انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 5 من 121 الأولىالأولى 1234567891555105 ... الأخيرالأخير
عرض النتائج 41 الى 50 من 1205

الموضوع: تجربتي مع الرجيم وخاصة الكيمائي

الردود
    20
    مرحبا بنات ... شدوا حيلكم في الرجيم وانا راح ابدا معاكم من اليوم الثلاثاء لمده اسبوع على الرجيم الكيميائي وان شاء الله انزل واستمر عليه وعلى الرياضه لانكم شجعتوني بنتايجكم رغم اني كنت خايفه شوي من الكيميائي لكن ربي يستر وانزل وزني من غير مشاكل .... يارب ...

الردود
    429

وصبكم الله بالخير

شو هل الهمة وشو هل النشاط يا بنات لكِ

والله فرحتوني كثير كثير كثير

ويا الله نشد الهمة ونبدأ مع بعض الرجيم ... بس متى نبدأ أي يوم... وها يا حبايبي من غير لخبطة عشان نستفيد من الرجيم زين زين

ونشوف أنفسنا رشيقات....

وشو رايكم نبدأ من أول الإسبوع... السبت علشان نمشي على النظام بالترتيب

وإلي معانا تسجل الوزن كل أول إسبوع علشان نعرف كم نزلنا

وعندي فكرة علشان نستفيد أكثر

شو رايكم بعد صلاة الفجر وبعد ما نصلي الفجر ... نروح ونعمل رياضة في البيت للصدر والأرداف والبطن والظهر وكلها... وأعتقد إن الإيروبكس يكون ممتاز

أنا بحاول هل اليومين أروح أشوف لي شريط للإيروبكس علشان أتمرن عليه الصبح بعد الصلاة... والساعة 4:30 العصر أبدأ بالمشي لمدة ساعة

ها شو رايكم... أعتقد كذا راح نستفيد بسرعة من الرجيم والتمارين والمشي

واذا حبيتوا الفكرة خبروني علشان إنفذها سوى يا حلويين

وما أنسى تحياتي الحارة لكم...

المارين.... أم الوليد

الردود
    1,557
    اختي المارين اهلا بكي وبافكارك انا مقتنعه بفكرة الرياضه
    وانا عن نفسي امارس الرياضه 15 دقيقه يوميا بعد صلاة المغرب لاني بعد صلاة الفجر اذهب للكليه مباشرة وللاسف فان وقتي لا يسمح بالمشي ابدا ولكنه مفيد علي اي حال
    ولكن الرياضه الفرديه متعبه قليلا بدون جهاز ولكني احاول
    اما بالنسبه للوزن فان شاء الله اوزن ونبدا معا الاسبوع يوم الجمعه ما رايكم
    كل يوم جمعه نحط الوزن ونشجع بعض
    اتمني المشاركه من الجمييع

الردود
    4
    اشوفك والله نشطتي المنتدنه يا رونه يعطيك العافيه وياريت كل الاعضاء فعالين ونشطين مثلك ، بالمناسبه كلامك فيه سحر عجيب يعني الواحده ما تحس حالها إلا وهي مندمجة جدا معاك ، يعطيك الف عافية وانا كمان اب ادخل مع الحبوبات على الرجيم الكيمائي ( صرنا 3) بس ياريت لو تحددون الموعد مادري لو يناسب يوم السبت 15 /3 /2003 ولا لأ ، بليز افيدوني بالمواعيد الله يخليكم ونبقي نتقابل نهاية كل اسبوع نشوف النتائج

منتظرتكم

الردود
    362
    شكرا رونه على الموضوع ...فعلا الرجيم الكيماوي بنحف ،انا جربته من سنين لمدة اسبوعين ونحفني 9 كيلو وكان يعتمد على البيض اكثر شي ...

الردود
    235
    vازيك يارونه عمله إه نظرا لما شفتوا من تعاونك معانا خلاني اطمع واتعشم كتير وكتير عشان تسعدنى وححكيلك قصتى من طقطق لسلامو عليكم
    قبل ماتزوج كان جسمى كان وكان فعل ماض متناسق ورشيق وكنت فرحانه بنفسى لكن الدوام لوجه الله لما كنت حامل وزنى زاد 33ك وانا ليا مخلفة20 شهر ولسه عندى وزن زياده 18ك حولت اعمل انواع كتير من الرجيمات لكن عمرى ما اقدرت اكمل يوم وبالنسبه لرجيم الكميائى اللحم والبيص المسلوق والسمك مابحبهمش وماقدرش احط فى بؤى لحمه من غير خبز وانا بحب اللبن والكورن فلكس بموت لو ماكلتهمش فى الصبح والليل كمان انا لما بعمل رجيم بجوع كتير لدرجة يحصلى هبوط فى سكر الدم رغم الهيمو غلوبين عندى 13 والحمدولله صحتى كويسه والي زاد وغطى بنتى ربنا ايخليها متعبه لاقصى حد وكل اتنرفز منها اروح وكله شكلاته وحلويات على فكرة انا بمشي كتير على جهاز المشى الي بالكهربا وانا مابش اروح دكاترة عشان لمل اروح لهم بتجن زياده
    وانا عيزه اروح ازور اهلى فى الصيف مش عايزه اروح بشكل البشع وكوم الحم الي انا شيله معايا والله اخواتى ح يضحكوا عليا وحبق تريقتهم عالريحه و القيه عشان كده عيزاك يرونه تسعدى اختك المسكينه الي بقت زى الفيله
    وتدوريلى على رجيم سهل وربنا يجعله فى ميزان حساناتك واسفه طولت تقلت ومنكم السماح

الردود
    1,809
    سلاممممممممممممم يا بنات الصراحةةةةة أنا سعيدة جدا جدا جدا انك اتشجعتوا لأن أول خطوة
    فى اتخاذ قرار بدأ الرجيم هى الخطوة الأهم وبعد البدأ فى الرجيم لا يوجد خوف عليكم لان
    الجسم هيبدأ يتعود ان يحتاج كمية قليلة من الأكل فقط وحتحسوا بشبع من أكل أقل كثير على
    الكمية الى كنتم متعودين تأكلوها ...

عزيزتى ام السعد ابدأى الرجيم واتكلى علىالله وانشاءالله كل خير وتنزلى الكيوات الى تعباكى
    ولوتحبى تبدأىالرجيم يوم الجمعة أو السبت عشان البنات كلكم تبدأوا فى نفس الوقت ونشوف
    نتيجه كل اسبوع ونعرف كل وحده نزلت كام كيلو أو لو أحسنلك تبدأى قبلهم كمان تقوليلنا على
    النتايج الحلوه أول بأول أختى

اختى المارين الحمدلله ان الرجيم هيكون جماعى هيكون اسهل كثير لانكم دائما تشعجوا بعض
    وانا هكون معاكوا يوم بيوم عشان لو أى واحدة صادفتها أى مشكلة تكتبلى هنا على طول
    الرياضة ممتازه وممكن كل واحدة فيكم يمارسها حسب الوقت المتاح له حسب ظروفه..
    وانا مع كلامك أختى المارين انه الأفضل بدأ الرجيم أول الأسبوع .. وفكرتك حلوه اختى
    وطبعا الرياضة سواء مشى أو جرى أو ايروبك كل واحده تختار الأنسب لها وكل أسبوع كل واحده تكتب لنا نزلت كام كيلو

أختى soso فعلا الأفضل الرجيم يكون فى أول الأسبوع يوم الجمعه أو السبت ممتاز لو يكون بداية الرجيم والرياضة الى انتى تحبيها وتشوفيها سهله يعنى ممكن البدأ فعلا 15 دقيقة وبعدها ممكن نزيد الوقت او نوعيه الرياضة فى الأسابيع الجايه ..

أهلا حبيبتى الريله المنتدى منور دائما بوجودك فيه وأنا اصلى بحب الحركه والنشاط وان الواحد لو فعلا عنده مشكلة ما سواء مشكلة بدانه أو اى مشكلة ان كانت انه يشوف لها حل ولا يستسلم ابداااااااا مهما حصل وحتى لو فشل فى تجربه يدخل فى تجارب تانيه لحددددددددددد ما يوصل للهدف المطلوب العزيمه وقوه الارادة لان الواحد لازم يقول لنفسه لن تستطيع السمنه ان تهزمنى انا استطيع ان اكون اقوى واتحكم فى نفسى ( انا ورا السمنه والزمن طويل ههههههه ) وانشاءالله نبدأ يوم الجمعة الجاى حبيبتى وياريت تدخلى النت قبل يوم الجمعة عشان نأكد الميعاد وانشاءالله هنتقابل فى نهاية الأسبوع ولو اى مشكلة واجهتك ادخلى النت ونناقشها لانه اهم حاجه عدم التخريب والتفكير 100 مره قبل الاقدام عليه

يا جماعة الى حابب يكره نفسه فى كثر الأكل يضع صورة امرأة جميلة وممشوقه القوام على باب الثلاجه ويعلقها عشان كل ما تدخلوا المطبخ وبس تفكروااااااا انكم تأكلوا هتشوفوا صورة عارضة الأزياء الى جسمها مضبوط بالملىىىىىىى وهتقولواااااا لاااااااا للأكل الرشاقه اولا ثم ثانيا ثم ثالثا وهكذا ننتصر فىالنهايه ( اصلها حرب مع النفس ولازم لا نترك النفس تهزمنا ابدا ههههه )

أنا عايزه من كل عضوة ناوية تبدأ الرجيم الكيميائى تكتب أسمها واليوم الى هتبدأ فيه
    عشان نبدأ نسجل تطورات كل واحدة ومدى استجابة جسمها للرجيم

وياريت لما يبدأ الرجيم محدش يلخبط فى الأكل لانه صدقونى حرام لما الجسم يبدأ يفقد من الوزن كيلوات مخزونههههههههه من زمان يعنى بصعوبه بيتعب لحد ما ينزلها وانتوا تلخبطوا النظام وترجعوا كل الكيلوات الى فقدتوها عشان شهوه لأكلة هتضيع كل التعب الى اتعمل فى الرجيم وبعد ما تلخبطواالرجيم ترجعوا تندموا تانى

على فكرة لو كل واحدة حست انها بدأت تحس بضعف أمام الأكل وهتلخبط الرجيم تنتظر بسسسسسسس 20 دقيقة قبل ما تأكل لان لو انتظرنا 20 دقيقة بعد الاحساس بالجوع لوجدنا ان احساس الجوع اختفى وانه كان وهم لاننا ساعات بنقنع نفسنا اننا غير قادرين على الاستمرار
    فى الرجيم ولازم نأكل ونلخبطه والحل لو شعرتوا بالجوع الانتظار أو الدخول للمنتدى لنناقش الأمر قبل تخريب الرجيم وممكن تشربوا الليموناته أو الشاى كما ذكرت فى اى وقت من اليوم

ملحوظــــــــات هامة :

* ياريت اثناء الرجيم شرب الماء كثيرا وقبل الأكل بساعه حتى يملأ البطن
    * عدم شرب الماء بعد مباشرة وشربه بعد ساعتين من الأكل
    * ونمضغ الأكل جيدا وبهدوء ويجب اخذ قيتامينات كل يوم كما ذكرنا
    * عدم استخدام السكر او اللبن ممكن استخدام السكر البديل فقط
    * عند الشعور بالجوع بيتن الوجبات ممكن أ كل الخيارأو الخس ولكن بعد مرور ساعتين على الوجبة الرئيسية
    * ان استطعتوا ممارسه رياضى المشى 30 دقيقة او الأيربوكس ولو شعرتوا بكسل فى بداية الرجيم فلا مانع من الانتظار وعدم ممارستها حتى تتنشطوا وهذا سيحدث بعد مرور بعض الأيام على الرجيم لأ الرجيم فى البدايه بيسحببببببب كثير من مخزون الدهون الى فى الجسم عشان كده
    ممكن تشعروا ببعض الكسل وهذا أمر طبيعى لان الجسم بيبدأ فى العمل على حرق الدهون المتراكمه ..
    * محاولة طبخ الأكلات الموجوده فى الرجيم الكيميائى بطرق مختلفه حتى لا تشعروا
    بملل من نفس الوجبات كمثال ممكن طبخ اللحمه بأكثر من طريقة ( طريقتى )
    1- مرة تشوى على الفحم
    2- مرة تشوح فى طاسة على النار من غير زيت لان اللحمه بتنزل ماء منها عند طهيها
    3- مرة عمل اللحمة صوابع كفتة أو كور صغيرة
    ( ممكن اضافة الثوم والبصل للأكل )
    ونفس الشىء بالنسبة للفراخ ممكن تطبقوا طرق الأكل الثلاثة

انتظر كتابه أسامى العضوات الى هيشتركوا معنا فى بدأ النظام الكيميائى فى بدايه الأسبوع
    الجاى وبالتوفيق للجيمع

اى استفسار انا جاهزه ومتواجده كل يوم

لحد الان الأخوات الى معانا فى الرجيم الكيميائى هم :

1- RASHROOSH
    2- soso
    3- المارين
    4- ام السعد
    5- الريله

مس بيوتى هتكمل معاكم الرجيم بعد ما تخلص رجيم الملفوف الله عينها على طعمه

أى اعضاء جدد حبين الانضمام للمجموعة قبل ما تبدأ يدخلوا يكتبوا اسمائهم قبل يوم الجمعة الجاى
    لاننا مش هنقبل الأعضاء المتأخرين هههههههههه

تحياتى

رونــــــــه
    آخر مرة عدل بواسطة رونة : 12-03-2003 في 06:59 AM

الردود
    1,809
    اهلا حبيبتى jihan وانا معاكى انشاءالله نوصل لحل و كل شىء ييجى بالارادة القويه
    وأنا هشوفلك نظام رجيم مناسب لكِ .. انتى على كلامك محتاجه رجيم يكون فيه لبن وخبز فطبعا هيكون النزول فى الوزن بطىء فلو حابه أكتبلك نظام رجيم ينزل حوالى من كيلو1 الى 2 فى الأسبوع ؟

فى انتظار ردك حبيبتى

الردود
    429

أنا وصلت

والحمد لله إني حصلت التشجيع منكم... وحصلت حد يكون معاي لرجيم... بدل ما أكون لوحدي وأحسس بالملل

ألحين يبدأ الجد والعد التنازلي

10

9

8

7

6

5

4

3

2

1

0

بوووووووووووووومممممممم

ألحين بنحصل روح الصبر والمثابرة... أيوى كذا شدوا الهمة بدل ما نسوي الرجيم لوحدنا... ألحين نحنا مجموعة... وبنشوف من فينا راح تصبر وتكمل للنهاية... ومن فينا راح تتخاذل وتتوقف...

وعندي فكرة حلوة

بعد شهر من يوم السبت... إلي فينا تحقق النجاح في خفض الوزن مع الرياضة كل يوم... تحصل هدية من باقي الفريق... أياً كانت... وترسل للفائزة وين ما كانت إن شاء الله أخر الدنيا... انا من ناحيتي موافقة

ها شو رايكم

هذا كله علشان روح الجد والنشاط... وكل ما بغيتي عزيزتي تتخاذلين... ما عليك إلا إنك تتذكرينا وتتذكري الهدية.... ويا اللع بالهمة

نسيت

راح نبدأ إن شاء الله من يوم السبت 15/3/2003م

مع تحياتي
    المارين... أم الوليد

الردود
    138
    السلام وعليكم اخواتي العزيزات انا عضوه جديده هنا عندكم قرات كل ماكتبته عن انواع الرجيمات وانا لي ثلاثه ايام ماشيه في ريجيم الاخت سوسو بس ايش رايكم اي نوع اصلح لي خصوصا اني توي قايمه من ولاده ووزني 92 وطولي 156 وصارت لي عقده من التخن بس ابكي صرت مااحب اطلع عند احد ولا اشوف احد انا قررت اني انشاءالله لو نزلت 15 كليو او 20 حعمل عمليه شد لبطني لانها اكبر مما تتصور ارجوكم اوقفو معاي ......... وتسلمون لي وانشاء الله نصير اخوه في الله يجمعنا حب الله

مواضيع مشابهه

1. تجربتي مع الرجيم\\\\\\
    بواسطة asairi في ركن التغذية والصحة والرجيم
    الردود: 5
    اخر موضوع: 07-06-2009, 12:54 AM
  2. تجربتي مع الرجيم
    بواسطة ام عمار99 في ركن التغذية والصحة والرجيم
    الردود: 4
    اخر موضوع: 27-12-2008, 01:49 AM
  3. الردود: 3
    اخر موضوع: 29-04-2008, 11:41 PM
  4. الرجيم الكيماوي
    بواسطة موناتي في ركن التغذية والصحة والرجيم
    الردود: 4
    اخر موضوع: 09-01-2005, 06:27 PM
  5. تجربتي مع الرجيم
    بواسطة امووووله في ركن التغذية والصحة والرجيم
    الردود: 9
    اخر موضوع: 30-10-2002, 02:31 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ