انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 1 من 16 1234511 ... الأخيرالأخير
عرض النتائج 1 الى 10 من 158

الموضوع: الحوامل اللي حيفقسوا شهر 5 و6 يالا بينا نكمل هنا

الردود
    980

الحوامل اللي حيفقسوا شهر 5 و6 يالا بينا نكمل هنا

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    مبرووووووووووووووووك يا بنات علينا موضوعنا التالت
    آخر مرة عدل بواسطة سَوَدة المسلمة : 10-12-2007 في 10:07 PM

الردود
    980
    مهندسة عراقية أنا إن شاء الله حسمي أنس وزوجي هو اللي اختار الاسم وحابه جدا
    بس اليوم بيقول لي "مسلم" وشوية وقال لي اسم ابني محدش يعرفه مش حنعرفه غير لما اروح اسجله
    قلت له وعلى ايه صلي استخارة وريح نفسك

الردود
    3,500
    تسمحوا لي أنضم معاكم أنا أم لمى لي تجربة سابقة في الحمل والولادة وثلاث تجارب في الحمل والإسقاط ولله الحمد موعد ولادتي 17-5-2008 ولسه ما ذهبت للمعد في شهري هذا وممكن أتأخر عشان زحمة الحج عندنا والحركة صعبة بس إن شاء الله في آخر شهر الحج راح أروح للدكتورة مراجعة للمرة الرابعة
    بالنسبة لجنس البيبي لسه ما عرفت لأني رحت لها من أسبوعين فلسه ما بين وكنت في أول حملي ما أبغى أعرف لكن الآن متردده آخر شيء تركتها لرب العالمين إذا كان ربي يبغاني أعرف راح يبان للدكتورة في الموعد الجي وإذا ما كان ربي يبغاني أعرف فما راح يبان والله يجيب الطيب ولد ولا بنت المهم سليم ومعافى ومن أهل الصلاح والتقوى والقرآن

الردود
    4,218
    السلام عليكم
    ازيكم يا حوامل يا حلوين ياررب تكونوا بخير انتو والبيبيهات ان شاء الله

سوده
    انا باسجل اعجابى باسم الموضوع الجديد هههههههه
    ان شاء الله ربنا يكمللك ويكملنا جميعا على خير ان شاء الله

الردود
    128
    اهلين بنات اخباركم كللللللللللللكم؟؟

بصراحه يابنات وزني كل ماله يزيد00وابغى اقوله استوب ومو قادره00

ماني عارفه ايش اسوي00ايش رايكم برجيم الحوامل؟؟

الردود
    3,500
    آه لا تشكي لي أبكي لك مقهوره وخايفة أعيد إللي صار معي في بنتي زدت 18 كيلو تخيلو آآآآآآه الله يستر

الردود
    128
    تعقيب كتبت بواسطة SPRAY عرض الرد
    آه لا تشكي لي أبكي لك مقهوره وخايفة أعيد إللي صار معي في بنتي زدت 18 كيلو تخيلو آآآآآآه الله يستر

تخيلو وزتي كان 54كيلو00قمة الرشاقه00

والان 63ونص؟؟

وش الحل00

طيب مافيه اعشاب امنه للحمل تحرق الشحوم او الدهون من الاكل00

عايشه فى البيت مع راجل كبير وراجل صغنن .♥.♥.♥روشونى (ومصر هى مامتى)
    الردود
    7,559
    مبرووووك يا سودة الموضوع الجديد ويارب تبيضوا بالف سلامه
    ههههههههههههههههههههههه

سبيها على الله فى موضوع الاسم ده انا لاخر وقت كنت هسمى اسم وربنا اختار واحد تانى خالص

انا اكتشفت انك من اسكندريه ولا انا غلطانه واتصدمت الحقيقه بقالى كام مرة افتكر واحده منكم بجنسيه الاقيها جنسيه تانيه خالص سبحان الله

يلا ربنا يقومكم بالسلامه

الردود
    2,337

heart2

ههههههههههه يا سَودة ضحكتيني والله على العنوان (تفقسوا) اتخيلت ان أحنا فرخات الجمعية ههههههه زي دي:

ويا رب تستمر مواضيعنا حتى بعد الولادة نعمل تجمع خاص للعناية بأطفالنا ونتناقش أيضا..
    وما شاء الله اسم انس ومسلم جميلة جدا ولا تحملي هم زوجك لديه ذوق في اختيار الاسماء وبالفعل فإن يوم الولادة وجنس الطفل واسمه وصفاته وقدره مكتوب عليه وعلينا ولكننا نحب ان نتسلى ونستبق الأمور والحمد لله على كل ما يهبه لنا.. يااااا رب يخليلك زوجك ويفرحك برؤية ابنك سليم معافى..
    أهلا يا سبراي والغريب انك اول مرة تشاركينا بتجمعنا ويا رب ما تكون الأخيرة ويا رب يخليلك لمى وتفرحي بولادة أخ لها وبالفعل لا يهم جنس البيبي ولكن المهم ان نحسن تربيتهم وتنشئتهم.. ويا رب تتطمني على البيبي بعد الحج ان شاء الله وتيجي تبشرينا.. وما شاء الله كانت زيادة وزنك بحملك بلمى عالية واعتقد لأن لك استعداد كبير على السمن.. ولكن انتبهي لطبيعة طعامك وحاولي ان تشبعي نفسك بالخضار والفواكه وابتعدي عن الاكثار من الدهون والسكريات واشوي الأكل ولا تقليه وأكثري من شرب الماء فهو يقلل الامساك ويمنع السمنة لأنه يساهم في حرق الشحوم وبهذا تحافظي على نفسك..
    سبحانك ما ارحمك.. أختي لتفادي الزيادة اتبعي ما قلته لسبراي قد يفيدك وانتبهي لنوع الأكل فالكمية لا تؤثر اذا كانت السعرات التي تحويها قليلة وابتعدي عن شي اسمه (أعشاب للتخفيف) لأنك حامل ولا تخاطري ابدا وعموما الوزن الزائد سيختفي بعد الولادة عند الارضاع وعمل الرياضة ..
    بالمناسبة انا لحد الآن لم يزد وزني عن نصف كيلو عن ما قبل الحمل .. هههههههه..
    د. لولا شفتي سودة حولتنا لفرخات ازاي ههههههه
    سمسمة شرفتينا ولو اني عارفة انك دخلتي عشان تضحكي علينا بس حتروحي مننا فين؟؟ يوم ليك ويوم عليك.. ..

الردود
    1,648
    مخولتولي مخي يابنات

ليكي حق ياسؤده تقولي نفقس ..اصلي حاسه اني زي الفرخه كل شويه بجري وراكم علشان اشوف وين موضوعنا ..يعني دلوقت الموضوع القديم لحق يتقفل بالسرعه دي ..؟؟

علي العموم الحمد لله اننا في الاخر دايما بنتجمع وبنكون مع بعض وبينعرف اخبار بعض وزي ماقالت مهندسه عراقيه يارب نواصل في موضوعنا ونتجمع حتي بعد الولاده علشان نناقش مواضيع ولادتنا واولادنا ..ربنا ييسر للجميع

سبراي: وينك ياعسل وحشتيني والله .. فتره طويله ماشفتك ازاي اخبار الحمل معاكي

سمسمه : انتي ناويه تحملي تاني قبل ما كوكو يكبر ولا ايه ( الظاهر بتحني لايام الكرش والبطن المنفوخ ) بس تعبتي معانا حنهريك اسئله ياجميل وحتقولي حقي برقبتي ..خاصه ان معظمنا دا اول حمل ليها

د.لولا : ازيك يادكتور ..وازاي اخبارك ليكي وحشه والله ..انتي بالذات لازم اول ماتدخلي موضوعنا تتحفينا بنصيحه ولا اتنين ..هو دخول الحمام زي خروجه ههههههههههه

سبحانك : انا بتهيالي ان الزياده شئ طبيعي في الحمل علشان الجنين كل يوم بينمو وبيكبر وانتي كمان بتحتاجي تتغذي كويس علشان تديه الدم وفي رايي بالنسبه لحكاية الريجيم اصبري لما بعد الولاده واعملي رجيم ورياضه زي مانتي عايزه ..بس دلوقتي جنينك محتاجك وماتحرمهو من حاجه
    انا شخصيا كل اللي حوالي بيقولو ان وزني نقص ..والمفروض يذيد بس الحمد لله امبارح عملت تحليل الدم وطلع 75 يعني مش بطال

مواضيع مشابهه

1. الامهات الجدد:يالا بينا هنا
    بواسطة om belal في الأمومة والطفولة
    الردود: 356
    اخر موضوع: 27-10-2009, 10:14 PM
  2. يالا بينا !
    بواسطة هشام عبده في الملتقى الحواري
    الردود: 1
    اخر موضوع: 14-09-2009, 09:17 PM
  3. ياحوامل 11\12\1\2 بدنا نكمل هووووووووون
    بواسطة lolo78 في الحمل والولادة و الرضاعة
    الردود: 386
    اخر موضوع: 22-10-2007, 06:24 PM
  4. يالله بينا حبيباتي نكمل خلطاتنا الجميلة
    بواسطة سراب في العناية بالجسم والبشرة والمكياج والعطورات
    الردود: 12
    اخر موضوع: 07-04-2002, 08:13 AM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ