انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
عرض النتائج 1 الى 5 من 5

الموضوع: ورتل القران ترتيلا

الردود
    2,487

ورتل القران ترتيلا

ياترى لو فن التجويد كلم البني ادم المسلم الي مش بيعرف يقرا القرأن صح وما كانش حتى بيحاول يتعلم ومكسل وفجأه حس ان الوقت بيضيع وانه لازم يلحق القطر قبل ما يفوته وقرر يتعرف علىالأستاذ تجويد ويكلمه ويتعلم منه يا ترى في الحاله دي ايه الحوار الي ممكن يدور بينهم

بني ادم مسلم: يا استاذ تجويد انا عايز اقرا قرأن بس مش بعرف اعمل ايه

استاذ تجويد: لازم الأول نبتدي بخطوات بسيطه واحده واحده يعني النهاردة مثلا حنتكلم في مبادئ في
    التجويد

استاذ تجويد: يا مبادئ فن التجويد الأستاذ بني ادم مسلم عايز يتعرف على حضراتكم

مبادئ فن التجويد يرد ويقول انا:
    احنا مبادئ فن التجويد

تعريفنا: التجويد

انا اللغة والمعنى فيا : التحسين ,يقال هذا شيئ جيد أي حسن , وجودت الشيء اي احسنته

اناالأصطلاح : وفيا بيخرج كل حرف من مخرجه الصحيح واعطائه حقه ومستحقه من الصفات حق الحرف هو صفاته الذاتية اللازمة كالجهر والشدة والاستعلاء والأستفال والغنة وغيرها فأنها لازمة لذات الحرف ولا تنفك عنه فأن انفكت عنه ولو بعضها كان لحنا , ومستحقه صفاته العرضية الناشئة عن الصفات الذاتية كالتفخيم وكالترقيق فأنه ناشئ عن الاستفال هكذا

بني ادم مسلم: وياترى ايه احكامك

استاذ تجويد:الحكم يتفضل يتكلم:

انا الحكم انا هنا .....العلم بيا فرض كفاية , والعمل بيا فرض عين على كل قارئ على كل قارئ مسلم ومسلمة لقوله تعالى( ورتل القرآن ترتيلا)

موضعي: الكلمات القرآنية

فضلي: أنه من اشرف العلوم و أفضلها لتعلقه بأشرف الكتب واجلها
    واضعي : أئمة القراءة

استمدادي: من الكتاب والسنة

اسمي : علم التجويد

مسائله: قواعده وقضاياه الكلية التي يتوصل بها إلى معرفة أحكام الجزئيات

غايتي: صون اللسان عن اللحن في كلام الله تعالى

اللحن ده شيئ مش جميل و ييأدي لخطأ جليل

يا لحن قلي ايه الي بتعمله في الي بيقرا بطريقتك

اللحن : اخليه يغلط ويميل عن الصواب وليا اصحاب اتنين جلي وخفي

الجلي: خطأ يطرأ على الألفاظ فيخل بعرف القراءة سواء أخل بالمعنى أم لا كتغيير حرف بحرف أو حركة بحركه . فالأول كإبدال الطاء دالا أو تاء بترك الاستعلاء , والثاني كضم تاء أنعمت أو فتح دال الحمد لله , وسمي جليا اي ظاهراً لاشتراك القراء وغيرهم في معرفته .

الخفي: وهو خطأ يطرأ على الألفاظ فيخل بالعرف دون المعنى , كترك الغنة وقصر الممدود ومد المقصور وهكذا , وسمي خفياً لاختصاص أهل هذا الفن بمعرفته والأول أي الجلي حرام يأثم القارئ بفعله : والثاني , أي الخفي مكروه ومعيب عند أهل الفن وقيل يحرم كذلك لذهابه برونق القراءة.

بني ادم مسلم : يا استاذ تجويد انت ليك طريقة واحدة وبس

استاذ تجويد: ازاي انا ليا اربع اساليب

اولها الترتيل: : وهو القراءة بتؤدة واطمئنان واخراج كل حرف من مخرجه مع إعطائه حقه ومستحقه مع تدبر المعاني

وثانيهاالتحقيق: وهو مثل الترتيل الا انه أكثر منه اطمئناناً وهو المأخوذ به في مقام التعليم

وثالثها الحدر: وهو الإسراع في القراءة مع مراعاة الأحكام .

ورابعها التدوير: وهو مرتبه متوسطة بين الترتيل والحدر

وياسلام على الترتيل الي نزل بيه القرآن

قال تعالى " ورتلناه ترتيلا"

بني آدم مسلم: يا استاذ تجويد بس انا عايز اقرا قرأن صح وابقىفريرة وزي الفل وابقى مع السفرة الكرام البررة

الأستاذ تجويد: الصبر جميل وبالجد ولاجتهاد كله حيبقى تمام وللحديث بقية

الردود
    2,487

حنتعرف على مين النهاردة

وبعد ما حضرت الأستاذ بني ادم مسلم أتعرف على استاذ تجويد وعرف :
    تعريفه لغة واصطلاحا وماحكمة وفائدته وحق الحرف ومستحقه وأقسامه ومراتب القراءة فضل وبقوا أصحاب وكله تمام

قرره يزروه في بيتهم عشان عايز يتعرف على حكم من ضمن الأحكام الجميلة اسمه الاستعاذة

ما هو الأستاذ بني آدم مسلم فضل يفكر ازاي قرا الأستعاذه صح فلقى مافيش حل غير انه يتعرف بيها شخصيا وهي تقله

بني ادم مسلم : الو السلام عليكوووو ازيك يا استاذ تجويد ممكن من فضلك تعرفني بالآنسة استعاذة

استاذ تجويد حاضر غالي والطلب رخيص الآنسة استعاذة عندي اهي حديهاللك تكلمها

استعاذة: السلام عليكم ازي حضرتك يا استاذ بني آدم مسلم
    بني ادم مسلم: الحمدلله يا انسة استعاذة ممكن تعلميني حضرتك اقولك ازاي عشان مش بعرف
    استعاذة : انا الاستعاذة وليا اربع احكام ومن اسمي إبليس بيخاف وياخد ديله في سنانه ويجري وبده ربنا اكرمني عايز تعرفني تعالى زورني وتلاقي الي يرضيك

بني ادم مسلم يروح للاستعاذة في بيتها عشان يعرف ويتعلم

يخبط على الباب

السلام عليكم تفتح استعاذة

بني ادم مسلم ممكن تتكرمي وتعلميني ارجوووووووووووووكي

استعاذة حاضر حاضر من عنيا

بص يا أستاذ بني ادم مسلم

انا ليا زي ما قلت اربع أحكام

اولها: قطع الجميع يعني مثلا لو بتقرى في سورة على سبيل المثال ( مش الفاتحة وبس بس ده مجرد مثل) تروح قاري أعوذ بالله من الشيطان الرجيم وتستنا حبه بسم الله الرحمن الرحيم وكمان حبه الحمد لله رب العالمين

وثانيها: قطع الأول ووصل الثاني بالثالث ازاي بقى
    يعني تقول أعوذ بالله من الشيطان الرجيم وتروح ساكت حبه صغيرين وتقول بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله رب العالمين على طول

ثالثها: توصل الأول الي هوانا الأستعاذة بالثاني الي هو البسملة وتتقف على الثالث الي هو بداية السورة

اما الرابعة وصل الجميع يعني ايه يا استاذ بني ادم مسلم وصل الاستعاذة بالبسملة والبسملة بأول السورة

يعني لما حضرتك تقرا الفاتحة مثلا تروح قايل

اعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله رب العالمين مع بعض من غير ما تفصل بين واحده والتانيه

وليا بين كل سورتين 3 اوجه الي هما قطع الجميع
    2 قطع الأول ووصل الثاني بالثالث
    3 وصل الجميع , واما بين الأنفال وبراءة فلك الوقف والسكت والوصل دون البسملة

ها فهمت يا استاذ
    بني ادم مسلم: ايوه الحمدلله فهمت بس عايز اعرف ايه احكام النون الساكنه والتنوين

استعاذة: انا الأستعاذة لو عايز تتعرف على النون الساكنة واختها التنوين روح دور عليهم يلا ما تعطلنيش انا وريا طلاب غيرك

الردود
    2,487
    استنونى مع الاستاذ تجويد وضيوفة الكرام

الردود
    2,487

crazy

بني ادم مسلم: ياترى هما فين هما فين يا انسة ميم ساكنه شفتي الأنسة نون ساكنه وتوأمها التنوين

الأنسه :ميم ساكنه: لا ما شفتهاش روح دور عليها وماتعطلنيش

وريا درس

النون الساكنه : مين بينده عليا انا هنا في حد عايزني

بني ادم مسلم: انا انا عايزك بقالي ساعة بدور عليكي

النون الساكنة : ايوة يا استاذ اي خدمة

بني ادم مسلم: بحاول اقر الكلمة دي من القرأن"ينحتون" قالولي انت بتقراها غلط ولازم تروح للنون الساكنة عشان تعلمك ترقرا الكلمة دي ازاي وكما كلمات تانية كتير غيرها ممكن حضرتك تساعديني

النون الساكنه : طبعا طبعا من عنيا هو انا افديك الساعه
    بص يا سيدي انا بيسموني النون الساكنة عشان ما فيش علي حرمة لاضمة ولاكسره زي لما ببقى في عن ,من وبكون في الأسم والفعل والحرف في النص وفي الأخر واختي التوأم اسمها التنوين وهي نون ساكنة زايده بتيجي في اخر الأسماء لفظا يعني نطق بس مش بتتكتب زيي واحنا الأثنين لينا اربع احكام

في حاجه اسمها الأظهار وتعريفها اللغوي: هو البيان والأصطلاحي
    هو: اخراج كل حرف من مخرجه الصحيح مع اعطائه حقه ومستحقه من الصفات من غير غنه في الحرف المظهر والحروف هنا سته : الهمزه والهاء والعين والحاء والغين والخاء وبتكون الحروف دي معايا( النون الساكنه) في كلمة وكلمتين ومع اختي التنوين في كلمتين ومش بتكون في كلمة واحده على سبيل المثال( ينأون/من امن/منهم/من هاد/انعمت/ بنحتون/من حاد/فسينغضون/من غل/المنخنقه) اما الأنسة تنوين اختي توأمي فالأمثله بتاعتها اهيه( جرف هار/خلق عظيم/ عليم حكيم/قولا غير /يومئذ خاشعه) بس العله في اظهار النون والتنوين عند الأحرف دي ان المخرج بعيد يعني ان مخرج ان مخرجي انا واختي التنوين بعيد عن مخرج حورف الحلق فأنا والتنوين بينخرج من طرف اللسان اما الحروف السته فمخرجهم من الحلق ومراتب الأظهار ثلاثة
    1) اعلى عند الهمزة والهاء

2) اوسط عند العين والحاء

3) ادنى عند الغين والخاء

واليك مني شاهد التحفة على الأظهار

للنون ان تسكنا وللتنوين
    اربع احكام فخذ تبيينى
    فالأول الأظهار من قبل أحرف
    للحلق ست رتبت فلتعرف
    همز فهاء ثم عين حاء
    مهملتان ثم غين خاء

كده اديتك او احكامي وهو الأظهار والمرة الجاية حكلمك على
    الأدغام بس ياريت تحاول تطبق الحكم ده وانت بتقرا القرأن متفقين سلام عليكم

الردود
    2,487
    هااااااااااااااا يا استاذ بني ادم مسلم عايز ايه طيب حاضر حشرحلك حكمي التاني الي هو اناااااااااااا الأدغام

اهلا اهلا هو حضرتك وصلت اهو معاك اهو خليه يعرفك بنفسه

الأدغام:ايه مين الي عايزني

بني ادم مسلم: انا نفسي اتعرف على حضرتك من زمان ممكن تكلمني عن نفسك شويه

ادغام/ بس كده من عنيا

شوف يا باشا ليا تعريفنين واحد لغوي وهو الأدخال
    واصطلاحي الي هو : التقاء حرف ساكن بأخر متحرك فيصيرا حرف واحد مشدد من جنس الحرف الأخير يعني زي الحرف الأخير, يرتفع اللسان عنهما ارتفاعه وحده

وبتجمع في ست حروف مجموعين في كلمة( يرملون)

بس ايه ليا طريقتين الأولانيه

ادغام بغيرغنه كامل في الراء واللام

بني ادم مسلم:يعني ايه غنه

الأدغام: ما تصبر على رزقك ومش تقاطعني

بني ادم مسلم: حاضر حاضر اتفضل كمل

الأدغام كنت بقول ان الأولاني ادغام بغير غنه كامل ليه بقى عشان :عشان الحرف والصفة راحوا
    يعني ايه يعني يا حضرت انك لما تقرا كلمة في القرأن الكرم زي (من لدنه ) بتقول ملدنه من غير ما تغن شفت انت شلت النون ازاي وكمان ما فيش غنه

ودي الأمثلة بتاعتهمن لدنه)(يومئذ لخبير( تنوين))
    ( ملدنه / يومئذلخبير)اهو التنوين راح اهو وفضلت الراء بس ما فيش غنه كمان
    وفي الراء( من ربهم )
    (وثمرة رزقا) في حالةالتنوين
    حنقول (مربهم/ وثمرتررزقا )

على فكرة ده مثل في النطق بس مش بتتكتب كده

لما تسمعها حتفهمها اكتر ماشي الكلام

وحضرتي ليا اوجه في الحروف الستة

التماثل في النون والتجانس مع الواو والياء في الأنفتاح والأستفال والجهر . وماضارعتهما النون والتنوين باللين الذي فيهما لشبهه بالغنة وعشان الواو من مخرج الميم ادغم فيها ادغام كما ادغم في الميم ثم ادغم في الياء لشبههابما اشبه الميم وهو الواو وادغم في اللام والراء للتقارب في المخرج وفي اكثر الصفات اما سبب حذف الأنسه غنه هنا هو المبالغة في التخفيف مع اللام والراء واسبابي انا الأدغام 3

1) التماثل
    2) التقارب
    3) التجانس

مش تقلق حتفهم ان شاء الله وحده وحده لما نبتدي نطبق

بني ادم مسلم

والثاني ناقص بغنه وقالوا عليه ناقص عشان : عشان الحرف راح والصفة فضلت موجوده وبيتجمعوا في كلمة ( ينمو) خد عندك الأمثلة دي( من نعمة/ من ولي/من يقول/وبرق يجعلون/يومئذ ناعمة) وتتقري بالطريقة دي( مولي / ميقول وبرقيجعلون) وزي ما قلت لما نسمعها حتوضح اكتر

بني أدم مسلم:

وخد عندك بيت الشعر ده من التحفة :
    والثاني ادغام بستة اتت

في يرملون عندهم قد ثبتت

لكنهما قسمان قسم يدغما

فيه بغنة ينمو علما

الا اذا كان بكلمة ليلا

تدغم كدنيا ثم صنوان تلا

والثاني ادغام بغير غنة

في اللام والراء ثم كررته

بس الأدغام لازم يبقى في كلمتين

وخد بالك في كام كلمة كده بس مش ينفع فيهم الأدغام لازم يبقى اظهارمطلق هاااااااا مطلقاديني بقلك اهو مش حلقي ولا شفوي مش متعلق لا بحلق ولا بشفه اوعى تغلط وتعك الدنيا

الكلمات دي هي دنيا /صنوان/ قنوان/ وبنيان) اربعه مالهاش خامس في القرأن
    يعني مش ينفع نقول قوان ولا بيان ولا صوان ولا ديا ده كده يبقى اخر لخبطه اوعي وركز
    وعارف ليه مش تدغم
    عشان ماتتلخبطش وماتعرفش تفرق ياترى هي من الدني والصنو ولا من الدي والصو واخد بال حضرتك
    بني ادم مسلم: اه واخد بالي بس لازم اطبق

الأدغام:ده شغلك بقى

ما تنحليش وركز وانت بتقرا واوعى تفتكر اني خلصت على كده بس كده كفايه عليك

مواضيع مشابهه

1. المتشابهات:جزء تبارك ثم جزء تبارك مع جزء عم(ورتل القران ترتيلا
    بواسطة اهل القران في دار لكِ لـ تحفيظ القرآن
    الردود: 6
    اخر موضوع: 17-12-2016, 10:20 PM
  2. <<متشابهات جزء عم مع نفسه>> ورتل القران ترتيلا..
    بواسطة اهل القران في دار لكِ لـ تحفيظ القرآن
    الردود: 10
    اخر موضوع: 12-06-2012, 12:21 AM
  3. ورتل القرآن ترتيلا
    بواسطة snow rose في ركن الصور والتصوير الفوتوغرافي
    الردود: 2
    اخر موضوع: 06-11-2010, 10:39 PM
  4. سؤال للمشرفات، بخصوص دورة ( ورتل القرآن ترتيلا )
    بواسطة ابنة الشهيدة في دار لكِ لـ تحفيظ القرآن
    الردود: 2
    اخر موضوع: 26-07-2008, 08:58 PM
  5. دروس دورة (ورتل القرآن ترتيلا )
    بواسطة آمال غير في دار لكِ لـ تحفيظ القرآن
    الردود: 10
    اخر موضوع: 17-07-2008, 02:10 AM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ