انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
عرض النتائج 1 الى 8 من 8

الموضوع: محتاجة رأيكم معايا

الردود
    152

محتاجة رأيكم معايا

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    انا كنت عايزة اخد أيكم في موضوع كنت بفكر فيه من فترة باعتباركم نعم الاخوات الفضليات ربات البيوت
    انا مصرية عايشة في جدة في حي العزيزية وخريجة كية اداب قسم وثائق ومكتبات ومعايا طفلة عمرها 9 شهور
    انا كنت بفكر في اني اشتغل فكرت اني اقدم سي في بتاعتي في المدارس الي حواليا على اني اشتغل مدرسة عربي او مدرسة مكتبة مش عارفة هنا في حاجة اسمها مدرسة مكتبة زي مصر ولا ايه النظام وكنت عرفت ان بيكون في زي دادا في المدرسة بتاخد بالها من الطفلة مقابل مبلغ كل شهر
    لكن انا الي شاغل بالي ان خايفة ماعرفش ادرس او ماعرفش انظم الدنيا يعني من دروس وتحضير من الاخر خايفة اني ماعرفش ادرس واكون لخمة وابوظ الدنيا او ماعرفش اتأقلم واركز بين البيت والشغل لكن ارجع واقول ان هنا المدارس بتخلص بدري وانا كدة كدة بعمل اكلي من باليلوان شاء الله تتظبط طيب وهل العائد يستاهل وهل سهل اني الاقي فرصة بسهولة بصراحة مش عايزة اضيع الوقت هباءا وحابة اني استفيد منه بدل ما كمان شوية ااقعد اقول ياريتني كنت اشتغلت من زمان
    بجد محتارة ياريت لو حد يفيدني برأيه او خبرته في مجال التدريس هنا
    كنت سمعت حتى اني ممكن ادي دروس وانا في البيت لكن للأسف انا علاقاتي هنا محدودة وفي نفس الوقت مش عارفة المناهج هنا نظامها ايههاعرف ادرسها ولا لا
    ياريت تفيدوني ربنا يجازيكو عني كل خير يارب وانا عارفة انك مش هاتخذلوني

noran5's صورة
    noran5 غير متواجد كبار الشخصيات " نبض وعطاء " "صاحبة الحضور المتميز"
    الردود
    13,333
    و عليكم السلام ورحمة الله وبركاته

أهلا بك أختي العزيزة ... رونـــــــــا

انا كنت بفكر في اني اشتغل فكرت اني اقدم سي في بتاعتي في المدارس الي حواليا على اني اشتغل مدرسة عربي او مدرسة مكتبة
    الخروج الى العمل يحتاج فعلا الى تفكير بشكل جيد و خصوصا انك أم و حامل أيضا
    كما هو واضح من توقيعك
    و حسب رايي المتواضع ..فأنا ارى ان تأجلي هذه المسألة لما بعد الوضع
    أنت الآن بطفلة واحدة ..الله يحفظها و لديك تخوف من عدم القدرة على التوفيق بين مهامك
    فما بالك ..عندما تصبحي أم لطفلتين احداهما رضيعة و في أمس الحاجة اليك

ثم بعد انتهاء فترة الحضانة و هي تعادل السنتين تقريبا يمكنك التفكير في الأمر

لكن انا الي شاغل بالي ان خايفة ماعرفش ادرس او ماعرفش انظم الدنيا يعني من دروس وتحضير من الاخر خايفة اني ماعرفش ادرس واكون لخمة وابوظ الدنيا او ماعرفش اتأقلم واركز بين البيت والشغل
    من المعروف غاليتي ان العمل يأخذ الكثير من صحة المراة ووقتها وتفكيرها أيضا
    و لكن أغلب النساء المتزوجات العاملات لديهن برنامج خاص يتبعهن بشكل منظم
    حتى لا تتداخل المصالح في حياتهن

و الأمر في اوله سوف يكون صعبا و لكن مع الوقت سوف تتاقلمين و تجدين أفكار جديدة
    تساعدك في توفير الوقت و الجهد

واما عن تخوفك من التدريس نفسه
    فهي مسألة تحتاج الى قدرات خاصة ... و ملكة توصيل المعلومة
    ان كانت لديك هذه الملكة سوف لن تجدي اي صعوبة في عملك ان شاء الله

اما ان لم تكن موجودة فهناك ارشاد للمدرسين و بسؤالك ذوات الخبرة في مجال التدريس
    سوف يتحسن مستوى ادائك باذن الله
    و كل شيء يتم بالممارسة لأنه كما تعلمين الدراسة الجامعية شيء
    و النزول لميدان العمل شيء آخر
    كنت سمعت حتى اني ممكن ادي دروس وانا في البيت لكن للأسف انا علاقاتي هنا محدودة وفي نفس الوقت مش عارفة المناهج هنا نظامها ايههاعرف ادرسها ولا لا
    الأفضل غاليتي ان تنظمي افكارك و تحددي طموحك في جانب واحد
    الخروج للعمل في مدرسة بمنطقتك .. و اذا لم تفلحي لا قدر الله
    يمكنك بحث كيفية اعطاء دروس من خلال منزلك

و هذا أمر يحتاج الى تبليغ الصديقات و الطلب منهم ان يخبروا معارفهم بأنك لديك استعداد لاعطاء الدروس بمنزلك

و قبل كل ذلك ... عليك التأكد من محصلتك العلمية و تجديدها بالقراءة و الاطلاع على المناهج التعليمية بالبلد التي تقيمين بها

و لابد غاليتي من صلاة الاستخارة حتى يريك الله طريق الخير و الصواب و يذلل لك الصعاب

موفقة باذن الله

اللهم إنك عفوّ كريم تُحب العفو فاعفُ عنا

الردود
    2,545
    والله انا جربت الدراسة والعمل وانا متزوجة والموضوع حبيبتي مو صهل يجب الاستعداد له جيدا ويجب ان يكون هناك قبول منك انت وزوجك لكي يعينك زخصوصا في اولها ولازم تعملي نظام حياة معين تمشي عليه
    ومع ذلك لازم في الاخر يكون كله على احساب صحتك وحياتك الخاصة فيك انت، انا مو باعملك احباط بس بقولك على تجربة انا مريت فيها اكن بقولك انا انجحت اعملت نظام حياة كويس وتفوقت في دراستي وتقريبا في عملي بس ما كملت لان يربنا رزقني بيبي والحمد لله
    حاولي بس لازم يكون في تنسيق بينك وبين زوجك كي تنجحي وربنا معاكي حبيتي

الردود
    152
    نوران ا
    انا متشكرة جدا على ردك الوافي لكن حابة اوصلك معلومة اني لست حامللكن لم اغير التوقيع منذ فترة هذا التوقيع منذ حملي في بنتي الله يفظهالي وبنتي عنده الان تسعة اشهر
    اما من حيث الوقت والجهد انا احس اني ااقدر اتأقلم واوفق بين البيت والشغل ان شاء الله وانا دائما اقول اذا ماقدرتش اوفق بين البيت واللشغل فبيتي والى بيا لكن قد اكون احتاج لتشجيع ايضا زي ما قلت ان من غير حاجةانا بعمل الغدا من باليل اااقصد بحضره قبلها بيوم وزوجي دوامين احس ان الظروف تسمح لكنى قد احتاج لتشجيع او خبراتكم اعرف ان كل شئ في اوله صعب لكن مع الوقت كما ذكرتي بيتم التنسيق
    جزاكي الله خيرا عني امين وعلى اهتمامك

الردود
    152
    زينة
    ربنا يباركلك في البيبي الجديد ويقدرك عليه امين
    انا فعلا منسقة مع زوجي وهو ماعندوش مانع من الفكرة وكمان انا فعلا عملى خطة للبيت عندي اقصد اشغال البيت مش خطة مية في المية لكن الى حد ما منظمة العملية لكن الي عايزة اسألك فيه
    هل لقيتي صعوبات قدامك في عملية التدريس واذاي اتغلبتي عليها وهل التدريس في حد ذات عملية صعبة
    كمان كنت عايزة اعرف اذا كان في هنا حاجة اسمها مدرسة مكتبة زي مصر ولا ايه او في هنا وظيفة في المدرسة اسمها امينة كتبة انا خريجة اداب قسم مكتبات ومعلومات ووثائق هل التخصص ده مرغوب منه هنا ولا ايه
    وشكرا ليكي ياحبيبتي وربنا يعزكم يارب

الردود
    152
    لسة محدش عايز يديني رأيه او خبرته في الموضوع

الردود
    3,462
    اهم شي استخيري الله وجربي ماراح تندمي
    وكل شي في بدايته صعب مجرد ماتتعودي راح ترتاحي
    وتمنياتي لكي بالتوفيق

الردود
    446
    أنا رايي ياأختي انك لاتشتغلي الآن بنتك لسه صغيرة ..
    يعني انت ليش مصرة تشتغلي.. حتقولي طفشانه وزهقانه من قعدة البيت .. طب وبنتك مهو الطفل بيأخذ كل الوقت ..

بس قوليلي ليش بدك تشتغلي وأنا بعطيك المفيد ..

مواضيع مشابهه

1. محتاجة مساعدتك تنقى معايا هدية
    بواسطة manitiot في الحفلات والهدايا
    الردود: 10
    اخر موضوع: 17-04-2011, 01:18 AM
  2. محتاجة رأيكم لا تبخلون علي
    بواسطة Soft rose في الحمل والولادة و الرضاعة
    الردود: 4
    اخر موضوع: 25-09-2010, 09:08 PM
  3. الردود: 52
    اخر موضوع: 19-01-2010, 12:50 AM
  4. تعالوا معايا وشفوا رسومات التطريز دية وقولوا رأيكم
    بواسطة رضوه في ركن الأشغال اليدوية والخياطة
    الردود: 33
    اخر موضوع: 09-10-2009, 02:55 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ