انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 3 من 11 الأولىالأولى 1234567 ... الأخيرالأخير
عرض النتائج 21 الى 30 من 102

الموضوع: منتجات الشعر وتجاربنا معها الموضوع موضوع الجميع

كوسة وبط سابقا ....مصرية فى بلاد العم سام- أمريكا
    الردود
    7,847
    التكريم
    • (القاب)
      • همة نحو القمة
      • متألقة صيف 1432هـ
      • مبدعة صيفنا إبداع1431هـ
    (أوسمة)
    مايا ربنا يحفظ لك بناتك يا رب

بصى أنا بأحب الشعر يكون شكله كيرلى بيكون طبيعى أكتر من المفرود بالسشوار

طبعا من آن لآخر ممكن تغيرى وتفرديه بس علشان يعنى تغيير المناظر

أنا كنت خايفة من إنى أسيب الكونديشنر على شعرى قلت أكيد هيعمل قشر ويكون شكله وحش وعليه طبقة بيضا

لكن جربتها ومفيش حاجة حصلت وكان كويس مشكلتى بس فى طريقة الست دى ( نتيجة طبعا لإختلاف طبيعة الشعر) هى إن شعرى بقى ملزق قوى لأنه بالأساس دهنى

طريقة الست دى حلوة لكن محتاجة شعور مثل شعرها أو ممكن الأقل درجة يعنى كيرلى وناشف جدا ... بس الست دى مش بتنصح خالص بكريمات الفرد

أنا بنت أختى شعرها تعبان قوىمش زى الست لكن سئ أكتر من بناتك بكتير علشان كده فكرت إنى أجرب معاها طريقة الست دى لما ننزل مصر بإذن الله وهأشوف إذا هينفع معاها واللا لأ

أنا شايفة بناتك ما شاء الله مش محتاجين حاجة خالص ولو فيه شعر هايش إعملية بزيت أملا مثلا أو الزيت اللى قلتى عليه

والكتاب يا حلوة ليه تشتريه؟!!!!! ما هو عندنا ببلاش فى المكتبات كده هتزعلينى منك ههههه

زورونى فى مدونتى .... مدونة مغتربـــــة

حكـــايتى فى الغـــربة .... من الــ ..... إلى الــ ...... ✿متميز✿الجزء 1

☆$$رحلتى مع التوفيــــر .... إستخدام الكــــوبونـــات $$☆ الجزء 2 *تجربة ناجحة

☆$$رحلتى مع التوفيــــر .... منين أجيب الكــــوبونـــات؟؟؟ $$☆ الجزء 3+ردود قيمة

☆$$رحلتى مع التوفيــــر .... لعـــبة الصيدليـــــة؟؟؟ $$☆ الجزء 4 *تجربة ناجحة

☆$$رحلتى مع التوفيــــر .... إيه هو البرايس ماتش؟؟؟ $$☆الجزء 5 *تجربة ناجحة+ردود قيمة

$ رحلتى مع التوفيـر ..نصائح للتقليل من فاتورة الكهرباء ُ Energy Bill $ ج 6 ☆ردود قيمة

♥●♥ ركــــن الأطبـــاق ♥●♥ تفريـــز الوجبات ♥●♥ المعجنـــــات ♥●♥
    ♥●♥ ركــــن الأطبـــاق ♥●♥ تفريـــز الوجبات ♥●♥ الحلـــويـــــات ♥●♥
    ♥●♥ ركــــن الأطبـــاق ♥●♥ تفريـــز الوجبات ♥●♥أطباق من اللحم ♥●♥
    ♥●♥ ركــــن الأطبـــاق ♥●♥ تفريـــز الوجبات ♥●♥ وصفـــــات الفراخ ♥●♥
    ♥●♥ ركــــن الأطبـــاق ♥●♥ تفريـــز الوجبات ♥●♥ مقــدمـــــة ♥●♥
    .. بـــدائـــل لمنتجات الألبــان المتنوعة .... من معمل بطوطة ..
    ☆☆ الديــــــــكـ الرومــــــــيـ يـــــا جمالــــــــــه مــن بطوطــة ☆☆

⁂彡 كيــــك الكــــوكاكـــولا .... روووعة من مطبخى سااااااخنة بااااردة

الردود
    1,229
    التكريم
    (أوسمة)
    ميوشة انا سمعت عن هذه الماركة ومن زمان كنت استعملها وكتير حبيتها وارتحتلها وهي صورتها

الردود
    1,780
    التكريم
    (أوسمة)
    ام جواد هادي لوريال؟ لان بالفعل بيحكوا منتجات لوريال كويسه بس مش رح اجيبها لام كشه بنتي بجيبها الي همه خلص بكفيهم زيت الشعر ههههههه لا جد مابحب احطلهم مواد مصنعه بحب قدر الامكان تكون طبيعيه الماده بدري عليهم ...

مسوكه كل شي مخصص للافارقه ابعدي عنه لان اجسامهم مش حساسه ابدك والفرد الكيميائي انا جربته خليني افولك الصراحه لاخرب شعري ولا شي لانها مره وحده وبس طلعت موضة الشعر الياباني وصاحباتي عملوا وعملت متلهم وطلعت روعه متل البنات اللي بالدعايات ههههههه شعري حسيته خف شوي بس مش ملحوظ وازيدك من الشعر بيت اني بعد الفرد عملت هايلايت وبرضه ماتعب شعري ايمتى تعب لما كررت الهايلات لدرجه افتح انحرق شعري عملته بلاتيني وخلص بعدها راح شعري وقصيته قصير وهل الحمدلله بعد اربع سنينكل الشعر اللي كان مصبوغ هايلايت راح انقص كنت كل فتره اقص شوي حتى راح كله

طبعا مارح ارجع افرد شعري اول شي راحت موضته ثاني شي الحمدلله مو محتاجه والواحد بيكبر مع العمر الشعر لورى من غير صبغه ومواد كيماويه بس بدي اقولك هادي البنت ما بتنصح بالفرد لانه هبائا مارح ينفعها هدول الافارقه مساكين شعرهم قنبله ذريه التعامل معاه شبه مستحيل كنت بعرف وحده عن طريق زوجي كانت تشتغل عنده افريقيه ياربي احاول ما اتطلع عراسها مسكينه مابعرف كيف عامله بحياتها لمره اخذت اجازه من زوجي خمس ساعات عشان شو عشان تفرد شعرها ونادتني عشان اشوفه مسكينه كانت عامله ميك اب ومدحتها كثير استغربت قديش شعرها طويل اتاريه منكمش على بعضه وحالته حاله وطبعا زوجي بيقولي انتي مدحتيها وهي بطلت تشتغل طول اليوم تمشط بشعرها دمرتي مستقبلها العملي وهي طبعا شعرها لا مفرود ولا شي مخشب الحمدلله اللذي عافانا بس عشان معاناتها حبيت اجبر بخاطرها

فاحنا مهما كانت شعورنا خشنه حتى اللي شعرهم متل نيقروا واللي بيقولوا عنه عرادي لا مش مثل الافارقه بقوللكم ما بينبل بالمي ....

الردود
    105
    موضوع حلو ورائع مثل صاحبته

انا بعاني من القشره مع حبوب في راسي يمكن من سنه تقريبا بدات المشكله نفسي الاقي حل الي عنده حل يلحقني فيه

tuta.'s صورة
    tuta. غير متواجد الفائزة الاولى فى مسابقة المرأة فى الإسلام
    الردود
    1,430
    التكريم
    (أوسمة)
    الله يبارك فيكي يا مايا على فتح الملف, الله يجعله عامر بالافادة.

ما شاء الله شعر بناتك روعة بيجنن الله يحفظلك اياهم, بس شايفة هدول الطايرات عند الجبهة؟ يا الله شو بكرهم, بس بتعرفي سببهم؟؟؟؟ تمشيط الشعر بفرشة و برضه سحب و شد الشعر, بتتكسر الشعرات بسرعة و بيضلوا طايرين بالهواء الطلق, اسأليني انا عنهم, شعري كان هيك و انا صغيرة و اضل احط بماء و انزلهم بس يرجعوا يطيروا, و صرت احط عليهم هير سبراي و انا تين ايجر بس ما عجب امي هالحكي بالاخير اخذتني و قصت لي غرة, من بعدها خفت المشكلة, لانه بطل شد عليهم نهائيا و صرت الغرة اردها جنابي كنت بالاول اسشورها لتصير ستريت و بعد فترة صارت من حالها تصير ستريت, المهم انه الغرة تركتها براحتها طولت لحالها و معاها طولوا الشعرات اياهم و صار شعري مثل الفل الحمد لله, فبنصحك تقصي ليهم غرة.

تعقيب كتبت بواسطة m600600 عرض الرد
    موضوع حلو ورائع مثل صاحبته

انا بعاني من القشره مع حبوب في راسي يمكن من سنه تقريبا بدات المشكله نفسي الاقي حل الي عنده حل يلحقني فيه
    اذا كانت على القشرة لوحدها كنت حأنصحك بمنتج من نيوتروجينا استعمليه مرتين بالاسبوع بتروح القشرة لكن لانه بتقولي فيه حبوب بنصحك تستشيري طبيب جلدي قبل ما تستعملي ايا شي على جلدة راسك لانها ممكن تزيد الطين بله....

الردود
    258
    قلت اقلكم على تجربة قص شعرى قبل ما انسى تانى واشغل فى الاجازه
    قصيت شعرى اطول من الصور "1 دفعت 30 $ من غير التبس
    الإسم:  a4be74c9f59fbc8c_Pictures_Of_Haircuts_C-001.jpg
المشاهدات: 4511
الحجم:  32.4 كيلوبايت

وهما بيستعملوا فى الصلون منتجات redken

قلت اشوف لى شامبو وهيت بروتكت بس تهت فى المنتجات بتاعتهم فا ياريت الى يعرف يقولى

كوسة وبط سابقا ....مصرية فى بلاد العم سام- أمريكا
    الردود
    7,847
    التكريم
    • (القاب)
      • همة نحو القمة
      • متألقة صيف 1432هـ
      • مبدعة صيفنا إبداع1431هـ
    (أوسمة)

أهلا بالحبايب كلهم

حبيت اقول لكم على حاجة ( شغلة يعنى على رأيكم هههه ) الست دى قالت حاجة وشفتها بمواقع كتير وناس كتير بتتكلم عنها حتى اللى شعرهم أصفر وناعم ومفرود

إن الشامبوهات بتنشف وتبوظ الشعر وإن أغلبهم بيقول لك إغسلى شعرك بالبلسم وإشطفيه وناس كانت بتقول من آن لآخر إغسلى شعرك بالبيكينج صودا!!! طبعا أنا مش بأحش إن شعرى نضف إلا بالشامبو علشان كده بقيت أستعمل طريقة الست دى بتقول لك فى بداية الشاور أقفى تحت المية وشعرك منسدل مدة دقيقة أو إتنين علشان المية تآخد الأوساخ وتنزل وبعدين إغسلى فروة الرأس فقط يالشامبو مع الدعك الخفيف بدون إستخدام الأظافر أبدا أبدا

وإشطفى الشامبو وهو هينزل على باقى الشعر ويآخد الأوساخ اللى فى الشعر لو لسه فيه وبعدين إعملى شعرك كله بالبلسم مع فروة الرأس وسيبى البلسم شوية وبعدين إشطفيه من الشعر

فيه ناس بتقول ما تعملوش شعركم بالشامبو أكتر من مرتين بالشهر يعنى مرة كل أسبوعين الست دى بتقول مرة كل أسبوع على ما أعتقد ولو إحتجتى تغسلى شعرك إغسليه بالبلسم فى نص المدة

حاجة كمان مهمة وهى تسريح الشعر بيقولوا خللوا بالكم وما تشدوش الشعر جامد فى محاولة إن المشط أو الفرشاة تتحرك من أول الشعر لآخره خدى الشعر واحدة واحدة وسلكى الأطراف الاول وإطلعى لفوق بعدها

زورونى فى مدونتى .... مدونة مغتربـــــة

حكـــايتى فى الغـــربة .... من الــ ..... إلى الــ ...... ✿متميز✿الجزء 1

☆$$رحلتى مع التوفيــــر .... إستخدام الكــــوبونـــات $$☆ الجزء 2 *تجربة ناجحة

☆$$رحلتى مع التوفيــــر .... منين أجيب الكــــوبونـــات؟؟؟ $$☆ الجزء 3+ردود قيمة

☆$$رحلتى مع التوفيــــر .... لعـــبة الصيدليـــــة؟؟؟ $$☆ الجزء 4 *تجربة ناجحة

☆$$رحلتى مع التوفيــــر .... إيه هو البرايس ماتش؟؟؟ $$☆الجزء 5 *تجربة ناجحة+ردود قيمة

$ رحلتى مع التوفيـر ..نصائح للتقليل من فاتورة الكهرباء ُ Energy Bill $ ج 6 ☆ردود قيمة

♥●♥ ركــــن الأطبـــاق ♥●♥ تفريـــز الوجبات ♥●♥ المعجنـــــات ♥●♥
    ♥●♥ ركــــن الأطبـــاق ♥●♥ تفريـــز الوجبات ♥●♥ الحلـــويـــــات ♥●♥
    ♥●♥ ركــــن الأطبـــاق ♥●♥ تفريـــز الوجبات ♥●♥أطباق من اللحم ♥●♥
    ♥●♥ ركــــن الأطبـــاق ♥●♥ تفريـــز الوجبات ♥●♥ وصفـــــات الفراخ ♥●♥
    ♥●♥ ركــــن الأطبـــاق ♥●♥ تفريـــز الوجبات ♥●♥ مقــدمـــــة ♥●♥
    .. بـــدائـــل لمنتجات الألبــان المتنوعة .... من معمل بطوطة ..
    ☆☆ الديــــــــكـ الرومــــــــيـ يـــــا جمالــــــــــه مــن بطوطــة ☆☆

⁂彡 كيــــك الكــــوكاكـــولا .... روووعة من مطبخى سااااااخنة بااااردة

الردود
    1,780
    التكريم
    (أوسمة)

عبير الريحانه حلوه هادي القصه اللي فهمته منك انه غير مدرج صح؟
    نعيما ومهمه بياخذوا من 25 -30 بالعاده بدون سشوار انا بدي شعري يطول فبس بعمل ترمنج فهل مع الحمل
    انا عارفه انه رح يسبح ويطول بسرعه فهادي ميزة الحمل الوحيده ههههههه
    توتا والله انك صادقه قصيت لبناتي مرتين غره بس شكلها عليهم بالمره مش حلوه جبينهم ديق والغره بتضل واقفه
    اذا كبروا بيعملوا لحالهم بدها سشوار وتزبيط عشان تتعود تضل نازله احلى شي على وجههم يكون مقسوم من النص يعني حتى لمى بعمللهم ذيل فرس بقسمه من قدام بمطاطات صغيره
    وبعدين بجمعه من ورى بيجي احلى على وجوههم وبيمسك الشعر الصغير وماشاء الله الزيت ريحني بيطري الشعر بدون ما يبين عليه زيت
    والا مزبوط كنت اقصلهم كل فتره غره عشان يتساوى الشعر من قدام ويغطي عالشعر الصغير
    وكمان ماما كانت تمسك الشعر الصغير كل شوي مع بعض وتقص اطرافه عشان بيكون ناشف بتقلي خليه يقوى فالرحله كانت طويله بالبحث عن شي يهدي العذوق هههههه هيني اتدعثرت بهالزيت... مسوكه يسلموا حبيبتي ماقصرتي حبيتك وانتي تحكي( شغله)ماسكاكي >>>>>>>>>
    يعني ما الزك او لزيزه خالص شوفي انا الشامبو بالاول بخلطه بمي بخففه وبعدين بحطه عالشعر عشان يخفف الكميكال والكونديشنر بس عالاطراف
    لان بيهبط الشعر وبيزيت بسرعه اذا ما انشطف كويس بيعمل قشره فانتي بس ركزي عالتشطيف.........
    ام 600 هل بتستعملي خلطات لشعرك لان الحبوب بتطلع بالعاده من ماسكات البيض واللبن الطازج يعني الهوم ميد ماسك انا صراحه ما بنصح بالماسكات الطبيعيه الا العسل او الحناء فقط
    لان البكتيريا اللي بالاكل بتعمل فطريات بجلدة الراس وخصوصا اذا فيه جروح مش ظاهره يعني لو حكيتي راسك بيصير جرح مش ظاهر وبتحطي خلطه بيلتهب الجرح وبيتجرثم وهاتي عاد ارقعيها
    نصيحه مني اغسلي شعرك بالبابونج اغلي بابونج وخلي الشطفه الاخيره بابونج مركز على مرتين ثلاث بتتطهر الجروح بيجنن البابونج للالتهابات او اذا ما بتصبغي حطي حنا بيروح
    وكمان السدر بس انا عارفه صعب يتدبر هون اذا راحت الحبوب القشره عادي اي شامبوا للقشره بيمشي الحال
    انا مفكره انه القشره تبع الحبوب كله فطريات غيري نوع الشامبو +ما تحطي كونديشنر على جلدة الراس بس لبين ما تتحسني
    ولا تستعملي زيوت الا زيت زيتون لانه بيعقم مع ذلك اذا بتحبي تحطيه بس ساعه خلي جلدة راسك تتنفس
    وكمان هل الدنيا صيف شوفيلك مكان بالبيت تدخله شمس وشمسي شعرك افتحي شعرك وخليه يتشمس كويس

الردود
    9,459
    موضوع رائع صراحة

يعطيكي الف عافية
    اللهم اني استودعك نفسي و ابنتاي و زوجي و اهلي و احبائي فانه لا تضيع و دائعك

الردود
    258
    بنات وانا بدور فى مجموعه redken لقيت فى شامبو جاف حد يعرف يعنى ايه ؟
    لا مايا هو مدرج زى الصوره بس اطول علشان اعرف المه تحت الحجاب
    مسوكه انا لما بستعمل بلسم او كونديش شعرى بيقع فى الحال فابستعمل الشامبو لوحده واشطف كويس وبعدين كل فتره بستعمل حاجه اسمها silk therapy جبته من مرشال بس عاوزه اغير الشامبو

مواضيع مشابهه

1. اسئلة تتعلق بالدورة الشهرية اتمنى التفاعل معها والمشاركة في الموضوع
    بواسطة لين الشرق في ركن التغذية والصحة والرجيم
    الردود: 2
    اخر موضوع: 02-07-2003, 09:04 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ