انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 1 من 2 12 الأخيرالأخير
عرض النتائج 1 الى 10 من 13

الموضوع: محتاجة ارئكم سريعا لاني بتجنن خلاص

الردود
    1,166

محتاجة ارئكم سريعا لاني بتجنن خلاص

يابنات باختصار امس دارت خناقة بيني وبين زوجي علي نظافة المطبخ انا الحمد لله حامل واوقات كثيييييير بعمل الغدا بالعااااافية بكون مش قادرة اقف علي رجلي فيادوبك بخلص واغسل الصحون وخلاص انما هو بيعصبه نظافة الثلاجة والبوتاجاز رغم انهم مش سيئين اوي عادي يعني اتخانقنا خناقة كبيييييييرة ونام في غرفة لوحده واليوم بعد الشغل طلع سافر لاخوه في بلد تانية وهو عارف اني محتاجة اقيس ضغطي من كم يوم لانه عالي وعارف انه بنته عندها سنتين كل يوم تبكي عاوزة تخرج تتفسح لاننا هنا في سجن لا بنشوف حد ولا بنخرج لوحدنا
    كلمته قالي اقفلي مش عاوز اتكلم وقفل بعدها التليفون وانا هنا لوحدي واكيد سلفتي واخوه هيعرفوا اننا متخناقين وانا مش بحب حد يعرف مشاكلنا انا والله بكيت بكاء هيستيري ماللي انا فيه لانه مخطرش علي بالي انه اليوم الوحيد اللي بنخرج فيه يروح يسافر لوحده وبكرة كمان عنده شغل وكمان متوقعتش رد فعله دة
    مش ع ارفة اتعامل معاه ازاي لمما ييجي ان شاءالله...لاني حاسة اني هنفجر وكل شوية اعيط وانا اساسا ضغطي عالي

الردود
    15
    اول شي هدي اعصابج لان حرام النونو الي بطنج والظغط

حاولي تظغطين اشوي على نفسج لان انتي ام ومعروف الحرمه تصبر اكثر من الريال

حار مع حار ما ينفع

انا بعطيج نصيحه بس لا تقللي من قيمته انا اجربها دائما باي شي وتنفع والله العظيم
    جربي قبل ما يجي ريلج البيت استغفري على قد ما تقدري وشوفي النتيجه بس لازم طبعا بايمان واتكال على الله
    ونشاء الله يهدي ريلج عليج ويعافيج

الردود
    2,804
    اتوقع زوجك مضغوط من حاجه ثانيه يمكن من العمل
    مو معقول بيعمل خناقه كبيره عشان نظافه
    يمكن متخانق بالعمل او شي
    الله يهديه ويصلحه
    ويخليكم لبعض يارب ياكريم
    وانتي هدي بالك ولاتنسين الجنين يتاثر بزعلك
    انتي لاتتصلي عليه خليه لما يرجع تكلمي
    معاه بهدوء وقولي له اللي تبيه رح يصير
    الله يهديكم لبعض

الردود
    785
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    اختى ان شاء الله بتولدى وبتقومى بسلامة يارب دة اول نفطةتانى نقطة متل ما قالو الاخوات ممكن زوجك مضغوط فى العمل وانتى كذلك يا قمر مضغوطة من البيت والبنت والحمل واعتقد متل ما هو انسان انت انسانية تتعبى ولستى جماد للذلك يا اختى انصحك نصيحة عندما زوجك يخناقك من شان نظافة هذا وهذا اتقبلى كلامه بمنتهى الطيبة وقولى له يا زوجى العزيز انا اسفة لانى تعبانة كتير وهذه فترة وبتعدى ان شاء الله فترة الحمل وياريت متل ما احنا شركاء فى حياتنا الزوجية اتساعدنى فى عمل البيت يعنى احكى معو بطيبة وبساطة وطريقة شيقة ودلع هيك هو راح يحس فيكى ويلوم نفسو طبعا مش راح يعتذر لكن ردودو هتكون ترضيكى عصبية مع عصيبة مش راحة تستفدى ابدا با العكس وكمان فى حاجة اذا هو زعل وغضب خليكى انتى الطيبة والمسامحة ولكى اجر عند الله كبير الرجل يا اختى طفل كبير صدقنى ما يغرك حجمو وعضلاتو لكن بنهاية الاسلوب الناعم والرد الصحيح بكون انسان اخر اعطكى مثل بسيط جدا
    انت وصديقتك او اختك ممكن تتخناقو وما تحكو مع بعض ايام وبعدها تتصلحو صح فما بالك تتخناقى مع رجل وهو زوجك للذلك لا تسمحى للفجوة تكبير بينك وبين زوجك حتى لو لكى حق اسفة لاطالة وربنا يكون معك يارب
    دمتى بود وبحفظ الرحمن

نجوم حياتي's صورة
    نجوم حياتي غير متواجد مشرفة موقع جوالكِ وركن الاشغال اليدوية
    الردود
    9,160
    التكريم
    • (القاب)
      • محلقة في سماء الإبداع
      • شيف حلويات لكِ
      • متألقة صيف 1432هـ
      • مبدعة الاشغال اليدوية
      • متميزة مملكة السعادة
      • ضياء قناديل نبوية الأولى
      • إيقاع مميز
      • الذوق الراقي
      • متألقة رسالة وارده
    (أوسمة)
    الله يصلحلك زوجك وأولادك ويخليكم لبعض يارب
    عودة بعد انقطاع
    واشتياق لأحبتي ()

الردود
    724
    ربنا يهديه و يرجع حاله متغير للاحسن يا رب

الردود
    1,450
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

غاليتي ... ان شاء الله بتقومي بالسلامة والف الحمد لله على السلامة مقدما

حبي.. لازم تكوني رايقة كتير عشان الجنيني وعشانك وعشان احنا بنعرف انه المشاكل منهذا النوع بتنحل بهدوء

ان شاء الله زوجك بيرجعلك بنفسية هادية وانتي حاولي يخلي دايما يشوف المطبخ حلو ونظيف لانه زوجك بيحب الاشياء المرئية والواضح انه انسان بصري ..يعني مثلا بجوز يكون مضغوط من الشغل ويرجع مثلا يلاقيك عادية ... فبيزيد عليه حاولي دايما كوني ب؟أزهى صورة حتى وانت حامل عشان يلتهي عن الاشياء التانية

وحاولي كمان ما تخلليه يدخل المطبخ لما انتي تحسي انو رح يدخل ويشوف اشي مش رح يعجبه... يعني بطريقة دعابة .. مثلا

خللي يحس فيك وانت بتشتغلي يعني اتغلي قدام عينيه خللي يشوفك تعبانة وما انت قادرة وفوق هيك عليك شغل بيت ومطبخ ...

انا متأكدة انه رح يند مش مشلة انت زوجك قراراته سريعه بس دايما بيراجع حاله ليش سوا هيك مع زوجته

انتي لا ترني عليه ولا اشي اذا حابة مثلا زيني البيت بطرقة خفيفة عشان لما يرجع من السفر يلاقي انه في شي تغيير

والله معك

انا رح ادعيلك ان شاء الله

ديري بالك عحالك

وطمنينا عنك

وسلاااام

اضحكي اشوف .... اضحكي ... لأ اكتر ... ايوة ...كمان شوي بس ... يا عيني عليك .. الله يخلي هالضحكة

الردود
    584
    يا حبيه قلبى الف مليون سلامه عليكى وربنا يقومك بالسلامه اوعى تديقى نفسك عشان اهم حاجه صحتك وانتى اللى هتضرى فى االاخر كدا كدا هتتصاحلوه وكدا كدا الحياه هتمشى انتى لما يرجع اوعى تتخانقى ولا تتكلمى معاه اعمليلوه حاجته على اد مقدرتك وحسسيه انك زعلانه بس من غير ما تتكلمى ولا تتخانقى هوه اكيد هيحس بالزنب ويكلمك ولما يكلمك برضوه اوعى تتعصبى عشان خاطر صحتك اتكلمو اتناقشوه قوليلو احنا تعبانه ومش قادره طب اعمل ايه هاتلى خادمه؟ مش هيقدر طيب اروح اقعد عند اهلى لحد ما ابقى كويسه ؟ مش هيرضى تقوليلو يبقى بقه تستحمل الظروف اللى انا فيها دى وكله يا قمر بالبراحه انا عارفه انك زعلانه بس فكرى شويه هتلاقى الخناق مش هيحل ولا هيريحك بالعكس فأنتى حسسيه بالزنب وعقبيه كل راجل وفيه حاجه معينه يتعاقب بيها وربنا يصلح حالك ويهدهولك اااااااامين

الردود
    23
    ربنا يقومك بالسلامةاختى العريزة...وحابة اقولك انى مريت بظروف الحمل وعارفة ان الحامل ما بتقدر تنظف ولا تشتغل متل المرة العادية...بس اهدى شوي حبيبتى لانوا الزعل مو مضوم لالك ..لانوا بيضرك وغير شى بيأثر على علاقتك بزوجك....حاول تعتبرى اليومين اللى زوجك سافرهم اجازة تريحى حالك فيها ...وتكون فرصة تنظفى بيتك بس حبة حبة يعنى اعملى حاجة وريحى شوية ...واشربى عصاير عشان تهديكى وبعد كدة اشتغلى شوية كمان وهكذا...وبعد كدة كونى باستقباة وحاولى تنسية الضغوط اللى هو اكيد بيعانى منها ...اللة يكون بعونك وبعونة ...وان شاء اللة تقومى بالسلامة وبيتك يبقى اجمل البيوت....

الردود
    1,166
    شكرا حبايبي والله الف شكر علي ردودكم اللي فعلا نفعتني كتير بس للخناقة الجتية لانه امس جيه البيت الساعة 3 وكان باااااااااارد معي ومش عاوز يتناقش تركته ونمت واليوم بصراحة انفجرت فيه جامد وهو بالتالي عصب جدا وتدخل اقارب لنا للحل بس انا تعبت و اعتزرت له رغم انه غلط في وربنا يهديه لي

مواضيع مشابهه

1. انا محتاجة حد يساعدني ويساندني ادخلوا ابدوا ارئكم وجزاكم كل خير
    بواسطة مازنة 20010 في الحمل والولادة و الرضاعة
    الردود: 11
    اخر موضوع: 25-08-2009, 11:43 PM
  2. ارجوكم ساعدوني محتاجة ردودكم سريعا
    بواسطة ام كعبول في العناية بالجسم والبشرة والمكياج والعطورات
    الردود: 4
    اخر موضوع: 14-10-2008, 04:47 PM
  3. رجاءا ساعدوني واعطوني الجواب سريعا لاني بحاجة له
    بواسطة am dalia في الحمل والولادة و الرضاعة
    الردود: 22
    اخر موضوع: 03-10-2007, 04:31 AM
  4. محتاجة مساعدتكم سريعا
    بواسطة shimo2001 في ركن التغذية والصحة والرجيم
    الردود: 4
    اخر موضوع: 16-11-2006, 07:36 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ