انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 1 من 30 1234511 ... الأخيرالأخير
عرض النتائج 1 الى 10 من 296

الموضوع: "عروسات المستقبل تعالوا اقولكم".. جزء ( 7 )

الردود
    1,943

"عروسات المستقبل تعالوا اقولكم".. جزء ( 7 )

السلام عليكم يا بنات
    طبعا موضوعنا " عروسات المستقبل تعالوا اقولكم" الجزء السادس اتقفل عشان عدد الصفحات اكتمل ,,,النهاردة حنبتدى بالجزء السابع ان شاء الله.....

يا عرايس ياقمرات عايزة اقولكم نهاردة على شوية نصايح انا جربتها تنفع اى عروسة وفى نفس الوقت حابة اعمل معاكم نقاش فى اسئلة ساعات بتشغل بالنا يمكن محتاجين معايا المتزوجات كخبرة ومحتاحين االعرايس الحلوين عشان يستفيدوا .. الموضوع مش خاص بالخلطات اكتر من انه خاص بنصايح مفيدة عملية

وده ياقمرات رابط الجزء الاول

وده ياقمرات رابط الجزء الثالث
    http://lakii.com/vb/showthread.php?t=556146

وده ياقمرات رابط الجزء الرابع
    http://lakii.com/vb/showthread.php?t=566470

وده ياقمرات رابط الجزء الخامس
    http://lakii.com/vb/showthread.php?t=570148

وده ياقمرات رابط الجزء السادس

وده ياقمرات رابط موضوع احكى ياشهرزاد

الردود
    1,943
    زى ما طلبت دودو اننا نحط لينكات للمواضيع الطويلة فى اجزاء اللى فاتت
    عشان يبقى سهل اى حد يوصل اليها

ده موضوع عن الشعر

موضوع عن اللبس

ده موضوع " يوم اهتم فيه بنفسى"

موضوع " حنلبس ايه يوم الفرح ؟؟؟

موضوع عن الميكب

موضوع عن " اسبوع قبل الفرح "

موضوع عن " منتجات البشرة

موضوع عن " الشعر

موضوع عن "شوية حركات

مواعيد الاهتمام ببنفسنا ايام الزواج ؟؟

الاكسسورات ؟؟

اللبس المناسب فى المطبخ ....

اللبس بس المرة ديه عن الترتيب

الافرازات مهبلية

اول مرة تجيلك فيه البريود بعد الزواج

شهر العسل ؟؟؟؟؟؟

وصفات من الخيار

حاجات سريعة وبسيطة تحمينا من الشمس

طريقة الاستحمام

موضوع ازالة الشعر

العناية بالقدم

الثقة بالنفس

كريمات التبيض

زيادة الوزن

تمارين البطن

بعد الجواز

تقسيم الوقت

وماسكات للبشرة المركبة

تمارين الارداف .. المؤخرة .. الساق

كبسولات فيتامين E

مشكلات بننسى اسبابها

الاكل والمشروبات اللى تفيد العروسة

العناية باليدين

كتر الوصفات والماسكات

الاسنان ورائحة الفم

ميكب
    http://lakii.com/vb/showthread.php?t=574142&page=15
    http://lakii.com/vb/showthread.php?t=574142&page=16

الزيوت العطرية
    http://lakii.com/vb/showthread.php?t=574142&page=19

نط الحبل والرقص
    http://lakii.com/vb/showthread.php?t=574142&page=21

تقشير للجسم
    http://lakii.com/vb/showthread.php?t=574142&page=22

حركات بعد الجواز
    http://lakii.com/vb/showthread.php?t=574142&page=23

آخر مرة عدل بواسطة هنودة هنانيدو : 20-07-2009 في 05:57 PM

اسورة's صورة
    اسورة غير متواجد كبار الشخصيات-متألقة صيف 1432هـ - لمسة جمال
    "متميزة صيف 1429هـ "
    الردود
    21,835
    مبروك حبيبتي هنودة على افتتاح الجزء السابع..

ربي يعطيك العافية على حب الافادة

الردود
    1,943
    تعقيب كتبت بواسطة اسورة عرض الرد
    مبروك حبيبتي هنودة على افتتاح الجزء السابع..

ربي يعطيك العافية على حب الافادة
    تسلمى يا اسورة على كلامك الرقيق

الردود
    2,907
    ماااااااااااااا شاااااااااااااااااااء الله
    كل هاي مواضيع بصراحة روووووووعة
    ما ضل شي مش حاكيين فيه
    انا داخلة على موسوعة مش موضوع بدي شهر تا اقراه
    الله يبارك فيكي يا هنودة جهودك رائعة والله يوفقك ويسعدك ويجزيكي الخير على تعبك
    بس ادعيلي الله يرزقني الزوج الصالح واستفيد من كل الكلام
    ومباااااااااااااااااااااااااااااااااارك

الردود
    16,781
    التدوينات
    11
    التكريم
    • (القاب)
      • مُبدعة صيف 1430هـ
      • الذوق الراقي
    (أوسمة)
    حبيبتي هنوده في الاول طبعا عايزه ااقلك انك وحشاني جدا جدا
    وكمان شمكوره علي المواضيع الجميله الي طبعا حفظتهم عندي لان لايستغني عنهم ابدا
    فمفيدين من جميع الجوانب
    وفي النهايه طبعا ااقلك ماشاء الله عليكي
    والله يبارك فيكي

يارب احفظ لي ابنتي وزوجي وكل اهلي واحبابي
    امين يارب

مسابقة افضل تقرير عن مدينه في بلدك شاركونا

الردود
    1,943
    مبروك علينا الجزء الجديد يا بنات
    تعالوا نكمل موضوع حركات بعد الجواز

اول حاجة اقعدى مع نفسك وشوفى ايه اكتر حاجة محتاجة تغيريها فى نفسك وخليها اول اولوياتك ليه ؟؟
    لان اوقات بيكون فى مشكلة معينة عندك وهى لو غيرتيها حتحسى بانك نيولوك
    كلنا بنقول النيولوك فى لون الشعر فى اللبس فى البرفيوم بس بننسى ان اوقات فى حاجات اهم ممكن تتعمل تخليكى احلى وتبقى واثقة اكتر فى نفسك

يعنى على سبيل المثال :::
    لو انتى وزنك زايد عن اللى متعودة عليه وخاصة بعد الحمل والولادة يبقى ده اهم حاجة تعمليها لانها هى اساس التجديد وتخلى شكلك نيولوك فعلا

يعنى لو وزنك زايد عن الطبيعى بتاعك وغيرتى لون شعرك الفرق مش حيبقى كبير اوى او مرضى ليكى ..

لو خستى انتى اول واحدة حترتاحى وتحسى انك اتغيرتى لانك وقتها جسمك حيرجع حلو زى الاول وتقدرى تلبسى كل اللبس وتقدرى تتحركى بدلع وده حيبقى اكبر واقوى نيولوك ليكى ولزوجك لان زوجك فرحته بن جسمك رجع زى ما كان متعود اقوى مليون مرة من لون الشعر اللى اتغير

عشان كدا يابنات اقعدى مع نفسك وفكرى ايه اكتر حاجة حاسة انك مضايقة منها واللى جوزك دايما بيلمح عليها ويعلق عليها لانها هى اللى حتغيرك وتغير نفسيتك وتخليكى واثقة من نفسك

الزوجة لما بتحس ان حاجة جمالية مش حلوة فيها تحس انها ثقتها مهزوزة وده بيعمل مشاكل يا بنات يعنى بشوف ساعات زوجة تخرج مع زوجها والزوج ممكن من غير قصد نظر لبنت فى مول او فى محل تلاقى زوجته تتنرفز وتقوله انت ليه تبص عليها هى عجبك فى ايه وتتعصب وتعمل مشكلة مع ان يمكن نفس الموقف كان حصل قبل كدا بس ماهتمتش

اللى خلها تهتم مرة ديه انها حاسة انها فى حاجة معينة ناقصها ومتخيلة ان جوزها شايف كدا كمان وانه عشان كدا بيبص على بنت تانية ونفس احساسها يخليها تبدا تشك فى زوجها رغم انه ممكن ميكونش فى حاجة اصلا فى باله

عشان كدا يابنات حاجة التجديد مش حاجة رفاهية مش حكاية تغيير لون شعر او لبس لا هو حاجة نفسية اكتر تريحك وتبسط زوجك وقبل زوجك دلعى نفسك مش لازم كل حاجة عشان جوزك اهتمى انتى بنفسك وانبسطى وخلى يومك حلو مش حنضيع الابام فى الزعل والحزن وثقة مهزوزة

يبقى اول حاجة الوزن الزايد لازم تخلصى منه بلاش بقى كسل وقلة الصبر والزهق اللى بيجلينا اول ما نعمل حاجة وكل اللى بيحصل تقعدى تتحسرى على ايام ما كان جسمك حلو لا اعملى حاجة وغيرى وادعى ربنا يعينك ويقويكى بس ربنا مش حيخليكى تخسى وانتى قاعدة بتقولى عايزة اخس ابداى فى دايت وابداى ر\ياضة وادعى يارب عينى انى اخس وابقى جسمى كويس وكمان خدى ثواب انك تعملى ده عشان ترضى زوجك وتفرحيه وتبسطى اولادك لان لو نفسيتك مرتاحة ومبسوطة البيت كله بيفرح
    يبقى انتى حتاخدى ثواب وربنا حيقويكى وتخسى وتفرحى عايزة ايه تانى ؟؟؟

يابنات والله مش بقول كلام نظرى انا اول واحدة بعمل كدا عشان متقولوش انى بتكلم كلام نظرى ونظام المثل المصرى "" اللى ايده فى ماء مش زى اللى ايده فى النار """ هههههههه بقيت خبيرة امثال

يعنى انا طول عمرى مكنش عندى بطن خالص والاسف نتيجة عادات غذائية غلط ونتيجة القعدة ادام كمبيوتر فى شغلى وقلة الرياضة بقى عندى بطن بقالها سنة فى الاول كنت مقهورة من نفسى انا ليه عملت فى نفسى كدا وسبت نفسى تانى وظبطت كل الاكل الغلط مع انى وزنى كان ثابت بين 61 و 63 كيلو بس بطنى فضلت موجودة وةنزل وزنى تانى لغاية 57 وفضلت ثابتة عليه سنة كاملة ولسه وزنى فى نفس الرينج بس بطنى زى ماهى
    قعدت مع نفسى وقولت وبعدين حافضل كدا ولا حاستنى لما اتجوز وجوزو يعلق عليا وليه افضل كدا الحل فى ايدى كنت الاول بكسل اقول امشى لا اروح جيم

فى الاخر اخدت قرارى بقالى شهر طبعا انا اتاخرت فى قرارى كتير بس اخدته روحت الاول دكتورة باطنة عشان اشوف اذا كان عندى عسر هضم او
    غيره وبعدها

بدات اعمل نظام المشى ونظام تمارين البطن 5 ايام فى الاسبوع وبدعى ان ربنا يقوينى انى اتخلص من البطن وعشان اشجع نفسى بقعد اشوف مدربات الايروبكس وبطنهم مستوية واقول حابقى كدا ان شاء الله وافتكر ايام مكنش عندى بطن وارجع اقوى نفسى

الاول كنت بقول انا بشتغل وبرجع تعبانة بضحك على نفسى بالكلام ده بس قررت انى مفيش كسل انا مش محتاجة غير ساعة مشى بقيت بنزل قبل ميعاد شغلى بنص ساعة بدرى وامشى الصبح وانا رايحة الشغل ولو صحيت متاخر وانا راجعة بمشى المهم امشى ولغيت كلمة كسل وعارفة ان ربنا اكيد فى نهاية حيخلصنى من بطنى لانى بعمل اللى عليا وتمارين البطن اول ما برجع من الشغل قبل ما اتغدى اعملها نص ساعة ابتديت 25 عدة لكل تمرين بعدها 30 وجلوقتى 50
    طبعا انا لسه فى الاول النتيجة لسه بدرى عليها عشان محدش يقتكر ان دهون وزن زايد اللى حصل فى سنة حينتهى فى اسبوع لا لسه الوقت حيبقى اطول بس حتحسى انه فى فرق ...

قولتلكم تجربتى عشان تتشجعوا ياريت كل زوجة عايزة تبتدى تعمل تجديد ابداى لو وزنك زايد نزلى وزنك ابداى دايت وياريت تروحى لدكتور دايت عشان تاخدى حاجة صح متفضليش تجربى فى نفسك

لو وزنك حلو بس عندك منشكلة معينة زى البطن او الارداف او غيره ركزى على تمارين المخصصة لده والعبيها 4 مرات فى الاسبوع واعتبريها مش حاجة ثانوية هى حاجة اساسية

حتلاقى على يوتيوب تمارين مخصصة لكل جزء من الجسم وكنت حاطة اللينكات التمرينات شغليها ادامك واعملى عشان تتشجعى وتحسى ان حد معاكى بيلعب وشوفى حد من اصحابك او هنا فى المنتدى بنت تكون عندها نفس المشكلة واتفقى معها تشجعوا بعض وانا اول واحدة معاكم اللى عنجها بطن نتشجع سوا ونعمل تمرين

لو جسمك مترهل بعد الولادة والله ولا كريمات ولا غيره تمارين ايروبكس او المشى احل حلى لشد الجسم وانا شوفت ده بنفسى

كان معايا بنت جسمها مترهل جدا لدرجة ان الجلد مترهل كان مطنى والبنت كانت متضايقة البنت بقيت تعمل ايروبكس وتمشى دلوقتى جسمها ماشاء الله مشدود كانها عاملة عملية تجميل

بردو بنت تانية صاحبتى بعد ما ولدت وزنها زاد جدا لدرجة انى والله لما شوفتها احسبها لسه حامل بس هى برافوا عليها 3 شهور دايت ورياضة بقيت جسمها احلى من قبل الجواز

النماذج الايجابية كتير ركزى عليها اشمعنى ممثلات بعد ما يتجوزوا يفضل جسمهم حلوة وبعد ما يولدوا جسمهم تحفة طبعا حنقول عمليات التجميل والشد ماشى هو ده صح بس مش معقولة بيخسوا بالعمليات اكيد هما بردو بيتعودوا على نظام الدايت والرياضة والمشى وعمليات شىء اضافى

يعنى مثلا ممثلة زى غادة عادل ولدت 5 مرات تعالى شوفى رشاقتها
    وجسمها ..

بريتنى سبيرز بعد ما ولدت اول حاجة عملتها بتروح الجيم وتلعب وحتلاقوا كليبات بتعتها وهى بتتمرن

مذيعة على قناه فضائية مش فاكرة اسمها شوفتها كانت عاملة لقاء وهى فى الجيم لان جسمها زاد بعد الولادة وعملت دايت ورياضة

انتى مش اقل منهم وكل واحد عنده مشاغل يعنى غادة عادل اكيد مشغولة اكتر منك حتى لو عندها حد يساعدها موضوع الاهتمام وانك تنزلى الوزن لو انتى ناوية حتقدرى اما لو مذبذبة حاقولك مش حتعرفى
    اما تتشجعى بجد اما لا بلاش تتعبى نفسك وبعد اسبوع توقفى
    بحاول اقولكم على نماذج كتيرة عملية عشان يبقى كلام عملى

يعنى معايا 2 من صحابتى واحدة بجد بقالها سنة ونص عايزة تخس اللى بيحصل انها تتحمس يوم وتروح دكتور وتعمل دايت بعد اسبوع ترجع تاكل ولا تلتزم ولا حتى تلعب اى تمارين مع انها متجوزة ومعاها بنتين ترجع تانى تعيد نفس الكلام وتشترك فى جيم وتروح اسبوع وتكسل راحت اشتريت حزام ساونا ولا التزمت راحت جابت زينيكال ولا حتى مشيت عليه واخر حاجة جابت حبوب تخسيس جديدة بتاعة سيجما اورليستات ولقتها واحنا بنتغدى سوا فى مطعم من اسبوع بتاخدها بقولها يا رورو انتى بتاخدى ايه قالتلى عشان اخس قولتلها انتى بقالك سنة ونص محتارة ومعملتيش اى حاجة وفى الاخر تقولى حاشترى كمان زينيكال معرفتش ارد عليها لانى احتمل كنت حاضربها ههههههههههه اللى زعلنى ان بنتها لقيت جسمها بدا يزيد وهى عندها 8 سنسن عادات غذائية غلط واتعلمت من مامتها

على عكس التجربة ديه بنت صاحبتى تانية كانت معانا بردو ولدت بس عكس تماما مصممة جسمها يرجع حلةو وتعمل دايت وفعلا بتمشى رغم البيبى معاها تاخده وتنزل بيه تمشى تقولى انا استفيد وابنى يستفيد انه يغير جو ورغم انها مش مستقرة فى مصر بس عملت كمان نظام لها لما تسافر حتى بتدور على دكتور من قبل ما تسافر وبتحوال تعرف اماكن للمشى فى الرياض وحتشترى سير كهربائى فى البيت ومصممة وزنها ينزل وتقولى عشان نفسى وعشان صحتى وعشان جوزى مبدا دلعى نفسك قبل ما تدلعى غيرك

انا عارفة انى طولت عليكم بس والله فعلا انا بحبكم جدا كلكم ونفسى كلنا نبقى مرتاحين ومبسوطين حتى لو كان عندنا مشاكل وهموم مادول بتعدى خلاص بلاش نقف عندها وننسى نفسنا

طبعا ده اول كلام عن التجديد بعد الجواز وطبعا حنتكلم ان شاء الله على حركات والدلع واللبس وكل حاجة تعمل تجديد بس كلام نهاردة حسيت انه اهم من بعد كدا

عشان كدا ركزى انتى الاول مشكلتك ايه وعالجيها قبل ما تبداى فى حاجة النهاردة اتكلمنا على الوزن الزايد بكرة نكمل ان شاء الله

الردود
    180
    هنودة حبيبتى ازيك ياقلبى مبروك عليكى وعلينا الجزء الجديد ويارب دايما فى تقدم ونجاح معلش مش علقت على المواضيع الى فاتت عشان تعبانة شوية بس كلها ما شاء الله مواضيع هايلة وانا مكنتش اعرف حاجة عن الزيوت العطرية بس فهمت الحمد لله والموضوع الاخير بجد تحفة يانودى ومهم جدا ولما بشوف الى اتجوزا حواليه بقوا عاملين ازاى بتعقد هههههه...
    وبسلم على كل البنات والله كلهم وحشونى بينك وسوليتر ربنا يتمم لها بخير وسارة ولونلى جيرل وكل البنات ..ومش شفت تعليقات لملوكة وميويا يارب يكونوا خير

الردود
    1,943
    تعقيب كتبت بواسطة سماح عزت عرض الرد
    هنودة حبيبتى ازيك ياقلبى مبروك عليكى وعلينا الجزء الجديد ويارب دايما فى تقدم ونجاح معلش مش علقت على المواضيع الى فاتت عشان تعبانة شوية بس كلها ما شاء الله مواضيع هايلة وانا مكنتش اعرف حاجة عن الزيوت العطرية بس فهمت الحمد لله والموضوع الاخير بجد تحفة يانودى ومهم جدا ولما بشوف الى اتجوزا حواليه بقوا عاملين ازاى بتعقد هههههه...
    وبسلم على كل البنات والله كلهم وحشونى بينك وسوليتر ربنا يتمم لها بخير وسارة ولونلى جيرل وكل البنات ..ومش شفت تعليقات لملوكة وميويا يارب يكونوا خير

انا لسه بعتلك مسج يا سموحة معرفش انك دخلتى الحمد لله انى اطمنت عليكى
    مبسوطة انك جيتى والف سلامة عليكى مالك ؟؟؟بجد افتقدك كتير

الردود
    1,943
    تعقيب كتبت بواسطة tala1234 عرض الرد
    ماااااااااااااا شاااااااااااااااااااء الله
    كل هاي مواضيع بصراحة روووووووعة
    ما ضل شي مش حاكيين فيه
    انا داخلة على موسوعة مش موضوع بدي شهر تا اقراه
    الله يبارك فيكي يا هنودة جهودك رائعة والله يوفقك ويسعدك ويجزيكي الخير على تعبك
    بس ادعيلي الله يرزقني الزوج الصالح واستفيد من كل الكلام
    ومباااااااااااااااااااااااااااااااااارك
    اهلا بيكى ياقمراية منورة
    هههههههههه شدى حيلك وخلصى مواضيع بسرعة عشان تبقى معانا
    عايزين نشوفك عالطول منورنا
    يارب يرزقك بالزوج الصالح اللى يفرحك ويكون عن قريب

مواضيع مشابهه

1. "عروسات المستقبل تعالوا اقولكم".. جزء ( 13)
    بواسطة هنودة هنانيدو في ركن العروس
    الردود: 141
    اخر موضوع: 08-12-2009, 10:21 PM
  2. "عروسات المستقبل تعالوا اقولكم".. جزء ( 11 )
    الردود: 254
    اخر موضوع: 18-10-2009, 02:44 AM
  3. "عروسات المستقبل تعالوا اقولكم".. جزء ( 9 )
    الردود: 271
    اخر موضوع: 26-09-2009, 08:07 AM
  4. "عروسات المستقبل تعالوا اقولكم".. جزء ( 8 )
    الردود: 276
    اخر موضوع: 15-08-2009, 12:27 AM
  5. "عروسات المستقبل تعالوا اقولكم".. جزء ( 6 )
    الردود: 235
    اخر موضوع: 20-07-2009, 12:47 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ