انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 3 من 40 الأولىالأولى 123456713 ... الأخيرالأخير
عرض النتائج 21 الى 30 من 398

الموضوع: احلى تجمع لاحلى امهات لاحلى توينزات وتربلز يااااااااااااب اهديهم

الردود
    831
    ساره ربنا يعينك على التربيلز,معاكى حد يساعدك من اهلك ولا ايه؟؟وكيس حكاية انك بداتى بدرى حكاية البوتى أنا ماما عماله تقنع فيا انى أبتدى بس حاسه بدرى انا ناقصه وجع قلب ووجع ظهر من دلوقتى التعب والقرف جاى جاى وواضح طبعا من الحكايات هنا اد ايه الموضوع متعب ربنا يقويكى

أم حبيبه نورتى مصر وناويه تقعدى هنا قد ايه؟؟

قلوب ربنا معاكى فى تعليم الحمام انتم السابقون ونحن اللاحقون

أوشى كل سنه وولادك طيبين معلش العتب على النظر لسه واخده بالى دلوقتى,امش انتى عملتيلهم عيد ميلادهم هناك فى مصر ولا لسه لما تنزلى؟

الردود
    831
    عاوزين طريقة البروست البيتى بتاع صبا(صحيح يا صبا طيب لما نتى وجوزك مكنتوش بتشوفو بعض فى الخطوبه اتخطبتو ليه سنتين يعنى كنتو تكتبو الكتاب على طول؟؟)
    وطريقة الكشرى الاصفر من عليا

الردود
    632
    صبا
    يعنى انت بتشوفى العريس مرة قبل الخطوبة ولا من غير ؟؟؟؟؟؟
    مش فى رؤية شرعية؟
    الاساس لما دخلنا ايكيا نتعشى بس لابد وحتما نلف لفة بعد ما خلصنا نزلت انا ومرات صاحب جوزى لوحدنا نلف لفة من لا اجواز ولا عيال وبضعنا شوية من تحت
    المطعم بوفيه والاكل سويدى ويعنى مش كله بيعجبنى بس مثلا اصحابنا بيحبوه جداا
    وبيكون زحمة فأكيد اكله حلوة بس هى اذواق
    يلا يا بنتى نتقابل مرة كده ان شاء الله

الردود
    632
    نوودى
    يا بختك ما انا لو فى حد ممكن جوزى يأكل عنده ما كنتش عملتها ابدا
    تعرفى حماتى جت هنا مرتين وجوزى بيفترى وبيأخد راحته لما ماماته بتيجى واحتمال نعملها زيارة وترجع معانا بعد الاجازة ان شاء الله

دقدوقة
    الحمد لله انكم انبسطوا وغيرتوا جو
    ماانا رديت عليكى ورااااااااااااااااا
    كله بصل قصدى عسل لا والله هو نصيب وقسمة قبل كل شىء
    قلبت عليكم المواجع اقصد الذكريات الجميلة

ام حبيبة
    الف هنا ريحة الطعمية وصلت لنا طبعا بمصر اساسى بالفطار هنا بنشوفها فين وفين
    جوزك كان جاى اول مرة كده طبعا من غير ما يشوفك
    هو نصيب ربنا يديم المحبة بينكم
    انا لما كان بيجى واحد يخطبنى ويشوفنى اول مرة كده كنت بستغرب جدا من قبل مااشوفه اقول حد يجى يخطب من غير ما يشوفها مثلا بره ويسأل على بيتها وكنت احيانا بصر ما اطلع اقابل اللى جاى كده بس بابا كان بيدخل يقنعنى محدش هيغصبك على حاجة اطلعى شوية وارجعى تانى
    هو نصيب وقسمة
    الكوارع يا ستى بقعد انقعها بملح والجزار هنا بينضفها حلو بس انا بجيب ماكينة حلاقة جديدة طبعا واقعد احلق لها كويس وبعدين بغليها مرة وارمى المايه وارجع احط مايه نظيفة واغليها تانى وارمى الريم اللى بيطلع لحد ما تنضف المايه وبحط ورق لورا وحبهان وقرفة خشب وبحلة الضغط لحد ما تستوى وبحط بهارات وملح عليها واخدت شوية منها ببيريكس وحطيت فوقها طماطم معصورة وصلصة وبالفرن نوع تانى منها بتكون محمصة غير اللى بالشوربة طرية والف هنا ليكى يا ام حبيبة انا لا لا لا رغم انى اللى عاملها ومنظفها جامد جدا بيجيلى حالة فظيعة وبقولى لجوزى ما تكلمنيش ولا تيجى جمبى لمده 3 ايام وبقعد اطهر المطبخ طول اليوم
    آخر مرة عدل بواسطة shreef2020 : 24-04-2011 في 04:54 PM

الردود
    632
    دقدوقة
    الكشر الاصفر
    بحمص بصلة الاول وببشر جزرة عليها وبضيف العدس الاصفر والرز بعد غسيلهم طبعا (انا بعمل كوب ونص رز +وكوب ونص عدس ) ذى ما بتعملى الرز عادى خالص وبضيف المايه وملح وكزبرة ناشفة وكركم واى بهار تحبيه وبوطى عليه ذى الرز سهل خالص
    فى ناس بتزود المايه مزاج يكون معجن وفى ناس بتحط بيض عليه فى الاخر يستوى بوسط الكشرى
    جربيه هيعجبكم ان شاء الله

فطار اليوم
    حليب بالشيكولاتة وعصير وكرواسان وشيبسى ( شنطة الحضانة ) الله اعلم ايه اللى بتاكل منها

الغدا
    موزة ومشويات جاهز طبعا ( عندنا جاد برضه هنا )
    على فكرة الاكل ده من امبارح جوزى لما عرف ان فيها كشرى اصفر
    جابو معاه والنهارده هو جه على بالى الكشرى واكل منه
    + عصير ونامو ا
    العشا
    ااكلهم اى حاجة بره ( نازلين ب عبدالرحمن لدكتوره وممكن يناموا منى واحنا بره )

على فكرة انا بلبس ولادى حتى الان الداخلى قطعة واحدة اريح وعشان بخاف ظهرهم يبان وهما نايمين بس القطعتين اريح بتعليم الحمام يعنى شوية كده وشوية كده بس مش هشترى جديد قطعة واحدة
    وبشربهم بالكوبيات بالشاليمو عشان اطمن ما فيش عصاير تقع على الاضيات ولو كوبايات عادية بفضل متذنبة لحد ما يخلصوا واخدها منهم

مع أحن زوج وأشغب ولد وبنت في درب التبانة حماهم لي الله
    الردود
    1,496
    التكريم
    (أوسمة)
    تعقيب كتبت بواسطة d2do2a عرض الرد
    على ذكر الجواز والخطوبه انا اتخطبت ست شهور وكتب الكتاب اربع شهور وبعد كده دخلت القفص,أنا قد جوزى بالضبط ويمكن عشان كده اختلافتنا كتير مش عارفه بس بحس انه صحيح بيكبر دماغه من حاجات كتير بس مبيكبرش دماغه من عصبيتى وبيحطها فى دماغه وحتى لو معبرش عن ضيقه ساعتها يقعد يفتكرهالى وعلى طول واخد فكره انى مجنونه وعصبيه ومش عاوز يغير الفكره ديه من دماغه مهما حاولت اهدى نفسي هوا مش بيشوف المحاولات ديه,انا برضه مكنتش موافقه عليه ومن غير أسباب واضحه يعنى يمكن السبب الوحيد الواضح بالانسبالى انى مر تحتش لباباه(وسبحان الله باباه هوا سبب مشاكل كتير بينا دلوقتى كان قلبى حاسس لأ أنا كنت متاكده بس محدش كان موافقنى على تفكيرى ده) بس ماما واخويا فضلو ورايا لحد ما أقنعونى,هوا شافنى وانا فى الشغل صدفه وعجبته وبعت واحده تكلمنى,أياااااام فكرتونى بالماضى,انا كنت بسأل ياعليا على حكاية الحب قبل الزواج بيفرق ولا لأ لانى محبتش جوزى قبل الجواز كان اعجاب بس وبعد الجواز حسيته كويس ومناسب لكن حب بقى ورمانسيات لأ فعشان كده كنت بسأل هل بتفرق ولا كله فى الآخر بصل قصدى عسل
    دقدوقة انا في رأيي ان المهم انه تكون فيه كميا بين الاتنين يعني لما واحد يتقدم لواحدة لازم تحس بارتياح عشان توافق عليه والارتياح ده هو الشرارة اللي حتتقلب لحب بعد كده لكن مش مجرد ان فيه كل المواصفات اللي هي عايزاها وخلاص......يعني انا مثلا كنت مخطوبة قبل زوجي لمعيد عندنا في الكلية وقت ماوافقت عليه مكنتش حسيت ناحيته بحاجة بس كانت عاجباني الحكاية انه اخترني انا من وسط بنات الكلية وانا اصلا كنت بحلم بكده زمان ان حد يعجب بيه من بعيد وبعدين يخطبني لان معنى كده انه انا لفت نظره(ده كان تفكيري وقتها) المهم بعد الخطوبة ماستعطفتوش قوي وحصلت مشكلة بين بابا وباباه كان هو ملوش فيها اي دور فبابا فسخ الخطوبة الحمدلله...... هي اصلا كانت خطوبة قصيرة شهرين تلاتة وكمان تعتبر مع ايقاف التنفيذ لانه كان من محافظة تانية فمكانش يبقى عنده وقت ييجي ونادر لما كنت بشوفه في الكلية لانه ماكانش بيدرسني بس حسيت كأن ربنا عايز يقولي ان طريقة تفكيري غلط........واتجوزت في الآخر بالطريقة التقليدية سبحان الله ......

تعقيب كتبت بواسطة d2do2a عرض الرد
    ساره ربنا يعينك على التربيلز,معاكى حد يساعدك من اهلك ولا ايه؟؟وكيس حكاية انك بداتى بدرى حكاية البوتى أنا ماما عماله تقنع فيا انى أبتدى بس حاسه بدرى انا ناقصه وجع قلب ووجع ظهر من دلوقتى التعب والقرف جاى جاى وواضح طبعا من الحكايات هنا اد ايه الموضوع متعب ربنا يقويكى

أم حبيبه نورتى مصر وناويه تقعدى هنا قد ايه؟؟

قلوب ربنا معاكى فى تعليم الحمام انتم السابقون ونحن اللاحقون

أوشى كل سنه وولادك طيبين معلش العتب على النظر لسه واخده بالى دلوقتى,امش انتى عملتيلهم عيد ميلادهم هناك فى مصر ولا لسه لما تنزلى؟
    ده نورك ياقمر وانا قاعدة شهر كده ان شاء الله.......والبوتي فعلا وجع قلب عايز اللي يبدأ بدري يكون عنده طولة باااااااااااااااااااااااااااال........

تعقيب كتبت بواسطة shreef2020 عرض الرد
    نوودى
    يا بختك ما انا لو فى حد ممكن جوزى يأكل عنده ما كنتش عملتها ابدا
    تعرفى حماتى جت هنا مرتين وجوزى بيفترى وبيأخد راحته لما ماماته بتيجى واحتمال نعملها زيارة وترجع معانا بعد الاجازة ان شاء الله

دقدوقة
    الحمد لله انكم انبسطوا وغيرتوا جو
    ماانا رديت عليكى ورااااااااااااااااا
    كله بصل قصدى عسل لا والله هو نصيب وقسمة قبل كل شىء
    قلبت عليكم المواجع اقصد الذكريات الجميلة

ام حبيبة
    الف هنا ريحة الطعمية وصلت لنا طبعا بمصر اساسى بالفطار هنا بنشوفها فين وفين
    جوزك كان جاى اول مرة كده طبعا من غير ما يشوفك
    هو نصيب ربنا يديم المحبة بينكم
    انا لما كان بيجى واحد يخطبنى ويشوفنى اول مرة كده كنت بستغرب جدا من قبل مااشوفه اقول حد يجى يخطب من غير ما يشوفها مثلا بره ويسأل على بيتها وكنت احيانا بصر ما اطلع اقابل اللى جاى كده بس بابا كان بيدخل يقنعنى محدش هيغصبك على حاجة اطلعى شوية وارجعى تانى
    هو نصيب وقسمة
    الكوارع يا ستى بقعد انقعها بملح والجزار هنا بينضفها حلو بس انا بجيب ماكينة حلاقة جديدة طبعا واقعد احلق لها كويس وبعدين بغليها مرة وارمى المايه وارجع احط مايه نظيفة واغليها تانى وارمى الريم اللى بيطلع لحد ما تنضف المايه وبحط ورق لورا وحبهان وقرفة خشب وبحلة الضغط لحد ما تستوى وبحط بهارات وملح عليها واخدت شوية منها ببيريكس وحطيت فوقها طماطم معصورة وصلصة وبالفرن نوع تانى منها بتكون محمصة غير اللى بالشوربة طرية والف هنا ليكى يا ام حبيبة انا لا لا لا رغم انى اللى عاملها ومنظفها جامد جدا بيجيلى حالة فظيعة وبقولى لجوزى ما تكلمنيش ولا تيجى جمبى لمده 3 ايام وبقعد اطهر المطبخ طول اليوم
    تصدقي الطعمية كانت واحشاني جداااااااا ولجين بتمووووووت فيها وانا راجعة ان شاء الله حبقى اجيبلك معايا شوية هههههه........
    وايوة زوجي اول مرة جه كان مع باباه ومامته وده اللي كان غايظني لان اي حد كان بيتقدملي كان بييجي دايما لوحده تخيلي قعدت في كرسي مداري عشان مايشوفنيش كويس خخخخخ بس بعد تاني مرة اختلفت 180 درجة بابا اول ماسألني قلتله موافقة وكان مستغرب جدااااااا لاني كنت قبل كده بطلع القطط الفطسانة في العريس ههههه فعلا الموضوع ده نصيب وقسمة سبحان الله........وتسلم ايدك على الكوارع بس حقول لماما على الطريقة عشان ماعتقدش اني حتهور واعملها هههههه.........

الردود
    101
    تعقيب كتبت بواسطة shreef2020 عرض الرد
    لولا الفلة
    التالتة تابتة ان شاء الله وتبقى معانا هنا باحلى توأم ياااااااااااارب
    توكلى على ربنا وان شاء الله بيراضيكى ويفرح قلبك انت وجوزك

حبيبتى يا لولا

ربنا يكرمك يارب على الدعاء و جزاك الله خير

ربنا يبارك لك فى اولادك يارب انت وكل الأمهات الحلوين اللى فى التجمع

معلش ابقوا اسمحولى ابص بصة كدة من فترة للتانية علشان ليا ناس حبايبى هنا كتيير زيك انتى ونوووودى

وان شاء الله لما ابدا حبقى اقولكم على كل التفاصيل

دعواتكم

الردود
    818
    السلام عليكم ورحمة الله
    كيفكم يا امهات يارغاياات ههههه وكيف توائمكم يارب بخير
    انا الحمد لله بخير وعيالي بخير
    اليوم رحت لاهلي وانبسطنا الحمد لله مع شوي كركبه
    كنا نصلي المغرب انا وامي ولما خلصت رحت اشوف عيالي ايش يهببون
    لقيتهم فاتحين درج بالمطبخ وياخذون السكاكين والملاعق ويحطونها بره بالحوش على العربيه الي نطلع فيه الزباله اكرمكم الله
    والعربيه مليانه ههههههه كأنهم بيبعون وركض بقوه رايحين جايين ولامعبريني واياد يركض بسكينه كبيره وربي ستر سكتت لحد ماوقف وخذتها
    بصراحه تحف تحف متعبين ربي يهديهم ويصلحهم ويعقلهم

على طاري الزواج
    ياناس
    الخطوبه عشان كنا نبغى بعض بس مانبغى زواج ولا كتب كتاب الا قبل الزواج بمده قصيره
    كذا رغبتي انا ورغبة اهلي
    ثانيا بعد كتب الكتاب شفته بالبيت زارني مرتين بس واكلمه بالتلفون عادي
    هو مافيها شيء يجي يزورني بس امي تقول ماتكثرون شوفات لبعض حتى ماتملون من بعض
    وفعلا كلامها عين العقل ربي يخليها
    ثانيا لما امه كلمة امي جاء هو وامه وشافني وشفته شوفه شرعيه وسألنا بعض كم اسئله
    وبعدها وقت تفكير والحمد لله ربي وفقنا
    بعدين امه اختارتني لاني فيني كثير من طلبات ولدها واحنا سألنا عنه كثير ولما لقينا السمعه كويسه طلبنا يجي للشوفه الشرعيه

ام ابي
    ياسلام على الطعميه بالعافيه عليهم يارب
    للاسف ما احبها .
    وربي يخليلك زوجك يارب وتزوجون عيالكم وتشوفون عيالهم

دينا
    حلوو مره تغيير الروتين والمكان والحمد لله انبسطتوا والاطفال لازم شوي بهذله تعب شيء طبيعي
    المهم الواحد مع التغيير نفسيته بتتحسن
    وما اعتقد الحب قبل الزواج بيفرق في الاخير قسمه ونصيب
    وعلى قولتك يمكن عشان عمركم متقارب يصير فيه مشاكل
    ربي يخليكم لبعض

نووودي
    استنى تطبيقك لصينية الشاورما
    فعلا هي دسمه يلزمها شاي اخضر للتهضييييييم

البروست البيتي
    طريقتي اجيب دجاجه اقطعها بالنصف وانظفها واغسلها واشيل الحاجات الزايده(بصراحه الان هذي مهمة شغالتي عشان ماكون كذابه) وبس تخلص استلم الدجاجه
    اشيل شوي من الجلد عشان التتبيله تدخل جوا يعني اجزاء بسيطه نشيله ونغرز فيه السكين
    ونتبله ب(بابريكا كمون فلفل اسود زنجبيل بودره وثوووم وزيت زيتون وملح ولازم زبادي شوي او لبن رايب لتطرية الدجاج)
    ونتركه ساعه تقريبا
    بعدها نقلبه بدقيق ابيض بعدين بيض بعدين بقسماط(فتات الخبز+كورن فليكس مدقوق) ونخليه شوي يتماسك وعلى الزيت الغزير على نار من متوسطه للهاديه
    لذيذ جدااااااا بياخذ حوالي ثلث ساعه او حسب النار ماني متأكده
    مع بطاطا مقلي
    وصوص الثوم انا طريقتي
    زبادي+مايونيز+ليمون+ثوم مبروش صغيير+فلفل اسود ويمييي

الردود
    76
    يلهووووووووووووووووووووووووووووى دماغى لسعت وخبطت على الجيران ومش عارف ة مين قال ايه ومين مش ىقال ايه
    المهم وانتوا جميعا بالف صحة وسلامة وخير
    وربنا يباركلكم فى اولادكم يارب
    ام العبدين انا رقمك وصلنى بس انت عارفة كل ما انوى العيال تبهدلنى وتشد التليفون هكلمك بكرة ان شالله بس مش عارفة اى وقت جوزك مش موجود؟

قلوب خضراء سامحينى بالله عليكى والله العيال بتجننى واناعلى النت

الردود
    632
    ام حبيبة
    هنا بالرياض فروع ل جاد بنروح ناكل ساندوتشات فول وطعمية منه جميلة لان اغلب المطاعم بتعملها بالحمص
    وربنا يديم المحبة بينك وبين جوزك وتفرحوا بالولاد
    كنت فاكراكى هتقعدى اكتر بمصر للصيف

لولاالفلة
    حبيبة ليه تطلى شاركى معانا وربنا ييسر لك عشان تأخدى خبرة

صبا
    تسلم الايادى
    ربنا بيسترها معانا والله من عمايل ولادنا
    ايوة كده فهمنا الموضوع

اوشى حبيبتى
    اتصل باى وقت ولا يهمك
    انا بصحى مع ولادى من الصبح وما بنام تانى وجوزى ما بيرجع قبل 5
    وكمان طيارته اليوم العصر على جدة وهنقعد لحالنا وربنا يستر عليا من ولادى

مواضيع مشابهه

1. الردود: 396
    اخر موضوع: 16-10-2011, 08:17 AM
  2. الردود: 409
    اخر موضوع: 03-08-2011, 01:16 PM
  3. الردود: 422
    اخر موضوع: 24-06-2011, 04:26 AM
  4. احلى تجمع لاحلى امهات توائم
    بواسطة لوليتا 85 في ركن الألعاب والترفيه
    الردود: 392
    اخر موضوع: 02-02-2011, 09:26 PM
  5. الردود: 215
    اخر موضوع: 30-09-2009, 11:58 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ