انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 1 من 9 12345 ... الأخيرالأخير
عرض النتائج 1 الى 10 من 87

الموضوع: نفسى انااام 3 ساعات متواصله على بعض!!!

الردود
    574

نفسى انااام 3 ساعات متواصله على بعض!!!

السلام عليكم ازيكم ياامهات يارب تكونو انتو واطفالكم بالف خير
    ارجووووووووووووووكم اللى عندها خبره فى موضوع النوم
    انا ابنى عنده 6 شهور ونص بينام بالليل معانا عادى والحمد لله بس بيصحى كل ساعه من غير مبالغه واحيانا كل نص والله علشان يرضع مع انه طول اليوم مش شرط يرضع او ياكل كل ساعه لكن معرفش ايه اللى بيحصله بالليل قلت اخليه ياكل قبل ماينام كويس مفيش فايده اولا مش بيرضى ياكل اوى بيعذبنى علشان ياكل لانه بيبقى عايز يرضع قبل النوم وبردو بعد ماباكله بيصحى بعدها بساعه تقريبا مش جوع قلت يمكن بتبقى عطش اشربه ميه مفيش فايده عايز يرضع ومش بيرضع كتير بقين وينام بس انا تعبت موووووووووووت مش عارفه انام ابدا صحيان كل ربع ساعه ونص ساعه وساعه ده صعب
    ارجووووووكم افيدونى بسرعه

الردود
    838
    انا الدكتورة قالتلى ان الطفل في السن ده مش مفروض يرضع بالليل و ينام ع الاقل 6 ساعات متواصلة بالليل فابنك بيقوم مش جوع و لكن مجرد احساس بالامان و اكيد هو متوعد ينام على الرضاعة المهم انت حطى جنبك ميه و كل ما يصحى اديله ميه اكيد هيعيط كذا يوم بس في الاخر هيتعود انا بعمل مع بنتى كده و خلاص اتعودت و يمكن كمان انت مش بتديله التتينة فلو قدرتى اديهالة هو هيغلبك اكيد على ما ياخدها بس هيريحك كتيييييييييييييييييييييييييير المهم انك متستجيبيش لانك ترضعيه بالليل و بدل الرضاعة اديله ميه بس الموضوع محتاج صبر

الردود
    574
    جزاكى الله خيرا على ردك هاجرب اصبر على الميه لكن التيتينه باباه من صغره مش موافق بيها علشان الدكتور خوفنا منها خدها وهو عنده اسبوعين وارتبط بيها جامد وفطمته منها وهو شهر ونص لكن هاجرب الميه لانى فعلا حاسه انه مش بيبقى جعان

الردود
    235
    ياالله
    نفسي المشكله العويصه اللي انا فيها
    نفس حالة ابنك بالظبط عندي
    ونفسي انااااااااااااااااااااااااااااااااااااام
    وكنت لسه هكتب الموضوع ده انبارح
    نفسي اناااااااااااااااااام

الردود
    574
    رحوبه شكرا لمرورك يارب يفيدونى ويفدوكى انا اول ليله اهو وهاجرب اقلل عدد الرضعات واستحمل شويه وربنا يسهل ادعووولى وادعو لعمر ربنا يهديه

الردود
    459
    حبيبتي enno
    والله نفس مشكلتي بس أنا أولادي اكبر من ولدك هم تؤام وعمرهم سنة وثلاثة شهور بس هي نفس الحركة بس بيتاوبوا علي هههه يعني ارضع الأول وانيمه الثاني يصح وهكذا والله بحس نفسي ما نمتش 2 علي بعض وانا بدوام الصباح علي الشغل يعني حالة صعبة وتعب شديد ربنا يعين الكل يارب
    وبخت جنبي مية بس ما يرضوا يشربوها بس بدهم يرضعوا وانا منتظرة يتموا سنة ونصف وحأفطمهم وانشاء الله بعد الفطامة نرتاح شوية بس المشكلة حتبقي تعب شديد عشان يطفموا ربنا يعين يارب .
    ودائما حاولي تشبعيه قبل ما ينام وتشربيه لبن وبعدين اعملي موضوع الموية دا ووريني ايش النتيجة معاكي عشان نستفيد من التجربة

ربنا يسهل عليكي ويعينك يارب ويطرح فيه البركة
    أوريفليم تجارة مربحة ومريحة تحقق كل أحلامك

الردود
    1,714
    والله يا أختي من تجربتي في أولادي الاتنين أنا ما نمت كويس الا لما صار عمر ابني التاني سنة ونص تقريباً .. يعني المشكلة مشكلة وقت مش أكتر والولد لما ينفطم تقريباً 90% من مشكلة النوم بتنحل .. يعني الله يعينك ويصبرك لحد ما ابنك يكمل سنة على الأقل وتفطميه وبعدها رح تشوفي انه لحاله رح يصير ينام ولا يسأل

الردود
    319
    بصى يا ستى

كلنا بنعانى من نفس المشكلة العوييييييييصة دى و ما باصدق اروح عند بيت اهلى عشان اسيب ابنى مع حد و اناااااااااااااااااااااام
    ان برضو الدكتورة نصحتنى انى ااكل ابنى كويس قبل ما ينام و لو صحى بالليل اسيبه ما ارضعوش و هو هاينام تانى
    انا جربت الحكاية دى امبارح
    فى الاول قعد يعيط و شوية و سكت و بعدها بخمس دقايق عيط تانى و شوية و سكت و فى خلال الوقت ده بيعضعض فى الغطا بتاعه
    كل ده و انا طبعا صاحية و باتابع
    كرر الحكاية دى كذا مرة
    كل ده و انا صاحية ههههههههههههههه
    فى الآخر قعد يعيط كتير و يصرخ لحد ما خفت الجيران يطلعوا يخبطوا علينا و يقولولنا نيمو ابنكو حرام عليكو
    يعنى هو اللى كسب الجولة و رضع
    المهم اعتقد مع الوقت و المحاولة الحكاية دى هاتنفع
    بس انصحك انك تشوفيلك اوضة تانية تنامى فيها طول ما انتى بتجربى و تكون بعيد جوزك عشان ما ينتهيش الامر بطردكو انتو الاتنين يعنى بكرامتك احسن

الردود
    4,218
    الحمد لله انى مش لوحدى
    شوفى انا هاقوللك الكلام المفروض يتعمل بس انا فشلت للاسف فى تطبيقه
    فعلا الطفل فى عمر 6 اشهر او اكثر غير محتاج للرضاعه اثناء الليل اطلاقا خلاص بيكون كون مخزون غذائى يكفيه طول الليل
    وبالتالى اللى بيحصل هو مجرد عاده اتعود عليها فى الاشهر السابقه وفعلا بتعطيه احساس بالامان لو صحى ومش عارف يرجع ينام تانى

المفروض بقى انه لما يصحى من النوم ويبدا يبكى تعملى انك مش سامعه اى حاجه وتسيبه وهو هيرجع ينام لوحده
    وممكن فى اول ليله يكون البكاء لفتره اطول بعدها بيقل لغايه ميتعود يرجع ينام لوحده من غير مساعدتك

طبعا انا حاولت اطبق وفشلت وفى كل ليله حبيبتى اللى مطلعه عينى بتكسب واشيلها وارضعها لغايه متنام تانى وفعلا بلا مبالغه بعض الليالى بيحصل كل ساعه او اقل ربنا يهديهم ياررب
    انا هاحاول اجرب تانى ان شاء الله وانتى كمان وان شاء الله ربنا يهديهم ويناموا طول الليل ياررب اللهم اميين

الردود
    865
    يا حبايب قلبى انا كتبت موضوع زى ده بالضبط من حوالى 5 شهور كانت بنتى عندها 7 شهور بتعمل زى ابنك بالضبط . ومع الأسف و الألم انها ماااااااااااااااااازااااااااااااااااالت على نفس الحال بدون مبالغة
    الا فى حالات نادرة شوية بنكون مثلا فى سفر واو زيارة طويلة وبتكون اتبهدلت ومرهقة شوية طول النهار فبتنام شوية كويس بمعنى انى ممكن أرضعها كل ساعتين أو ساعتين ونص وده أقصى أحلامى
    وحاولت مرة أعمل زى ما الأخوات قالوا بس هى مرة واحدة ومكررتهاش من إللى عملته فيا واتأسفتلها ومكررتهاش تانى هههههه
    معدش عندى أمل بعد توفيق الله طبعا إلا فى الفطام ومستنية أما يكون عندها سنة ونص على الأقل علشان ضميرى ميأنبنيش

مواضيع مشابهه

1. الردود: 2
    اخر موضوع: 11-03-2009, 07:13 PM
  2. عظماء التاريخ (سلسله متواصله ومتجدده من سير العظماء )
    بواسطة قلم صادق في مواضيع روضة السعداء المتميزة
    الردود: 75
    اخر موضوع: 06-01-2009, 08:04 AM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ