انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
عرض النتائج 1 الى 4 من 4

الموضوع: ما هي؟

الردود
    20

butterfly2 ما هي؟

السلام عليكم يا اخوات.

اريد المساعدة لو سمحتم فانا محتارة.
    البارحة اشترى زوجي دجاجة كاملة صغيرة وطلب مني تحضيرها ولكن ليس لدي اي فكرة عن اي طريقة تحضير فما هي افكاركم وما هي الذ طريقة جربتموها ويمكن ان استخدمها لطهي هذه الهدية مع المحافظة على الدجاجة بشكلها الكامل......

شكرا" مسبقا" للجميع....

الردود
    1,913
    اختي عندي طريقة روووووووووعة لدجاج المحشي انا ديما اندير فيها وخاصة لدجاج الصغير
    تاخدي حوالي ملعقتين كبار سمن واوبيهن واطيبفي ليها ملح وفلف اسود وزعتر وتخلطيهم مع بعض وتدهني بيها الدجاجة بكامل من برة ومن داخل وتلفيها في نايلو وتحطيها في التلاجة لمدة حواي ستة ساعات او فوق انا انديره في اليل وانخليها الغداء اليوم الي بعده هدا لوانك مش مستعجلة او مستعجلة دريها حتي وقتي وبعدين خودي حوالي 2فنجان قهوة رز وطيبه في الماء وملح وخليه نص طياب ولما اطيب طيفيله لوز وزبيب اختياري طبعا الوز وزبيب وبعدين احشي الدجاجة برز ولوز وزبيب وخيطي الدجاج يعني سكريها زين ولفيها بسلفر متخليهاش باينة بكل من برة لو حطيها في الاكياس تبع الفرن وخليها في الفرن علي نار متوسطة لمدة ساعة وربع
    صدقيني اتجيك رووووووووووووووووووعة روووووووووووعة وعن تجربة

الردود
    8,427
    التدوينات
    1
    التكريم
    • (القاب)
      • متميزة الشهر لأركان الأطباق
      • مبدعة صيفنا إبداع1431هـ
    حبيبتي شوفي هذا الرابط انشاء الله يفيدك

http://www.lakii.com/vb/showthread.php?t=612398

شكرا من القلب ياأحلى عبق

الردود
    741
    ما شاء الله طريقة ريما حلوة وتستاهل تجربيها..فى كمان طريقة سهلة أنا بعملها بيها بس ده لو متوفر عندك كبد وقوانص ..شوفى الرابط يمكن تعجبك

وكمان فى طريقة شفتها فى برنامج طهى أجنبى اسمها دجاجة محمرة بأربعين فص ثوم وهى انك تجيبى الدجاجة بعد غسلها وتملحيها من الداخل بملح خفيف وفلفل أسود خفيف يعنى مش تكترى الملح والفلفل وكمان تحطى فيها من الداخل اغصان روز مارى وزعتر وتحطيها فى صينية او قارب فرن وترشى عليها كمان ملح وفلفل أسود وعصير ليمون وتحطى فى نفس الصينية أو القارب أربعين فص ثوم ممكن تقللى العدد مش فى حد هايعد وراكى...اطمنى...ممكن تحطى عليها زيت قليل أو ممكن تستغنى عنه وتغطى الصينية بالقصدير وسويها فى الفرن بعد ماتستوى اكشفى القصدير وانقلى الدجاجة فى صينية اخرى للتحمير و ده طبعا بعد ما تشيلى الزعتر والروز مارى منها..أما الصينية اللى سوتيها فيها خديها وحطى على التوم نص فنجان ماء او مرقة وسيبيه حتى الغليان واظبطى ملحه لو مش مظبوط وحاولى تهرسى التوم ...أما لو كان التوم غنى بكمية من صوص الدجاجة فانتى خلاص مش محتاجة اضافة ماء وتبتدى فى الخطوة الجاية وهى انك تصفى الصوص من بقايا التوم فى مصفاة واول ماتخرج الدجاجة من الفرن حطيها فى طبق التقديم واسكبى فوقها الصوص..وممكن تقدميها مع أرز أبيض او ماتشتهى نفسك..بصراحة أنا مش جربتها بس نفسى أجربها وانزلها كمان هنا ..لكن شكلها شهية وكمان الشيف يومها قال ان التوم بيتحول طعمه للحلاوة زي البصل فى عصاج اللحم. بتمنى ان اى من الطريقتين تكون عجبتك وفادتك.

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ