انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 8 من 11 الأولىالأولى ... 4567891011 الأخيرالأخير
عرض النتائج 71 الى 80 من 109

الموضوع: هل اطيع اوامر ربى ...... ام اطيع اوامر زوجى ؟؟؟؟؟ انقذونى من حيرتى

الردود
    9,418
    التكريم
    • (القاب)
      • شمعة مضيئة
      • سيدة القصر
      • مربية ناجحة
      • باحثة متميزة
      • أم مبدعة
      • متميزة ركن الامومة والطفولة
      • بصمة متميزة
      • ريحانة عيد الطفولة
      • مبدعة النافذة الاجتماعية
      • مبدعة دورة تعليم الأمهات اللغة الانجليزية
      • بارعة ركن الديكور
      • كوميديا طفولية
      • سيدة القصر
    (أوسمة)
    اختى الغالية نجلاء..
    لاحظت حقا امس تغير كامل فى تفكيرك
    وانا اعلم احساسك جيدا لانى اعيش التجربة كاملة معك
    ولكن تعليقى كالاتى
    بعض الاخوات الله يثبتهم يقولو اتحملى وقل لا يصيبنا الا ما كتبة الله لنا
    ونسو ان الله عز وجل اوصانا الا نرمى بانفسنا للتهلكة
    يقولون توكلى على الله واستمرى ومهما حدث فهذا قضاء وقدر
    حبيباتى فى فرق بين التوكل والتواكل
    بمعنى انى لا اجد سيارة تسير باسرع سرعة وارمى نفسى امامها ولما تصدمنى اقول قضاء وقدر
    لا حبيباتى
    حتى مما تعجبت منة ان رغم علمى ان الشيوخ السعودين جاديين لاكبر درجة وخاصة فى موضوع النقاب الا انهم اجازو ترك النقاب فى حال الضرر الفعلى
    لمن تسال ماذا سيحدث لك ولاولادك لزوجك
    اجيبك انا على هذا
    جاءت فترة على بلدنا كان كل من يصلى الفروض حاضر فى المسجد او يلتحى كان يتم القبض علية ليكون عبرة للاخرين
    اقولك انا رايت بعينى نماذج كانو لا ينتمون لاى جماعة اسلامية ولكن فقط ملتحين او ملتزمين بالصلاة
    رايتهم يعودون لمنازلهم بعد ما راوة من عذاب وقهر فى السجون وذل وهتك عرض لهم اجدهم اصبحو الى الان لا يصلو من خوفهم
    انتم لا تعيشون واقعنا المرير انتم تتكلمون اكتر عاطفية
    يعنى اختنا نجلاء كزوجة وام وايا منا زوجة وام هل تتحملين ان يعذب ابنك او زوجك ويهتك عرضهم بسببك وتقولى القابض على دينة كالقابض على الجمر
    اكيد لا واقسم لكم جميعا لو انتم مكاننا ما كان هذا تفكيركم وقتها وكنتو ستعيشون هذة الحيرة والاضطراب الذى نعيشة
    فالموقف مختلف تماما بين خوفنا كمصريات من النقاب حتى لا يلحق الاذى بنا او باسرتنا لان النقاب ليس فرض فلا مانع فى تركة فى حال الضرر فهو زيادة ستر وعفة لنا
    اما لو ان حجابى كمسلمة ممكن يكون سبب لاذى اسرتى فوقتها اقول لا طاعة لمخلوق فى معصية الخالق
    ووقتها فعلا نحن وازواجنا واولادنا نكون فى رعاية الله عز وجل

فأن الدين يسر وليس عسر يا اخواتنا الكريمات

ارجو ان تكونو تفهمتم الوضع عالواقع

الردود
    1,277
    التكريم
    • (القاب)
      • متميزة ركن الأمومة والطفولة
    (أوسمة)
    تعقيب كتبت بواسطة naglaa22 عرض الرد
    للاسف كلنا الن معرضين لكل الاخطار

لكن الخوف الان ليس على انفسنا ولكن على اولادنا فالخطر اصبح اشد من الاول على كل مسلم ملتلزم وعلى كل من يعرفه الان اصبح العداء لكل ما هو اسلامى ويريدون محوا اى شيى اسلامى فى البلد

جائت لهم الان لحظة الانتقام وعودنا 50 سنه للخلف لايام التعدذيب وامن الدوله للاسف ضاعت كل حريتنا وحقوقنا

ولكنى مازال عندى امل بأن نصر الله قريب بأذن الله نصره قريب

الحرب الان على الهويه الاسلاميه الموضوع تعدى مجرد رغبتى فى الاحتفاظ بنقابى سامحينى لو قلت لكى حبيبتى انتى لت معنا فى مصر ولا تشعرين بما نشعر به الان انتى فى مكان امن

الان اصبحنا نحن الاعداء ويجب ان نقاوم ونحاول العيش فى وسط هذا الهجوم والاقصاء لكل ما هو اسلامى فى مصر

اعلم اننا الان فى حالة ضعف والكثير منا اجبر على ما يكرهه ليحمى من يعيلهم ومن هو مسؤل عنهم

ولكن كل منا يحاول ان يجد مخرجا حتى نعود مرتا اخرى ونعد لهؤلاء الاعداء ما نستطيع ان نقف به امامهم انتى متعرفيش احنا بنعمل ايه علشان نقدر نمشى فى الشوارع امنين لقضاء حوائجنا

صدقينى اختى الحبيبه فى حاجاااااااااااااااااااات كتير مش هتقدرى تحسيها لانك مش عيشاها ومش شيفاها بلاش تحكمى على شيء لم تعيشيه

انا عارفه ان نيتك كلها خير وانك تريدين لى الخير بس صدقين كان نفسى تكونى معنا وتشوفى الى احنا شوفناه الكل خايف يخرج كم بيته الكل خايف من القناصه الكل خايق على اولاده

احنا عايشين فى حالة رعب بعد الاحداث الاخيره

الموازين الان اختلفت اصبح لها بعد تانى ولو كان زوجى منتظر ان نتناقش فى هذا الموضوع

الان هو غير مستعد للمناقشه ولا يطلب غير التنفيذ

كل ما انا قادره عليه الان هو الا اخرج من بيتى نهائيا لانى لا استطيع ان اتحمل ذنب ارواح من انا مسؤله عنهم الى ان تنكشف الغمه بأذن الله

وينتظر زوجى قرارى بعد ايام لانه سيترتب اشياء كثيره اخرى اقوم بها مع اخواتى ويجب ان اتخلى عنها على الاقل هذه الفتره
    نجلاء حبيبتى انا مش معاكو فى مصر بس امى واخواتى معاكو منتقبات فى مصر وابى وازواج اخوتى ملتحيين فى مصر

يعنى اكيد خايفة عليهم ومرعوبة كمان بس عمرى ما انصحهم انهم يخلعوا النقاب او يحلقوا اللحية

اى نعم نحن مش من القاهرة ولكن انتى عارفة الوضع ايضا فى المحافظات ملتهب!

والله نحن فى الغربة نكاد نكون نتالم اكثر من القلق والخوف على اهالينا وكل شوية اتصالات للاطمئنان عليهم

ربنا يفرج الكرب ويزيح هذه الغمة يارب

الردود
    5,141
    اسأل الله ان يلهمك الصواب
    لي تعليق على عبارة هل اطيع أوامر ربي
    لا معصية ولا ذنب على من خلعت النقاب ولبست الحجاب الشرعي وهناك من الادلة الكثير التي تبين على ان كشف الوجه جائز مع ان قناعتي التامة بان النقاب اكملن
    كلام اعجبني اوجهه لكل من أخطأ يربط الدين بالتيارات السياسية إوعي في يوم تتريق علي الملتحي والدقن
    عشان مختلف مع الإخوان ولا السلفين "لإن اللحية سنة النبي"

- إوعي في يوم تتريق علي النقاب لإن ده كان لبس زوجات النبي

... - إوعي في يوم دينك يتهز عشان مختلف مع تيار إسلامي في السياسة
    اوعى فى يوم تتريق على دول لانهم من سنن حببنا النبى
    .
    اللحية سنه
    .
    والحجاب فرض

الردود
    9,418
    التكريم
    • (القاب)
      • شمعة مضيئة
      • سيدة القصر
      • مربية ناجحة
      • باحثة متميزة
      • أم مبدعة
      • بصمة متميزة
      • ريحانة عيد الطفولة
      • بارعة ركن الديكور
      • كوميديا طفولية
      • سيدة القصر
    (أوسمة)
    تعقيب كتبت بواسطة ام اروى 86 عرض الرد
    نجلاء حبيبتى انا مش معاكو فى مصر بس امى واخواتى معاكو منتقبات فى مصر وابى وازواج اخوتى ملتحيين فى مصر

يعنى اكيد خايفة عليهم ومرعوبة كمان بس عمرى ما انصحهم انهم يخلعوا النقاب او يحلقوا اللحية

اى نعم نحن مش من القاهرة ولكن انتى عارفة الوضع ايضا فى المحافظات ملتهب!

والله نحن فى الغربة نكاد نكون نتالم اكثر من القلق والخوف على اهالينا وكل شوية اتصالات للاطمئنان عليهم

ربنا يفرج الكرب ويزيح هذه الغمة يارب
    كيفك ام اروى وحشانا كتير
    حبيبتى انا الان عرفت نقطة الخلاف
    انا نسيت انكم لستم من القاهرة
    ففى القاهرة الوضع ملتهب اكبر ما تتخيلو خاصة فى المناطف المحيطة بنا من رابعة والاتحادية والتحرير وشبرا
    ففيها مجازر وقتل يوميا واهانات للمنتقبات والملتحين ونحن حقا نعيش هذا
    واقول لك ابشرى امس فعلا تاكدت انهم الان اصبحو يجمعون الملتحين وازواج المنتقبات الى اماكن لا نعلمها كما حدث من قبل

فالله يستر على ازواجنا واخواننا الملتحون

الردود
    1,277
    التكريم
    • (القاب)
    (أوسمة)
    تعقيب كتبت بواسطة كنزى احمد عرض الرد
    اختى الغالية نجلاء..
    لاحظت حقا امس تغير كامل فى تفكيرك
    وانا اعلم احساسك جيدا لانى اعيش التجربة كاملة معك
    ولكن تعليقى كالاتى
    بعض الاخوات الله يثبتهم يقولو اتحملى وقل لا يصيبنا الا ما كتبة الله لنا
    ونسو ان الله عز وجل اوصانا الا نرمى بانفسنا للتهلكة
    يقولون توكلى على الله واستمرى ومهما حدث فهذا قضاء وقدر
    حبيباتى فى فرق بين التوكل والتواكل
    بمعنى انى لا اجد سيارة تسير باسرع سرعة وارمى نفسى امامها ولما تصدمنى اقول قضاء وقدر
    لا حبيباتى
    حتى مما تعجبت منة ان رغم علمى ان الشيوخ السعودين جاديين لاكبر درجة وخاصة فى موضوع النقاب الا انهم اجازو ترك النقاب فى حال الضرر الفعلى
    لمن تسال ماذا سيحدث لك ولاولادك لزوجك
    اجيبك انا على هذا
    جاءت فترة على بلدنا كان كل من يصلى الفروض حاضر فى المسجد او يلتحى كان يتم القبض علية ليكون عبرة للاخرين
    اقولك انا رايت بعينى نماذج كانو لا ينتمون لاى جماعة اسلامية ولكن فقط ملتحين او ملتزمين بالصلاة
    رايتهم يعودون لمنازلهم بعد ما راوة من عذاب وقهر فى السجون وذل وهتك عرض لهم اجدهم اصبحو الى الان لا يصلو من خوفهم
    انتم لا تعيشون واقعنا المرير انتم تتكلمون اكتر عاطفية
    يعنى اختنا نجلاء كزوجة وام وايا منا زوجة وام هل تتحملين ان يعذب ابنك او زوجك ويهتك عرضهم بسببك وتقولى القابض على دينة كالقابض على الجمر
    اكيد لا واقسم لكم جميعا لو انتم مكاننا ما كان هذا تفكيركم وقتها وكنتو ستعيشون هذة الحيرة والاضطراب الذى نعيشة
    فالموقف مختلف تماما بين خوفنا كمصريات من النقاب حتى لا يلحق الاذى بنا او باسرتنا لان النقاب ليس فرض فلا مانع فى تركة فى حال الضرر فهو زيادة ستر وعفة لنا
    اما لو ان حجابى كمسلمة ممكن يكون سبب لاذى اسرتى فوقتها اقول لا طاعة لمخلوق فى معصية الخالق
    ووقتها فعلا نحن وازواجنا واولادنا نكون فى رعاية الله عز وجل

فأن الدين يسر وليس عسر يا اخواتنا الكريمات

ارجو ان تكونو تفهمتم الوضع عالواقع
    كنزى يا غالية طبعا مهما اختلفنا فى الراى احنا اصحاب وحبايب ..صح؟

اولا ما ينفعش طبعا اسمى تمسكى بمبادئى و عقيدتى انى برمى بنفسى الى التهلكة

يعنى بالتالى كل الى فى رابعة وفى النهضة والى بيخرجوا فى مسيرات بيلقوا بانفسهم فى التهلكة لانهم معتصمين وعارفين انهم هيموتوا فى اى وقت؟؟

لا يا غالية احسبهم فى جهاد وفى رباط على الحق ولو اطول اقبل راس ويد كل اخت هناك واحييها على شجاعتها وبسالتها لفعلت

دول الى بيطالبوا بحقوقنا واحنا فى بيوتنا ..دول الى بيقدموا ارواحهم فداء للكرامة والحرية علشان الشعب يعيش حياة كريمة

الاخوات الى فى رابعة وفى النهضة اليس لديهم اولاد وزوج مسؤلين منهم ؟؟

ونقطة تانية ليس كل من اعتقل بسبب لحيته خرج مكسور مهزوم وترك الصلاة فى المساجد!!

معظم المشايخ الى شايفاهم على المنصة دول قضوا سنوات فى المعتقلات وخرجوا اسودا ابطالا

ولو عايزانى احكيلك عن مشايخ معينة وطرق تعذيبهم كانت ازاى ممكن احكيلك ومع ذلك لم يتركوا الدعوة ولم يتركوا نصرة الحق

احد اقاربى لا ينتمى لاى حزب سياسى ومع ذلك اعتقل وبعد خروجه الحمدلله لم يحلق لحيته ولم يترك صلاة الجماعة فى المساجد

حبيبتى انا لو اولادى او زوجى حصلهم حاجة بسبب نقابى او لحية زوجى يبقى ذنبهم مش فى رقبتى ولا رقبة زوجى

ذنبهم فى رقبة الى عمل فيهم كده

ربنا مش هيقولى ان شاء الله يوم القيامة :انت السبب كنتى خلعتى النقاب وزوجك حلق اللحية علشان ما يحصلش كده فى اولادكم

حاشا لله

الاخ الى مات محروق فى بورسعيد لانه فقط ملتحى .. ربنا ينتقم ممن قتلوه اشد انتقام يارب...هل هو بذلك رمى بنفسه فى التهلكه وذنبه فى رقبته لانه كان المفروض يحلق لحيته؟؟؟؟

يا جماعة احنا نسينا الصحابة وما تعرضوا له من تعذيب والرسول صلى الله عليه وسلم نفسه وما تعرض له لكى يصل الينا الاسلام

اليس من الاولى ان نحافظ على اسلامنا هذا وعلى شرائعنا ومعتقداتنا ونفديه بارواحنا واولادنا!

الموضوع ليس موضوع نقاب ولحية لاوالله الموضوع اخطر من ذلك بكثير انها حرب على كل ما هو اسلامى

هل لو خلعت المنتقبات حجابهم وحلق الرجال لحاهم سيهدأون ؟هل ستتوقف الحرب؟

لا والله لن يهدأوا حتى يقضوا على كل معالم الاسلام وها هم بدأوا مخططهم:

تفتح المساجد قبل الصلاة بربع ساعة وتغلق بعد الصلاة بربع ساعة

الاعتكاف فى رمضان باذن من وزارة الاوقاف....الغيت مسابقة القران السنوية..اعتقال لائمة المساجد لدعائهم على من قتل المسلمين فى نهار رمضان ...اغلاق لمكاتب تحفيظ القرآن ...والبقية تأتى

ان لم اصبر الان وادافع عن شعائر دينى والله سياتى اليوم الذى تغلق فيه المساجد وتمنع الصلاة وتمنع المحجبات من التعليم

هى حرب علمانية على الاسلام فى مصر ..لن يهدأوا حتى يجعلوا مصر علمانية لايوجد فيها اى معلم للاسلام

اكرر مرة اخرى الموضوع ليس موضوع نقاب ولحية بل هذه هى البداية

اللهم احفظ مصر من كيد الكائدين وتخطيط الفاسدين
    آخر مرة عدل بواسطة ام اروى 86 : 31-07-2013 في 01:37 AM

الردود
    1,277
    التكريم
    • (القاب)
    (أوسمة)
    كيفك ام اروى وحشانا كتير
    ففى القاهرة الوضع ملتهب اكبر ما تتخيلو خاصة فى المناطف المحيطة بنا من رابعة والاتحادية والتحرير وشبرا
    واقول لك ابشرى امس فعلا تاكدت انهم الان اصبحو يجمعون الملتحين وازواج المنتقبات الى اماكن لا نعلمها كما حدث من قبل

كنزى يا حبيبتى ان شاء الله ليس بيننا خلاف

انا امى واخوتى ليسوا فى القاهرة ولكن زوجة خالى وابناءها فى شبرا وزوجات اولادها منتقبات

احدى قريباتى منتقبة ساكنة فى عمارات النصر امام وزارة الدفاع!

زوج اختى عمله فى القاهرة واهله فى القاهرة ويسافر من محافظتنا الى القاهرة بشكل دائم

غير كده الوضع فى المحافظات ايضا ملتهب انظرى الى بورسعيد والى دمنهور والى المنصورة يعنى فى اى مكان ممكن فى لحظة الوضع يشتد ويتأزم!

وكل الى فى القاهرة مهم اخواتى وامهاتى اكيد خايفة عليهم ولكن اين الثبات على الحق .. اين نصرتنا لدين الله

والله يا غالية لو امتلأ القلب يقينا بان لن يصيبنا الا ما كتب الله لنا فعلا

يعنى اكون متاكدة 100% ان ما سيحدث لى او لاولادى او لزوجى بسبب نقابى سيحدث لهم ايضا لو خلعت نقابى

يعنى ال120 شهيد .نحسبهم كذلك ولا نزكى على الله احدا..لو ما كانش فى ثورة ولا اعتصامات ولا اى شئ

مش كانوا هيموتوا برضه فى نفس الوقت ده ؟ايوه كانوا هيموتوا لان لكل اجل كتاب ولكن ربنا اراد لهم تلك النهاية المشرفة

ربنا يصبر ذويهم يارب

الردود
    1,277
    التكريم
    • (القاب)
    (أوسمة)
    كيفك ام اروى وحشانا كتير

الله يسلمك يا غالية وانتى والله وحشانى

يا حبيبتى ان شاء الله ليس بيننا خلاف

انا امى واخوتى ليسوا فى القاهرة ولكن زوجة خالى وابناءها فى شبرا وزوجات اولادها منتقبات

احدى قريباتى منتقبة ساكنة فى عمارات النصر امام وزارة الدفاع!

زوج اختى عمله فى القاهرة واهله فى القاهرة ويسافر من محافظتنا الى القاهرة بشكل دائم

غير كده الوضع فى المحافظات ايضا ملتهب انظرى الى بورسعيد والى دمنهور والى المنصورة يعنى فى اى مكان ممكن فى لحظة الوضع يشتد ويتأزم!

وكل الى فى القاهرة مهم اخواتى وامهاتى اكيد خايفة عليهم ولكن اين الثبات على الحق .. اين نصرتنا لدين الله

والله يا غالية لو امتلأ القلب يقينا بان لن يصيبنا الا ما كتب الله لنا فعلا

يعنى اكون متاكدة 100% ان ما سيحدث لى او لاولادى او لزوجى بسبب نقابى سيحدث لهم ايضا لو خلعت نقابى

يعنى ال120 شهيد .نحسبهم كذلك ولا نزكى على الله احدا..لو ما كانش فى ثورة ولا اعتصامات ولا اى شئ

مش كانوا هيموتوا برضه فى نفس الوقت ده ؟ايوه كانوا هيموتوا لان لكل اجل كتاب ولكن ربنا اراد لهم تلك النهاية المشرفة

ربنا يصبر ذويهم يارب

الردود
    9,418
    التكريم
    • (القاب)
      • شمعة مضيئة
      • سيدة القصر
      • مربية ناجحة
      • باحثة متميزة
      • أم مبدعة
      • بصمة متميزة
      • ريحانة عيد الطفولة
      • بارعة ركن الديكور
      • كوميديا طفولية
      • سيدة القصر
    (أوسمة)
    ام اروى حبيبتى اكيد احنا اصحاب واخوات ولا جدال على هذا
    لكن رأى ان النزول لرابعة يكون للرجال وليس السيدات
    وموضوع النقاب انا غير قادرة عالاقتناع بوجهة نظرك واحترمها جدا
    لكن لانى اعيش الحال فى القاهرة وقريبة من الاحداث احس كلامك حماسى وبعيد شوى عن الواقع
    لان الرجل لن يسامح زوجتة لو اعتقل وفقد شرفة

وانا ونجلاء من اكتر النساء المكافحين حتى نلبس النقاب ووفقنا الله بعد معاناة لهذا
    لكن نجلاء وضعها صعب كتير
    وحال مصر والقاهرة وشبرا اصعب واصعب

هذا واقع لا يحسة الا من يعيش فى قلب الاحداث

وانا حبيبتى حتى لو وضعت نفسى مكان نجلاء ساجد نفسى فى حيرتها واتخذ قرارى بخلع نقابى
    لانى لن اسامح نفسى لو تعرض ابنى للازى او زوجى بسببى
    اهون على الموت حبيبتى

كيف ساستطيع النظر فى عين زوجى وهو مكسور بسببى
    كبف استطيع ان امنح الامان لابنى وانا كنت سبب هتك عرضة فى السجون وتعذيبة

لا حبيبتى
    الدين يسر وليس عسر
    والضرورات تبيح المعذورات حبيبتى
    واكيد كل الفتاوى وخاصة من السعودين الاكثر التزاما وصرامة فى موضوع النقاب اجازو ترك النقاب فى هذا الوضع خوفا من ان يلحق بنا ضرر
    لكن مثلا لو منعونا عن الصلاة وقتها نصمد ولا يهم حتى لو اشعلو الارض الذى نصلى عليها
    فسنصلى وسط النار ولا نترك الصلاة

لكن اولادنا وازواجنا لالالا

لن نتحمل اذاهم بسببنا

الردود
    3,366
    التدوينات
    13
    التكريم
    (أوسمة)
    تعقيب كتبت بواسطة آيـة عرض الرد
    السلام عليكم ورحمة الله ..

بصي أنا رأيي ما تخلعيش النقاب .. أنا هقولك رأي وممكن تلاقي كلامي ملخبط أو فيه قسوة بس سامحيني ..
    الراى الاخر هو ما احتاجه الان لان الموضوع بقه اكبر مما كنت اتوقع

حاجة كمان أنا متذكرة موضوع لحضرتك عن مشكلة بينك و بين زوجك بسبب أحلام .. معلش في ردي يعني .. قولي له فرضا قلعت النقاب لا سمح الله و جه واحد قليل الذوق

و ما أكترهم و فضل متنح في ملامحي وفي وشي .. احنا كده دخلنا في مشكلة تانية خاصة أنه واضح أنه غيور ..

حاجة كمان .. احنا لبسنا النقاب فيوم كان حلو و مكانش فيه مشاكل أو كانت بسيطة بس دلوقت دا ابتلاء من ربنا لنا هل هنثبت على ما نعتقده ولا لأ ..

أنا مريت بأزمة النقاب في الجامعات و يمكن تكوني سمعت عنها و الحمد لله و عدت .. ما تتخليش عن معتقداتك بسهولة و أن كان عالكلام ياما بنسمع كتير

و خلينا نصبر نفسنا احنا مش أحسن من الرسول اللي اتقال في حقه كل حاجة سيئة .. و على رأي واحد بيقول يعني هما شتموا ربنا سبحانه و شتموا الرسول

صلى الله عليه وسلم احنا اللي عاديين مش هنتشتم ..

بصي أنا عارفة مأساة الكلام و بيجرح و أنا عايشة في منطقة شعبية في بلد موردة للبلطجية في مصر .. بس بنحاول نتجنب الخروج خاصة بالليل .. مشاويرنا تتقضى بالنهار

نبقى مع بعض محدش يمشي لوحده .. أصلها فترة لازم نصبر عليها ..

دار الإفتاء و للأسف ما افتكرش لها موقف نصرة للإسلام .. فقولي لزوجك يوفر المشوار دا ..

اتكلمي مع زوجك من منطق أنت الأقوى و أنت اللي على حق .. أصل حتى ايام أزمة النقاب في الجامعة برضو والدي اختار الحل الأسهل اكشف وشي .. بس كان دا بعينهم

و قولي له موضوع النقاب مالوش علاقة بخراب بيت ..

حاجة كمان عشان ما يفكرش أن المشكلة هتتحل لما تقلعيه .. لما تلبسي إسدال أو خمار هتزيد المشكلة و لو لاحظتي أن النساء اللي اتقتلوا مثلا في المنصورة كانوا مختمرات ..

نفس الأزمة هتفضلي فيها ..

القضية قضية أنهم مش عايزين ملامح لدين الإسلام أصلا و لازم تفهميه كده .. ولازم تفهميه أن لازم ينصرك على الحق اللي أنت عليه احنا مش أحسن من الرسول ولا الصحابة ..

لازم يكون هو اللي سند لك في الأزمات و حضرتك سند له في الأزمات دي ..

و الله أنا متابعة المنتدى دا من يوم ما كنت في أولى إعدادي سنة 2003 تقريبا و سجلت بالمخصوص و الله عشان موضوعك دا..

أنا بقولك الكلام و أنا عارفة قد إيه المعاناة اللي بنعانيها و بصبر نفسي قبل ما أصبرك .. بس ما حيلتنا غير ندعي ربنا ينصر الإسلام و يعز المسلمين في هذا الشهر يارب ..

و ربنا يثبتنا دايما على الحق و سامحيني على كلامي و على الإطالة ..
    اكيد النقاب رحمنى من مشاكل كتير بسبب غيرته الشديده

وصدقينى انا كمان كنت خايفه جدااااااااااا بردو بسبب الموضوع الخاص بالاحلام وكويس انك متذكراه وانا مكنتش عايزه افتح الموضوع ده تانى لانها كانت من اصعب المشاكل التى واجهتها فى حياتى
    وكل يوم اتمنى ان انسى هذا الموضوع لانه مازال يؤلمنى جداااااااااا

بس يا ايه ان مش قادره اوصفلك الموضوع بقى كبير قد ايه اكبر مما تتخيلى

ولو انا كنت معتقده ان المشكله التى حصلت منذ سنتان اكبر مشكله فى حياتى بس الان صدقينى مشكلة النقاب انا كنت بتعامل معاها بأستهتار وكنت متخيله انه مجرد تهديد من زوجى ويعدى

وكنت بقول ايه الى ممكن يحصل هيزعل شويه وخلاص بس خلاص المشكله بقى ليها ابعاد تانيه ومبقاش فيها اى مناقشه مش عارفه اقولك ايه فى حاجات كتير صعب الواحد يتحدث عنها

بس الان نحن خرجنا من مرحلت المناقشه اغلق هذا الباب تماما واصبح العناد الان هو المسيطر على الموقف منى ومنه

قلت كلام ما كان يجب ان اقوله وندمانه عليه بس صدقينى انا مش عارفه اخذ قرار خالص والموضوع مش سهل زى ما انتى متخيلاه صدقينى

انا مش عارفه انتى متزوجه ام لا بس صدقينى الموضوع مع الازواج مختلف تماما مع الاباء صدقينى

تصدقى بالله انا حاربت كل عائلتى علشان خاطر الحجاب العادى مش النقاب احنا من عائله غنيه وذات مستوى ثقافى عالى او بمعنى اخر ذات مناصب عاليه فى البلد
    وكان عندهم الى تلبس الحجاب او الايشارب الخادمات فقط ولما طلبت ان ارتدى الحجاب العائله كلها حاربتنى ده الحجاب مش النقاب وفعلا لبست الحجاب رغم انف الجميع
    وكانوا بيقولا انى هفضحم بحجابى هذا لانى بشبه الخدامين
    رحمة الله على من مات وغفر الله لمن مازال عايش منهم

تخيلى بقى كل ده بسبب الحجاب العادى الايشارب تخيلى بقه ماذا حدث عندما ارتديت النقاب هسيبك لخيالك لانى هذا ليس موضوعنا ولكن يجب ان تعلمى انى الان خسرت كل عائلتى بسبب النقاب

ولكن ولله الحمد ربنا جعلنى سبب فى هداية بعض بنات هذه العائله والحمد لله ايضا اختى وامى التى حاربتنى بسبب النقاب هما الان مرتدين النقاب وزوجة اخى ايضا اقنعتها بأرتداء النقاب حتى بنات خالتى هما ايضا اصبحوا منتقبات

النقاب اختى ايه بالنسبة لى لم يكن زى ارتديه لا والله واشهد الله على ذلك ولكنه كان رساله ابعثها للجميع عن الاسلام قبل ارندائى للنقاب سعيت ان اقون قدوه حسنه به سعيت ان يكون نقابى يعطى سمعه حسنه لكل المنتقبات لانه كما تعلمين ما يقال عنه الان

النقاب بالنسبة لى حياه او موت ضحيت بالكثير والكثير من اجله يكفى ان اقول لكى وهذه اول مره اقولها لاحد انى حرمت من ميراث ابى بسبب نقابى وظلمت ايضا

لن يكفى عشرات الصفح لاقول لكى اختى ماذا فعلت من اجل نقابى

صدقينى لو تعلمى ما اشعر به الان كنتى قدرتى تحسى بالمرار الذى اشعر به لو تعرفى انى كنت على استعداد تام ان يخرب بيتى بسبب النقاب وكنت على استعداد ايضا عن الانفصال عن زوجى بسبب النقاب رغم ان عمر ابنى 16 عشر عام وابنتى 11 عاما رغم كل هذا وجدت نفسى سأضحى بكل شيء من اجل نقابى

ولكنى قمت بأنزالى الموضوع هنا لشدة ثقتى فيكم وفى ارائكم الصادقه والنابعه من القلب

انا فى عذاب لا يعلمه الا الله صدقينى انا قلبى بيتألم ومش مصدقه بعد كل هذه التحديات التى واقفت امامها دون تنازل منى من اجل نقابى لاقتناعى به الشديد تخليت عن اشياء اكثر مما تتخيلين صدقينى

ولكنى الان اما امرين

بيتى واولادى وزوجى ونقابى ايهما اعز على قلبى ايهما سأفضله على الاخر من منهما يجب ان اتمسك به مهما كانت العواقب

هذا هو العذاب الذى اعيشه الان

الان على ان اختار بين هذا وذاك

هتعملى ايه لو زوجك خيرك بين حياتك معاه وبين النقاب ولو اخترت النقاب وخربت بيتى هلى سيفرح بى ربى وقتها ام ايضا سأكون اخطأت وسيغضب الله على

بالله عليكى قولى لى ماذا ستفعلين وقتها ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

خراب بيتك اما نقابك ماذا ستختارين ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

مش عايزه حد يقول ان الاختيار سهل صدقونى صعب لان حاربت من اجل نقابى وتعبت كثيراااااا علشان احافظ عليه اكثر ما تعبت فى تربية اولادى وبناء اسرتى

ماذا ستفعلين لو كنتى مكانى وقتها وايهما ستختارين بيتك ام نقابك ؟؟؟؟؟؟؟

صدقينى اكتب هذا الكلام الان ودموعى لا تفارقنى واتألم فوق ما تتخيلى صدقينى انا اتمنى الموت الان ولا افارق نقابى اقسم بالله اتمنى الموت الان دون ان افارق نقابى لانه كل حياتى
    دورة تعليم الامهات اللغه الانجليزيه المستوى الاول
    http://www.lakii.com/vb/a-87/a-804863/

أدعوك يا إلهي دعاء من اشتدت فاقته وضعفت قوته وقلت حيلته
    دعاء الغريق الملهوف المكروب المشغوف الذى لا يجد لكشف مانزل به إلا أنت ولا إله إلا أنت
    فارحمنا ياأرحم الراحمين واكشف عنا مانزل بنا من هؤلاء القوم الظالمين الباغين .
    اللهم إني أشكو إليك ضعف قوتنا وقلة حيلتنا و هواننا على الناس.
    أنت رب العالمين، أنت رب المستضعفين وأنت ربنا.
    إلى من تكلنا يا رب؟ إلى بعيد يتجاهمنا أم إلى عدو ملكته أمرنا. إن لم يكن بك علينا غضب فلا نبالى )

الردود
    3,366
    التدوينات
    13
    التكريم
    (أوسمة)
    تعقيب كتبت بواسطة عآبرة عرض الرد
    وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
    اهلا بك اختي الغالية نجلاء
    موضوعك مهم جدا بس بي عتب عليك يا غالية
    ليه عملتي الموضوع تفضيل بين اطاعتك لربك او لزوجك؟؟
    اسأل الله ان لا يجعلنا ايتها الحبيبة ممن يكفر العشير
    اولا ..
    اهنيء زوجك بأختيارة لك زوجة تقية وام نقية احسبك كذلك والله حسيبك اخيتي
    زوجك كذلك غاليتي انسان اكثر من رائع فأين هو الرجل اليوم الذي يظفر بذات الدين الا من رحم ربي والله المستعان
    ثانيا ..
    انت وزوجك مشكلتكم واحدة وتبحثون عن حل يحفظكم ويسير بمركب اسرتكم الى بر الامان بهدوء وسلام
    هو يا حبيبة عرض عليك ما رآه يحفظك واولادك من الاذى في غضون هذه الاوضاع الصعبة التي تمر بها بلدكم
    مؤكد لا يريدك عصيان اوامر الله تعالى والا لما اختارك متدينة من الاساس ولما سمح لك بلبس النقاب طوال عيشك معه
    انظري الية نظرة الخائف المحب لك ولاولاده وليست نظرة الآمر لك بالتخلي عما امرك الله به
    هكذا اراه .. والله حسيبه
    غاليتي قضيتكم واحدة انتِ وهو .. اولادكم ، امنكم ، ومؤكد دينكم
    نجلاء .. لكل وقت آذان ولكل فعل ردة فعل توازيه
    لا تتسرعي بأصدار حكم على من احبك واهتم بأمرك فقط لانه خالفك في بعض شأنك
    ولا تجعلي الشيطان ان يلهيك في هذا الشهر الفضيل بأمور يصورها لك كيفما شاء هو
    لا تحكمي العاطفة دوما
    ألف الله بينكما وجمعكما على الخير ووفقكما في جميع امركم وحفظ اسرتكم من جميع الفتن
    هذه همستي اليك
    وادعوا لك بالخير والصلاح والتوفيق كلما ذكرتك
    سلمك ربي وحفظك
    مش عارفه اقول ايه ضاعت منى كل الكلمات جعلتينى اقف عاجزه عن اى رد كل ما استطيع فعله الان هو بكائى الشديد واحاول ان اتمالك نفسى لاخرج لكى ما بداخلى

انا بالفعل ندمانه جدا لان قلت لزوجى كلام ما كان يجب ان اقوله اتهمته ان ايمانه ضعيف وانه سقط من ناظرى وقلت له انى صدمت فيه لانه امرنى بهذا

فى كلام مكنتش عايزه اقوله لكنك زى ما تكونى عارفه انا عملت ايه وقلت ايه بالفعل الموضوع انا كنت واخداه بعصبيه جدا وكنت انظر لزوجى نظرت الخائف ويؤسفنى ان اقول ذلك

لم انظر لوجهة نظره او لخوفه علينا كنت عاميه على ان ارى ذلك مش عارفه ماذا حدث لى اول مره اتخلى عن عقلى تماما الذى دائما يكون اول ما استعين به فى مشاكلى

حاسه انى عنيده جدا لدرجة ان بيتى هيتخرب

عايزه حد يرجنى ويوقفنى عند حدى ويقولى فوقى بيتك هيتخرب

والله يا اختى انتى عملتى كده فى رسالتك هذه

ندمانه على كلام كتير قلته واول مره اقوله فى حياتى لزوجى

حاسه انى مغيبه تماما ولا اعطيه اى عذر لطلبه هذا

عايزه اعمل واقفه مع نفسى وابعد واستجمع كلامتى وعقلى الوضع كله بالنسبة لى مأثر فه وخصوصا مع الاحداث الاخيره حاسه انى بخرج غضبى على زوجى دون ان يشعر رغم علمى انه الاخر متألم

مش عارفه اقول ايه الامور كلها ابتدت نتضيع من بين يدى مش عارفه

حاسه انى تايهه وتعبانه اوى بتمنى انى اكون فى حلم مزعج وافوق منه بيتى هيضيع منى هخرب بيتى بأيدى

انا حاسه انى كبرت المشكله جدااااااا ونفسى المها تانى

الصمت الان هو اللغه السائده الان مع زوجى هو فى حالة غضب شديده منى وانا الاخرى كذلك ولكن انا من يجب عليها ان تنهى هذه الحاله وبسرعه لانى انا من جعلها تتصاعد وتكبر بهذه الطريقه لانى لم اكن عاقله تماما فى مناقشتها

لم انظر له نظة المحب الخائف علينا انا والاولاد لا لم اراه كذلك كنت انظر له بطريقه مختلفه تماما

بجد ندمانه انى جرحته جداااااااا مش عارفه انا جرارى ايه اين عقلى مش عارفه

نفسى اعتذر عن ما قلته وما صفته به من جبن وضعف ايمان اول مره يزعل منى كده لدرجة انه عايز يترك البيت لغاية ما الامور تهدا بينا مش عارفه ازاى سمحت لنفسى ان الامور توصل لكده

اكيد ربنا غضبان على الان لانى اغضبته بشده

ياربى عنى على ما انا فيه لانى بجد تايهه وبجد تعبت اووووووووووى محتجالك يارب محتجالك خرجنى من مشكلتى دى على خير انا عايزه ارضيك يارب وارضى زوجى حاسه انى هخسر كل حاجه

تعبت بجد يارب مليش غيرك ألهمنى الصواب يارب ألهمنى ما يرضيك عنى هذا كل ما اريده مش عايزه حاجه من الدنيا غير رضاك
    دورة تعليم الامهات اللغه الانجليزيه المستوى الاول
    http://www.lakii.com/vb/a-87/a-804863/

أدعوك يا إلهي دعاء من اشتدت فاقته وضعفت قوته وقلت حيلته
    دعاء الغريق الملهوف المكروب المشغوف الذى لا يجد لكشف مانزل به إلا أنت ولا إله إلا أنت
    فارحمنا ياأرحم الراحمين واكشف عنا مانزل بنا من هؤلاء القوم الظالمين الباغين .
    اللهم إني أشكو إليك ضعف قوتنا وقلة حيلتنا و هواننا على الناس.
    أنت رب العالمين، أنت رب المستضعفين وأنت ربنا.
    إلى من تكلنا يا رب؟ إلى بعيد يتجاهمنا أم إلى عدو ملكته أمرنا. إن لم يكن بك علينا غضب فلا نبالى )

مواضيع مشابهه

1. اوامر run مهمه ومفيدة
    بواسطة ابو الحر في ركن الكمبيوتر والإنترنت والتجارب
    الردود: 4
    اخر موضوع: 03-05-2008, 05:50 PM
  2. ماذا تعرف عن اوامر الرن ( run )
    بواسطة معـــالي في ركن الكمبيوتر والإنترنت والتجارب
    الردود: 8
    اخر موضوع: 08-09-2007, 05:55 PM
  3. 'طلباتك اوامر
    بواسطة elsahhera في ركن الكمبيوتر والإنترنت والتجارب
    الردود: 3
    اخر موضوع: 06-03-2007, 02:29 AM
  4. شرح كامل لنظام الدوس (شرح)(اوامر)
    بواسطة mido3200 في ركن الكمبيوتر والإنترنت والتجارب
    الردود: 2
    اخر موضوع: 05-02-2007, 12:41 AM
  5. االسبيط المقلى يا اخت ام نور طلباتك اوامر
    بواسطة rose05 في الأطباق الرئيسة
    الردود: 4
    اخر موضوع: 09-01-2006, 02:18 AM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ