انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 1 من 3 123 الأخيرالأخير
عرض النتائج 1 الى 10 من 28

الموضوع: بتستوردي من الصين طب شرفينا و قولي لنا خبراتك

الردود
    1,180

بتستوردي من الصين طب شرفينا و قولي لنا خبراتك

السلام عليكم ورحمة الله و بركاتة

أخوتي الاعزاء في منتديات لك

أحب في البداية أني أشكر كل من قام بجهود لأنجاح هذا المجتمع الرائع من المحبة

ثانيا :

أنا عاوزة نتناقش في كيفية الاستيراد من الصين

بمعنى اية ؟

يعني فية بنات عندهم محلاتهم الخاصة بيهم و يحبوا يشتروا أشياء متميزة في محلاتهم

و عجبتهم حاجة في موقع صيني ..... اية بقى الطريقة للشراء ؟

هل بتشتري من الموقع او بتخلي حد يشتري لك من الصين بنظام العمولة ؟

طب لوا أنتي تاجرة صغيرة بردو و عايزة تجيبي بضاعة تبيعها على النت و خلافة

ها تجيبيها أزاي ؟

هل فية حد منكم جرب قبل كدة الشراء من الصين بأي وسيلة يقدر يفيدنا ؟

أعتقد كمان أننا ممكن نطبق فكرة كويسة تقلل علينا تكاليف الشحن كمان

لية مثلا التاجرات اللي عاوزين يستوردوا ملابس مثلا من الصين ما يتحدوش مع بعض

و يحطوا فلوسهم مع بعض و بكدة يكون رأس المال أكبر و كمان سعر البضاعة ها يرخص

لأنك كل ما تزودي الكمية بيقل سعر الشراء و كمان سعر الشحن

و في الحالة دي ها تكونوا أسفادتو و طبعا لا ننسى حديث الرسول صلى الله علية وسلم

في الحديث القدسي ( أنا ثالث الشريكين ما لم يخن أحدهما الآخر فإذا خان أحدهما الآخر خرجت من بينهما)..

أعتقد أنها فكرة كويسة جدا و كمان ها تقلل عليكي تكاليف أشياء كتير جدا

و أتمنى يكون فية تفاعل مع الموضوع

و شكرا

الردود
    1,180
    upppppp

الردود
    7

ولكن يبقى من الأفضل ان الشخص لما يبغى يدخل في البزنس يروح بنفسه
    صقيني فيه فرق كبير لما تروحي بنفسك وتتطلعي عالماركة
    ولايخفى ايضا انه العروض بتكون من صالحك

تحياتي

الردود
    1,180
    تعقيب كتبت بواسطة $أبو نواف$ عرض الرد
    من النت اذا كانت ىالجهه موثوقة طبعا

ولكن يبقى من الأفضل ان الشخص لما يبغى يدخل في البزنس يروح بنفسه
    صقيني فيه فرق كبير لما تروحي بنفسك وتتطلعي عالماركة
    ولايخفى ايضا انه العروض بتكون من صالحك

تحياتي
    شكرا أخي للرد

و لكن بعضا منا رأس المال عندة مش كبير لذلك بيكون السفر لة

في البداية مكلف من حيث أستخراج التأشيرة و تذاكر الطيران و الأقامة

و ما ألى ذلك

و طبعا الواحد يحب يوفر التكاليف دي و يشتري بيها بضاعة يعني تفكير

تاجر على قدة و لسة مبتدأ

على العموم شكرا للمداخلة

الردود
    1,180
    upppppp

الردود
    1,933
    ماعندي خبرة لكن أفكر أخوض التجربة

أنتظر الأخوات يفيدونا

الردود
    1,091
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اختي
    احيك اولا علي هذا الموضوع ولكن بما اني والحمد لله اعيش في الصين من فترة والحمد لله عندي خبرة في التجارة واشتغلت الحمد لله رب العالمين مع كذا اخت وارسلت ليهم بضايع والحمد لله بميزنيات مختلفة
    علشان افيدك في هذا الموضوع احب اقولك:
    1- الشراء من المواقع علي النت في الصين بصراحة وبامانة الله انا لا اثق به بتاتا وانا بقول هذا الكلام وواثقة فيه واتحمل مسئوليته كاملة
    اولا لان الموقع بيكون عارف انك اجنبيه فطبعا لازم تحولي له كل الفلوس من خلال الويسترن يونيون الاول وقبل كل شيء وهو يرسل لك براحتك
    ثانيا بصراحة حصلت كتير بعد ارسال البضايع تفاجا احيانا بعض البنات ان فيه بعض الموديلات اتغيرت واحيانا لو قلنا اقل خسارة بتكون الالوان لكن انا بقول الخامات
    الصيني يحب يكسب علي قد ما يقدر لذلك احيانا يغير الخامات وانا بقولها وانا واثقة منها يبعت لك نفس الشكل اه بس الخامات لا
    انما احيانا انا نفسي لما بنات بتطلب مني اشتري لها من علي النت بقول لها الموقع ده محترم والموقع ده لا بس عادة الموقع المحترم بيكون صيني معمول لاهل الصين لانه لو نصب علي احد منهم او غير بضاعته حكومته مش هترحمه لان هنا في بعض هذه المواقع الصينيه نظام الدفع بيكون جزء في البداية وجزء بعد الاستلام فلو في اي تغيير من حقك ترفضي الدفع وتبعتي له بضايعه تاني.
    فالشراء من علي النت الصيني لخارج الصين اولا يحتاج خبرة ويحتاج مواقع موثوقة مش اي موقع سعره كويس نشتري منه يعني لو اشتريتي مرة من موقع وطلع كويس اتعاملي معاه علي طول او شوفي احد يساعدك في هذا الموضوع.
    2- بالنسبة للشحن انا عن نفسي فيه طرق كتير للشحن بخير بيها البنات لما بتعامل معاهم منهم ما يصل للبيت ومنهم للميناء
    بس شحن الميناء بيحتاج راس مال كبير شوي وبضايع كتيرة لانه بيكون بالمتر المكعب وبيحتاج تخليص جمركي وما الي ذلك بس بيكون سعره رخيص جدا بصراحة بس بحسه مش مناسب للتاجرات المبتدات فيه طرق مثله بس مناسبة اكتر ومش غالية قوي برضه بس بتوصل للبيوت من غير دوشة الميناء.
    3- النصيحة الاخيرة اللي لازم اقولها وربنا شاهد ووكيل علي
    انصحك انتي وغيرك ما حد يجي الصين يشتري بضايع الا وهو متفق مع شركة معينة يعني ثلا ركة تجارة واستيراد في السعودية يتفق ويرتب معاها او يتعرف علي شركة بالصين ويخليها ترتب له كل حاجة(علي فكرة انا في مقاطعة غير مقاطعة الشركات تماما علشان ما حد يقول بتعمل دعاية لنفسها)
    لاننا والله انا بعيد اهه وناس كتير بتراسلنا وبتقول فلان ده نزل يشتري بضاعة من الصين ونزل ايو بس مش عارف يتفاهم مع احد ومش عارف يعمل ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ طيب ليه من البداية تنزل وانت مش مرتب حالك؟؟؟؟؟؟؟؟
    ممكن الشركات ديه بتاخد عمولة بس بتكون عمولة بسيطة ايوه بس بتريحك من كل شيء بتوفر من اول استقبالك لحد شحن البضايع ولو واحد او واحدة عاوزين يتاجروا مش مهم المصاريف بس المهم انهم ما يخلوا احد يضحك عليهم ويبقوا مطمئنين حتي يلاقوا احد يكلمهم لغتهم
    وكمان احب اقولكم بعض اعلانات علي بابا بتكون لشركات وهمية .......ايوه فعلا واحنا هنا في الصين عارفين الموضوع ده كويس جدا مش اي شركة علي علي بابا تحول لها فلوس وتقول لها اشحني
    خدوا بالكم الاستيراد من الصين ليه خطوات كتير لو عملتيها اول مرة هينجح معاكي بعد كده بس المهم راس المال والمهم ان احد يساعدك لو من عندك او من الصين
    وانا يابنات بعرض عليكم خدماتي لاي شيء بس بشرط اللي بتريد بضاعة تكون محددة مش تقول انا عاوزة كذا والا اقولك كذا والا استني اقولك كذا لانه ده بيزهق الفرد امامك جدا جدا جدا لان التردد ده مش سهل اللي عاوزة تتاجر بتكون محددة السوق عندها يستحمل ايه وما يستحمل ايه مش تخلي اللي بيستورد لها من الصين هو اللي يحدد وكمان تبقي جادة متبقاش كل ساعة بكلمة او تبقي عاوزة تعرف عروض اسعار وخلاص وتمشي والا تقول شكرا حتي
    صادفتها كتير قوي العينات ديه وانا مش عايزة اتكلم ي الموضوع ده منهم لله اللي بياخدوا تعب الناس ويهربوا والا حتي يشكروا وده اللي بيزهق الواحد جدا جدا جدا
    يابنات اللي محتاجة اي شيء تبلغني او محتاجة اي مساعدة لوجه الله تعالي تبلغني وانا تحت امركم بس ارجوكم للجادات تاني( لام لام جيم الف دال الف تاء) تالت(للجادات) رابع(للجادت)
    وغير ااجادة بقي ربنا يسهل لها بعيد عننا
    وربنا يرزق الجميع
    آخر مرة عدل بواسطة alaamedhat : 30-04-2008 في 05:07 AM

الردود
    1,091
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اختي
    احيك اولا علي هذا الموضوع ولكن بما اني والحمد لله اعيش في الصين من فترة والحمد لله عندي خبرة في التجارة واشتغلت الحمد لله رب العالمين مع كذا اخت وارسلت ليهم بضايع والحمد لله بميزنيات مختلفة
    علشان افيدك في هذا الموضوع احب اقولك:
    1- الشراء من المواقع علي النت في الصين بصراحة وبامانة الله انا لا اثق به بتاتا وانا بقول هذا الكلام وواثقة فيه واتحمل مسئوليته كاملة
    اولا لان الموقع بيكون عارف انك اجنبيه فطبعا لازم تحولي له كل الفلوس من خلال الويسترن يونيون الاول وقبل كل شيء وهو يرسل لك براحتك واحيانا برضه بيعطيكي الاسعار غالية ده بالنسبة للمواقع الغير مكتوب الاسعار بها علي العام
    ثانيا بصراحة حصلت كتير بعد ارسال البضايع تفاجا احيانا بعض البنات ان فيه بعض الموديلات اتغيرت واحيانا لو قلنا اقل خسارة بتكون الالوان لكن انا بقول الخامات احيانا تتغير يعني يعمل نفس الشكل بس يقلل في سعر الخامة
    الصيني يحب يكسب علي قد ما يقدر لذلك احيانا يغير الخامات وانا بقولها وانا واثقة منها يبعت لك نفس الشكل اه بس الخامات لا
    انما احيانا انا نفسي لما بنات بتطلب مني اشتري لها من علي النت بقول لها الموقع ده محترم والموقع ده لا بس عادة الموقع المحترم بيكون صيني معمول لاهل الصين لانه لو نصب علي احد منهم او غير بضاعته حكومته مش هترحمه لان هنا في بعض هذه المواقع الصينيه نظام الدفع بيكون جزء في البداية وجزء بعد الاستلام فلو في اي تغيير من حقك ترفضي الدفع وتبعتي له بضايعه تاني.
    فالشراء من علي النت الصيني لخارج الصين اولا يحتاج خبرة ويحتاج مواقع موثوقة مش اي موقع سعره كويس نشتري منه يعني لو اشتريتي مرة من موقع وطلع كويس اتعاملي معاه علي طول او شوفي احد يساعدك في هذا الموضوع وبالنسبة لانك بتكوني عارفة الاسعار مسبقا فطبعا العمولة انتي بتحدديها وعلي حسب ميزانيتك كل شيء.
    2- بالنسبة للشحن انا عن نفسي فيه طرق كتير للشحن بخير بيها البنات لما بتعامل معاهم منهم ما يصل للبيت ومنهم للميناء
    بس شحن الميناء بيحتاج راس مال كبير شوي وبضايع كتيرة لانه بيكون بالمتر المكعب وبيحتاج تخليص جمركي وما الي ذلك بس بيكون سعره رخيص جدا بصراحة بس بحسه مش مناسب للتاجرات المبتدات فيه طرق مثله بس مناسبة اكتر ومش غالية قوي برضه بس بتوصل للبيوت من غير دوشة الميناء وفيه درجتين في الاسعار درجة للجوي ودرجة للبحري والاتنين ماشاء الله عليهم افضل من بعض مافي فرق تقريبا في الخدمة الا فرق السعر.
    3- النصيحة الاخيرة اللي لازم اقولها وربنا شاهد ووكيل علي
    انصحك انتي وغيرك ما حد يجي الصين يشتري بضايع الا وهو متفق مع شركة معينة يعني مثلا شركة تجارة واستيراد فيبلدك يتفق ويرتب معاها او يتعرف علي شركة بالصين ويخليها ترتب له كل حاجة(علي فكرة انا في مقاطعة غير مقاطعة الشركات تماما علشان ما حد يقول بتعمل دعاية لنفسها بس برضه للامانة لو محتاجة شركة ممكن ارشح لك مافيها مشكلة باذن الله بس المهم الجدية)
    لاننا والله انا بعيد اهه وناس كتير بتراسلنا وبتقول فلان ده نزل يشتري بضاعة من الصين ونزل ايو بس مش عارف يتفاهم مع احد ومش عارف يعمل ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ طيب ليه من البداية تنزل وانت مش مرتب حالك؟؟؟؟؟؟؟؟يمكن تنجح ويمكن تفشل لاقدر الله والصينين والله ما بيرحموا لو وجد الواحد منكم لقمة عيش علي الارض هياخدها ومش هيعمل لك مصلحة ببلاش
    ممكن الشركات ديه بتاخد عمولة بس بتكون عمولة بسيطة ايوه بس بتريحك من كل شيء بتوفر من اول استقبالك لحد شحن البضايع ولو واحد او واحدة عاوزين يتاجروا مش مهم المصاريف بس المهم انهم ما يخلوا احد يضحك عليهم ويبقوا مطمئنين حتي يلاقوا احد يكلمهم لغتهم ويسهل عليهم مهمتهم
    وكمان احب اقولكم بعض اعلانات علي بابا بتكون لشركات وهمية .......ايوه فعلا واحنا هنا في الصين عارفين الموضوع ده كويس جدا مش اي شركة علي علي بابا تحول لها فلوس وتقول لها اشحني لان كتير منهم بيستعمل الفوتو شوب ويقعد يعمل صور واسماء منتجات وينزلها علي الموقع ويقول يمكن يجي زبون ونبيع له اي بيعة ونكسب وبعدين نغير اسم الشركة وناخد موقع جديد وهكذا
    خدوا بالكم الاستيراد من الصين ليه خطوات كتير لو عملتيها اول مرة هينجح معاكي بعد كده بس المهم راس المال والمهم ان احد يساعدك لو من عندك او من الصين بس من غير مساعدة بعتقد بيكون صعب شوي بس في كل الاحوال الرزق علي الله يسهلها للجميع
    وانا يابنات بعرض عليكم خدماتي لاي شيء بس بشرط اللي بتريد بضاعة تكون محددة مش تقول انا عاوزة كذا والا اقولك كذا والا استني اقولك كذا لانه ده بيزهق الفرد امامك جدا جدا جدا لان التردد ده مش سهل اللي عاوزة تتاجر بتكون محددة السوق عندها يستحمل ايه وما يستحمل ايه مش تخلي اللي بيستورد لها من الصين هو اللي يحدد وكمان تبقي جادة متبقاش كل ساعة بكلمة او تبقي عاوزة تعرف عروض اسعار وخلاص وتمشي والا تقول شكرا حتي
    صادفتها كتير قوي العينات ديه وانا مش عايزة اتكلم ي الموضوع ده منهم لله اللي بياخدوا تعب الناس ويهربوا والا حتي يشكروا وده اللي بيزهق الواحد جدا جدا جدا
    يابنات اللي محتاجة اي شيء تبلغني او محتاجة اي مساعدة لوجه الله تعالي تبلغني وانا تحت امركم بس ارجوكم للجادات تاني( لام لام جيم الف دال الف تاء) تالت(للجادات) رابع(للجادت)
    وغير ااجادة بقي ربنا يسهل لها بعيد عننا وكمان اللي بتريد ما تشترط شرط صعب يعني مثلا سلم واستلم اسلم لها ازاي وانا في الصين؟؟؟؟؟؟؟ولول لقيت احد في بلدها دورت يعني في معارفي او اصحابي وقلت له سلم فلانة واستلم منها طيب ازاي هامن الشخص التاني ده اساسا علي الفلوس والباضعة وهو مش عارف حاجة؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ فاللي شرطها سلم واستلم تشوف شركة عندها ويكون افضل لي ولها مش وجع الراس لانه حرام زي ما انتي بتخافي علي فلوسك انا كمان اخاف علي فلوسي اسلمها لاي احد واجعله واسطة بيني وبين اي احد
    وربنا يرزق الجميع بالحلال يارب[/quote]

الردود
    269
    الله يسهل لكِ ولنا.....
    وتعامل الأخت ألاء كثيير يمدحوها ....تعاملي معها أضمن لكِ
    بإذن الله...ولا تنسى أي وحده عند الإقدام على أي تجارة
    إستخارة الله فيها........
    وبالتوفيق للكل يارب.........

الردود
    1,091

flower1

تعقيب كتبت بواسطة عزيزه بالاسلام عرض الرد
    الله يسهل لكِ ولنا.....
    وتعامل الأخت ألاء كثيير يمدحوها ....تعاملي معها أضمن لكِ
    بإذن الله...ولا تنسى أي وحده عند الإقدام على أي تجارة
    إستخارة الله فيها........
    وبالتوفيق للكل يارب.........
    والله يا اخت عزيزة بالاسلام الله يديم عزك وعزنا كلنا بالاسلام ومالنا غيره سبيل
    المدح والله والذم قبول من ربنا والحمد لله رب العالمين انا عمري ما رديت احد والا كلمت احد وزعلته مني الا اللي حسيت انه يتلاعب بي حرام عليهم ليه اللي ما يرضوه علي نفسهم ما يرضوه علي غيرهم
    واهم شيء والله صلاة الاستخارة انا حسيت كتير انا بعدت ناس عني وقربت ناس مني والحمد لله الناس اللي بعدوا عني ربنا اراني فيهم انهم فعلا كل تعاملاتهم مشاكل والا بيقدروا تعب الناس
    والحمد لله اللي قربت منهم منهم والله اللي ما اخدت منهم عمولة اساسا وهم موجودين وممكن تسالوهم بنفسكم
    بس اهم شيء حسن النية ومراعاة شعور اللي قدامك وساعتها والله بخدم بعيوني انما غير ذلك.........اصلا ما عاد بكلمهم والا افتح معهم حديث
    وربي يرزقني ويرزقك ويرزق الجميع الحلال ويبارك فيه

مواضيع مشابهه

1. الردود: 1
    اخر موضوع: 22-10-2009, 01:34 AM
  2. ما هو برنامجك للعناية ببشرتك في فصل الصيف شاركينا خبراتك "صيفنا ابداع"
    بواسطة barbie_souz في العناية بالجسم والبشرة والمكياج والعطورات
    الردود: 27
    اخر موضوع: 12-07-2009, 06:29 PM
  3. مغتربــــــــــــة ..... في الشارقة ...او دبي ...شرفينا ....
    بواسطة أفنـ أم عمر ـان في ملتقى الإخــاء والترحيب
    الردود: 56
    اخر موضوع: 06-05-2009, 11:12 AM
  4. سفارة روضة السعداء00 تخبركن متى تزدادين جمالا ؟شرفينا بالدخول
    بواسطة سائلة على باب الله في جمالكِ سيدتي وأناقتك حواء
    الردود: 1
    اخر موضوع: 29-05-2006, 04:38 PM
  5. تعــــــــــــــالي بسررررررعه إذا تبين الزين والعطر الزين والريحة الزينة .. تعالي
    بواسطة السلفية في العناية بالجسم والبشرة والمكياج والعطورات
    الردود: 23
    اخر موضوع: 21-11-2002, 01:16 AM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ