انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 4 من 8 الأولىالأولى 12345678 الأخيرالأخير
عرض النتائج 31 الى 40 من 73

الموضوع: كل من عانت من تدخل صديقتها او جارتها وتسببت لها فى مشكله تدخل للاهميه

noorelhoda's صورة
    noorelhoda غير متواجد "متميزة صيف 1429هـ و مُبدعة صيف 1430هـ "صانعة الأطايب
    الردود
    21,464
    بدايه اختى انا اشعر بكل ما تحكيه وعارفه يعنى ايه ناس بتفرض نفسها عليكى بس بعد مساعدتك طبعا او بمعنى اخر زوجك اداهم الفرصه لكده بصى حبيبتى اتكلمى مع زوجك براحه بس اختارى وقت مناسب لذلك يعنى يكون هادى وقولى له ان مش معنى ان صديقه له جمايل عليه ان حياتنا تكون بهذا الشكل معاهم وفهميه انك زهقتى ومليتى من كده وفهميه ان الاحسن انك تبداى تبعدى بس هوه ميدخلش يعنى قوليله عوزاك توافقنى من حيث مبدا ان حياتنا معاهم تاخد شكل الخصوصيه شويه ومالكش دعوه بالباقى انتى حتعرفى تسوى امورك معاها وبالنسبه ليها حاولى على قد ما تقدرى تبعدى شويه بشويه باى حجه بحجه انشغالك باى شىء ولعلمك اختى انتى ممكن فعلا تشغلى نفسك باى حاجه تانيه عشان كمان جوزك يقتنع انك مشغوله ومش فاضيه لخروجهم ونزهاتهم وقوليله انك عاوزه حياتك تبقى خاصه ومحدش يعرف عنك حاجه والحى عليه بهذا الطلب بس ده محتاج وقت يعنى مش بين يوم وليله ويا ريت تتابعنى واعرف ايش سويتى

الردود
    2,181
    نور انا فعلا مصريه ولكن زوجي في السعوديه وبالتحديد في الرياض وانا استفدت من قصتك لاني خائفه فعلا من الاختلاط بزوجات اصدقائه لانه له فعلا اصدقاء من مصر في السعوديه
    انا احب الناس ولكن لا احب ان يفرض عليا احد واحب اختيار اصدقاءي بنفسي واحب ان لا تكون خروجاتي مع نفس الاسره كل مره بل احب اساسا ان اخرج انا وزوجي واطفالي وحدنا هذه طبيعتي
    احب الناس ولا احب الاختلاط الشديد ولا احب ان يعرف احد بعينه كل صغيره وكبيره في حياتي وكانت حماتي تسالني يوميا عن ماذا اكلنا وكنت اتضايق من هذا ايما ضيق

لكن طبعا هذه الصديقه ليست طبيعيه ولا يتوفر نها كثيرا
    المهم احببت ان اعرف اين تسكنين مع زوجك في السعوديه ايضا واين انتي من مصر انا من الاسماعيليه
    ارجو الا اكون متطفله واذا لم تحبي ان تجاوبي فلن ازعل ولكن احببت ان اتعرف عليكي فقط

الردود
    2,181
    تعقيب كتبت بواسطة maramn عرض الرد
    أنا ياحبيبتي مشكلتي بدأت من يوم ماتزوجت قبل أربع سنوات يعني كنت لسه عروسه برضو زيك ياحبيبتي للأسف نفس البداية.. زوجي كان عنده صديق مقرب جدل قبل زواجي وكان صديقه متزوج من سبعة شهور وجاب زوجته السعودية ، المهم زوجي قال يعرفني عليها ونصير أصحاب عشان يبقى قريب من صاحبه مع أني أن تربية السعودية ومواليد السعودية ومابحب الاختلاط بس وافقت على مضض لانه ماكان يطلعني مشاوير ولايمشيني إلا لو هم موجودين عشان ينبسط مع صاحبه ، المهم لاحظت أنها هي وزوجها كل مايكون في خميس وجمعة يتصل هو على زوجي ويقولوا "ها.. إيش المخطط.. فين حنخرج بكره؟؟" وكانه زي فرض الصلاة لازم يخرجوا معانا ، وانا كنت لسه عروسه ونفسي نخرج انا وزوجي لحالنا بس مافي فايدة لما كنت أرفض يزعل زوجي ويقولي انت بتحرميني من أصحابي ، أو أحيانا أتكسف أرفض لانهم واحنا لسه في السيارة مروحين من الخرجة الأولى بقعدوا يخططوا للخرجة التالية أو الزيارة وبقولولي ايش رايك كذا كذا فكنت اتكسف ، حتى لما بدي أروح السوبر ماركت مع زوجي اشتري أغراض بعدي عليهم عشان هم يشتروا أغراض يعني صاروا يعرفوا احنا ايش بناكل وايش بنشرب وكم بننفق في الشهر(وطبعا الغلطان الأول والاخر هو زوجي، شو رايكم يااخواتي صح كلامي) ، وكان اذا صار مشكلة بيني وبين زوجي على طول يقولوا لي انت غلطانه ولازم تعتذري حتى لو كان هو الغلطان ومرت الأيام على هذه الحال وحملنا وخلفنا انا وهي وطبعا زادت الزيارات وكان في إحدى المرت حصلت لي ظروف مرضية وليس لي أهل في الغربة فتركت أولادي عندها ولما رجعت وجدتها قد ضربت أولادي قال شو مابيسمعوا الكلام؟؟ مع اني لما تترك عيالها عندي مهما يطلعوا عيني ويضربوا أولادي حتى بس بصبر عليم وبقول حرام اطفال بعيد عن امهم ولابعمل معاهم شيء يضايقهم..هي يمكن آخذه الموضوع انه الكلفة مرفوعة بيننا بس أنا معرفاها هي وغيرها انه مابحب حد يضرب أولادي حتى لو أبوهم..
    طبعا الكل حيسألني مثلماأنا سألتك في الأول ليش ماقطعت علاقتك فيها من الأول ؟؟ صح كلامكم بس المشكلة إنه زوجي مابطلعني ولابعمللي شيء ألا إذا كانوا موجودين .. قد تستغربوا وتقولوا ليش ، أو تحسبوا أنه زوجي مش طبيعي.. حسب كلامه أنه هذا الصديق له جمائل كثيرة جدا عليه ولايستطيع الاستغناء عنه أبدا.. وأنا قلت له كثير انت وصاحبك شوفوا بعض وزورا بعض بس طلعني أنا من الموضوع .. فكان يزعل ويقولي انه مش لائق يروح بيت واحد متزوج وزوجته معاه في البيت بدون مايأخذ مرته تقعد مع الحرمه التانية..
    طبعا يوجد أحداث كثيرة بس مستحية أكتبها في المنتدى تقوم الست تعرف أنا بحكي عن مين..
    آسفه طولت عليكم بس ايش رايكم في مشكلتي..
    بجد شيء يخنق والله يكون في عونك حاجه لا تنطاق زوجي له صديق يعمل بالسعوديه وعندما جاء اجازة لمصر وكان زوجي معي لم يسافر بعد كان يكثر من الاتصال بزوجي انت فين كل شويه وحسيت اني مخنوقه بجد يتصل عالموبيل 15 مره ورا بعض لمجرد انه فاضي ولما يكون مشغول او خارج مبيعبرناش طبعا
    اتخنقت خاصه اني كنت بخرج اتفسح يوميا مع زوجي لان الدنيا كانت صيف ونحب نقعد علي البحر كل يوم لان زوجي كان هيسافر وعاوزة اغتنم كل لحظه معه ولا اريد ان يقطع احد علينا خلوتنا ولكن هذا الصديق كان يزهقنا كنت اشجع زوجي انه يتنصل منه بلباقه
    ايوة نخرج مع بعض بس مش كل يوم انا كنت برجع واحس ان زوجي غاب عني كتير اوي بيقعدو يسهرو للساعه 3 بالليل وحاجات مش عاجباني
    المشكله ان هذا الصديق موجود الان في السعوديه هوا ومراته ويا خوفي من الاختلاط الشديد بيهم
    مشكلتك صعبه لكن حاولي تخلعي منهم بالزوق واحده واحده وفعلا زي ماقالت نور اشغلي نفسك باي شيء وفهمي زوجك انك بتحبيه وتحبي تخرجي معاه لوحدك
    والله المستعان

الردود
    76
    شكرا لكم ياحبيباتي الأخت نور والخت نايس1 والله انه ردودكم فرحتني وحسستني بتفاعلكم معاي ، وأنا كتير حاولت مع زوجي بالهدوء وبالراحة وهو عارف اني مشغولة لأني موظفة ولدي أولاد ، بس هذا كله لم يشفع في زنهم علينا لانه في خميس وجمعة وأعياد .. أنا بس بدعي ربنا يفرجها علي ، وأأختي نايس1 نصيحة إذا جيت السعودية مع زوجك من أولها لاتعطي فرصة لحد يلزق فيكم .. أنا ماقدرت لأنه زوجي عصبي جدا جدا بدرجة ماتتخيلوها يعني لو زعل مني كتير ممكن يمد إيده فأنا بحاول أحفظ كرامتي وماأناقشه كتير لانه أنا اللي حتتبعتر كرامتي في الآخر ومابقدر عليه..

شكرا حبيباتي.. مجرد فضفضة..

الردود
    2,181
    الله يكون في عونك حبيبتي وبلاش طبعا تستفزي زوجك
    وكل واحده ادري بطريقه التعامل المثلي مع زوجها
    وارجع اقول حاول لكن اهم حاجه برضه تسعدي زوجك وربنا يهنيكو
    وشكرا علي نصيحتك

noorelhoda's صورة
    الردود
    21,464
    تعقيب كتبت بواسطة نايس1 عرض الرد
    نور انا فعلا مصريه ولكن زوجي في السعوديه وبالتحديد في الرياض وانا استفدت من قصتك لاني خائفه فعلا من الاختلاط بزوجات اصدقائه لانه له فعلا اصدقاء من مصر في السعوديه
    انا احب الناس ولكن لا احب ان يفرض عليا احد واحب اختيار اصدقاءي بنفسي واحب ان لا تكون خروجاتي مع نفس الاسره كل مره بل احب اساسا ان اخرج انا وزوجي واطفالي وحدنا هذه طبيعتي
    احب الناس ولا احب الاختلاط الشديد ولا احب ان يعرف احد بعينه كل صغيره وكبيره في حياتي وكانت حماتي تسالني يوميا عن ماذا اكلنا وكنت اتضايق من هذا ايما ضيق

لكن طبعا هذه الصديقه ليست طبيعيه ولا يتوفر نها كثيرا
    المهم احببت ان اعرف اين تسكنين مع زوجك في السعوديه ايضا واين انتي من مصر انا من الاسماعيليه
    ارجو الا اكون متطفله واذا لم تحبي ان تجاوبي فلن ازعل ولكن احببت ان اتعرف عليكي فقط
    حبيبتى ليه ازعل من سؤالك احنا هنا اخوات بس انا مقلتش انى فى السعوديه انا قلت فى دوله عربيه حبيبتى انا مصريه من القاهره ومعى ليسانس حقوق ودبلومه فى القانون الدولى وبعمل ماجستير فى اداره الاعمال وعايشه مع زوجى فى دبى وعندى طفله اسمها نور الهدى عندها سنه وشهرين وكان نفسى اكون فى السعوديه ونتعرف على بعض بس ممكن تراسلينى عالخاص وعلى فكره انا بحب اسماعيليه وبحب القنطره اوى وبموت فى المانجا اللى عندكم هههههههههههههههه
    خدى بالك من نفسك فى الغربه انا فهمت من كلامك انك تقريبا حتعيشى مع زوجك من اولها كده اعملى حدود فى التعامل مع الناس هذا افضل واحسن والكرم المفرط معاهم بيطمعهم فينا مش بس الكرم المادى لا كرم فى كل حاجه فى الطيبه والاهتمام ودى مشكلتى اللى بداتها مع جارتى كنت طيبه وكريمه معاها زياده عن اللزوم لدرجه انى حسيت انها بتستغلنى ماديا ومعنويا بس الحمد لله على كل حال متنسيش تردى عالخاص
    آخر مرة عدل بواسطة noorelhoda : 06-01-2008 في 12:18 AM

الردود
    2,181
    اهلا بيكي نور الهدي وانا سعيده بالتعرف عليكي ويا ريتك فعلا كنتي في السعوديه اهو كنا نحج مع بعض هههههههههه
    ربنا يخليلك بنتك يا قمر وانا عندي ولدين عمر كي جي وان
    ومعاذ 3 سنين
    وخريجه صيدله
    المانجا عندنا فعلا حلوة اوي ههههههههه لو عاوزة في موسمها ابعتلك قفص ابعت بس انتي اامري
    المهم فعلا بالنسبه للموضوع المفروض الواحد يعمل حدود من الاول لانه لو سابها مفتوحه عالبحري في الاول وبعدين قفلها هيحصل زعل ومشاكل
    لكن لو من الاول الطرف الي قدامك هيفهم ان ده طبعك وهيتقبله
    واستنيني عالخاص يا قمر

noorelhoda's صورة
    الردود
    21,464

noorelhoda's صورة
    الردود
    21,464

noorelhoda's صورة
    الردود
    21,464

مواضيع مشابهه

1. الردود: 72
    اخر موضوع: 25-06-2010, 09:14 PM
  2. الي عانت من سكري الحمل في كل حملها تدخل وتعطينا تجربتها
    بواسطة قلعة سنان في الحمل والولادة و الرضاعة
    الردود: 40
    اخر موضوع: 12-09-2009, 09:38 PM
  3. الردود: 20
    اخر موضوع: 04-07-2007, 09:49 AM
  4. كل واحده حامل وبترضع تدخل للاهميه(مهم جداجداجدا..........)
    بواسطة rorofun في الحمل والولادة و الرضاعة
    الردود: 17
    اخر موضوع: 08-05-2007, 04:51 PM
  5. اللي عندها قلاية كهرباء تدخل للاهميه
    بواسطة المسافره في المعجنات والسندويشات والفطائر والخبز
    الردود: 15
    اخر موضوع: 21-11-2002, 07:54 AM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ