انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 1 من 2 12 الأخيرالأخير
عرض النتائج 1 الى 10 من 18

الموضوع: ممكن مساعدة من الخبيرات فى المطبخ

الردود
    52

heart2 ممكن مساعدة من الخبيرات فى المطبخ

عندى مشكلة بس مش كبيرة قوى وهى انى بشترى متطلبات المطبخ من اكل وشرب كل لما حاجه تخلص مثلا البطاطس تخلص اجيب غيرها الطماطم تخلص اجيب غيرها ................. يعنى تقريبا كل يوم اشترى حاجه للمطبخ نفسى افضل قاعده فى البيت اسبوع وعندى كل حاجه وعايزه كمان حد يقولى ايه اهم الأشياء والخضراوات اللى لازم تكون عندى دائما فى المطبخ عشان اقدر اعمل اكلات لمدة اسبوع وانا مطمئنة ان مافيش حاجه ناقصه وهانزل اشتريها.........

الردود
    29
    اولا صباح الخير لو الصبح و مساء الخير لو بالليل
    الحاجات الضروريه هى البصل و الطماطم و الخيار لو انتى و اسرتك من محبى السلطه و طبعا لو عندك اطفال يبقى البطاطس لانك ممكن تقدرى تعملى كل يوم طبق جديد من البطاطس

البصل ممكن تشترى 2 كيلو و يكفوكى اسبوع (ده لو انتى بتطبخى كل يوم )
    الطماطم برضه زيهم 2 كيلو كفايه
    الخيار كفايه نصف كيلو على اعتبار انه بيبوظ بسرعه

باقى الخضار حسب الطلب

وشكرا و ارجو ان اكون قد افدتك

الردود
    21,316
    التكريم
    • (القاب)
      • درة صيفنا إبداع 1431هـ
      • نبض وعطاء
      • طاهية متميزة
    (أوسمة)
    هلا بكِ حبيبتي اشتري خضار السلطه والخضار التى ستطهيها كل أسبوع يكون أحسن والطماطم طبعا بيكون من ضمن الخضار وحددي حسب حاجتكِ له لمدة أسبوع وبخصوص البطاطس اذا كنتِ تستعمليه بكثره للجبس مثلا ولأطباق مختلفه أشتري كرتونه صغيره لأن البطاطس مابيخرب بسرعه وكذلك الجزر والقرنبيط اما الخضروات الأخرى فتحدديها على حسب طبختكِ ارجو ان اكون عزيزتي قد افدتكِ وطبعا الأخوات العضوات سيفدنكِ بخبراتهن

noorelhoda's صورة
    noorelhoda غير متواجد "متميزة صيف 1429هـ و مُبدعة صيف 1430هـ "صانعة الأطايب
    الردود
    21,464
    شوفى حبيبتى بالنسبه لى انا بشترى متطلباتى الاساسيه كل شهر مثل السمن السكر الطحين الارز المكرونه الزيت والفراخ والاجبان ومسحوق الغسيل كل ذلك من الكارفور مثلا ومعهم البصل والتوم والبطاطس لانها لا تخسر ممكن تضعيها فى درج الخضراوات فى التلاجه فهى لا تخسراما باقى الخضراوات واللحوم والاسماك فشتريها كل اسبوع هذا افضل بكثير يعنى شوفى حبيبتى..........
    بعد ما بشترى احتياجات كل شهر من الكارفور او اى هايبر ماركت مثلا وبعدها واحنا فى طريق العوده عالبيت بنروح على سوق الخضار بشترى حوالى 3 كيلو طماطم الجامد منها بتركه للسلطه والناضج بفرمه فى الخلاط واعمله صلصه توفر عليا كتير اثناء الطبخ واشترى الباذنجان والملوخيه والبقدونس والكزبره والكوسه والفاصوليا الخضرا يعنى تشكيله من الخضار اللى بتحبيه اختى وبعدها بطلع على سوق السمك بجانب سوق الخضار بشترى روبيان و كاليمارى وسمك بس بكميات صغيره لان الاسماك تكون طازجه افضل واحسن وبعد ذلك بمر انا على اللحام واجيب لحمه الاسبوع وبتكون متنوعه وبكميات صغيره ليست بالكثير يعنى بوفتيك ولحمه للخضار وريش مثلا
    حاولى تجربى تعملى زيي اختى حترتاحى كتير وكمان زوجى بيرتاح لانه ما بيحب النزول كتير فيفضل انه يجيب الاغراض هكذا واى استفسار لا تترددى اختى ونسيت ان اقول لك لو عندى عزومه بحدد ايه اللى انا محتاجه اعمله فى العزومه واشوف ايه اللى موجود عندى ومتوفر اكمل عليه يعنى لو عندى ملوخيه بس لا تكفى ممكن ازود عليها فبنزل نزول مخصوص واكتب فى ورقه كل احتياجاتى واشتريها
    وعشان ترتاحى حبيبتى انا بعلق ورقه على دولاب المطبخ وكل ما شىء بيقل عندى او بيخلص بكتبه عشان لما انزل ما انسى شىء يعنى انا الان كاتبه كلور الوان وعلبه مرقه دجاج وسائل للمواعين بامبرز لابنتى هههههههههههههه اقصد على سبيل المثال هذه الاشياء بدات فى الانتهاء وانا ما بنتظر تخلص من عندى قبلها بيوم وغالبا هذا بيكون كل شهر بشترى الاغراض اكتبى ورقه حتريحك كتير واسفه عالاطاله
    آخر مرة عدل بواسطة noorelhoda : 02-01-2008 في 12:18 PM

بعدت وكنت هعمل إيه؟؟؟ مين أختار غربته بإيديه!!! (بعيدة عن مصر أم الدنيا و نفسى أرجع لها)
    الردود
    4,023
    ايوتا ازيك عاملة ايه
    البنات ماشاء الله ماقصروش ف الرد
    انا كمان هقولك رايى
    طبعا زى ما قالولك اهم حاجة حاجات السلطة و لو بتحبوها
    و طبعا البصل و التوم و البطاطس
    انا بقى اول الشهر بكتب متطلبات البيت و اروح اشتريها كلها
    و كمان بقى بسال جوزى نفسك تاكل ايه و ساعتها بكتب حوالى 10 اكلات مثلا و اجيب المكونات بتاعتها
    يعنى ممكن يقولى عايز ملوخية
    يبقى اجيب ملوخية و و اتاكد من وجود التوم و الكسبرة و اجيب فراخ و اتاكد ان عندى رز
    يقولى مثلا عايز مكرونة بشاميل
    يبقى اجيب مكرونة و لحمة مفرومة و لبن و دقيق
    اتمنى اكون افدتك ان شاء الله

الردود
    29
    و كمان ممكن تعملى حاجه انا اتعلمتها من بابا و ماما ايام رمضان
    اشترى حوالى 5 اة 6 كيلو طماطم نصف اعصريه و ضعى كل شفشق عصير فى كيس مستقل يعنى حوالى 5 اكياس معصورين و حطيهم فى الفريزر او الديب لو عندك و الجزى التانى سبكيه يعنى اعمليه زى ما بتعملى صلصه المكرونه بس بكميه و حتيه فى برطمان زجاجى و ضعى زيت فوق الوش اى اعلى البرطمان لضمان انه يكون طازه
    و ده يكفيكى شهر بحالو و مش محتاجه انك تعملى صلصه و لو جالك عزومه مفاجاة مش حاتحتاجى وقت يادوب سلق المكرونه او الخضار و الصلصه جاهزه

مع تحياتى بالافاده

الردود
    29
    اه نسيت ممكن تشترى اى نوع خضار بكميه مثل البسله مع الجزر او الفاصوليا الخضراء القلقاس ورق العنب باميه و ضعيهم فى اكياس و طبعا فى الفريزر و هى مغسوله و تكون جاهزه على الطبخ على طول

الردود
    3,426
    ما شاء الله افدوك الجماعة والاخوت كتير تسلم الايادي معلومات مفيدة

الردود
    52

flower3

شكرا لك يا أم حازم وحسين جزاك الله خيرا أفكارك حلوه قوى هتوفرلى كمان وقت بس الصلصة المسبكة لوشلتها فى الثلاجة زى ماقولتيلى مش هاتبوظ لمدة اسبوع مثلا
    آخر مرة عدل بواسطة أيوتا : 02-01-2008 في 07:50 PM

الردود
    660
    اختي انا قرأت لوحده من الاخوات
    تسوي جدول لطبخات الشهر وكانت فكرتها واضحه ومرتبه ماشاءالله عليها
    بكذا تعرف ايش تحتاج وتشتري الاغراض قبل
    بالتوفيق يارب

مواضيع مشابهه

1. ممكن مساعدة الخبيرات
    بواسطة عودة للرحمن في ركن الكروشيه والتريكو
    الردود: 7
    اخر موضوع: 12-04-2011, 09:05 PM
  2. ممكن مساعدة الخبيرات في الكروشيه
    بواسطة simsima2009 في ركن الكروشيه والتريكو
    الردود: 9
    اخر موضوع: 03-12-2010, 06:35 PM
  3. ممكن مساعدة الخبيرات ^ ^
    بواسطة رعب الفريج في ركن الكروشيه والتريكو
    الردود: 7
    اخر موضوع: 15-01-2010, 01:23 AM
  4. ممكن مساعدة من الأخوات الخبيرات
    بواسطة قلبي الطيب في ركن الكروشيه والتريكو
    الردود: 15
    اخر موضوع: 05-05-2008, 10:45 AM
  5. الى جميع الخبيرات فى الكروشيه ممكن مساعدة
    بواسطة rana samir في ركن الكروشيه والتريكو
    الردود: 6
    اخر موضوع: 13-04-2007, 11:33 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ