انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 1 من 3 123 الأخيرالأخير
عرض النتائج 1 الى 10 من 23

الموضوع: كشري محلات في المنزل

الردود
    4,140

كشري محلات في المنزل

اولا السلام عليكم ورحمة الله وبركاته\ احب اقدم لكم كشري زي اللي في المحل بالظبط \ الحمدلله وصلت له بعد طول بحث ونتائج\عملت لجنة تقصي حقائق \ لما كنت بروح محل كشري كنت باراقب العمال\ وانظر في الطبق لاتعرف علي المكونات\ والله بجد \المهم وصلتله \والحمدلله مع النفس في الاكل بشهادة الشهود\انه زي المحلات واحلي\ يارب يعجبكم بعد كل هذه المقدمة وتجربوه وتقولولي\ المقادير\كيس مكرونة صغيرة وكيس اسباكيتي كسري العيدان علي 4اجزاءاو 3 يعني بتكون قصيرة\لو الكمية هتكون كبيرة اقسميها وخليها مرة تانية\2كوب عدس بجبة \ 2كوب عدس اصفر\2 كوب ارز مصري\نصف كوب شعرية\كوب حمص شامي\ 4بصلات مقطعة حلقات\ثوم مفروم كتيير \شطة حراقة بودرة\2 ليمون كبار\تمن كوب خل\كمون و فلفل اسود وملح\4ملاعق صلصة طماطم\ كيلو طماطم مقشرة واعصريها او اعصريها بقشرها وصفيها\كوب زيت دوار شمس\معلش المقادير كتييييييييييير لكن لو دخلتي محل كشري هتلاقي كل المكونات دي في الطبق\نييجي للطريقة\اولا وقبل كل شيء حطي ماء سلق المكرونة مع اضافة ملح وزيت\ثانيا حمري حلقات البصل في كوب الزيت علي جزئيين يعني اقسمي البصل وحمري كل قسم لوحده وضيفي قليل من الملح علشان القرمشة\طلعيه في مصفاه كبيرة وافردية فيها وحطيه في الهواءبعيد عن البوتاجاز\ثالثا اقسمي الزيت المتبقي من البصل ال3اقسام\هاتي نصف الثوم و شوحيه في ثلث الزي\يا دوب يدبل وضيفي اليه الطماطم مع الصلصةوحطي ملح وفلفل وكمون واتركيها تستوي لما تستوي زوديها ماء وتغلي وتكون جاهزة\العدس حطيه يتسلق لوحدة ابو جبة لوحده \والاصفر لوحده\ والحمص لوحدهلكن يكون الحمص منقوع في ماء ليلة كاملة او لو يوجد حلةبلاش نقع\قرب الاستواء للعدسين والحمص ضيفي ملح وقسمي عليهم ثلث زيت بالتساوي\اما الارز حمري الشعرية في الجزء الياقي من الزيت واغسليالارز وضيفيه وسويه عادي واذا حبيتي بدل ما تسقيه ماء اسقيه بماءسلق العدس\لكن كده بيكون تقيل وبرضه في المحلات بتلاقي الارز بالشعرية مسقي بماء\لما يستوي الارز يفضل غرفه فطبق منفصل لكي يبرد علشان الكشري يبقي مفلفل \نيجي للدقة هاتي تمن كوب الخل واعصري عليه الليمون وضيفي الثوم الباقي وملح وفلفل وكمون و زيدي الكوب الي اخره ماء ولا يعرض للنار كده خلصت الدقة وتضاف عند الاكل حسب الرغبة\اما الشطة هاتي ملقتين من الشطة البودرة وضعي عليها حوالي كوب من الصلصة وقلبيها كدة خلصت الشطةزودي الشطة او قلليها حسب الرغبة\المكرونة بعدماتصفي الماء خالص سخني ملعقتين زيت وحطيها علي المكرونة وقلبيها\ملحوظة الحمص ممكن تزيدي الكمية وتعمليه حمص شام للشرب عادي وتاخذي من الحب فقط للكشري وقدمي مشروب الحمص معه\عند التقديماغرفي كل صنف علي حده وحطي اطباق فارغة علي السفرة او اغرفي لكل واحد طبق \خلي المكرونة هي اساس الطبق اغرفي المكرونة اولا\ثم الارز ويكون اقل من المكرونه علشان يكون الكشري خفيف \وبعدين العدسين بعد ما تصفيهم طبعا علي فكرة العدس الاصفر يا دوب غلوة\وبعدين التقلية اللي هي البصل المحمر\ وبعدين كام حبة حمص مش كتيير\وقدمي الصلصة لوحدها بجانب الكشري وكذلك الدقة والشطة\علي فكرة انا بشغل كل عيون البوتاجاز مع بعغض علشان لا ياخذ وقت \ انا تعبت من الكتابة لو كنت عملته لكم كان اسهل\ يارب يعجبكم منتظرة الردود

مع بنتى اخيرااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
    الردود
    5,248
    زى ما انا بعمله بالظبط بس انا سقى الرز بماء سلق العدس بيطلع طعمه احلى
    بس على رايك كنتى عملتيه وصورتيهولنا تسلم ايديكى

الردود
    4,140
    تسلمي يا حبيبتي بس لو تلاحظي بتاع المحلات الرز بيتسقي ماء بيكون اخف في الطعم

الردود
    3,092
    تسلم ايديكي
    من زمان نفسي اعرف طريقته

الردود
    4,140

byebye

تعقيب كتبت بواسطة yola عرض الرد
    تسلم ايديكي
    من زمان نفسي اعرف طريقته
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    تسلمي يا حبيبتي دا انا اعمله وابعتهولك

الردود
    4,380
    ههههههههههههههه
    لجنة تقصى الحقائق عملت مجهود جبار
    بس كنتى صورتلنا الناس من بعيد وهما شغالين عشان تأكدى كلامك ههههههههههههههههه
    شكرا ليكى حبيبتى

الردود
    2,173

الردود
    1,658
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته :
    شكرا لك حبيبتي كليوباترة ، الكشري أكة لذيذة

الردود
    610
    مشسكورة اختي على هاي الوصفة وانا بحب الكشري كتير

الردود
    14,616
    يسلموا ايديكي على الكشري بس خسارة لو في صور
    بس من الوصف مبين الكشري بيشهي مممممممممم

مواضيع مشابهه

1. حمد لله ياهلا وتفضلو صحن كشري عوااااااافي كشري رنو
    بواسطة أشتاق لك في الأطباق الرئيسة
    الردود: 18
    اخر موضوع: 12-12-2010, 09:35 PM
  2. طبق كشرى
    بواسطة ماى في ركن التغذية والصحة والرجيم
    الردود: 6
    اخر موضوع: 01-07-2007, 06:21 AM
  3. خبز كسرى
    بواسطة umsaleh في المعجنات والسندويشات والفطائر والخبز
    الردود: 3
    اخر موضوع: 21-09-2004, 05:17 PM
  4. لا يفوووووووتكم ********كشري ولا اي كشري
    بواسطة pretty في الأطباق الرئيسة
    الردود: 3
    اخر موضوع: 20-11-2002, 08:35 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ