انتقلت منتديات لكِ النسائية إلى هذا الرابط:
منتديات لكِ النسائية
هذا المنتدى للقراءة فقط.

للبحث في شبكة لكِ النسائية:
الصفحة 1 من 3 123 الأخيرالأخير
عرض النتائج 1 الى 10 من 26

الموضوع: زوجى........ وانا.......... ارجو المساعدة

الردود
    115

زوجى........ وانا.......... ارجو المساعدة

السلام عليكم........

عندى مشكلة يا بنات.......... انا متزوجة من عام ونصف عن قصة حب دامت 4 سنين قبل الزواج......
    وعندى طفلة هى الدنيا وما فيها ربنا يخليهالى........ المشكلة ان جوزى اتغير معايا موووت ومعلش باللفظ بيبقى كويس معايا وزى الفل واخر دلع اثناء العلاقة الحميمية فقط وبعد كده بحس انه اتغير وبارد وساعات بيرجع البيت زى الفندق بالظبط..... انا ايداله صوابعى العشرة شمع... وبعمله كل اللى نفسه فيه..... ومهتمه بنفسى يعنى من الاخر مش حارماه من حاجة....... وبحس غالبا انى اخر اهتماماته....... نفسى بتصعب على قوى..... والمشكلة انى ببقى عشمانه فيه قوى وانا عارفة مشكلتى انى بحبه زيادة عن اللزوم ليه معرفش........... نفسى احسسه بقيمتى ازاى.....
    اخوتى.....قولولى ازاى احسس جوزى بقيمتى ؟ ازاى احسسه انه مش فارق معايا.... ازاى احسسه انى وحشاه؟
    ساعدونى

الردود
    113
    وان شا الله يحس بهالشي
    انا ماعندي خبره بهالموضوع
    يساعدونك الاخوات
    الله يساعدك

الردود
    115
    مشكورة

الردود
    7,942
    اختي العزيزة
    الله يفتح عليكِ بالخير والسعادة...
    كثير من الازواج يمرون بفترات فتور...وهذه طبيعة العلاقات بشكل عام والزوجية خصوصا ...والعلاقة الزوجية ممكن ان تدخل الروتين بسرعة من بين العلاقات الاخرى.... لذلك هي تحتاج الى دراسة جيدا والى تقييم ومراجعة للنفس دائما..... انصحك بأن تبقي على طبعك واهتمامك بالبيت وبزوجك وابنتك...ولكن هناك مثل يقول...(الثقل صنعه)...والزوج غاليتي عندما يشعر بحب زوجته الزائد له يشعر بضغوط فيحاول الهرب من هذه الضغوط ليشعر بحريته خارج المنزل...ولا اقصد طبعا حريته اي علاقات اخرى لا قدر الله...انما نوع من الهروب للحصول على شعور بالراحة...حاولي تفكي ضغط الحب ولا تشعريه به دوما...وازني الامر بحكمة وتعقل....اعطه اوقاتا يختلي فيها بنفسه...حتى يبدأ يشعر بالشوق تجاهك...وباذن الله تنجح هذه الطريقة وترينه عائد يطرح عليك سؤال معين او محاولة منه للدخول معك في حوار أو طرفة,,,عندها تقبلي الامر واشعريه انك سعيدة وبدون مشاعر متأججة تعيد اليه الضغط....
    والله ولي التوفيق..

الردود
    587
    حولى تشغلى نفسك شويه بأى حاجه كتاب مثلا أو النت يعنى حسسيه أنك مشغوله ووراك حاجات تانيه ومع ذلك لا تقصرين فى حقوقه أو البيت ولكن حسسيه ان فى حاجات تانيه فى حياتك مش هو وبس حاجات لك أنتى وحاولى أنك تزورى أقاربك واصدقائك واخرجى من البيت مثلا احضرى درس فى المسجد أو أذهبى لحفظ القرآن ويارب تكونى انت كل اهتمامه

الردود
    1,712
    يا حبيبتى إن شاء الله خير بنا يهدى لك زوجك ويخلى لك بنت أنا من رأيى خليكى زى ما أنت بس اوجدى لنفسك اهتمامات أخرى تشغلك شوية عن زوجك متخلهوش محور اهتمام حاولى تتعلمى أى حاجة هواية مثلاً وتصنعى أشياء جميلة حسسيه إن هو مش محور اهتمامك اثقلى عليه شوية اديه فرصة هو يبدأ بالتقرب لك راعى ربنا فيه وادعى إن ربنا يبعد عنكم كل سوء أهم حاجة تكونى واعية وخدى بالك منه ومن أحواله مع أطيب تمنياتى لك

الردود
    50
    اذهبي في زيارة لبت اهلك زيااااااارة و ليس خصام وحاولي اجلسي عندهم لحد ما يشتاق لك وحشتيني ارجعي بسرعة

الردود
    520
    حاولي جددي ديكور بيتك وشكلك مثل صبغ شعرك تغيير موديل لبسك واستغلي الوقت إلي بيكون فيه رايق وكوني محضرة مفاجأة له مثل صنع كيكة بيدك أو بيتيفور وع عصير بارد وابدئي اتحدثي معاه بالكلام الرايق الحلو
    كمان لا تنسي أن الله لا يتركك فصلي له وادعيه وافتحي في بيتك سورة البقرة فهي تطرد الشيطان الذي يفرق بينكما
    جعل الله حياتك ملؤها السعادة

الردود
    60
    اختي العزيزة
    بالعادة بتكون كل فتاة اخذت زوجها عن حب انه يظل الحب مستمر بنفس الشكل بعد الزواج ولكن في الواقع انه هذا الكلام مش صحيح ومعظم الزوجات المتزوجات عن حب يعانين نفس المشكله
    لانه الحياة بعد الزواج بتختلف .. المراة بطبيعتها دائما منتظرة الحب والكلام الرومانسي ولكن الرجل امامه مسؤوليات كتتيرة وراسه بكون فيها الف صفقه وصفقه ولابد في مرحلة معينة من الزواج يصيب الحياة الزوجيه نوع من الفتور وهذا طبيعي لا تخافي ولا تتوقعي زوجك دائما يتغزل بك .. ولابد يوما من الايام سيصيبك انت نفس الفتور وهو سيشكي منك
    مع تحيات
    ربيحه

الردود
    1,078
    ذكرتيني بالمثل اللي بيقول الرجل زي طابع البريد اذا بصقتي عليه بيلزق اكتر
    اهمليه شويه وحتشوفي انه حيتمسك اكتر

مواضيع مشابهه

1. زوجي وحياتي وانا
    بواسطة Remmber في نافذة إجتماعية
    الردود: 16
    اخر موضوع: 05-04-2009, 07:19 AM
  2. زوجي رايح الحج ونفسي افاجئه لما يرجع ارجو المساعدة
    بواسطة mama sousou في الحفلات والهدايا
    الردود: 1
    اخر موضوع: 03-12-2008, 12:50 AM
  3. مات زوجي وانا.....
    بواسطة الفرااولة في الملتقى الحواري
    الردود: 16
    اخر موضوع: 31-08-2006, 11:17 AM

أعضاء قرؤوا هذا الموضوع: 0

There are no members to list at the moment.

الروابط المفضلة

الروابط المفضلة
لكِ | مطبخ لكِ