انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
عرض النتائج 1 الى 3 من 3

الموضوع: برنامج اسرار الصلاة لفضيلة الشيخ عمرو احمد ح 4 بعنوان مستعجل علي إيه ؟؟؟

الردود
    1,048

برنامج اسرار الصلاة لفضيلة الشيخ عمرو احمد ح 4 بعنوان مستعجل علي إيه ؟؟؟

#‏تفريغ_أسرار_الصلاة_٢
    ‫#‏السر_الرابع⬅(مستعجل على إيه؟!)
    🌟السلام عليكم ورحمة الله وبركاته..
    يوتيوب
    صوتي
    🔸الحمد لله ولي نعمتي، وملاذي عند كربتي، وأشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شريك له، ربي اجعلني مقيم الصلاة ومن ذريتي، وأشهد أن نبينا محمد -صلى الله عليه وسلم- عبد الله ورسوله، وأمامي، وقدوتي -صلى الله عليه وعلى آله وصحبه، وعلى من سار على هديه، واستن بسنته واقتفى أثره إلى يوم الدين-
    ↩أما بعد:-
    🔸فأهلا ومرحبا بكم إلى سر جديد من أسرار الصلاة ، وتعالوا نعيش مع كتاب الإمام بن رجب الحنبلي-عليه رحمة الله- الخشوع،
    💢وكما قولت لحضراتكم كثر أن يطبع كتاب الخشوع مع كتاب أسرار الصلاة لابن القيم -عليه رحمة الله- في مجلد واحد اعتاد الناس على ذلك
    💢ومعي نسخة لطيفة لكتاب الخشوع؛ لتحقيق، ومراجعة، وتعليق شيخنا، وشيخ مشايخنا، الشيخ الكبير الهمام، والعابد الصالح، العالم المجتهد شيخ المشايخ فضيلة الأستاذ الدكتور/أسامة عبد العظيم حفظه الله تعالى ومتع المسلمين ببركات أنفاسه و طول حياته وعلمه.
    💢وحين نتكلم عن الصلاة، وعن الخشوع مع ابن رجب وابن القيم بكتاب فيه نفس شيخنا الشيخ/ أسامة عبد العظيم؛ 👌نفهم أن الحكاية حكاية العمل بالعلم، وكثير من العلماء عرفوا الخشوع بهذه الكلمة.
    🔘 الخشوع هو.. 🍂العمل بالعلم🍂
    🔘 الخشوع هو..🍂 أن يتحول العلم عند الإنسان إلى أثر في القلب، إلى واقع محسوس🍂.. هذا هو الخشوع
    🔘فالخشوع ليست مستحيلا ،👌 ولكن شرطه العلم.!! فمن تعلم خشع،
    💢 تعالوا نلج بسرعة إلى متن الكتاب. كتاب الخشوع لابن رجب الحنبلي-عليه رحمة الله-
    💥يقول:-
    🌱" بسم الله الرحمن الرحيم، وبه نستعين، والحمد لله رب العالمين، الحمد لله جابر القلوب المنكسرة من أجله، وغافر ذنوب المستغفرين بفضله، وأشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شريك له ولا شيئا كمثله، وأشهد أن محمدا عبده ورسوله أرسله بالهدى ودين الحق ليظهره على الدين كله،
    وخيره بين أن يكون ملكا نبيا أو عبدا رسولا؛ فاختار مقام العبودية مع الرسالة، وكان يقول :- "🌿 اللهم أحييني مسكينا، وأمتني مسكينا، واحشرني في زمرة المساكين🌿"؛ تنويها بشرف هذا المقام وفضله - صلى الله عليه وعلى آله وصبحه المتمسكين بحبله وسلم تسليما كثيرا- 🌱
    💢الإنكسار.. "جابر قلوب االمنكسرين بفضله" 💢الإنكسار لله -جل جلاله- الخشوع أن لا تنكسر.
    💢الإنكسار إنك تبقى كده، تنكسر لربك -جل جلاله و سبحانه وتعالى- الأنكسار أن يطأطأ القلب هو ده باب كبير من باب الوصول إلى الله -جل جلاله-
    💥بيقول:-
    🌱 "وبعد فإن الله سبحانه وتعالى مدح المخبتين له، والمنكسرين لعظمته الخاضعين، والخاشعين فقال تعالى :
    🌿""إِنَّهُمْ كَانُوا يُسَارِعُونَ فِي الْخَيْرَاتِ وَيَدْعُونَنَا رَغَبًا وَرَهَبًا ۖ وَكَانُوا لَنَا خَاشِعِينَ¤" 🌿
    💢الإنكسار لله عز وجل والإخبات:- عارف يعني إيه إخبات؟
    💥 قال الله -عز وجل- :-
    🌿" وبشر المخبتين" 🌿
    💢مين ال يبشر؟ المخبت!! يااااه المخبت!!
    💢شوف أول حاجة في الخشوع إن إحنا ننوه عن المخبتين والمنكسرين!!
    💢 عارف يعني إيه إخبات؟ إخبات من "خبتت النار" خبتت:-يعني انطفأت النار خبت:- يعني انطفأ.
    🔸إنت جواك نار !! ومحتاج تنطفي؛ تنطفي نار شهواتك ، تنطفي نار غضبك، تنطفي نار كبرك وعجبك، الكبر نار. إنطفي شوية ما تلعلعش أوي ما تبقاش مبهج أوي انطفي، طب بينك وبين ربنا خليك مخبت إنطفي لله ما تتوهجش عى الله-سبحانه وتعالى-
    🌿.إِنَّهُمْ كَانُوا يُسَارِعُونَ فِي الْخَيْرَاتِ وَيَدْعُونَنَا رَغَبًا وَرَهَبًا ۖ وَكَانُوا لَنَا خَاشِعِينَ🌿
    🔘أصل الخشوع ده ثمرة متلازمة أخلاقية، متلازمة سلوكيا، متلازمة في الإيمان، متلازمة إيمانية، متلازمة حياتية.
    🌿.إِنَّهُمْ كَانُوا يُسَارِعُونَ فِي الْخَيْرَاتِ وَيَدْعُونَنَا رَغَبًا وَرَهَبًا ۖ وَكَانُوا لَنَا خَاشِعِينَ🌿
    🔸الخاشع مش بس خاشع لأ.. ده الخاشع ده فيه اوصاف كتييييير غير إنه خاشع؛
    🔘 ال خد الدكتوراه معناه؛ إن هو أخد إبتدائية، وإعدايدية، وثانوية، وجامعة، وعمل ماجستير ودراسات علياعلشان يوصل للدكتوراه،
    🔹فلما نقول خاشعين ده معناه إن هم حصلوا على
    مقومات ودرجات كبيرة،وكتيرة، وعظيمة، ومهيبة قبل كده ،مش بس بقوا خاشعين لأ دي خاشعين دي Top دي خاشعين دي القمة دي خاشعين دي أعلى درجة وصلوا لها
    🔹 الخاشعين ده المقام ال وصلولوه بعد ما كانوا يسارعون في الخيرات ويدعون رغبا ورهبا.
    ⚠ح تفضل تتأخر لحد إمتى؟
    🔹ألم يأن للذين آمنوا يسارعون في الخيرات؟؟
    💢 قولي يا حبيبي عايز أسألك وأسأل الناس :-
    💌 نفسك في إيه في حياتك تحققه بسرعه، نفسك في إيه تعمله بسرعه، أكتر مره كنت مستعجل في حياتك كنت مستعجل على إيه؟، ومستعجل ليه ؟، ونفسك تعمل إيه ؟؟
    💢عجبا لابن آدم يسارع في هواه، وفي دنياه ولا يسارع في ما يرضي الله، وفي التضحية لله،
    💢تعالوا نشارك الناس كده السؤال ده ونفهم منهم مستعجلين على إيه ؟؟
    💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐
    🎤🎤نفسك في إيه تعمله بسرعه؟
    🔽أنا نفسي انجح
    🔽حاجات كتير
    🔽نفسي أنا أخش طب
    🔽نفسي أبقى لعيب كورة
    🔽نفسي أعمل حاجات كتير يبقى معايا عربية، وعندي شقة كبيرة
    🔽نفسي أجيب مجموع وأدخل كلية هندسة
    🎤🎤نفسك في إيه تعمله بسرعه؟
    🔽إني أتجوز طبعا... الجواز
    🔽نفسي أعيش حياة حلوة من غير مشاكل
    🔽نفسي أرضي أبويا وامي
    🔽نفسي ربنا يوفقني في كل حاجة
    🎤🎤نفسك تعمل إيه في حياتك بسرعة؟؟
    🔽يعنى ربنا يبقى راضي عني
    🎤🎤سرع حاجة عايز تعملها في الدنيا؟
    🔽إن يبقى ليا مستقبل
    💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐
    💥أهلا بكم وطيب الله أوقاتكم بذكره،،،
    💢وإنت كمان يا صاحبي قولي، وإنتي كمان يا حاجة قوليلي نفسك في إيه تعمله بسرعة؟؟
    🌹إنت نفسك تتسحر بسرعة.. صح؟!
    🌹إنت نفسك تتجوز بسرعة..صح؟
    🌹إنت نفسك ربنا يكرمك، وتاخد الشهادة بسرعة..صح؟
    💌أنا نفسي احج بسرعة،
    💌أنا نفسي أستشهد في سبيل الله بسرعة،
    💌 أنا نفسي ربنا يجعلني من أهل الفردوس الأعلى بسرعة،
    💌 أنا نفسي روحي تبقى في حواصل طير خضر تسرح في الجنة ثم تأوي إلى قناديل معلقة في عرش الرحمن.. نفسي!!
    ↩يارب أرزقنا حسن الخاتمة وبسرعة نفسي بسرعة أشوف وجه الله،
    💌نفسي بسرعة أسمع:-
    📍 "صدق عبدي فافتحوا له إلى الجنه وافرشوا له من الجنة" 📍
    💌نفسي بسرعة أسمع:
    📍"لا تخافوا ولا تحزنوا وأبشروا بالجنه التي كنتم بها توعدون"📍
    🔊 مستعجل على إيه؟؟
    💢عايزين نسارع في الخيرات .. نسارع في الخيرات يعني:- نعملنا شوية مصاحف نملأ بيهم المساجد📖📖📖📖📖
    💢يلا شد حيلك💪 إنت مش واخد بالك إن الناس كلها فاتحة المصاحف📖 إنت ح تعمل زي الناس؟
    💢ما ينفعش يبقى المصحف بأربعة جنيه، وبخمسة جنيه ومتشتريلكش 100 مصحف ولا 20مصحف ولا 50مصحف وتغرق بيهم المترو وتغرق بيهم الأتوبيس وتغرق بيهم زمايلك في الشغل
    💢 الناس ماسكة مصاحف ساعد الناس وإملأ المسجد مصاحف جدد مصاحف المسجد كله 📖
    🔸سارع في الخير لما تعرف إن حد محتاج،
    🌹سارع في خدمته
    🌹سارع في المعروف
    🌹 سارع في خدمة الدين
    🌹سارع سارع في الخير،💪
    🌟 الأرض هتقول لل هيسكنها، القبر هيقول ل ال سكنه :-
    ↩ولقد علمتك بطيئا في الخير، مسارعا في الشر "
    🌟أو تقوله :-
    ↩"ولقد علمتك مسارعا في الخير بطيئا في الشر، فالآن ترى صنيعي بك"
    💢إحنا ماشيين على الأرض، الأرض حاسة بيك وإنت ماشي على 170 ،160 ، 180 ، 200
    💢 لما الأرض تشوفك، وتحس بيك وإنت بتجري عليها كده مسارع عشان تقضي حاجة يتيم، بتجري علشان تعول مريض، مستعجل علشان تعمل كذا خير في اليوم لما تنزل بطن الأرض، الأرض دي تشهد بمسارعتك فوقها،
    💢مش بس المسارعة في الخير أجرها كده لأ
    💢ده المسارعة في الخير بتديك خشوع ؛ ركز بقى معايا
    🔽 برنامج أسرار الصلاة ده برنامج عملي، إحنا في كورس دلوقتي، ده إحنا في تمرين
    🔽 ركز إنت مطلوب منك تخرج من كل حلقة بعمل بخدمة، بدرجة، بتفوق، بتوبة، بترقي بعفة بإصلاح ركز معايا .
    ↩المسارعة دي بتجيب خشوع!!💥أهلا بكم وطيب الله أوقاتكم بذكره،،،
    💢وإنت كمان يا صاحبي قولي، وإنتي كمان يا حاجة قوليلي نفسك في إيه تعمله بسرعة؟؟
    🌹إنت نفسك تتسحر بسرعة.. صح؟!
    🌹إنت نفسك تتجوز بسرعة..صح؟
    🌹إنت نفسك ربنا يكرمك، وتاخد الشهادة بسرعة..صح؟
    💌أنا نفسي احج بسرعة،
    💌أنا نفسي أستشهد في سبيل الله بسرعة،
    💌 أنا نفسي ربنا يجعلني من أهل الفردوس الأعلى بسرعة،
    💌 أنا نفسي روحي تبقى في حواصل طير خضر تسرح في الجنة ثم تأوي إلى قناديل معلقة في عرش الرحمن.. نفسي!!
    ↩يارب أرزقنا حسن الخاتمة وبسرعة نفسي بسرعة أشوف وجه الله،
    💌نفسي بسرعة أسمع:-
    📍 "صدق عبدي فافتحوا له إلى الجنه وافرشوا له من الجنة" 📍
    💌نفسي بسرعة أسمع:
    📍"لا تخافوا ولا تحزنوا وأبشروا بالجنه التي كنتم بها توعدون"📍
    🔊 مستعجل على إيه؟؟
    💢عايزين نسارع في الخيرات .. نسارع في الخيرات يعني:- نعملنا شوية مصاحف نملأ بيهم المساجد📖📖📖📖📖
    💢يلا شد حيلك💪 إنت مش واخد بالك إن الناس كلها فاتحة المصاحف📖 إنت ح تعمل زي الناس؟
    💢ما ينفعش يبقى المصحف بأربعة جنيه، وبخمسة جنيه ومتشتريلكش 100 مصحف ولا 20مصحف ولا 50مصحف وتغرق بيهم المترو وتغرق بيهم الأتوبيس وتغرق بيهم زمايلك في الشغل
    💢 الناس ماسكة مصاحف ساعد الناس وإملأ المسجد مصاحف جدد مصاحف المسجد كله 📖
    🔸سارع في الخير لما تعرف إن حد محتاج،
    🌹سارع في خدمته
    🌹سارع في المعروف
    🌹 سارع في خدمة الدين
    🌹سارع سارع في الخير،💪
    🌟 الأرض هتقول لل هيسكنها، القبر هيقول ل ال سكنه :-
    ↩ولقد علمتك بطيئا في الخير، مسارعا في الشر "
    🌟أو تقوله :-
    ↩"ولقد علمتك مسارعا في الخير بطيئا في الشر، فالآن ترى صنيعي بك"
    💢إحنا ماشيين على الأرض، الأرض حاسة بيك وإنت ماشي على 170 ،160 ، 180 ، 200
    💢 لما الأرض تشوفك، وتحس بيك وإنت بتجري عليها كده مسارع عشان تقضي حاجة يتيم، بتجري علشان تعول مريض، مستعجل علشان تعمل كذا خير في اليوم لما تنزل بطن الأرض، الأرض دي تشهد بمسارعتك فوقها،
    💢مش بس المسارعة في الخير أجرها كده لأ
    💢ده المسارعة في الخير بتديك خشوع ؛ ركز بقى معايا
    🔽 برنامج أسرار الصلاة ده برنامج عملي، إحنا في كورس دلوقتي، ده إحنا في تمرين
    🔽 ركز إنت مطلوب منك تخرج من كل حلقة بعمل بخدمة، بدرجة، بتفوق، بتوبة، بترقي بعفة بإصلاح ركز معايا .
    ↩المسارعة دي بتجيب خشوع!! إيه ده؟؟ إزاي؟
    🔸إيه علاقة المسارعة بالخشوع؟
    🔘أقولك أنا؛ لما تكون مستعجل، ومركز في إرضاء الله 👌الإستعجال ده يفرغ القلب عن أشياء أخرى ..
    🔘فال عايز يعول مريض، ويرفق بيتيم، ويصنع معروف، ويراجع القرآن
    🔘ال يعمل حاجات كتير ال يبقى يومه مليان حاجات كتير في رضا الله خيرات ده لما يقف يصلي دماغه تروح فين؟
    ↩وزي ما بيقوله عن سيدنا عمر بن الخطاب-رضي الله عنه وأرضاه- أنه كان يعد الجيش وهو يصلي
    🔘وقولتهالكم السنة ال فاتت، أسهل طريقة للخشوع إنك تحول الحاجة ال إنت نفسك فيها إلى مناجاة و تضرع.
    🔘يعني أنا سرحان في إيه؟
    🔽سرحان أحسن يخصمولي سرحانه أحسن الأكل يتحرق
    👌 يبقى وأنا بصلي أدعي وأتضرع بال في نفسي يارب هيخصمولي يارب، يارب أنا محتاجلك يارب، يارب أنا نفسي إنك ترضى عني وخايف يارب إن أنا أخسر الدنيا والآخرة، يارب أنا خايف يخصمولي هم يخصمولي وإنت تغضب عليا يارب ما يتخصمش من حسناتي وما يتخصمش من أجري.
    🔸حول ال نفسك فيه، ال بتفكر فيه، وال سرحان فيه حوله لمناجاه الكلام ده على المباحات.
    ⬅يعني وحدة بتصلي وخايفة الأكل يتحرق لازم طبعا تصلي بسرعة،
    💢مش معنى إنها تصلي بسرعة إنها مش هتخشع لأ✋
    ↩تصلي بسرعة وتقول ياااااا رب يارب ما اتحرقش في النار أنا خايفة على الأكل يتحرق يارب ما أتحرقش أنا
    💢ال هيخشع وهتبقى المعاني دي حاضره في قلبه ويحول المسارعة لسبب، وطاقة تعينه على الخشوع
    💢أكيد بيعيش لذة ولا في الأحلام.. قم فصلي وعش هذا الغرام.. فإن المعاينة ليست كالكلام والسلام
    💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐
    https://youtu.be/A7Nt4Os4o3Y
    ‫#‏شير واحتسب💪
    ‫#‏ادمنإيه ده؟؟ إزاي؟
    🔸إيه علاقة المسارعة بالخشوع؟
    🔘أقولك أنا؛ لما تكون مستعجل، ومركز في إرضاء الله 👌الإستعجال ده يفرغ القلب عن أشياء أخرى ..
    🔘فال عايز يعول مريض، ويرفق بيتيم، ويصنع معروف، ويراجع القرآن
    🔘ال يعمل حاجات كتير ال يبقى يومه مليان حاجات كتير في رضا الله خيرات ده لما يقف يصلي دماغه تروح فين؟
    ↩وزي ما بيقوله عن سيدنا عمر بن الخطاب-رضي الله عنه وأرضاه- أنه كان يعد الجيش وهو يصلي
    🔘وقولتهالكم السنة ال فاتت، أسهل طريقة للخشوع إنك تحول الحاجة ال إنت نفسك فيها إلى مناجاة و تضرع.
    🔘يعني أنا سرحان في إيه؟
    🔽سرحان أحسن يخصمولي سرحانه أحسن الأكل يتحرق
    👌 يبقى وأنا بصلي أدعي وأتضرع بال في نفسي يارب هيخصمولي يارب، يارب أنا محتاجلك يارب، يارب أنا نفسي إنك ترضى عني وخايف يارب إن أنا أخسر الدنيا والآخرة، يارب أنا خايف يخصمولي هم يخصمولي وإنت تغضب عليا يارب ما يتخصمش من حسناتي وما يتخصمش من أجري.
    🔸حول ال نفسك فيه، ال بتفكر فيه، وال سرحان فيه حوله لمناجاه الكلام ده على المباحات.
    ⬅يعني وحدة بتصلي وخايفة الأكل يتحرق لازم طبعا تصلي بسرعة،
    💢مش معنى إنها تصلي بسرعة إنها مش هتخشع لأ✋
    ↩تصلي بسرعة وتقول ياااااا رب يارب ما اتحرقش في النار أنا خايفة على الأكل يتحرق يارب ما أتحرقش أنا
    💢ال هيخشع وهتبقى المعاني دي حاضره في قلبه ويحول المسارعة لسبب، وطاقة تعينه على الخشوع

💢أكيد بيعيش لذة ولا في الأحلام.. قم فصلي وعش هذا الغرام.. فإن المعاينة ليست كالكلام والسلام
    💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐

#شير واحتسب💪
    ‫#‏ادمن

الردود
    64
    موضوع جميــــل وحلقه اجمل ...

الردود
    71
    حلقــــه روعه .

مواضيع مشابهه

1. الردود: 2
    اخر موضوع: 11-06-2016, 02:47 PM
  2. الردود: 0
    اخر موضوع: 11-06-2016, 01:52 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ