تسألي في الوحدة الصحية عن إنه بيفضل صدر عن الآخر لأني ما حصل سمعت بهيك شي

ربي يساعدك و يهون على الصغير

الردود
    36,171
    عزيزتي أتعجب أن طفلك يحب الماء بهذا الشكل، فالطفل لا يحتاج للماء قبل أن يبدأ بالطعام. ويبدو أنه يشبع نفسه ولهذا يرفض الرضاعة بعدها. ذكرتِ أنه يتضايق من جهة ومن الثانية لا يتضايق خلال الرضاعة، وهذا مررت فيه مسبقاً، وكان الحل أن أغير طريقة نومه للرضاعة، ممكن حمله مثل الكرة تحت الإبط، رجليه تخرج من تحت الإبطين وتحملين رأسه ويرضع، يعني تقريباً كل جسمه خارج من تحت إبطك ما عدا الرأس، هذا الوضع سيريحه ولن يعترض. أو ممكن حليبك في الجهة تلك أكثر من الثانية فيتضايق، اجعليه هو فوقك بدلاً من أن يكون هو تحت الثدي حتى يتمكن من التحكم في تدفق الحليب. بعض الأطفال يكونون جاهزين للطعام قبل غيرهم، جارتي بدأت تطعم ابنتها من عمر الشهرين حسب رأي الطبيب، قال أنها إن كانت تريد الطعام فلا بأس، أطعميها، ففعلت وبالفعل كانت الطفلة تأكل على الشهرين بكل سهولة. أنا أيضاً لاحظت أن ابني ينظر إلي بتحمس عندما يراني آكل، فجربت أن أطعمه السيريلاك على الثلاثة أشهر، وأعجبه الطعم ولكني وجدت أن معدته أصبحت متعبة بالنسبة له بسبب الإمساك، فأوقفت الطعام من ثاني يوم ولم أعد حتى أتم الأربعة أشهر. إذن هذا يعود على رغبة ابنك.

إذا رغبتي حولت سؤالك إلى الدكتور أسامة.

الردود
    6,273
    التكريم
    ماشاء الله إيمان وسلامات ماقصروا ..

ومن رأي شفطي الحليب وحطي له هو في الكوب اليي يحبه .. وسايريه خلاص .. ونفس الشي للكراوية والينسون .
    ظروف حياتي تغيرت ومشاغلي ازدادت فسامحوني وحللوني ..

سأحاول أن أبقى على العهد معك يا لك

تسلم اياديك يا أم سهيل
    [/CENTER]

الردود
    1,718
    اختي العزيزة مروة
    انا عندي بنت عمرها 5 شهور
    هي كمان بتحب ترضع من صدر عن التاني واللي لاحظته انها بتحب كدة لأ اللي بتحب ترضع منه سهل بالنسبالها وبينزل اللبن منه بسهوله ماشاء الله، اما التناي بتعد كتير على ما يجري فيه اللبن، تقريبا ضعيف ودايما اللبن بيكلكع فيه، المهم تحاولي بالراحة معاه وتسمي باسم الله وترقيه، وتمسح على صدرك كدة بالفاتحة واول 10 ايات من سورة البقرة وتستغفري، وان شاء الله خير.
    أما موضوع الاكل اهم نصيحة ليك اختي انك ما تاكلي ابنك قبل 4 شهور، والله انا أدامي حوالي 3 حالات من اطفال امهاتهم استعجلوا عليهم في الاكل دلوقتي هما المفروض يبكلوا مش بيقدروا حتى يقربولهم الببرونة او البزازة، معدتهم تعبت خالص، بالله عليك يا اختي ما تستعجليش، احسن حاجة لابنك دلوقتي لبنك.
    اما بالنسبة للاعشاب بنتي برضه كانت مش بتحبها، بس اما كبرت شوية بدأت تتعود تمسك الببرونة وبدأت تستطعم، واوعي تضيفي سكر من اي نوع ولا حتى عسل نحل ودة كلام كذا دكتور، كل السكريات بتجيب مغص للاطفال.
    المغص في السن دة شيء شائع جدا عند الاطفال، بنت كل كام اسبوع بيها عند الدكتور بسبب المغص، واللي اتوصلتله ان اهم حاجة تحاولي تنظمي الرضاعة كل ساعتين تقريبا، عشان ما يجيلوش تخمة ويكون عنو مغص، كمان وهو بيرضع من صدرك يمسك الحلمة كلها في بقه عشان ما ياخدش هوا ويعمله مغص.
    بالنسبة لوقت الرضاعة خمس او عشر دقايق، الدكتور قاللي كل طفل واللي بيريحه، يعني ممكن يكون الطفل بيرضع بسرعة واللبن بيتدفق كويس فمش بيحتاج اكتر من 5 دقايق، يعني الموضوع نسبي.
    واخيرا بالنسبة لنوعية الاكل الدكتور قاللي في الشهر الرابع ممكن عصير برتقال بدون سكر مخفف بالماء، او سيريلاك بس بماء مغلي مش بلبن، او شوربة خضار من غير اي لحوم مسلوقة ومضربوة بالخلاط، او زبادي خالي الدسم.
    اهم شيء لما تيجي تأكليه اول يوم تدوقيه معلقة، وتاني يوم معلقتين، بالتدريج يعني عشان معدته تاخد عليها، كمان يكون الصبح عشان لا قدر الله لو ابنك عنده حساسية من اي حاجة تاخدي بالك خلال النهار وتلحقيه وربنا يعافيه طبعا، وربنا يوفقك ويخليلك ابنك ان شاء الله.

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    بالاضافةلما قالت الاخوات
    الاكل الافضل الانتظار لستة شهور هذا اخر ما توصل اليه الطب الحديت
    ارضعيه قبل اعطائه الماء وعلى الفكرة اذا كان الجو حار فالماء مطلوب المهم طبعا يكون مناسب للطفل مياه معدنية معبئة
    تجنبي استعمال الببرون كليا لانه يخلق عند الرضيع نوع من confusionاي اشتباه الامور فيرضع من الثدي كما يرضع من الببررون وهذا طبعا خطا قد يؤدي الي عدم استخراج الحليب بطريقة صحيحة
    في حالتك ارضعيه من الثدي اليمين مرة ومن الثدي اليسار في المرة القادمة ولا يهمك الوقت اتبعي فقط رغاباته بالليل او النهار وللاشارة افراز الحليب يكون اقوى بالليل فلا تترددي في ارضاعه بالليل كلما احتاج لذالك
    لا تستعملي اي حليب تاني ابدا ابدا ابدا على الاقل في الاشهر الاولى لتفادي مشاكل الهضم فحليب الام هو الانسب وبالاجماااااااااااااااااااااااااااااااااااااا ااااع حول العالم للاشارة انا طفلي عمره 7 شهور لم
    يرضع الا حليبي وما شاء الله عليه صحته تمام ولم يمرض لحد الان ابدا اتمنى لك التوفيق ورضاعة ناجحة ان شاء الله

مواضيع مشابهه

1. عندي مشكلة بالنوم ارجوكم الحقوني
    بواسطة godygemy في الحمل والولادة و الرضاعة
    الردود: 3
    اخر موضوع: 19-05-2009, 12:09 PM
  2. الحقونى عندى مشكلة
    بواسطة EMAN2008 في ركن التغذية والصحة والرجيم
    الردود: 7
    اخر موضوع: 03-02-2008, 11:59 PM
  3. الحقوني...عندي مشكلة في فن المعاشرة؟؟؟
    بواسطة وجدان2010 في نافذة إجتماعية
    الردود: 10
    اخر موضوع: 03-07-2005, 08:45 PM
  4. الحقوني...عندي مشكلة في فن المعاشرة؟؟؟
    بواسطة وجدان2010 في نافذة إجتماعية
    الردود: 4
    اخر موضوع: 27-06-2005, 11:45 PM
  5. عندى مشكلة الحقونى
    بواسطة lina في ركن الكمبيوتر والإنترنت والتجارب
    الردود: 1
    اخر موضوع: 21-10-2001, 12:33 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ