انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
عرض النتائج 1 الى 5 من 5

الموضوع: مشكلتي محيرة لمن يهمة الامر

الردود
    604

مشكلتي محيرة لمن يهمة الامر

يا اخواتي الفضليات
    مش عارفة انا محتارة للغاية وحزينة جدا ومش عارفة اوصل لقرار
    كرامت زوجي ولا كرامت اهلي وكرامتي
    باختصار زوجي في مزايا وعيوب
    هو صادق مبيكدبش ممكن يخبي لكن لو اتسال ميكدبش
    كريم مش بخيل جدع جدا مع الانسان الكويس

بس عقلة صغير جدا جدا سعات كتيير بيتطاول علية وانا مبحبش كدة كا انتي غبية بينتخانق كتيير جدا وانا للاسف بقالي 5 شهور جواز

بعد الفرح حصلت مشاكل بينة وبين اهلنا لاننا قرايب وخنقات فظيعة بينة وبين عمامنا وبما ان والدي عمة فا كان واخد من الحب جانب طبعا بدون قصد بس المشاكل الي بينة وبين بابا انا بضغط علية فيها جامد بس هي للاسف بيتتطور وهاتيطور كمان الفترة الي جية عشان هايدخلو في ميراثات والدنيا هاتولع وجوزي اكيد هايزعل من بابا اكتر وهيتاجهلة اكتر واكتر وهايقطعة خالص
    بس يا جماعة سعات تصرفات بابا تخلي الواحد يشد شعرة بس بقولة بابايا مش هاتبرء منة ولو مش عاجبك رجعني لية
    الدنيا مولعة جدا منهم ومامت جوزي هي الي مقوياة وشحناة علي عمامة وعماتة وهو واخد موقف رهيب ومش معني الكلام انهم كويسين لا هما مقصرين جدا وعماتي كلهم محراك شر ومش بيجي من وراهم غير المشاكل وعمامي بيعملو منظرة قدام الناس دا لو عملو بس انا خايفة من قطيعة الرحم وهو مش موافق خالص بيقول هما اصل مفيش ود من ناحيتهم اصلا وهما مقاطعين بعض دلوقتي خالص وللاسف مفيش حد عاقل يقعد يحل كلهم اغبية التصرفات

هو كل شوية يقولي انتي مش معايا انتي مش واقفة جانبي وهو دة الي مبوظ العلاقات بينا بيتخلي الناس كلها تهني وتستابحني وخناقات
    انا حاسة اني هاخسر حد فيهم اخسر مين فيهم
    والحياة مع جوزي حزينة ومع بابا حزينة اكتر لان والدي وانا بقولها وانا في غاية الحزن مش حكيم بالمرة وضيع حقنا في حجات كتييير وبيضغط علية انا واخواتي بعصبيتة والمخ الترباس علي الغلط وعدم التفاهم وللاسف فاكر انة احسن اب في الدنيا ومبيغلطش
    وانا بقف لجوزي لما بحس انة تطاول واقولة مش عجبك راجعني لبابا بس مش عارفةاعمل اة انا حاسة اني مظلومة من الطرفين بابا غلط وجوزي عندة حق بعض الشي بس بردة غلط لان مكنش في حسني
    اعمل اة
    اخسر مين فيهم لو حققت الايام نبواتتي الطرفين وقفو لبعض والدي وجوزي وللاسف والدي العم وجوزي ابن اخوة والاتنين مش حكمة وعقلهم صفر
    ارجوكم دلوني
    آخر مرة عدل بواسطة mirololo : 17-02-2009 في 03:37 AM

الردود
    577
    أقولك رد حكيم سمعته من أحد المشايخ عندما سأله أحدهم كيف يوفق بين زوجته وأمه
    قال له أطع أمك و لا تعصي زوجتك
    كذلك أطيعي زوجك لأن طاعته مقدمة على طاعة الأب ولكن بلباقة ولياقة لا تعصي والدك يعني كوني محايدة و لا بأي ان تسمعي كل منهما ما يحب أن يسمع و تحسسي كل منهما انه هو الأحب لك و إن كان لابد ان تطيعي أحدهم فليكن زوجك

الردود
    604
    يعني يا احبائي لو قاطعهم هاكون مبسوطة وهو مش بيروح وممكن يخليني انا كمان مروحش اقعد مع امي خصوصا احنا مسافرين برة وللازمة العالمية هاينزلني بلدي ويقولي اروح اقعد مع مامتة هو
    ساعيتها اموت

الردود
    274
    انا رايي لا تدخلي ابدا ابدا... لما بيحكي عن ابوكي كأنو عم يحكي عن عموه الو مو ابوكي لا تحاولي تدافعي عنو..ولما ابوكي بيحكي عن جوزك كأنو عم يحكي ابن اخو, مو جوزك كمان لا تدافعي عنو.... هنن قرايب ورجال رح يعرفو يحلو خلافاتون,,وتأكدي انو رح يحلوا اسرع ازا ما تدخلتي... لا تاخدي على عاتقك تقريب وجهات النظر ولا الاصلاح... لأنو كلامك رح يخليون يزعلو منك هنن التنين....

الردود
    73
    حبيبتي انصحك لا تخربي بيتك طالما ان زوجك رجل كويس
    وهالمشاكل ماتدوم يجي يوم ويتصالحون
    لكن انتي لو تطلقتي طول عمرك راح تندمي
    اولا الان خليك في صفه لحد ماتكسبي قلبه وبعدين ليني قلبه وذكريه بالله
    وبالكلام الحلو توصلي بس لا تضغطي عليه
    وهالفتره لو قالك لا تروحي لاهلك لا تروحي معليشي لحد ماتهدى النفوس
    وصدقيني راح يحن عليك وتتصلح النفوس بس انتي اصبري
    ولا تنسي ان في كل العالم دائم في اول سنه زواج تحصل خلافات بين الازواج لانهم مزال ماتعودوا
    المهم احذري تهدمي بيتك

مواضيع مشابهه

1. لمن يهمة الامر
    بواسطة محبرة الزمن في فيض القلم
    الردود: 0
    اخر موضوع: 12-06-2006, 09:26 PM
  2. الى من يهمة الامر
    بواسطة dalli في ركن التغذية والصحة والرجيم
    الردود: 2
    اخر موضوع: 18-10-2005, 10:44 PM
  3. الى من يهمة الامر
    بواسطة dalli في الحلويات والكب كيك والكيك وحلويات العيد
    الردود: 2
    اخر موضوع: 18-10-2005, 10:44 PM
  4. الكرتزون الطبيعي لمن يهمة الامر
    بواسطة السهل الممتنع في ركن التغذية والصحة والرجيم
    الردود: 11
    اخر موضوع: 20-12-2003, 09:13 PM
  5. نداء عاجل إلى من يهمة الامر
    بواسطة فتونه في روضة السعداء
    الردود: 4
    اخر موضوع: 30-08-2002, 05:00 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ