انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
عرض النتائج 1 الى 6 من 6

الموضوع: اللهم اني اشكو اليك ضعف قوتى

الردود
    597

اللهم اني اشكو اليك ضعف قوتى

عايزة اسالكم سؤالين بناءا على الموضوع اللي انا هاكتبه ده...
    1- اروح اكلم جوزى واصالحه مع ان انا الي اتغلط فيا؟؟
    2- من حق الراجل انه يفرض على مراته انها تبات عند اهله مع ان احنا ليا شقة بس في بلد تانية غيرهم...هل صلة رحم الراجل لاهله انه يؤمر مراته تبات عندهم ... ولا نزورهم طول اليوم ونروح نبات في بيتنا (لان معندهمش بيئة كويسة نبات فيها)؟؟
    الحكاية كالتالي
    سلام عليكم يا فتوكاتلما كنت دايما اقرا قصة الدعاء ده مكنتش ابدا باحس بكل الالم اللى انا حاساه دلوئتىلكن لما باحس بالظلم دلوئتى وانه جاى من اقرب انسان ليا اللي هو للاسف زوجى ...بقيت احس بمعنى ضعف قوتى وقلة حيلتى ...لانى ببساطة مش قادرة اعمله اي حاجة علشن اخد حقي منه فى اي موقف بيحصل ليا وبيضايقنيلاني ببساطة دايما شايفة ان الراجل لو نام غضبام علي مراته يبقي الملايكة هتلعنها ...وهو لو كلمته في اي حاجة هو دايما غير مقتنع بصحة كلامى وعلى طول بيزعل..ثانيا مبئدرش اخد معاه حق ولا باطل لان اللى هو عايزة بس هو اللى بيحصلانا مش عارفه احكيلكم ايه بالظبط يا بنات لكن هاحكيلكم اخر موقف اللي انا فيه دلوئتى ومسببلى صدمة احنا كنا عند اهل زوجى (هم ناس من بلد ارياف واحنا من مدينة ... وديه كمان ليها حكايات كتير ) بس المهم ... اخوه كان هناك وهو لسه متجوزش .... من ساعة ما روحنا (قضينا هناك يوم وليلة) وهو نازل فيا تهزئ ....وكل شوية يقولى اصلى بهزر ..........على فكرة ده واحد قدى في السن يعني 25 سنة ...يعني مينفعش تهزئنى وتقولى بهزر لانك كبير وفاهم شوفوا بقي بيقولى ايه واحكموا ان كنتم تتقبلوه هزار ولا لااولا علي الفطار الصبح.........يقول احنا من ساعة ما دخلناكم انتم الاتنين العلية ( انا وسلفتى ومفيش غيرنا ليهم متجوزين ) محسناش باى تغير ولا عمرك بتعملولنا اي حاجة.... وده كان رد على ان زوجى بيقول ...(مراتى بتعمل بسبوسبة وتورته واكل حلو جدا)طبعا البيت عندهم هناك امكانياته وحشة جدا ميسمحش تعملى اي حاجة ..ثانيا انا محبتش اسلوبه ده..عارفين ليه لانه مش جوزى ومش من حقه عليا اني اعمه حاجة...ثانيا هم كاناو متجوزينا وفاكرين انهم متجوزين خدامين هيجيوا يقلبوا لهم البيت!!!!!! كل ما اروح عندهم يقولوى انتي مفرقتيش معانا في حاجة!!!بعدها بشوية هو جايب كمبيوتر جديد وطلب منى اني انزل له شوية رامج واوصصل له هارد صاحبه...المهم هارد صاحبة حصلت فيه مشكلة وبعدها بفترة فكرت في الحل وهو كان قاعد برة مع خاله وشوية ناس..فرحت اقوله (يا فلان......... انا لقيت حل رائع لموضوع الهارد) لقيته بيقلى قدام الناس .. انا اسفة جدا في الكلام اللي هاقوله بس لازم تسمعوه كامل ( انا عارفه انك هتخربى ام الكمبيوتر) !!!!!!!!!!!!11تخيلي لما تكوني اصلا عندك كمبيوتر من 10 سنين فى بيت باباكى ...ومعاكي شهادات كمبيوتر كتتتتتتتتتتتتتتتتتتير ...والكل بيشهد بشاطراتك في الكمبوتر ويجي في الاخر ويقولك كده وانتى اصلا مضحية براحتك ووقت نومك علشان تصلحيه لهوالمصيبة انه يقولك كده قدام جوزك وهو قاعد سواء الموقف الاول ولا التاني!انا عارفه اني طولت علياكم بالله عليكم استحملونى لانى تعبانة جدا من حاجتين اولها الموقف نفسه تانيا رد فعل زوجىبدل ما ياخدلي حقى (والمقصود اما كان قالى معلض متزعليش ومكنتش هازعل...او يكلم اخوه ويوقولوا متهزرش معاها كده) لا بيقولى انتي ساكته كده ليه قلتله علشان زعلانة ..ولسه هاقوله اصل اخوك طول النهار يهزئ فيا ...راح شاخط فيا مرة واحدة وقالى اوعى ده اخويا !!!!!!!!!!!!!!!!!يعني مخختصر الي كان هيتقال ......انى عندي تهيؤات وانه مبيهزئنش ولا حاجة .. وان ده اخوه ولايمكن يغلط.. وانى تافةة وباكبر الامور ... واني لايمكن اني ا جرؤ على المساس باخوه باي كلمة يعني من الاخر ...الكل يهزئ فيا مهما يهزئ ........... انا اليل باخد الامور بحساسية.....وفي المقابل انا للاسف محافظة علي كرامتة فوق ما يمكن انه يتوصف في عيلتى والكل بيحبه ولا يمكن يجي ناحيته باي كلمة ابدااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا اااااااااااا عارفين اتعاقبت ازاي علشان انا اللي اتهزئت؟؟؟مبيكلمنيش من امبارح ...راح نام في سرير تاني........... شاف ابني بيصرخ اربع ساساعت بلليل مفكرش يقوم يسال ماله....... راح شغله الصبح (خمسة ونص الفجر) ومجاش يسلم وانا نايمة زي ما طول الوقت بيعمل..........ومرنش عليا لحد دلوئتى ..وطبعا مبيكلمنيش عارفين باقول اللهم انى اشكو اليك ضعف قوتى ليه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟لاني للاسف بحبه ...... بحبه حب ذللني ليه ... مخلينى ضعيفه جدا.... لو حصل في يوم موقف زعلنى وكلمته بس مش بنفس زي ما بنقول ..... بيبقي عقاب ليا انا مش ليه لاني بحبه وبحب اكلمه كويس واضحك معاه وبحب ميكنش بيني وبينه اي مشاكلذنبي الوحيد يا جماعة اني بحب زوجى!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!وحسبى الله ونعم الوكيل في عاطفة اسمها الحب

الردود
    257
    انا كمان بحب جوزى بس عشان المشاكل منعت نفسى اكلم اخوة فى اى مواضيع
    وعشان شكلى قدام نفسى بحاول ارضية وف نفس الوقت اخلية يحترم رغباتى
    يعنى بحاول استعيد ثقتى فى نفسى وانا برضة بحبة وبرضية من خلال المواقف اللى بينا

وانتى متستنيش قوى كدة على نار
    ومتفتكريش انة ممكن يتخانىء مع اخوة علشانك
    حاولى تكونى باردة شوية ومتشتكيش كتيييييييييييييير حاولى تقوى شخصيتك شوية دة الحل مع جوزك وغيرة
    ربنا يهديلك الحال

الردود
    679
    ما بقول غير الله يعينك
    حاولى تحكى مع زوجك بأسلوب الغائب عن الى بسببلك هاى المشكلة والضيق هادا
    وحاولى تحكيلو قصة عن صحبيتك شو صار معها وشو كان ردة فعل زوجها يمكن زوجك يعتبر
    من هاى القصة وبلكى الله يهديه ويهدى اخوه
    تحياتى

. تيوليب***'s صورة
    . تيوليب*** غير متواجد مشرفة النافذة الاجتماعية-نجمة الأطباق الرمضانية
    الردود
    17,916
    التدوينات
    4
    التكريم
    • (القاب)
      • درة صيفنا إبداع 1432هـ
      • مبدعة صيف1429 هـ
      • متألقة الحرف
    (أوسمة)
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أختي مشمش
    الله يكون في عونك
    جوزك من كُتر ما هو خايف انك تكوني السبب في خلق مشكله مع اخوه قام ظلمك

لكن قوليله سكوتك عن إهانته بيخليه يتمادى
    ومتعرفيش هيوصل تماديه لغاية فين
    هو أخوك ، على عيني وراسي لكن أنا مسمحش حد يهينني
    وطالما أنا بحترمه و لا أغلط فيه يبقى لازم يعاملني بالمثل
    لو غلطت فيه يبقى يغلط فيا
    أما زعل زوجك منك بسبب شكوتك من اخوه
    ولو إنه مداكيش فرصه تقوليله
    قوليله أنا الضحيه وأنا اللي اتغلط فيا
    ومقولتش حاجه غلط على أخوك ولا عمر أخلاقي تسمح لي أغلط فيه
    كمان علشان هو أخوك
    لكن زعلك مني ملكش حق فيه أبداً
    عموماً حاولي متجبيش سيرة حد من أهله بسوء
    انتي باين عليكي بنت أصول ومش ممكن تغلطي فيهم

أنصحك إنك تقربي من أهله ووالدته ومفيش مانع تعملي أصناف أكل أو حلويات من المتاح عندهم
    لما تلاقي والدته أو أخته بتنضف مثلاً حاولي تساعديهم في التنضيف
    علشان محدش يقول إنك متكبره
    وقدمي السبت زي ما بيقولوا حتلاقي الحد
    كما قال الله تبارك وتعالى
    ( ولا تستوي الحسنة ولا السيئه
    إدفع باللتي هي أحسن
    فإذا الذي بينك وبينه عداوه كأنه وليٌ حميم )
    صدق الله العظيم

كمان مسألة البيات عندهم حتى لو هي مش واجب شرعي على الزوجه فهي من باب زيادة الموده بين الزوجين
    والزوجه الشرع مش بيطالبها ( تحب ) أهل زوجها إنما تعاملهم بموده وإحترام
    ولازم يكون متبادل

والله يوفق بينكم
    عليكي بالدعاء ده رائع
    ( اللهم يا ولي نعمتي ويا مفرج كربتي
    إجعل نقمة زوجي علي برداً وسلاماً
    كما جعلت النار على إبراهيم برداً وسلاماً )
    آخر مرة عدل بواسطة . تيوليب*** : 22-02-2009 في 05:11 PM

الردود
    770
    تحاوري معاه باسلوب هادىء ولا تعصبي ابدا لما تتكلمي معاه
    خلي عندك ثقة بكلامك لانك انت صح
    الصراخ والصوت العالي بالحوار بدل على ضعفك
    انا بشجع الحوار في الوقت اللي بكون فيه زوجك هادي ورايق
    ولما يمزح معاك اخو زوجك لا تكوني حساسة امزحي معه متل ما بمزح معاك ولا تبينيله انه كلامه أثر فيك خلي عندك ثقة
    يعني لما يقلك انتي راح تخربي جهازي
    قوليله وانتي بتضحكي اعطيني جهازك مشان اخربلك اياه وبعدين قومي بالعكس وصلحيه وخليه يخجل من نفسه
    ولما يقلك انت ما غيرتي حياتنا وما اضفتي شي على حياتنا قوليله وانتي مبتسمة انا لية في جوزي وبيتي وبس بكرا لما تتزوج حنشوف مراتك حتعملنا ايه يلا ورينا شطارتك واتزوج
    خليك كوووووووول ولا تكوني حساسة
    انتي بتذكريني بصديقتي انت نسخة عنها
    وانا دايما بقلها لا تكوني عاطفيه كتير

الله يسخرلك زوجك ويكون خاتم باصبعك يارب

فريق خلقي الإسلام صيفنا إبداع

الردود
    565
    السلام عليكم
    حبيببتى مشمشه
    ربنا معاكى يارب ويهديلك جوزك يارب
    بس انا عايزه اوضحلك نقطه عندنا فى القريه مراه الابن هى اللى بتشيل الاسره
    والمفروض تشيل عن حماتها كل حاجه وانا عارفه ان ده ظلم بس للاسف هو ده السائد
    وهما طبعا دايما بيقلولك كده لانهم بيشوفوا الناس حواليهم ونفسهم تكونى زيهم
    وطبعا انت انسانه متعلمه ومثقفه ومن المدينه يعنى استحاله هتكونى كده
    ممكن تكسبى ودهم انك تكونى مجهزه قبل ما تروحى تورته حلوه او كيكه خوديها معاكى وانتى رايحه وكمان وانتى هناك لازم تساعدى فى الفطور وتجهيز اكل الغدا وده كلها حاجات عاديه الكل بيعملها
    وطبعا انتى اكيد كنتى عارفه ظروف اهل جوزك قبل الارتباط وكان المفروض تأقلمى نفسك على كده
    اما بالنسبه لاخو زوجك انا حاسه انك حساسه شويه والله بقولك الكلام ده لمصلحتك وعلشان انا كمان حساسه ودايما بزعل من اقل حاجه لان زى ما قولتلك هو شايف فىا لريف ان مراه الابن بتشيل البيت ودى عندهم حاجه عاديه جدا يعنى هو اتربى على كده وممكن يكون حاسس انك مقصره \ فبيحاول يلفت نظرك
    وبالنسبه للكمبيوتلر هو ممكن يكون زعل لانك قولتيله الكلام ده اقدام رجاله تانيه وعندنا فى الريف الراجل بيحب يكون هو سى السيد ومفيش ست تتشطر عليه وخصوصا قدام قاعده رجاله
    والله انا موش متحيزه لاخو جوزك بس انا نفسى تتأقلمى مع الموقف ومتزعلش لان ده اهل جوزك واكيد مسأله انهم من الريف مش حاجه وحشه يعنى ولا حاجه
    وبكره ابنك يكبر ويارب يكون بار بيكى زى ما جوزك بار باهله طبعا فهمتى قصدى واعتقد انك لما تباتى مع اهل جوزك يوم فى الاسبوع ده صله رحم هتتردلك لما تكبرى وتكونى نفسك ابنك وحفيدك يناموا معاكى يوم واحد وخصوصا انهم بعيد عنك طول الاسبوع
    آخر مرة عدل بواسطة سلسبيل المصريه : 22-02-2009 في 06:38 PM

مواضيع مشابهه

1. [مجموعة] قوتى فى ارادتى *((اللهم اجعل كيدك فى نحرهم وانصر شعبى فى ليبيا ))ج* الثالث
    بواسطة ذكريات الماضى في ركن التغذية والصحة والرجيم
    الردود: 349
    اخر موضوع: 03-07-2011, 02:51 PM
  2. الهي اليك اشكو همي وقلة حيلتي
    بواسطة نوران60 في الملتقى الحواري
    الردود: 33
    اخر موضوع: 31-12-2010, 06:49 AM
  3. الردود: 46
    اخر موضوع: 17-12-2009, 09:17 AM
  4. قران جديد ,,,,,,اسغفرك اللهم واتوب اليك
    بواسطة الدرة المصون. في روضة السعداء
    الردود: 1
    اخر موضوع: 08-11-2009, 08:54 PM
  5. الردود: 5
    اخر موضوع: 30-07-2008, 02:09 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ