انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 1 من 2 12 الأخيرالأخير
عرض النتائج 1 الى 10 من 15

الموضوع: اصعب موقف ف حياتى

الردود
    1,455

اصعب موقف ف حياتى

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
    بداية عيد سعيد عليكم وعلى الامة الاسلامية
    انا ف اصعب موقف ممكن تتعرض له ام اذا شعرت باحد يحاول يتحرش ببنتها انا بنتى صغيرة جدا ماشاء الله سنة و5 شهور لاحظت العيد اللى فات ان احد اطفال العيلة بيلاعب بنتى بطريقة غريبة طبعا زعقت فيه وفضلت عينى عليها طول ايام العيد انه ما يلعب مع بنتى انا كنت سمعت شكوى ما بنات اخويا انهم ما بيحبوش يلعبوا مع الولد ده رغم سنه صغير 10 سنوات واحدة منهم قالتلى يا عمتى بيضايقنى لكن ماحكتش بيضايقها ازاى المشكلة انى ما قدرش اعاتب امه لانها نرفوزة جدا طبعا انا عذراها ده ابنها وماحدش يقبل ف ابنه كلمة فهل اكلمها ولا ايه شورورا عليا
    وليا كلمة اى ام تلاحظ ف ابنها صفة غير محبوبة لازم تحاول تقومها مش تدرايها عن الناس ولما احد يواجهها بيها تستميت ف الدفاع عنه وتترك المشكلة تكبر انا محتارة فهل رأيى صح ولا خطأ؟
    وتقبلوا تحياتى

الردود
    383
    أنا أحس ان رايك صح 100% المفروض كل أم تراقب طفلها ودور المدرسه في توعيت الأمهات في هالجانب
    انا بنتي 5 سنوات وألاحظ انها لما تلعب مع البنات الي أكبر منها شويه 9 سنوات أو 10
    بتبدأ تسألني أسأله غريبه من فين يطلع النونو فلانة قالت لي كذا وليه الرجال يعمل كذا يعني أسأله أكبر من سنها بكثير وما اعرف كيف احل هالمشكلة لأن البنات من أقاربنا يعني بنات عمتها وعماتها الصغار بحكم الي يعرفوه من المدرسه الي صارت الله المستعان بتفسَد أكثر ماتربي لغياب الرقابة والمشكله لما أزعل وأطلب انه الأطفال يلعبوا عندنا يهاجموني ويقولو انتي تحبي الازعاج ايش رح يعملو خليهم يلعبوا وليش خايفه أحيانا كثير أجلس أفكر يارب انا صح أو خطأ أخاف يلعبوا أشياء تضرهم لأن الأطفال ماعندهم الوعي الكافي يقلدوا اي شي يشوفوه والأمهات يهملوا هالجانب بصراحه ماأدري هم المهملين أو انا أنتي حريصين وخوافين بشكل زايد بس أنا أحس الحرص أفضل ولو انقال عني اني موسوسه وبترك كمان الأي لأخواتنا في النتدى يمكن يفيوكي أكثر ويفيدوني معك

الردود
    16,781
    التدوينات
    11
    التكريم
    • (القاب)
      • مُبدعة صيف 1430هـ
      • الذوق الراقي
    (أوسمة)
    راقبي بنتك وكمان احكي مع والدته وان شاء الله بتتفهم الامور وتكلم ابنها وتراقبه

يارب احفظ لي ابنتي وزوجي وكل اهلي واحبابي
    امين يارب

مسابقة افضل تقرير عن مدينه في بلدك شاركونا

الردود
    1,521
    نصيحتى ماتحكى مع امه لان الموضوع هذا حساس

وبعدين صدقينى اكيد هى عارفه اللى فبه بس انت ردى بالك على بنتك وماتخليها معاه مهما كانت الاسباب

الردود
    1,455
    شكرا رد الاخوات بس انا والله عينى ف وسط راسى انا ذهلت لما دخلت عليه وزعقت فيه انه ما يلعبش معاها وكمان زعلت من نفسى جدا ان بنت اخويا كلمتنى وانا مافهمتهاش لان عارفين ان مامته عدوانية جدا ومابتفبلش ولا نص كلمة ف اولادها انا محتارة بالمناسبة هو ابن خالى يعنى ويلى ويلين وجوزى بيقولى نزورهم كل اسبوعين الله يعين بس
    انا فعلا موسوسة ولا دى حقيقة انا بخاف عليها موت وبخاف عليها من الهوا الله يبخليلنا ازواجنا واولادنا بس هى نور عينى الله بشوف بيهاوبخاف حد يمسها

الردود
    374
    من المفروض ياأختي إننا نعالج الأمر مانخفيه إنت راح تخلي بالك على بنتك وبنات الناس؟؟ مايهمكيش؟
    أنا رئي أنك تخبري أمو وخليها تزعل أوتتنرفز ولو كانت فعلا تحب إبنها تشكرك وتحاول تتدارك الوضع قبل فوات الأوان لأن هذه الأمور تكبر مع الطفل وراح تندم من العواقب لاقدر الله (أختي مجرد رأي وأنت حرة)

الردود
    557
    الولد ما يريد يتحرش ببنتك لانه صغير وما يشعر بشي بس يمكن شاف حاجات من هذي وحب يجرب
    هنا الغلط على الاهل مايحرصوا امام اولادهم بيحسبو انه صغير وما يفهم لكن اولاد الان مو مثل زمان من عمر 4 سنوات وبيفهموا
    انتي حرصي على بنتك والله اللي يحفظهم

الردود
    1,288
    انا راي مع حرصك على بنتك انك تنبهي الام على الاقل تبقي رضيت نفسك امام الله انك بلغتي مع العلم انك كما تصفيها ممكن تلاقي رد فعلا قاسي لها تحملي واعملي ذلك لوجه الله وتقبلي منها اي شد وقول لها بمنتهي الهدوء انا ببلغك لوجه الله علشان تشوفي ابنك ايه مشكلته وطبعا تكلمي معها باسلوب حلو على ابنها وان ولاد كتير بيعملوا كده وانك قريت كتير من المشاكل في هذا الموضوع والموضوع سهلا بس تعرفي ليه هو يعمل كده ومن هذا القبيل
    بس واجبك انك تبلغيها حتي لو لم تسمع لنصيحتك فإنت تفعلي ذلك لوجه الله وتحملي ما سيكون منها حتي بعد ذلك لو احدا لاحظ او هي نفسها لاحظت منعك لابنتك من اللعب مع ابنها تعرف انه يوجد سبب قوي وربنا يهدي ولادنا جميعا ويصرف عنهم السوء

الردود
    1,541
    التكريم
    (أوسمة)
    حبيبتي انا اتعرضت للموقف ده مع بنت اختي ومنعناها تلعب مع الولد ده وكلمنا امه وفهمنا البنت بس بنت اختي كانت كبيره عن بنتك خالص كانت 4 سنوات وما شاء الله هي اللي حكت لنا انه طلب منها تعمل شيء وهي قالتله عيب بس الموضوع كان مختلف شويه ان البنت اكبر والام كانت متفاهمه اكتر من الوضع عندك
    فانا شايفه في حالتك دي صارحي جوزك باللي انتي لاحظتيه وخلي عينك في وسط راسك على بنتك لانها صغيره مش هتفهم حاجه واكيد جوزك هيخاف على بنته زيك
    وبلاش تكلمي الام عشان العلاقات الاسريه متتاثرش وربنا يهديلها ابنها ويبارك لك في بنتك ويحفظهالك من كل شر

الردود
    1,455
    شكرا ايمى ع كلامك الحلو وفعلا انا كلمت جوزى بس خفت انه يمنعنى ازور خالى علشان خايف ع البنت انا كمان خايفة عليها اوى سبحان الله اد ايه تعبنا امهاتنا الله يخليهملنا يارب

مواضيع مشابهه

1. شاركينا اصعب موقف مر عليك مع ابنك
    بواسطة أدعوك ربي في الأمومة والطفولة
    الردود: 14
    اخر موضوع: 15-02-2011, 07:35 AM
  2. **********لعبة اصعب موقف*************انضموووا انضموووووا
    بواسطة bentl2islam في ركن الألعاب والترفيه
    الردود: 1
    اخر موضوع: 17-10-2008, 10:28 AM
  3. اصعب موقف
    بواسطة سارره في نافذة إجتماعية
    الردود: 9
    اخر موضوع: 01-07-2006, 02:20 PM
  4. اصعب موقف واجهتيه؟؟؟؟؟؟؟؟
    بواسطة جود السعوديه في نافذة إجتماعية
    الردود: 0
    اخر موضوع: 08-05-2006, 05:01 PM
  5. شارك معنا .. موقف .. كلمة .. غيرت مجرى حياتي!
    بواسطة غريبة الروح في الملتقى الحواري
    الردود: 27
    اخر موضوع: 12-04-2004, 11:09 AM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ