انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 1 من 2 12 الأخيرالأخير
عرض النتائج 1 الى 10 من 15

الموضوع: الحقونى يا مغتربات مش هلحق اتهنى ببيتى ربنا يكرمكوا

الردود
    1,488

الحقونى يا مغتربات مش هلحق اتهنى ببيتى ربنا يكرمكوا

السلام عليكم و رخمة الله و بركاتة انا يا بنات ربنا كتب علية الغربة بعد 3 شهور من جوازى
    همشى و اسيب بيتى و عفشى اللى تعبت فية انا و زوجى فى كل قشاية ربنا وحدة الى يعلم جت ازاى
    و مشكلتى دلوقتى
    ازاى احفظ عفشى العزيز من التراب و البهدلة و شقتى الصغنونة شقى العمر
    افيدونى افادكم الله اعمل اية بالتفصيل

يعنى مثلا العفش اغطية ببلاستيك و لا قماش
    اية رايئكوا فى البلاستيك بتاع تغليف الطعام
    معلش افكارى مش مرتبة بس غصب عنى محتارة و خايفة اوى
    ارجع الاقى البيت خراب دة انا ممكن اموت فيها
    و لكم دعواتى من قلبى بظهر الغيب
    ارجزكم كل واحدة سابت بيتها تقوللى اعمل اية ربنا يرجعكوا كلكوا لاهلكوا بالسلامة

الردود
    1,091
    اختي الغالية نانسي كريم
    في شركات متخصصة لتغليف الاثاث و هي تغلفه بطريقة سليمة و تترك مجال للتهوية فيه وايضا تضع بعض الادوية او ترش شيء لمنع وجود الحشرات و هذا الرش يتجدد من فترة لاخرى فترات متباعدة
    لا انصحك بالنايلون
    اعتقد لو تغطي الكنب بشيء مثل مفارش الاسرة قماش يكون افضل و ممكن تخلي خياطة تخيط لك كفر غطاء بمطاط على الجوانب تلبسيه للكنب بحيث اي غبرة ممكن تدخل تكون على الغطاء الخارجي
    احيانا اطراف الشبابيك تكون غير محكمة الصقي نايلون حولها لمنع دخول الغبار من الخارج
    اذا كان هناك مسافه بين قاع الباب و الارض تسمح بدخول اي شيء ضعي ممسحة قطعه قماش و اغلقي الباب و لا تخافي يا اختي الغالية و البرادي اذا قدرت تنزليهم نزليييهم عشان ما يتعبوا غبرة
    و اقرأي قران بالبيت و ادعي قبل خروجك منه
    و استودعيه الله الله تعالى لا تضيع ودائعه لا اله الا الله و الله تعالى خر الحافظين
    اتمنى اكون افدتك اي استفسار انا مستعدة
    و اتمنى لك حياة موفقة و سعيدة

الردود
    1,091
    سلام عليكم
    بصي ياستي انا برضه ربنا كتب علي الغربة بس بعد سنة ما قعدت في شقة العروسة
    بصي اولا النجف ياستي لفيه بقماش وياريت لو يكون غامق(طبعا بعد تنضيفه) وفوق القماش حطي كيس اسمر كبير من بتاع القمامة يغطي النجفة كلها
    ثانيا الاجهزة الكهربية كله نضفيها كويس جدا جدا جدا ولو عندك كراتين كل حاجة حطيها في كراتينها وهي في مكانها(يعني لبسيها الكرتونة في مكانها) وفي حاجات مثلا زي فرن البوتجاز حطي فيه فحم علشان ريحته متبقاش وحشة لما ترجعي بالسلامة
    الثلاجة حطي علي الكاوتش بتاعها بودرة تلك 0علشان متنشفش) لحد ما ترجعي وحاولي تحطي فيها فحم برضه( جوه كيس طبعا) علشان يمص اي روايح فيها
    ثالثا العفش زي الصالون او الانتريه
    هاتي مشمع كبير من اللي بيتغطي بيه الغسيل في الشتا ولفي بيه كل القماش بتاع الفرش لحد ما يبانش منه اي حاجة وياريت لو كان عندك بياضات تغطي بيها كمان فوق المشمع ولفي المشمع ده بلزق عريض(من بتاع الكراتين)
    والسراير ضوفي عندك كده ملايات قديمة غطي بيها السراير كلها (المراتب يعني )وتحت الملاية حطي صابون في كيسه علشان المراتب متعطنش
    بالنسبة بقي للسجاد لفي السجاد بس قبل ما تلفيه هاتي فرشة بلاط وبليها بميه وشامبو سجاد وعدي علي كل السجادة علشان ترجع جديدة ونشري السجاد في الشمس لمدة 3 ايام لحد ما تحسي انه نشف
    وبعدين لما تيجي تلفيه حطي فيه فلفل اسود حصي علشان ميعطنش ولفي اوله واخره بكيس كبير وحطي في الكيس نفتالين( شوية صغيرة) واربطيه كويس
    وبالنسة بقي للشبابيك غطي الشبابيك بالاكياس ودبيسيها بدبابيس ضغط علشان متهربش تراب الا قليل قوي قوي
    وبالنسة للدولاب والهدوم حاولي تلفي الفساتين والبدل والحاجة اللي تخافي عليها قوي كويس
    وعلشان الهدوم تفضل كويسة ابقي حطي في كل ضلفة صابون بورقته علشان يفضل ريحته حلوة
    والبالعات رشي حواليها بودية صراصير كتير والشبابيك وكل حاجة ممكن تدخل حشرات
    علي فكرة اللي اناقلته لك انا علته فيث شقتي في مصر قبل ما اجي وديه من نصايح الشغالة وكل ما حد من اهلي بيروح الشقة بيقوولا الشقة زي ما تكوني لسه سايباه امبارح
    لو عايزة حاجة تانية اساليني طبعا انا تحت امرك
    متنسيش تبقي تسيبي مفتاح الشقة لحد علشان يشوفها كل شوية

الردود
    1,488
    اختى الكريمة عبق الورود
    اختى الكريمة alaamedhat ربنا يكرمكوا دنيا و اخرة يا رب و ينولكوا كل الللى فى بالكوا و يمتعكوا برؤية وجهة الكريم قادر على كل شىء بجد مش عارفة اشكركوا ازاى
    كل ما املكة هو الدعاء لكم بكل الخير يا رب ربنا يبعد عنك كل الشر و يمتعكوا بالصحة و العافية و السعادة و الهنا طول العمر و لا تبعدوا ابدا عن احبابكوا و ناسكوا يا رب

انا سجلت كل اللى قلتولى علية و هنفذة بالحرف الواحد و ان شاء الله ربنا حافظ قبل كل شىء

الردود
    1,488
    اخواتى نسيت اسالكوا بالنسبة للحاجات اللى فى النيش اللى مع السفرة افضى النيش و احط الحاجات فى كراتين يعنى الصينى و الكاسات و كدة و لا اغطى النيش باللى فية زى ما هوة كدة
    و كمان حاجات المطبخ و الهدوم اشيلها و حطها فى شنط و كراتين و لا اسيبها فى الدواليب و اغطيها بالطريقة اللى قلتوا عليها

الردود
    1,091
    لا بصي يانانسي جزاك الله خيرا عيل الدعاء
    بالنسبة لحاجات الدواليب والنيش خليها زي ماهي لانها مش هتبوظ بس خدي بالك سدي منافذ النيش والدواليب بقطع قماش قديمة او بفلين علشان التراب
    لانك لما تيجي جاية بالسلامة ان شاء الله تلاقي حاجتك زي ماهي
    بس حاولي انك زيك ماقلت لك تحطي معطرات مع الهدوم في الدولاب وتلفي الهدوم الثمينة كويس جدا جدا واوعي تحطي نفتالين لان ريحته لما بتتركن بتبققي وحشة قوي قوي الصابون احسن منه ابقي افتحي الصابونة وخليا في كيسها وحطي في كل ضلفة
    واما بالنسبة للنيش برضه سيبيه بس فيه معطر كده(جليد اكياس)حطيه فيه وحاولي انك تحطي ورق جرايد علي الزجاج بتاعه علشان يفضل بلمعته
    اما حاجة المطبخ خليها زي ماهي بس الحلل الاستنلس لميها في كراتينها والخلاطات والكلام ده كله سيبيه في كراتبنه
    وباقي احاجة زي ماهي
    وبالمناسبة البطاطين والالحفة برضه صابون في كيسه وحطيهم في شنطة الحاف او البطانية بس خدي بالك هويه في الشمس الاول لمده 3 ايام كل يوم حووالي 5 ساعات علشان يشيل اي جراثيم فيهم
    اوعي تنسي لو عندك حلة ضغط تبدري الكاوتش بتاعها ببودرة تلك الاطفال لحسن الكاوتش ينشف يبوظ
    مهمة جدا الحتة ديه
    لو عايزة اي حاجة تانية قلي انا تحت امرك

محباً لله ومحبا للحياه وادعو الله الثبات والغفران
    الردود
    2,739
    والله يأختي ما جربت الغربه وما أقدر أفيدك بشي وربي يكون معاك ويوفقك في حياتك

محباً لله ومحبا للحياه وادعو الله الثبات والغفران
    الردود
    2,739
    والله يأختي انا ما أقدر أعطيك رأيي لأني ما جربت الغربه وربي يكون معاك وين ما تروحي ويحرسك من كل شر .

الردود
    1,488
    تعقيب كتبت بواسطة alaamedhat عرض الرد
    لا بصي يانانسي جزاك الله خيرا عيل الدعاء
    بالنسبة لحاجات الدواليب والنيش خليها زي ماهي لانها مش هتبوظ بس خدي بالك سدي منافذ النيش والدواليب بقطع قماش قديمة او بفلين علشان التراب
    لانك لما تيجي جاية بالسلامة ان شاء الله تلاقي حاجتك زي ماهي
    بس حاولي انك زيك ماقلت لك تحطي معطرات مع الهدوم في الدولاب وتلفي الهدوم الثمينة كويس جدا جدا واوعي تحطي نفتالين لان ريحته لما بتتركن بتبققي وحشة قوي قوي الصابون احسن منه ابقي افتحي الصابونة وخليا في كيسها وحطي في كل ضلفة
    واما بالنسبة للنيش برضه سيبيه بس فيه معطر كده(جليد اكياس)حطيه فيه وحاولي انك تحطي ورق جرايد علي الزجاج بتاعه علشان يفضل بلمعته
    اما حاجة المطبخ خليها زي ماهي بس الحلل الاستنلس لميها في كراتينها والخلاطات والكلام ده كله سيبيه في كراتبنه
    وباقي احاجة زي ماهي
    وبالمناسبة البطاطين والالحفة برضه صابون في كيسه وحطيهم في شنطة الحاف او البطانية بس خدي بالك هويه في الشمس الاول لمده 3 ايام كل يوم حووالي 5 ساعات علشان يشيل اي جراثيم فيهم
    اوعي تنسي لو عندك حلة ضغط تبدري الكاوتش بتاعها ببودرة تلك الاطفال لحسن الكاوتش ينشف يبوظ
    مهمة جدا الحتة ديه
    لو عايزة اي حاجة تانية قلي انا تحت امرك
    و الله العظيم يا اختى الاء انت ما تتخيليش فدتينى اد اية دة انا كنت جايبة كيس نفتالين كبير و كنت ناوية املا الدنيا نفتالين
    الحمد للة انك نبهتينى
    ربنا يفك كربتك دنيا و اخرة يا رب زى ما ريحتينى تقبلى دعائى لك بظهر الغيب فى الفجر و قيام اليل

الردود
    1,488
    تعقيب كتبت بواسطة namrk عرض الرد
    والله يأختي انا ما أقدر أعطيك رأيي لأني ما جربت الغربه وربي يكون معاك وين ما تروحي ويحرسك من كل شر .
    جزاك الله كل خير اختى على شعورك الجميل و لك مثل ما دعوتى و ربنا ما يكتب عليكى الغربة ابدا يا رب

مواضيع مشابهه

1. مااااااا اتهنى بالنوووووووووووووم
    بواسطة ام العزيزالغالي في ركن المواضيع المكررة
    الردود: 4
    اخر موضوع: 27-03-2008, 04:08 PM
  2. ردوا على ضرورى ربنا يكرمكوا
    بواسطة enshad في العناية بالشعر وتصفيفة - تسريحات, عروس, قصات, صبغة
    الردود: 5
    اخر موضوع: 03-04-2007, 05:43 AM
  3. ربنا يكرمكوا نفسى اعرف حاجة مهمة واللة
    بواسطة mahamarzok في ركن التصاميم
    الردود: 1
    اخر موضوع: 18-05-2006, 12:51 AM
  4. بتحبى التفاح ؟؟؟ لو بتحبى تعالى شوفى مجموعه اشياء على شكل تفاح
    بواسطة rony_alx في الديكور الداخلي والخارجي
    الردود: 22
    اخر موضوع: 09-01-2006, 05:47 PM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ