انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
عرض النتائج 1 الى 7 من 7

الموضوع: ياترى انا صح ولا غلط

الردود
    47

ياترى انا صح ولا غلط

انا عندى سؤال بس هوه مجرد فضفضه نفسى توصل لاخويا وقدوتى .انا بمر بفتره صعبه .كان فى شخص متقدم لى والمفروض انه متدين وكان طالب بنت متدينه وحصل قبول وتعارف وبعد فتره من الخطوبه سالنى ايه رايك فى الاختلاط ,قلت له انه مش رائى انا احنا متفقين ان اى اختلاف بينا نحكم فيه الكتاب والسنه ,فقال بس انا اهلى مينفعش معاهم كده وانه متعود على الاختلاط والهزار مع اقاربه سواء بنات او اولاد وتقريبا مختلفناش غير فى النقطه ديه ,المهم ان الموضوع وقف بسبب الاختلاط على الرغم من انه متدين .وكان مستغرب ان الستات بتقعد مع بعض والرجاله مع بعض .حسيت بقول الرسول صلى الله عليه وسلم (بدأ الاسلام غريبا وسيعود غريبا)وكان كل اسبابه لالغاء الارتباط زى ما قال واقسم بكده ان مستوى الدين عندى اعلى من مستواه كل ده بالرغم انه المفروض متدين .انا حسيت بظلم لان المفروض ان التدين يكون ميزه وليس عيب .لدرجه انه كان بيقول لشخص ما( ان بين الاسرتين مفيش تكافؤ دينى ده همه متدينين لدرجه ان مامتها مش بتبصلى وهيه بتتكلم معايا)بقينا فى زمن غض البصر فيه حرام . معرفش كانت صدمه بالنسبه لى جامده اوى لانها جت فى الدين يعنى والله لو كانت فى حاجه فيه سواء اسلوب او تفكير او اى حاجه تانيه كانت اهون كتير.انا حاسه انى فقدت الثقه حتى فى المتدينين ,مع ان نفس الشخص ده كان خاطب وخطيبته سابته فقال لى انه مش مدايئ من انها هيه اللى سابته لانها سابته علشان حاجه فى عقيدته لانه كان عاوز يعمل فرح اسلامى ومش عاوزها تحط ميك اب ولا تسلم على اقاربها.

معرفش دلوقتى الشباب الا من رحم ربىبياخدو من الدين اللى عاجبهم وعلى مزاجهم وعاوزين يكونوا متدينين وفى نفس الوقت مش عاوزين يستغنوا عن حاجات فى الدينا .
    انا بكتب لانى مستغربة اول مره اتحط فى موقف كده .حسيت ان الدنيا غريبه .لدرجه انى مره كنت ماشيه فى الشارع بقول ياترى انا صح ولا غلط؟

الردود
    264
    السلام عليكم ورحمه الله وبركاته حبيبتى ولا يهمك شيء انتى صح وربنا يثبتك على الحق ويرزقك الزوج الصالح ويرزقك افردوس الاعلى اول شيء الرسول عليه افضل الصره والسلام شرط فى الزوج الدين والخلق والاسلام والتدين عمره ما كان على اجزاء قال سبحانه وتعالى اتؤمنون ببعض الكتاب وتكفرون ببعض وفى ناس كتير وشباب كتير بيفتعلوا بعض الامور الخاطئه ويعتقدون انهم متماسكين بدينهم وانا مش قصدى اقلل من تدين حد انا طبعا لا املك ذلك ولكن امور كتير بتحدث خطأ وان اعترضتى عليها يجعلوكى تشعرى بانك غريبه متلا زى العرايس يذهبون للاستوديو للتصوير وكمان بيعملوا افراح مختلطه وشباب وبنات قدام بعض ورقص وغناء ربنا يعافينا يا رب ولما تيجى ترفضى كل ده تكونى انتى الغريبه وميعرفوش انهم هيتحاسبوا على ده كله وبجد نصيحه من اخت لكى فى الاسلام اوعى تزعلى عليه لان ربنا ان شاءالله هيرزقك الانسان الى يقدرك ويتفاخر بدرجه ايمانك ويثبتك فى الايمان اكتر وتعيشوا مع بعض على هدى الله وسنه حبيبه المصطفى اسفه انى طولت عليكى ويارت اكون افدتك جزاكى الله خيرا ويجعل كل اعمالك فى ميزان حسناتك

في بقعة من بقاع أراضينا العربية الإسلامية
    الردود
    1,024
    حبيبتي أنا فرحان ليكي إنك اكتشفت ده قبل الزواج ولا كنتي انصدمتي فيه أكثر وأكثر ، وللي يفرط في حاجة قال عنها ربنا ورسوله صلى الله عليه وسلم بدون اضطرار فحيرط في الصغيرة قبل الكبيرة
    يا عزيزتي الإختلاط حرام ، سواء في الأعراس أو غيرها إلا في الشديد الأوي ، زي إحنا مثلا في المغرب مافيش عندنا جامعات خاصة بالبنات أو بنين فبنظطر نخش جامعات مختلط بس بظوابط
    والشاب اللي تقدملك ده ، لو صحيح متدين زي مانتي كنت متوقعة كان أول حاجة منعها في بداية حياتو الزوجية الحرام ، لأن كل حاجة بتبتدي حرام ربنا مبيباركش فيها أبدا ، وكان مكدبش بحاجة مش صحيحة عن أمك عشان ميقلوش إن المخطوبة هي لتركته ، وحاجة ثانية بقى لو كان عندو دم مكنش يسمح لزوجتو يشفها أي كان من شباب والراجل إلي بارد كده ومعندوش غيرة حيتعبك أوي ، إنتي يا حبي تحمد ربنا إنو نورلك قلبك وعقلك ووراكي حاجات ممكن تأثر على دينك بالدرجة الأولى وحياتك الزوجية والأسرية

ويارب يتبثك كمان وكمان ، ويجعل ليك فكل خطوة خير ، ويعوضك أحسن منو إنه ولي ذلك والقادر عليه

في بقعة من بقاع أراضينا العربية الإسلامية
    الردود
    1,024
    حبيبتي أنا فرحان ليكي إنك اكتشفت ده قبل الزواج ولا كنتي انصدمتي فيه أكثر وأكثر ، وللي يفرط في حاجة قال عنها ربنا ورسوله صلى الله عليه وسلم بدون اضطرار فحيرط في الصغيرة قبل الكبيرة
    يا عزيزتي الإختلاط حرام ، سواء في الأعراس أو غيرها إلا في الشديد الأوي ، زي إحنا مثلا في المغرب مافيش عندنا جامعات خاصة بالبنات أو بنين فبنظطر نخش جامعات مختلط بس بظوابط
    والشاب اللي تقدملك ده ، لو صحيح متدين زي مانتي كنت متوقعة كان أول حاجة منعها في بداية حياتو الزوجية الحرام ، لأن كل حاجة بتبتدي حرام ربنا مبيباركش فيها أبدا ، وكان مكدبش بحاجة مش صحيحة عن أمك عشان ميقلوش إن المخطوبة هي لتركته ، وحاجة ثانية بقى لو كان عندو دم مكنش يسمح لزوجتو يشفها أي كان من شباب والراجل إلي بارد كده ومعندوش غيرة حيتعبك أوي ، إنتي يا حبي تحمد ربنا إنو نورلك قلبك وعقلك ووراكي حاجات ممكن تأثر على دينك بالدرجة الأولى وحياتك الزوجية والأسرية

ويارب يتبثك كمان وكمان ، ويجعل ليك فكل خطوة خير ، ويعوضك أحسن منو إنه ولي ذلك والقادر عليه

الردود
    3,080
    انتى صح و 1000000000000 صح كمان
    وهو بجد اللى خسر مش انتى
    وان شاء الله ربنا هايعوضك باللى أفضل منه ويحافظ عليكى ويصونك

الردود
    4

السلام عليكم ..

بعض الناس عندهم الدين عاده وليس عباده .. !!

وبعض الاحيان نرى الناس متلزمين بالشكل الظاهري بالتدين .. ولكن من الداخل الله يستر ..

بصراحه احيكي على موقفك .. ولا تندمي على شيء فات ..

وقولي : اللهم اجرني في مصيبتي وعوضني خيرا منها ..

الاسباني ..

الردود
    254
    لااني الي صح ومش غلط لاتقبل اي شي بالدنيا ايغيرك ويبدل من ايمكانك
    خلي ايمانك قوي وان شاء الله يرزقك بابن الحلال الي يستاهلك

مواضيع مشابهه

1. ياترى مين بعد نور الهدى
    بواسطة sweetmocha في نافذة إجتماعية
    الردود: 32
    اخر موضوع: 19-05-2008, 12:44 AM
  2. ياترى على ماذاسيختم لنا
    بواسطة اسيره الخطايا في روضة السعداء
    الردود: 7
    اخر موضوع: 25-04-2008, 11:00 PM
  3. ماالسبب ياترى ؟؟؟
    بواسطة وصفية في ركن الكمبيوتر والإنترنت والتجارب
    الردود: 2
    اخر موضوع: 29-05-2007, 07:35 PM
  4. ياترى أين هي لآن....؟
    بواسطة أم ريود في فيض القلم
    الردود: 8
    اخر موضوع: 16-01-2007, 03:43 PM
  5. من هو المنشد ياترى؟
    بواسطة جوريا في ركن الصوتيات والمرئيات
    الردود: 6
    اخر موضوع: 26-08-2005, 11:25 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ