انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 4 من 5 الأولىالأولى 12345 الأخيرالأخير
عرض النتائج 31 الى 40 من 48

الموضوع: الى الخبيرات في صلصة البشاميل

الردود
    699
    كان عندي نفس المشكله وسألت امي قالتلي ان الفرنبيكون عالي عشان كده الباشميل مش بيلحق يستوي كويس
    جربي تهدي نار الفرن شويه وقوليلي علي النتيجه لاني لسه مجربتش ولو استوي كويس زي ما انت عايزه ادعي لامي

الردود
    1,791

تعقيب كتبت بواسطة m_a?! عرض الرد
    اختى ليونس اعتذر عن التاخير على الرد وانا تحت امرك يا حبيبتى هاقول لك دلوقتى البشاميل بتاعى بس من غير مقادير كله بالنظر وان شا ءالله يطلع مظبوط معاكى
    - دقيق
    - لبن
    - شوربة او مرقة ( ودى اهم حاجة فى الباشاميل بتدى له طعم طبيعى - يكون عندك مثلا مرقة كنتى سلقتى فيها لحم او دجاج دى مهمة جدا تشليها علشان نستخدمها)
    انا عن نفسى مش بطبخ اى اكل بمرق جاهز زى ماجى وغيره لانها بيكون فيها مواد حافظة وبلاوى تانية مش عايزة اقول عليها وفى نفس الوقت بيكون الاكل طعم جدا وخفيف جدا جدا ومن غير حتى سمن ولا زيت لانها فيها دهن حيوانى وفى نفس الوقت صحية جدا انا اللى عملاها بايدى وواثقة من نضافتها)
    - ملح وفلفل اسود وكارى وبهارات
    المقادير دى بتعمل كيس مكرونة 1/2 كيلو
    اولا : تجيبى حلة عميقة تكون استانلس (علشان الالومنيوم بيلصق فيه الاكل ومع المضرب السلك تحسى انه بيتجرح)

* ملعقة كبيرة سمن وتحطيها تسيح وتسخن شوية وبعدين تجيبى تقريبا 2 ملعقة كبيرة دقيق على نار متوسطة وتفضلى تقلبى الدقيق فى السمن ( تحمرية ) بس تفضلى تقلبى لحد ما يكون لونه اصفر غامق بس مش اكتر من كده ( وهو دا السر تحمير الدقيق مستحيل يطلع ريحته لكن وضع الدقيق نى فى اللبن بيكون اكيد له ريحه لذلك الدقيق مش بنستخدمه الا فى المخبوزات اللى بتدخل الفرن لانه له ريحه) اما الخطوة دى بتخليه ييستوى وما تحسيش بوجوده فى الاكل.

** بعد لما بيصبح لونه اصفر غامق شويه بسيطه تجيبى تقريبا كوب او كوب ونصف لبن ( ومن اول هنا هاتشيلى المعلقة اللى بتقلبى بيها وتستخدمى مضرب السلك اليدوى علشان الخليط يكون متجانس ومفيش فية قطع زى الكاسترد كده) ثم تضيفى اللبن ومن هنا تبدأى تضربى جامد جدا بالمضرب السلك علشان مايكونش فيه قطع ابدا يكون سايح زى الكاسترد كده

*** هاتلاقيه لسه ثقيل وجامد ابداى اضافة الشوربة وتقلبى بالمضرب حتى تحصلى على قوام املس ناعم ومتماسك وتستمرى فى التقليب واضافة الشوربة وهو على النار حتى تحصلى على القوام اللى تحبية وخلى بالك انه كل شوية على النار قوامه بيتقل ويستوى - انا بحبه يكون خفيف علشان يدخل بين المكرونة ويكون طعمه يجنن

**** وماتنسيش تضيفى الملح والفلفل وشوية كارى صغيرين وبهارات ودوقي وانتى بتعملى وخلى بالك علشان واتخلصيهوش قبل ما تعملى المكرونة
    ملحوظة
    انا بسلق المكرونه فى شوية شوربة علشان يكون طعمها يجنن وقبل ما بحطها فى الصينية بقلبها بشوية باشاميل صغيرين علشان يكون كله طعمه من بعضة ما يكونش كل حاجة لوحدها

احنا كنا زمان فى بيت امى بنتخانق مع بعضنا علشان ناكل الباشاميل الباقى من صينية المكرونة
    ان شاء الله انا هاعمل مكرونة بعد العيد وها اصور لك كل الخطوات وان شاء الله تعملية ويعحبك جدا انا متاكده ان شاء الله .

لو تلاحظى ان مافيش لا بيض ولا جبنة ولا غيرة عايزة تضيفى الحاجات دى ممكن بس انتى هاتلاقى طعمه يجنن من غير اى حاجة
    وبالهنا والشفا
    وياريت تقولى لى على النتيجة لما تعملية وانشاء الله مش ها اتاخر عليكى فى الصور
    ايوااااا هى دى الطريقة التمام وصحية جدا زى ما انا اعملها بالضبط وبتلع يميم بس انا ازود زيت مع زبدة ولا بيض ولا حاجة علشان البيض بينشف الوش وعن تجربة مرة نسيت احط بيض زى ماكنت بعمل كل مرة وانا باكل بعد ما ادمت الاكل افتكرت هههههههههه وبعدين زوجى لاحظ ان المرونة طرية مش عاملة قشرة قالى المرة دى هايلة ومن بعدها وانا نسيت البيض مع الباشاميل خالص بس احط على الوجه جبنة رومى او مدزريلا لو موجود

الردود
    584
    بصي لفي الدقيق مع السمن او زبد حتي بدا في تحول اللون و بعدين ضيفي البن و هوا سخن

الردود
    584
    و البيض تضعية مع الكمية اللي سوف تضعيها علي الوجة و تضربية مع البشاميل و لو عايزة حطي جبنة علي الوش و ممكن تضيفي الشوبة لو حبيتي

يا مصربحبك ..بحبك يا مصر..بحبك يا بلاااادي
    الردود
    2,750
    تعقيب كتبت بواسطة دفىء المشاعر عرض الرد
    شوفى يا حبيبتى انا بعمل بشمل بشهاده الجميع تحفه حتى حماتى استازه طبخ
    تقولى جميله واتعلمتها منى انا بحط زبده مش زيت وبضع مكعب ماجى مع التوابل الكمون والفلفل الاسود والملح
    وكمان الى هتستغربيله انى بضع معلقه صلصه بتخلى وش المكرونه احمر وجميل وبزود البشمل مع اللبن بضع كمان مرقه
    واللهبتبقى جميله وعمرى ما حسيه بطعم الطحين
    يارب اكون قدره افيدك
    ولو جربتيها قوليلى النتيجه

انا كمان بمعل كده زي دف المشاعر تمام...و مش بحط بصل في البشاميل....

و حطي على كل نصف كيلو مكرونه 2 ملعقه كبيره دقيق و بيضه.طبعا مع الزيت و السمن...

و النتيجه ممتازه و الله.و ممكن ما تحطي البيضه كلها..ممكن تحطي الزلال بس ...

و بالعافيه على قلبك يا قمرين.....

الردود
    8,790
    التدوينات
    7
    التكريم
    • (القاب)
      • الإصرار على النجاح متألقة صيف 1432هـ
      • متألقة صيفنا إبداع 1431 هـ
      • نبض وعطاء
    (أوسمة)
    أختي أنا بعملها والحمد لله الكل بتعجبه طريقتها
    أولا: بتحمصي الطحين مع الزبده بيعطيها طعم لذيذ وبتروح طعمة الطحين
    ثانيا: بتعملي مقدار كاسة حليب مقابلها كاسة شوربة ماجي يعني ما تحطي المقدار كله حليب
    ثالثا: كل كاسه بتحطيلها ملعقة طحين مقابلها
    أنشاء الله تستفيدي

الردود
    1,090
    بركولى المكرونه طلعت جميله وعجبت زوجى جدا وقعد يشكر فيها طول اليوم بس بينى وبينكم انا حاسه ان البشاميل كان قليل شويه وجزاكم الله خيرا

الردود
    81
    قيمر وقليل من احليب السائل مثل ابو قوس او بوني وشوفي الطعم

الردود
    34
    حبيبتي لما تحركي الطحين مع الزبدة خلي الطحين فترة عشان يستوي .. و ما يطلع طعمه ....
    اما البشاميل المتعارف عليع عندنا ... غقط زبدة و طحين و حليب سائل و ملح و جوزة الطيب
    و ممكن اضافة الكريمة السائلة عشان الطعم

الردود
    1,090
    سلام عليكم اخت نابلسية
    كنت عايزه اعرف انتى من جده واللا عايشه فيها عشان لو كان عندك فكره عن دكتور اسنان كويس واسعاره متهاونه عشان زوجى يتألم بقاله اكتر من 3 شهور بس الحاله الماديه لا تسمح باللاسعار اللى هنا دى.
    ولو اى حد عارف ياريت تلحقونى وجزاكم الله خيرا

مواضيع مشابهه

1. **مقبلات متميزه**صلصة السمك المقلي وكمان صلصة أرز الكبسه
    بواسطة تغريد2007 في المقبلات والسلطات والشوربات والمشروبات
    الردود: 35
    اخر موضوع: 15-01-2010, 03:23 PM
  2. صنية البطاطا بالكفتة مع صلصة البشاميل
    بواسطة سبأ الحياة في الأطباق الرئيسة
    الردود: 8
    اخر موضوع: 15-08-2009, 12:55 AM
  3. مليتي من صلصة البشاميل ....تعالي معايا
    بواسطة عاشقة البدر في الأطباق الرئيسة
    الردود: 20
    اخر موضوع: 08-02-2009, 03:23 AM
  4. الكوسا مع صلصة البشاميل
    بواسطة بطوشة في المقبلات والسلطات والشوربات والمشروبات
    الردود: 21
    اخر موضوع: 03-02-2008, 02:35 PM
  5. عجة بالفرن مع صلصة البشاميل
    بواسطة كوكيتا في الأطباق الرئيسة
    الردود: 2
    اخر موضوع: 27-02-2006, 07:28 AM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ