💖صلاح القلوب💖:
#تفريغ_أسرار_الصلاة_٢
السر السابع عشر⬅️(القوي خير من الضعيف)

ملف وورد
https://archive.org/details/asrar_aslala_2_aldrs_17
يوتيوب
https://www.youtube.com/watch?v=_0ka...WTaFbfp1ikGlOj

صوتي
https://archive.org/download/way_19_...25_2009/17.mp3

🔹حين يقول-عليه الصلاة والسلام- :-

🍂"أول شئ يرفع من هذه الأمة الخشوع حتى لا ترى فيها خاشعا"🍂

👌تعلم أن الخشوع يرى، الخشوع نعم في القلب ولكنه يرى.

⭐️كما قال رب العالمين-جل جلاله:-🍃 "سيماهم في وجوههم من أثر السجود"🍃

💫 يعني:-يظلون دوما أصحاب وجوه طيبة، وجوههم تشهد أنهم في الصلاة خاشعين

⭐️ويقول حذيفة-رضي الله عنه-:-
🍂"أول ما تفقدون من دينكم الخشوع، وآخر ما تفقدون من دينكم الصلاة"🍂

💫والخشوع حين يرفع تبقى الصلاة من غير طعم، ومن غير خشوع"

⭐️قال الله -عز وجل- :-
🍃" فإلهكم إله واحد فله أسلموا وبشر المخبتين"🍃

👈تفهم أن الإخبات من الإستسلام، والذي يستسلم لربه- جل جلاله- يصبح مخبتا خاشعا.

🔹في واحد مهما تقوله ما يقتنعش لكن لو استحلفته خلاص الموضوع يخرج عن طاقته وعن إمكانياته، يصبح غصب عنه لازم يعمل ده... ليه؟

↩️لإن نقطة ضعفه:

🔘 رضا ربنا عنه،
🔘ورغبته في الجنة،
🔘 وإنه مش عايز يخسر الآخرة
🔘نقطة ضعفه إنه مستسلم لله.

⭐️قال الله-عز وجل-:-
🍃"وماكان لمؤمن ولا مؤمنة إذا قضى الله ورسوله أمرا أن يكون لهم الخيرة من أمرهم" 🍃

🔹في حاجات كتير ممكن أختارها لكن إذا كان ربنا أمر يبقى الموضوع خرج عن اختياري.

🔹محتاج تكون نقطة ضعفك إن إنت محتاج يكون ربنا راضي عنك، ومحتاج تكون نقطة قوتك الرغبة في الآخرة .

⭐️قال الله-جل جلاله- :-
🍃"من كان يريد الحياة الدنيا وزينتها نوف إليهم أعمالهم فيها وهم فيها لا يبخسون¤أولئك الذين ليس لهم في الآخرة إلا النار وحبط ما صنعوا فيها وباطل ما كانو يعملون."🍃

🔹قضية إن إنت عايز الآخرة دي نقطة قوة
↩️ هتخليك:-

💦ضعيف قدام ضميرك، قوي قدام شيطانك
💦ضعيف قدام الموعظة، قوي تجاه داعي الشهوات
💦ضعيف قدام الأذان، وقدام الكعبة والصدقة
💦ضعيف قدام منظر اليتيم ضعيف قدام أجر الصيام

⭐️لما تكون ضعيف قدام الحسنات وقوي قدام الشيطان الرجيم 👌هو ده الإيمان القوي..!

💢في واحد نقطة ضعفة النساء، في واحد نقطة ضعفه الفلوس، في واحد نقطة ضعفه ولاده، أو شغله، إنت نقطة ضعفك إيه؟

⭐️قال رسول الله-صلى الله عليه وسلم-:
🍥🍥"والمؤمن القوي خير وأحب إلى الله من المؤمن الضعيف"🍥🍥

↩️وغالبا بتكون نقطة الضعف هي حب الدنيا👌 ولازم تتخلص منها،
💢اللهم اجعلنا من أهل الآخرة يارب☝️

💖💖💖💖💖💖💖
📎واحدة من أمهاتنا الطيبين بتقول إن كان عندها فلوس وخير كتير وأبوها -الله يرحمه- كان غني وأغناها وجابلها محلات ودكاكين وفلوس وخير كان الناس بيسموها مثلا يعني لو كان اسمها إحسان كانوا النساء بيسموها 'إحسان خواتم' من كتر ما كان عندها خير من بتلبسه ومن كتر الدهب اللي عندها

📎لكن لما تزوجت وقفت مع زوجها و كانت لا تبخل عليه وحياتها كلها كانت تضحيات تخلصت من كل مالها ومن كل خير عندها، حتى لو عملت جمعية وتكون مثلا بعشرة آلاف جنيه لما تقبض الجمعية تتصدق بيها كلهاااا في سبيل الله قالت:- "وعمري ما زعلت وعمري ما حسيت بألم وأنا بأنفق في سبيل الله"
📎مات ابنها فلذة كبدها ولما مات ابنها كانت مربية شوية طيور طلعت وابنها ميت ولسه في المستشفى ما جابوهوش طلعت تطعم الطيور فالناس قالولها إنتي اتجننتي؟؟!! إنتي بتطعمي الطيور وابنك ميت؟!

📎قالتلهم :-طيب مش هم دول روح؟ و واجب عليا أأكلهم؟

📎عارفين كل التضحيات دي وكل الصبر على البلاء ده أكيد كتير أوي كن سر،، تتوقعو السر إيه؟الست دي بتقول:-"أقولك على سر أنا عمري ما غمضت عنيا إلا وشوفت الكعبه"
💖💖💖💖💖💖💖

💢الكلام ده👆 أنا مصدقه!!؛ لإني عارف ربي -سبحانه وتعالى- كريم هو سبحانه وتعالى الحنان ذو الحنان

⭐️قال تعالى:-🍃وحنانا من لدنا"🍃 ربنا ذو حنان يتحنن على عباده بما شاء!!

🔹 تخيل؟؟ بقى إنسانه قاعدة في وسطنا ولو غمضت عنيها تشوف الكعبة!! إنت لما تغمض عنيك بيخطر في بالك إيه؟

👌 ده الأنس الي ربنا بيهبه سبحانه وتعالى للصابرين الثابتين على الخشوع وطعم العبادة ولذة الطاعة.

🔹كتير أوي كنت استغرب من شيخ كبير زي فضيلة الشيخ محمد حسان على الأذى اللي بيبتلى به، من أذى يحيط به، ومن جريدة تسبه، ومن قناة تستهزئ به..

🔹 أنا أكتشفت ليه إزاي ربنا مصبر الناس دي؟ أنا أكتشفت حلاوة تثبيت الله للناس دي عارف إيه الحكاية إيه؟

🔹الشيخ محمد حسان من أكتر الناس الذين رأي الرسول -عليه الصلاة والسلام- وهو يذكرهم هو لعل بالنسبالي أكتر واحد في الدنيا رأي الرسول صل الله عليه وسلم يسميه،،، بالله عليك ده شئ ما يخليش الواحد يثبت..؟؟

🔹 لك أن تتخيل تترفع عليه قضية إنه بيزدري أديان وهو كل يوم يمشي في الشارع يقابل واحد بيقوله سيدنا محمد بيقول عليك إن إنت كويس ومن أحسن الناس!!

🔹يعمل إيه؟ يثبت ولا ما يثبتش؟ يهون عليه ولا لأه؟

🔹فاللي له حال مع الله والذي يثبته الله تهون عليه الشهوات ويذوق لذه ولا في الأحلام قم فصلي وذق هذا الغرام فإن الخشوع ليس كالكلام والسلام