انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
عرض النتائج 1 الى 7 من 7

الموضوع: هاااااام وضرورى جدا

الردود
    479

هاااااام وضرورى جدا

انا عندى استفسار هام بخصوص البريوت
    انا بستخدم ابر منع الحمل كل 3شهور
    من اول ما بدات اخدها والبريوت زاد ايامها يعنى بتفضل 10ايام والاول كانت بتفضل 3 ايام ولو زادت وكان بسبب تعب كانت بتفضل 5 ايام
    دلوقتى استفسارى اصلى امتى واصوم ولا لاء يعنى امتى تعتبر استحاضه
    هيه النهاردة 9 يوم ليها عندى
    وبعدين انا الدكتورة كانت قالتلى على نوعين دوا والدكتورة مش موجودة مسافرة اسمها اسماء شحرور هيه مشهورة جدا فى جدة لو اى وحدة حابه دكتورة استشاريه ومتمرسه جدااااااااا مفيش غيرها دعايه كدا ع الماشى
    نرجع لموضوعنا اللى هوة الدوا الاول بستخدمه لمدة شهر والتانى بوقف استخدامه عاشر يوم وكان بيجيب نتيجه هايله السؤال فى حد جربه وياترى بتفضلى تستخدميه كل شهر ولا ايه النظام
    اسماء الادويه بريمو لت ان دا بستخدمه لمدة 10 ايام والتانى دافلون 500
    لمدة شهر
    مستنيه الرد ضرورى ولو اى واحدة تدخل حتى دعوة ولا اى حاجه ترفع بيها الموضوع وشكرا

الردود
    479
    22 وحدة تدخل دخول الكرام ولا رد ولا حتى دعوة زى ما قولت ترفع بيها الموضوع عشان حد يفيدنى
    علعموم جزاكم الله كل خير

الردود
    548
    شفاك الله وعفاك

اظن هذا ليس المكان الناسب لموضوعك

الردود
    113
    شفاك الله اختى

يا رب حد يفيدك

الردود
    20
    أختى دودو :
    سوف أفيدك بما قد أعرفه وأتمنى أن لا يكون ردي قد تأخر عليك كثيرا .
    بالنسبة للدورة الشهرية فقد تختلف مدة نزولها من امرأة الى أخرى وكل منا تعرف مدة نزولها ووقت مجيئها ، ولكن عندما نتزوج وبسبب الحمل والرضاعة وبعدها تبدأ فترة النفاس ويتغير ميعاد نزول الدورة تماما حيث يمكنك حساب أربعون يوما وتنزل اول دورة بعد الولادة وقدتكون بعض نقاط بسيطة ولكن يصبح هذا التاريخ هو ميعاد نزول الدورة الجديد أوقبله بيومين اوثلاثة وإذالم تنزل فى الشهر المقبل فهذا معناه أنك حامل لقدر الله أو أنك ( بترضعى نظيف ) فقد تنقطع الدورة فترة كبيرة جدا قد تصل قرابة سنتان أو أكثر عند بعض السيدات حسب مدة الرضاعة ،وبعد الفطام مباشرة تنزل الدورة في ميعاد جديد وندوخ احنا على الدكاترة في اختيار وسيلة منع الخلف فمنا من تختار اللولب وله أيضا مشاكل زيادة مدة الدورة وكذلك الشعور بمغص شديد دة غير الخيط اللى بيكون علطول موجود ويضايق الطرفين .
    ومنامن تختار الحبوب وسمعت أنها تركز وتكتم المياة تحت الجلد ولهذا نعاني من السمنةولكن منها أنواع غالية بتتاخد بالساعة تكون هرموناتها متوازنة وأقل خطرا و ميزتها أن ميعاد الدورة مظبوط ومدتها وكميتها قليلة زي قبل الزواج ، أما بالنسبة للحقن دي اللى كل 3 شهور أنا سمعت من دكتورة أنها ترقق جدار الرحم وتسبب نزيف شديد ومتواصل عند استخدامها مدة طويلة .
    أما بالنسبة لنزولها مدة عشرة أيام فهذا والله أعلم استحاضة وهذا معناه أن الدم النازل بعد 3 أيام طاهرا ويمكنك الصيام والصلاة بعد أن تغسلى مكان نزولها جيد ا وتوكلي على الله............. واللة داحنا غلابة قوي ،،،،،،،،

الردود
    479
    والله انتى رعبتينى
    ازاى بتعمل كدا معقوله الدكتورة اسماء تضرنى دى بتحبنى اوى وبتخاف عليا
    علعموم انا اكيد هسالها واطمن اكتر
    اما بالنسبه للدم اللى بينزل والله دلوقتى بقالها 13 يوم كدا ويمكن 14 مش فاكرة لكن السؤال اكيد انا هقضى الصوم بس الصلاه كمان اقضيها
    يا نهار ابيض مش فايت
    اجوكى ردى عليا
    وجزاكى الله كل خير

الردود
    102
    شفاك الله أختي

ويا رب يشفيكي

أمين

مواضيع مشابهه

1. تنبيه هاااااام....
    بواسطة العبيرة في الملتقى الحواري
    الردود: 2
    اخر موضوع: 26-03-2007, 07:08 PM
  2. هاااااام جداً (قصة حقيقية)
    بواسطة الغزالةالعارضيه في الملتقى الحواري
    الردود: 17
    اخر موضوع: 13-08-2006, 05:35 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ